Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با افزایش تنش‌ها در پی دیدار مقامات آمریکا و تایوان و بررسی پر رنگ‌تر کردن نقش این جزیره خودگردان در سازمان ملل، یک دیپلمات سابق چین گفت کشورش هرگز اجازه فعالیت در سازمان ملل را به تایوان نخواهد داد.

به نقل از روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، چوی تیانکای، سفیر سابق چین در آمریکا، در اولین گفت‌وگوی عمومی خود پس از کناره‌گیری از سمتش، گفت: این (مذاکرات آمریکا و تایوان) کاملا بر خلاف جریان تاریخ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چوی در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر واشنگتن برای ارتقای روابط خود با تایوان گفت: قطعنامه ۲۷۵۸ سازمان ملل - که پنج دهه پیش تصویب شد - به وضوح نشان داد که تنها یک چین در جهان وجود دارد و آن را آمریکایی‌ها نیز به رسمیت شناختند، پس چرا آن‌ها اکنون می‌خواهند این (روند) را معکوس کنند؟ حتما انگیزه دیگری در کار است، که شکست خواهد خورد؛ ما مانع دستیابی به آن خواهیم شد.

این سخنان چوی در حاشیه نشستی در پایتخت چین به مناسبت ۵۰ سالگی عضویت چین در سازمان ملل متحد مطرح شد.

قطعنامه ۲۷۵۸ که در سال ۱۹۷۱ به تصویب رسید، به طور رسمی تایوان - با نام رسمی جمهوری چین - را اخراج کرده و در عوض پکن را به عنوان "تنها نماینده قانونی چین" در سازمان ملل به رسمیت شناخت.

چوی با بیان اینکه سازمان ملل در پنج دهه گذشته تغییر کرده است، گفت: دیگر این‌طور نیست که چند کشور بزرگ حرف آخر را بزنند؛ نظم جهانی در مسیری منصفانه و معقول در حال حرکت است.

چین، تایوان دموکراتیک را بخشی از قلمرو خود می‌داند و بیان کرده است که برای تحت کنترل گرفتن این جزیره، حاضر به اعمال قدرت است. منتقدان پکن را به سوء استفاده از قطعنامه سازمان ملل به عنوان راهی برای محروم کردن تایوان از روابط بین‌الملل متهم کرده‌اند و از جزیره ۲۳.۵ میلیون نفری تایوان خواسته‌اند تا در عرصه بین‌الملل صدای بلندتری داشته باشد.

پیش‌تر، وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای گفت که "نمایندگان عالی‌رتبه‌"اش با مقامات وزارت خارجه تایوان دیداری داشته‌ و در آن "توسعه مشارکت تایوان در سازمان ملل و در عرصه بین‌الملل" را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده‌اند.

در این بیانیه آمده است: تمرکز این مذاکرات بر حمایت از مشارکت معنادار تایوان در سازمان ملل و استفاده از تخصص‌های ارزشمندش برای مدیریت چالش‌های جهانی، از جمله سلامت عمومی، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، کمک‌های توسعه، استانداردهای فنی و همکاری اقتصادی بود.

در مقابل، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که مشارکت تایوان در هر نهاد بین‌المللی باید دقیقاً از سیاست "چین واحد" پیروی کند.

وانگ گفت: تلاش مقامات تایوان برای استفاده از خارجی‌ها در گسترش فضای به اصطلاح بین‌المللی خود، در راستای افزایش استقلال و جدایی تایوان است که محکوم به شکست است. ما از آمریکا می‌خواهیم که تعامل رسمی با مقامات تایوان را متوقف، از اظهارنظرهای غیرمسئولانه خودداری و به هیچ شکلی، سیگنال‌های نادرست به نیروهای استقلال تایوان ارسال نکند.

وی افزود: ایالات متحده نباید "کاری کند که به روابط چین و آمریکا آسیب رسانده و صلح و ثبات تنگه تایوان را تضعیف کند."

با تشدید رقابت بین چین و ایالات متحده در بسیاری از جبهه‌ها، آمریکا و تایوان که روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، نزدیک‌تر شده‌ و خشم پکن را برانگیخته‌اند. ایالات متحده همچنین سیاست "ابهام استراتژیک" را در دفاع از این جزیره حفظ کرده و مشخصاً بیان نمی‌کند که در صورت وقوع جنگ در تنگه تایوان، اقدام نظامی انجام خواهد داد یا خیر.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۷۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست و دل بازی بی سابقه آمریکا؛ کمک ۹۵ میلیارد دلاری واشنگتن به اوکراین، اسرائیل و تایوان

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه ۲۰ آوریل با حمایت گسترده نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، بسته کمک مالی ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا با وجود مخالفت شدید نمایندگان افراطی جمهوری‌خواه، این لوایح را تصویب کرد. انتظار می‌رود مجلس سنا هفته آینده این مصوبه را تصویب کند و آن را برای امضا به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بفرستد.

در این لوایح، ۶۰.۸۴ میلیارد دلار برای جنگ اوکراین شامل ۲۳ میلیارد دلار برای تأمین تسلیحات، و ۲۶ میلیارد دلار برای کمک به رژیم  اسرائیل شامل ۹.۱ میلیارد دلار برای موارد بشردوستانه در نظر گرفته شده است. همچنین برای حمایت از تایوان در دو اقیانوس هند و آرام نیز ۸.۱۲ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در واکنش به این مصوبه، با قدردانی از مجلس نمایندگان آمریکا گفت که قانون‌گذاران آمریکایی برای «حفظ تاریخ در مسیر درست»، تصمیم درستی گرفتند.

زلنسکی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت که تصویب لایحه کمک مالی در مجلس نمایندگان آمریکا، «از گسترش جنگ جلوگیری می‌کند، جان هزاران و هزاران نفر را نجات می‌دهد.»

اما روسیه در واکنش به این مصوبه اعلام کرد که کمک‌های مالی جدید به اوکراین باعث «ویرانی و مرگ بیشتر» در این کشور خواهد شد.

در مقابل، ناتو هم از تصویب لایحه کمک مالی جدید به اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا استقبال کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که سال گذشته از کنگره خواسته بود کمک‌های اضافی به اوکراین را تأیید کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اتفاق در یک لحظه اضطراری به وقوع می‌پیوندد، زیرا اسرائیل با حملات بی‌سابقه‌ای از سوی ایران و اوکراین با بمباران مداوم روسیه مواجه است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا در شبکه ایکس نوشت که این اقدام، نشان دهنده «حمایت محکم دو حزبی از اسرائیل و دفاع از تمدن غرب است.»

مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با تصویب بسته کمک مالی به اوکراین، اسرائیل و تایوان، لایحه دیگری را نیز تصویب کرد که در آن، شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» را تهدید می‌کند که اگر مالکیت آن از چین خارج نشود با ممنوعیت روبرو خواهد شد.

همچنین انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین نیز در میان لوایح تصویب شده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز شنبه در واکنش به این مصوبه به خبرگزاری تاس روسیه گفت، قانونی که به دولت آمریکا اجازه می‌دهد دارایی‌های توقیف شده روسیه را مصادره و آن‌ها را به اوکراین منتقل کند، به وجهه آمریکا آسیب وارد خواهد کرد.

 

دیگر خبرها

  • بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • واکنش تایوان به تخصیص بسته کمک‌های مالی جدید آمریکا
  • نزدیک شدن جنگنده‌های چینی به ۷۰ کیلومتری تایوان
  • پکن میزبان مقامات ارشد دریایی ۳۰ کشور
  • تایوان چگونه کمک آمریکا را علیه چین به کار می‌گیرد؟
  • دست و دل بازی بی سابقه آمریکا؛ کمک ۹۵ میلیارد دلاری واشنگتن به اوکراین، اسرائیل و تایوان
  • کمک آمریکا به کی‌یف، تل‌آویو و تایوان بحران‌ها را تشدید می‌کند
  • کمک ۷۷.۸ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و رژیم صهیونیستی
  • کمک ۷۸ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و رژیم صهیونیستی
  • اسرائیل چند سفیر را احضار کرد