Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد هادی رضازاده، مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که برخی از پزشکان معتقدند آمار ارائه شده درباره ظرفیت پزشکی در نامه بسیج دانشجویی علوم پزشکی واقعی نیست اظهار داشت: برای این آمار و ارقام اسناد متقن وجود دارد. در تلویزیون و در حضور معاون وزیر بهداشت نیز این آمارها داد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان نیز در آن برنامه اذعان داشتند که عدد 150 هزار پزشک اعلام شده توسط نظام پزشکی کامل نیست و ما نهایتا شاید 110 هزار پزشک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پس از انتشار نامه فشارها از سوی گروه های مختلف صنفی زیاد بوده است که عموما بدلیل تهی بودن از استدلال کارشناسی، خط تخریب و توهین را انتخاب نمودند تصریح کرد: مجلس بنظر می رسد دغدغه جدی برای افزایش ظرفیت داشته باشد. بطوریکه نمایندگان متعددی تاکنون موضع گیری کرده و از لزوم رفع مسئله کمبود پزشک سخن گفتند. چراکه خود شاهد کمبودها در حوزه انتخابیه شان هستند. این مواضع تا جایی بوده است که حتی نمایندگانی پس از تصویب طرح تسهیل صدور مجوزها از اقدام بعدی مجلس برای رفع انحصار از پزشکی سخن گفتند.

وی ادامه داد:  از بیش از 20 رشته تخصصی هرساله بخش اعظیم آنها تکمیل می‌شود. بطوریکه امسال نیز اعلام شد که بخش اعظم رشته های تخصص پزشکی تکمیل شدند. اما رشته هایی مانند بیهوشی و طب اورژانس تقاضای کمتری دارند. یکی از دلایل مهم این کاهش تقاضا (که به معنای خالی ماندنشان هم نیست) بحران کرونا است که این دو رشته جزو صفوف اصلی محسوب میشوند. بطوریکه بیهوشی در ICU و طب اورژانس در اورژانس در کنار متخصص عفونی بیشترین مواجهه را دارند و طبیعی است که میزان تقاضا کمتر باشد. اما در رشته های متعددی که اتفاقا انحصار داریم مانند چشم پزشکی و ENT ظرفیت تکمیل می شود و خیلی بیشتر از ظرفیت موجود، تقاضا وجود دارد.

رضازاده در پاسخ به این سوال که در کدام رشته‌ها کمبود داریم و در اولویت افزایش ظرفیت هستند توضیح داد: پزشکی و دندانپزشک عمومی. چراکه هم برای اجرای نظام ارجاع نیاز هستند و هم برای تربیت متخصص در آینده. در تخصص نیز در رشته هایی مانند ارتوپدی، قلب، اطفال و چشم و ENT در اولویت اند. چراکه هم کمبود و هم انحصار در این رشته ها تعادل را نیز از بین بردده است. ما معتقدیم هم کمبود پزشک وجود دارد هم توزیع نامناسب! چراکه هر دو مشکل بطور توامان وجود دارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت تربیت دانشجو و افزایش  ظرفیت داریم گفت: با استفاده بهره‌ور تر از منابع مالی و زیرساختی موجود امکان افزایش ظرفیت وجود دارد. بطوریکه در سال‌های اول می‌توانند از این ظرفیت بالقوه استفاده نمایند در عین حال با گسترش مدل های تربیت دانشجوی پزشکی که در دنیا مطرح است امکان افزایش بیشتر ظرفیت در سالهای بعد نیز وجود دارد. بطور مثال امکان استفاده از ظرفیت بورسیه توسط نهادهای عمومی به کاهش سهم پرداختی دولت در افزایش ظرفیت منجر خواهد شد و مشکل مالی و زیرساختی قابل حل است. اکنون از نظر تخت آموزشی نیز هیچگونه کمبودی وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پزشکی پزشک قلب بسیج دانشجویی کمبود پزشک انحصار پزشکی افزایش ظرفیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۵۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین گروه پزشکان ایرانی داوطلب به حج عمره اعزام شدند

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب،  سید علی مرعشی گفت: امشب (یکشنبه دوم اردیبهشت) اولین گروه پزشکان مرکز پزشکی حج و زیارت شامل ۱۳ نفر پزشک عمومی، پرستار، تکنیسین دارویی به همراه زائران حج عمره عازم سرزمین وحی می‌شوند.

وی ادامه داد: داروهای مورد نیاز زائران حج عمره نیز همراه این پزشکان به عربستان منتقل می‌شود.

مرعشی اضافه کرد: علاوه بر این یک تیم ۳۷ نفره شامل متخصص طب اورژانس، پزشک عمومی، پرستار، تکنسین فوریت‌های پزشکی، کارشناس آزمایشگاه، پذیرش، انفورماتیک و خدمات به مراکز درمانی عتبات عالیات اعزام خواهند شد تا به زائران خدمات درمانی ارائه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد
  • ویزیت رایگان اردو‌های جهادی در مناطق محروم روستایی بخش کوهسار سلماس 
  • اعزام اولین گروه پزشکی ایران به حج عمره
  • شمار پزشکان متخصص در شهرستان‌های همدان افزایش یافت
  • نخستین گروه پزشکان ایرانی داوطلب به حج عمره اعزام شدند
  • اولین گروه پزشکان حج و زیارت عازم سرزمین وحی می‌شوند
  • ایتالیا کمبود پزشک را از خارج جبران می‌کند
  • نگرانی رئیس نظام پزشکی از عدم تمایل پزشکان به ۳ رشته‌ تخصصی
  • افزایش ظرفیت پزشکی باید متناسب با زیرساخت‌ها مانند بیمارستان‌های آموزشی باشد
  • افزایش پزشکان متخصص در شهرستان‌های همدان