Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با نویدی خوش برای کرمانیان به کارخود پایان داد، چرا که قراراست دبیرخانه این جشنواره به‌صورت دائمی درکرمان برپا شود.

جشنواره موسیقی نواحی ایران ازابتدای شروع به کارش با حضورمحمدرضا درویشی درهمین استان پا گرفت و ریشه انداخت و به ثمر نشست وطی این 14 دوره شاهد حضور هنرمندان و استادان بزرگی روی این صحنه بودند که بسیاری از آنها دیگردربین ما نیستند اما جشنواره چهاردهم فرصتی به‌وجود آورد تا دوستداران موسیقی اقوام ایران، باردیگر عرض ادب و ارادت خود را به بزرگان هنر ایران زمین نشان دهند و در مراسم تجلیل از این استادان پیشکسوت که درآیین اختتامیه این جشنواره برگزار شد، تمام قد بایستند وتشویق کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نگذاشتیم چراغ جشنواره خاموش شود
اما درآیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که شامگاه یکشنبه (2آبان ماه) درباغ موزه وزیری برگزارشد، اجرای ابتدایی به مولودی خوانی اختصاص داشت و درادامه محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در سخنانی گفت: در ایام ولادت پیامبر مهربانی و لبخند در طلیعه طلوعه دلیل خلقت کائنات، شادمان هستیم که صفحه دیگری از کتاب جشنواره موسیقی نواحی ایران را با یکدیگر ورق می‌زنیم و در حالی که با بیم و امید به عقب نشینی ویروس کرونا چشم دوخته‌ایم، کرمان میزبان جشنواره‌ای بود که تلألؤ رنگ‌هایش و طنین ترنم آوازش چند روزی استان و کشور را در برگرفته و فرصتی فراهم ساخته که بعد از ماه‌های خاکستری کرونا، دل به موسیقی اقوام ایران بزرگ خوش داریم و رنگین کمان رنگارنگ اقوام مختلف کشور را در آسمان شهر کرمان نظاره گر باشیم و با همه سختی‌ها و چالش‌ها خوشحالی ما مضاعف می‌شود وقتی می‌بینیم نقش، جایگاه وتأثیرجشنواره موسیقی نواحی هرسال آشکارترشده و میزان اعتبارخود جشنواره افزون‌ترمی شود و در پایان دور دیگری از جشنواره موسیقی نواحی مسروریم که چنین جشنواره‌ای با همه فراز و فرودش به این درجه از کمال و جایگاه رسیده است... البته طی دو سال گذشته و پس از محدودیت‌های ناشی از کووید19 بر پایی جشنواره موسیقی نواحی مورد تردید قرار گرفت، اما به همت تعدادی از هنرمندان و مسئولان نگذاشتیم که چراغ جشنواره خاموش شود و در محدودیت‌های شدید کرونایی بازهم به مدد فضای مجازی و تصاویر و پخش همزمان اجراهای جشنواره را در پلتفرم‌های رایج هنرنمایی هنرمندان موسیقی نواحی ایران پیش چشم مردم ایران و دنیا قرار داد.
مدیر اجرایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران افزود: امسال و در دوره‌ای جدید با‌ وجود محدودیت‌های کرونایی و با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی با دعوت و میزبانی از حدود 70 هنرمند در قالب گروه‌های برگزیده برپا شد و خدای بزرگ را شکرمی گوییم که توانستیم این مهم را به شکل شایسته‌ای به‌گواه نظر هنرمندان شرکت کننده و مخاطبان جشنواره به انجام برسانیم... و در پایان انتظار ما و مردم دیارکریمان این است که این برند کرمان با ایجاد و راه‌اندازی دبیرخانه دائمی در کرمان ماندگار شود. اینگونه ما و همه دست‌اندرکاران جشنواره فرصت تعامل بیشتر و برنامه‌ریزی هدفمند‌تر را برای ارتقای شاخص‌های کیفی جشنواره خواهیم داشت و می‌شود با طراحی و اجرای برنامه‌های متعدد و پیوسته ارتباط گسترده تری با اهالی فرهنگ و هنر، استادان و پیشکسوتان و هنرمندان متین موسیقی نواحی سراسر کشورفراهم ساخت.
محمد علی مرآتی دبیرچهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد موسیقایی در شهر کرمان بیان کرد: خدا را شاکرم به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ و اندیشمند موسیقی ایران، افتخار دبیری یکی از مهم‌ترین رویدادهای موسیقی کشورم را داشته باشم. «وحدت درکثرت موسیقی اقوام ایران» کلید وصل ما بود و این جشنواره فصلی بود در روییدن و تجلی تنوع اقوام ارزشمند ایران و برخود وظیفه می‌دانم از همه کسانی که در این دوره پرافتخار دست یاری دادند، کمال تشکر را داشته باشم.
او درباره نحوه انتخاب گروه‌های شرکت کننده در این دوره گفت: معیارما در این دوره دعوت از هنرمندان نخبه و کمتر دیده شده، نسل جوان و نوجوان که ادامه‌دهندگان مسیرموسیقی اقوام خود بوده‌اند، بوده است. قطعاً جشنواره امکان دعوت از همه عزیزان و نخبگان موسیقی اقوام را نداشت اما حضور 70 نفر به مثابه نمایندگان رنگین کمان موسیقی ایران عزیز را غنمیت می‌شماریم و خوشبختانه به‌همت دولت سیزدهم و ریاست محترم جمهوری در تمهیدات واکسیناسیون که بسرعت در حال انجام است، شاهد افق‌های روشنی از بازگشت اجراهای موسیقی اقوام و حمایت از این هنرمندان آسیب دیده و کسانی که بحق از شریف‌ترین اعضای پیکر ایران عزیزمان هستند، باشیم.
مرآتی در پایان صحبت‌های خود یاد و خاطره بانوی لالایی ایران زنده‌یاد پروین بهمنی را که بیست و نهم مهرماه همزمان با آیین افتتاحیه جشنواره ازدنیا رفت، گرامی داشت.
علی زینی‌وند(استاندار کرمان) هم ضمن خوشامدگویی به هنرمندان اقوام ایران گفت: کرمان، سرزمینی است که از یک کودک عشایری، سردار سلیمانی ساخت و این محصول کرمان عزیز است.
او در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایران فرهنگی دایره‌اش از ایران کنونی گسترده‌تراست و ‌شعاعش تا چین و هند می‌رود... بنده معتقدم اگر فرزندان ما با ایران فرهنگی آشنا شوند با غرور به تاریخ این سرزمین می‌بالند و باز هم سردار سلیمانی‌هایی از این خاک پدید می‌آیند اما بسیارنگرانم از اینکه فرزندان ما ذیل فضای مجازی اصالت و هویت شان کمرنگ می‌شود. همه رشادت‌ها، جنگاوری‌ها در دل اقوام است اما تکه‌تکه شدن، ما را با تهدید هویتی مواجه می‌کند و‌ هنر خودش می‌تواند یک عامل مهم باشد.
زینی‌وند تأکید کرد: ما می‌خواهیم دبیرخانه دائمی این جشنواره حتماً در کرمان و این امر تداوم داشته باشد و کرمان سال‌ها میزبان این رویداد جذاب بماند.
تمرکززدایی از پایتخت
در بخش دیگری از مراسم، محمودشالویی، سرپرست معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: این توفیق را دارم در شهر کرمان باشم که نامش با سردار سلیمانی عزیز ثبت و ضبط شده و گره خورده است. همچنین از برگزارکنندگان این رویداد مبارک تشکر می‌کنم و با پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره در کرمان موافقت خود را اعلام می‌دارم و خواهشم این است ساز و کار تشکیل دبیرخانه را در روزهای آینده فراهم کرده و مطمئن باشید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این موضوع حمایت بسیاری خواهد داشت چرا که کرمان این ظرفیت را دارد این رویداد را برای همیشه میزبانی کند.
او در ادامه افزود: به‌طور حتم تمرکززدایی از پایتخت جزو برنامه‌های ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم است و این یک سیاست جدی است.
تجلیل از بزرگان
پایان بخش مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تجلیل از پیشکسوتان این حوزه بود که با حضورشالویی سرپرست معاونت امورهنری، زینی‌وند استاندارکرمان، علیزاده مدیرکل فرهنگ وارشاد استان، محمد اللهیاری سرپرست دفترموسیقی، علی نیکنام انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، آریا انوشه ماهری رئیس انجمن موسیقی کرمان از خان محمد آدینه‌پور، خداداد زنگشاهی، قدرت‌الله فتحی، عاشیق حسن اسکندری، حشمت رهنما، هوشنگ کردستانی، محمد شکارچی و بهرام مهر بخش با اهدای لوح تقدیر قدردانی به عمل آمد.دراین مراسم همچنین پیروز ارجمند و فؤاد توحیدی هم مورد قدردانی قرارگرفتند.
درمراسم اختتامیه علاوه براجراهایی به‌صورت اختصاصی از لرستان، آذربایجان، کردستان، چهارمحال وبختیاری، خوزستان، هنرمندان موسیقی اقوام ایران به‌صورت دسته جمعی اجرای زیبایی را روی صحنه بردند که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران فرهنگ و ارشاد اسلامی موسیقی اقوام ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۶۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان ، این جشنواره را خانه ادبیات کودک و نوجوانان ایران سرای آذر یزدی و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کرمان و یزد و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان‌ها به همراه بزرگداشت استاد هوشنگ مرادی‌کرمانی، ویژه کودکان هفت تا ۱۱ سال و نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال برگزار کرده است.

محمدی معاون فرهنگی و رسانه‌ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این مراسم گفت: با ابراز امیدواری اینکه موسسات فرهنگی هنری کرمان نیز در حوزه‌های متعدد فرهنگی و نکوداشت مفاخر نقش خود را ایفا کنند اضافه کرد: استان‌های کرمان و یزد پیوندهای فرهنگی عمیقی دارند و این همراهی‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد و ما نیز در برگزاری این رویدادها همکاری خواهیم کرد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز با بیان اینکه امیدواریم با برگزاری این جشنواره در تربیت کودکان و نوجوانان ایران اسلامی نقش مهمی ایفا کنیم  و این نقش تربیتی، ارزشمند و با آثار ماندگار خواهد بود .
حسین دشتی، اضافه کرد: انتخاب یک قصه از جلد یک تا هشت کتب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» اثر مهدی ‌آذریزدی و انتخاب یک قصه از آثار هوشنگ مرادی‌کرمانی از بخش‌های این جشنواره است و آیین پایانی جشنواره ۱۸ تیر امسال به میزبانی استان یزد برگزار می‌شود.

 قرار است این جشنواره هر سال در یک استان و با معرفی چهره فرهنگی ادبی آن استان رونمایی و اختتامیه آن در یزد برگزار شود و برآیند سالانه جشنواره یک کتاب صوتی از منتخبین شرکت‌کننده در جشنواره خواهد بود و کارهای برگزیده مجددا به‌صورت حرفه‌ای باز تولید خواهد شد.

کودکان و نوجوانان سراسر ایران می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و کتاب‌های مورد نظر را با لهجه‌های بومی خود خوانده و پادکست تولید کنند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند در فضای مجازی به نشانی Azaryazdi.ir مراجعه کنند.

 

دیگر خبرها

  • جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان
  • جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان
  • فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است/ اهمیت خرده‌فرهنگ‌ها
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • ۶۰ درصد نوازندگان از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند!
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
  • پوران درخشنده و پرویش نظریه در میان داوران جشنواره ملی فیلم اقوام
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳
  • معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی