Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@09:19:42 GMT

بلاتکلیفی ارزی صنعت روغن نباتی

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۶۵۵۳

بلاتکلیفی ارزی صنعت روغن نباتی

ایران اکونومیست- دبیر انجمن صنایع روغن نباتی گفت: بلاتکلیفی دولت در خصوص نرخ ارز و نحوه تخصیص آن در شش ماهه دوم برای صنعت روغن نباتی مشکل ساز می شود.

 به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، امیر هوشنگ بیرشک با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 260 هزار تن روغن‌های بخش خصوصی در بنادر رسوب کرده و دولت ارز مورد نیاز واردکنندگان بخش خصوصی را تامین نمی‌کند گفت: دولت به بهانه‌های مختلف از جمله تغییر دولت، انتصاب وزیران، تغییر اولویت‌های ارزی، کمبود ارز و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از تخصیص ارز به روغن‌های رسوبی بخش خصوصی در بنادر سر باز می‌زند.

وی افزود: سیاست ارزی دولت در شش ماه دوم سال جاری نیز مشخص نیست و هر روز شایعاتی در زمینه تغییر نرخ ارز به گوش می رسد و بیم آن می رود ادامه وضعیت کنونی باعث برهم خوردن نظم کنونی در بازار روغن نباتی شود.

بیرشک با بیان اینکه دولت تا کنون به وعده‌های ارزی خود عمل نکرده است تصریح کرد: بارها و بارها در مکاتبات مختلف و نشست های حضوری شرایط صنعت روغن نباتی برای دولتمردان تشریح شده است و آنها قول مساعد برای حل مشکلات داده اند به طوری که در جلسه اخیر با وزیر جهاد کشاورزی، وزیر شخصا دستور داد به سرعت مشکل ارزی روغن خام بررسی و تعیین تکلیف شود و صنعت روغن نباتی از بلاتکلیفی رهایی یابد اما متاسفانه تا کنون هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.

وی افزود: نبود رویه مشخص در تصمیم گیری باعث شده واردکنندگان روغن خام هیچ گونه تمایلی به واردات نداشته باشند و عملا خرید آتی روغن خام متوقف شده است. همچنین اعتبار واردکنندگان در بازارهای جهانی از بین رفته است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در خصوص وضعیت تامین روغن خام مورد نیاز صنعت با توجه به عدم تخصیص ارز به بخش خصوصی گفت: بر اساس مصوبات موجود، شرکت بازرگانی دولتی وظیفه ذخیره سازی روغن خام (ذخایر استراتژیک) را دارد اما متاسفانه به دلیل نامناسب بودن ترکیب روغن های موجود این شرکت، صنعت روغن نباتی با چالش جدی برای تولید روغن مورد نیاز صنف و صنعت و روغن سرخ کردنی مواجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام شرکت بازرگانی دولتی موجودی روغن پالم این شرکت به کمترین میزان در چند سال اخیر کاهش یافته است و امکان توزیع مناسب روغن پالم در حال حاضر وجود ندارد و این در حالی است که نزدیک به 100 هزارتن روغن پالم بخش خصوصی ماه‌هاست در بنادر کشور رسوب کرده و چشم انتظار تخصیص ارز است.

بیرشک نبود روغن خام را چالشی مهم برای صنعت روغن نباتی اعلام کرد و تصریح کرد: روغن پالم یک از مواد اولیه مهم برای تولید روغن‌های صنف و صنعت و روغن سرخ کردنی است و بیم آن می رود اگر دولت در اسرع وقت ارز روغن‌های پالم موجود در بنادر را تخصیص ندهد تولید روغن صنف و صنعت و روغن سرخ کردنی با مشکل مواجه شده و عملا متوقف شود.


 ایلنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صنعت روغن نباتی بخش خصوصی روغن پالم روغن خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۶۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسناد همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید

در ادامه برنامه‌های سفر رسمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه به سریلانکا، چند سند همکاری از سوی مقامات دو کشور و در حضور آیت‌الله رئیسی و «رانیل ویکرمسینگه» در بخش‌های مختلف به امضا رساندند.

آیت‌الله رئیسی صبح امروز با استقبال نخست وزیر، وارد کلمبو پایتخت سریلانکا شده بود، در کاخ ریاست جمهوری این کشور مورد استقبال رسمی «رانیل ویکرماسینگه» همتای سریلانکایی خود قرار گرفت.

رئیس‌جمهور در صدر هیأتی بلندپایه برای سفری یک روزه به سریلانکا رفته است. وزیر نیرو نیز رئیس جمهور را در این سفر همراهی کرده و در این سفر ۳ مگا پروژه حوزه انرژی این کشور شامل انتقال آب، سدسازی و نیروگاه سازی که به دست توانمند مهندسان ایرانی ساخته شده، به بهره‌برداری رسید.

ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور قرار دارد و آیت‌الله رئیسی با همراهی «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا صبح امروز این پروژه را افتتاح کرد.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشورمان و شرکت‌های ایرانی است.

تلاش متخصصان کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات موردنیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

در این بین رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، از مهم‌ترین راهبرد‌هایی است که به ارتقای صادرات خدمات فنی- مهندسی کشور از جمله صنعت آب و برق کمک شایانی کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • صنعت خودرو، قربانی زیاده خواهی مسئولان و دلالان
  • خلجی : افتتاح سد در سریلانکا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت + فیلم
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • اسناد همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • بلاتکلیفی مسکن ملی نورآباد از زبان متقاضیان
  • بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • بلاتکلیفی بودجه شهرداری کرمانشاه در ۱۷۵اُمین جلسه شورای شهر
  • رشد ۱۸ درصدی صنعت نساجی در دولت سیزدهم