Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افراد کم‌درآمد در اولویت دریافت کارت اعتباری یارانه هستند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه اخیر خود با مسئولان دولتی در رابطه با نظام ارز ترجیحی، گفت: با توجه به تغییر ارزش پول و کاهش ارزش آن مقابل ارز خارجی شاهد افزایش قیمتها در اقتصاد کشور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند تصمیماتی که در آن زمان برای حمایت از اقتصاد خانوارها گرفته شد این بود که کالاهای اساسی با نرخ ارز 4200تومانی در اختیار مردم قرار گیرد اما با وجود اینکه این تصمیم خوب بود اما به‌دلیل عدم اجرای صحیح و دقیق و عدم نظارت دولت از سال 97 تاکنون شاهد افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی هستیم همان کالاهایی که ارز ترجیحی به آن‌ها اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: اخیراً در نشست‌های مشترک با مسئولان دولتی توافقاتی داشته‌ایم البته پیشنهاد اول ما این بود که اگر دولت در رابطه با ارز ترجیحی امکان نظارت مؤثر بر قیمت کالاها را از ابتدای ورود تا انتها (بازار و خرده‌فروشی) دارد، این ارز همچون گذشته روال داشته باشد اما تجربه نشان داده است این امکان وجود ندارد لذا پیشنهاد دیگر کمیسیون اقتصادی به مجموعه دولت این بود که ما روش اختصاص ارز یارانه را به‌جای پرداختی که به‌شکل کاملاً مشخص طی سال‌های اخیر با واردات انجام می‌شد به مصرف‌کننده پرداخت کنیم؛ این پیشنهاد به‌عنوان یک کار کارشناسی اولیه در دستور کار قرار دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در جریان این پیشنهاد کارت‌های اعتباری برای مردم صادر می‌شود. این کارت‌ها به کارت‌های سوخت برای خودرو شباهت دارد که بر اساس آن هر فردی یک سرانه دارد و اگر بخواهد از آن استفاده کند با قیمت ترجیحی به‌اصطلاح سوخت را دریافت می‌کند، درواقع مطابق سهمیه خود سوخت دریافت می‌کند اما اگر مازاد بر آن سوخت بخواهد طبیعتاً با نرخ آزاد محاسبه می‌شود، بنابراین شبیه این مدل کارت سوخت، برای کارت اعتباری صادر می‌شود تا سبد خانوار که امروز به‌دلیل تورم کوچک شده است از این طریق جبران شود.

پورابراهیمی ادامه داد: درصورت اجرای این طرح، روش توزیع یارانه که سال‌های گذشته به‌شکلی ایجاد منابع برای واردات کالاهای اساسی بود در قالب ارائه کارت اعتباری معیشتی به مردم تغییر می‌کند و قرار است این پیشنهاد کمیسیون توسط کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و دولت بررسی و نهایی شود و در صورت توافق این روش جایگزین روش قبلی خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که پرداخت یارانه به صورت کارت اعتباری به چه کسانی پرداخت می‌شود؟گفت: در این زمینه کمیسیون اقتصادی پیشنهادی به دولت قبل داشت که مشابه آن را به دولت سیزدهم هم ارائه داده که بر اساس آن جامعه هدف را شناسایی کنیم  چرا که دادن کارت اعتباری به همه به صورت یکسان شاید صحیح نباشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما اقشاری داریم مانند تحت پوششین کمیته امداد و بهزیستی که مجموع درآمد متوسط آنها از متوسط جامعه کمتر است لذا باید جامعه هدف که دهک‌های کمدرآمد هستند را در اولویت قرار دهیم.

پورابراهیمی در ادامه اضافه کرد: اگر قرار شد به جمعیت بیشتری پرداخت شود در 2 سطح پرداخت خواهد شد یعنی در بخش اول افراد مستمند که نیازمند حمایت هستند میزان بیشتری را بگیرند و عدد بقیه موارد که شرایط بهتری نسبت به دهک‌های کمدرآمد دارند عدد کمتری دریافت کنند؛بنابراین هر دو مدل تعریف شده اولویت جامه هدف که دهکهای کم درآمد جامعه را پوشش می‌دهد و همین که می‌تواند به بخش بیشتری از جامعه تسری پیدا کند با این حالت که که کمدرآمدها عدد بیشتری را از این اعتباری که برای یارانه کالای اساسی در نظر گرفته شده به خودشان اختصاص دهند.

انتهای‌ پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس کارت اعتباری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۵۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت برای کاهش تلفات جاده ای طرح ۲ فوریتی ارائه دهد

شهباز حسن پور  گفت: داروخانه هلال احمر سیرجان، اولین داروخانه هلال احمر کشور است.

شهباز حسن پور گفت: خوشبختانه ۲ عضو برجسته مجلس دوازدهم از خانواده هلال احمر از استان کرمان هستند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم فراکسیون هلال احمر در مجلس دوازدهم از پیشرفت بسیار بیشتری برخوردار شود، افزود: هر چند که زحمات جناب باقرزاده قابل گفتن نیست؛ اما شاهد بودم یک تنه به اندازه ۲۹۰ نفر نماینده مجلس در صحن مجلس فریاد هلال احمر و بحث تصویب قوانین را داشت.

حسن پور با اشاره به اینکه کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشور ۵ سفر به کرمان داشتند، بیان داشت: امید است یک پروژه به نام حضرت آیت الله غیوری مخصوصا برای مناطق کمتر توسعه یافته مثل گلباف و شهداد برای کرمان تعریف شود 

وی  بیان کرد: جمعیت هلال احمر بیشترین ارتباط و همراهی و همکاری را با نمایندگان مجلس داشته است.  

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر کرمان در چند حوزه در کشور مطرح است، گفت: امروز طی بازدید از پست نوروزی ورودی شهر کرمان، ۲ مقوله برجسته بود که یکی از آنان بحث موقوفات مردم در استان کرمان و موضوع دوم بحث داوطلبین بود.

حسن پور افزود: در بحث داوطلبین امیدواریم همان گونه که تاکنون ظرف کمتر از ۲ سال در جمعیت هلال احمر کشور، اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده این موفقیت‌ها ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: باید موضوع لجستیک در جمعیت هلال احمر تقویت شود.  

 حسن پور با اشاره به اینکه کرمان، پهناورترین و حادثه خیز‌ترین استان کشور است، گفت: تلفات جاده‌ای امسال، باعث رنجش خاطر همه دلسوزان نظام شده است و این موضوع می‌طلبد دولت برای کاهش این تلفات کار خود را شروع کند.  

وی با اشاره به اینکه دولت باید یک طرح ۲ فوریتی  ارائه دهد که باعث کاهش تلفات شود، افزود: اگر دولت این کار را  انجام نمی‌دهد، ما در مجلس آمادگی داریم یک طرح ۲ فوریتی را از طریق مجلس پیشنهاد بدهیم تا در همین ابتدای سال بیش از این شرمنده مردم نباشیم که شادی مردم به عزا تبدیل نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • قم برای رونق اقتصادی در صنعت گردشگری و زیارت می‌تواند موفق باشد
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| موسی شهبازی
  • دولت برای کاهش تلفات جاده ای طرح ۲ فوریتی ارائه دهد
  • متکی: نباید در کمیسیون‌ها سرگرم رسیدن به ریاست باشیم
  • چگونه در جوانی پول‌دارتر و موفق‌تر شوید؟
  • متکی: نباید در کمیسیون‌های مجلس دنبال رسیدن به ریاست باشیم
  • دولت حضور بخش خصوصی خالص در عرصه‌های اقتصادی را تسهیل کند
  • برای حل بسیاری از چالش‌های اقتصادی باید تولید در کشور افزایش یابد
  • تشریح اولویت‌های سال ۱۴۰۳
  • اصلاح قانون تاسیس کتابخانه در نوبت بررسی است