Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در چارچوب سفر رسمی «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان به عشق آباد، با «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد.

در این دیدار دو جانبه تاکایف در سخنان خود ضمن تشکر و قدردانی از استقبال گرم دولت ترکمنستان اظهار داشت: دولت قزاقستان مصمم است که به توسعه بیشتر مشارکت استراتژیک با ترکمنستان انگیزه جدی ببخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دولت قزاقستان در مذاکرات «عشق آباد» گفت: من شخصاً به توسعه مشارکت استراتژیک و همکاری بین کشورها معتقدم و اولویت سیاست خارجی ماست.

وی در ادامه بر گردش تجارت بین ترکمنستان و قزاقستان در 8 ماه اول امسال اشاره کرد و گفت: گردش مالی بیش از 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. طبیعتاً ظرفیت موجود بیش از این مقدار است.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: ذخایر بسیار جدی در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل و تدارکات، کشاورزی و صنعت وجود دارد که قزاقستان آماده افزایش صادرات به ترکمنستان در 60 قلم کالا به مبلغ بیش از 130 میلیون دلار است.

بردی محمداف نیز تاکید کرد: سفر دولتی رئیس جمهور قزاقستان به ترکمنستان انگیزه‌ای قوی برای روابط دوجانبه برادرانه و استراتژیک خواهد بود و آنها را به سطح کیفی جدیدی می‌رساند.

سران کشورها در دیدار رسمی طیف وسیعی از موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار دادند و توجه ویژه‌ای به ایجاد همکاری‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی و فرهنگی-بشردوستانه نشان دادند.

 پس از مذاکرات، تفاهم نامه همکاری تجاری بین وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان و وزارت تجارت و ادغام قزاقستان به امضا رسید.

در این مذاکرات مجموعاً 20 سند امضا شد که تقریباً همه زمینه‌های تعامل چند جانبه ترکمنستان و قزاقستان را پوشش می‌دهد. در همین راستا اسناد مهمی برای گسترش بیشتر همکاری‌ها در زمینه‌های حمل و نقل، ترافیک ترانزیتی، آمار، علم و فرهنگ، پخش تلویزیونی و رادیویی، کشاورزی و حفاظت از محیط زیست امضا شد. 

از جمله آنها می‌توان به موافقت نامه تعیین حدود مرز ترکمنستان و قزاقستان و محدودیت بخش‌های مجاور مناطق ماهیگیری در دریای خزر، توافقنامه همکاری در زمینه دفاع غیرنظامی، پیشگیری و از بین بردن شرایط اضطراری، توافقنامه سازمان مبادله اطلاعات اولیه در مورد کالاها و وسایل نقلیه جابجا شده بین کشورها، توافقنامه قصد ایجاد گذرگاه مرزی کابلی و اتصال شبکه‌های مخابراتی تلفن همراه و  شبکه ترکمن تله کام SE "Turkmentelecom" در مرز ترکمنستان - قزاقستان بود.

رهبران ترکمنستان و قزاقستان بیانیه مشترکی را نیز تصویب کردند که منعکس کننده نتایج اصلی نشست است و در آن به نکات امیدوارکننده‌ای برای تقویت بیشتر مشارکت استراتژیک ترکمنستان و قزاقستان اشاره شد که نشان دهنده تعهد به روح حسن همجواری و همکاری متقابل سودمند است.

سپس رئیس جمهور قزاقستان از مجتمع یادبود «جلال جاویدان» و موزه وطن (سرزمین مقدس مادری) بازدید کرد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکمنستان قزاقستان توسعه همکاری مشارکت استراتژیک ترکمنستان و قزاقستان رئیس جمهور قزاقستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۴۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع خوب ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آیس باکس که به منظور شرکت در مسابقات کاپ آزاد ترکمنستان روز گذشته به این کشور سفر کرده بود امروز در اولین دیدار خود به مصاف برین رفت و در این دیدار موفق شد با نتیجه ۸ بر ۱ از سد حریف خود بگذرد.

‎تورنمنت بین المللی هاکی روی یخ ترکمنستان از 15 تا 21 آپریل (۲۶فروردین تا ۲ اردیبهشت)در شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار می شود و ده تیم از کشورهای ترکمنستان،ایران،تیم ملی عمان، بحرین، ازبکستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان،ترکیه و روسیه در این مسابقات حضور دارند.

نماینده کشورمان فردا در دومین دیدار خود به مصاف نماینده از ترکمنستان(میزبان مسابقات) می رود.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895984

دیگر خبرها

  • کاهش نرخ بیکاری در استان سمنان قابل توجه است/ «آب» مهمترین دغدغه
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد رودهن و یک شرکت صنعتی
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد رودهن و شرکت صنعتی
  • پیام تبریک سران عربستان، هند و قزاقستان به رییس‌جمهور
  • پیام تبریک سران عربستان، هند و قزاقستان به رئیس جمهور ایران
  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشورهای عضو شانگهای برقرار شود
  • شروع خوب ایران در کاپ آزاد ترکمنستان
  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشور‌های عضو شانگهای برقرار شود
  • امضای تفاهم‌نامه مشترک صداوسیما و دانشگاه آزاد همدان
  • امضای تفاهمنامه همکاری هندبال با کلینیک تخصصی ورزشی متین