Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-20@01:50:04 GMT

فیلم// علت مهاجرت ۲ میلیون ایرانی چیست؟!

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۸۳۹۳

فیلم// علت مهاجرت ۲ میلیون ایرانی چیست؟!

‍‍‍‍‍‍

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران گفت: حداقل ۲ میلیون مهاجر ایرانی در خارج از کشور داریم؛ نداشتن برنامه،‌ نداشتن آمار و نداشتن شناخت و فرهنگ مهاجرت از جمله چالش‌هایی است که در ایران با آن مواجه هستیم؛ کم‌کاری اجتماعی در حوزه مهاجرت نیز بسیار مشهود است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ "بهرام صلواتی" مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم گفت: درباره آمار ایرانیان خارج از کشور نیز روایت‌های مختلفی وجود دارد و همیشه هم درباره آن سؤال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آماری که داریم حداقل 2 میلیون مهاجر ایرانی در خارج از کشور داریم که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر 3 میلیون، 5 میلیون و یا حتی 8 میلیون نیز وجود دارد که پشتوانه علمی ندارد. بیشتر مهاجران ایرانی خارج از کشور در کشورهایی مثل آمریکا، امارات و اروپای  غربی ساکن هستند که اخیراً نیز مقاصد جدیدی مثل ترکیه اضافه شده است.

ذات مهاجرت در ایران اقتصادی است اما چون جابه‌جایی نیروی کار به طور رسمی با خیلی از کشورها نداریم و افراد دوست دارند که در کشورهای دیگر کار کنند و چون راه آن بسته است به سراغ راه‌های دیگر می‌روند؛ امروز بسیاری از درس‌های ما در دانشگاه‌های کشور با فضای بازار کار جهانی مطابقت ندارد که این یک معضل اساسی برای فارغ‌التحصیلان است. برای نیروی متقاضی مهاجرت در هنگام تلاش برای مهاجرت، مسیر کاری بسته است مسیر پناهجویی نیز بسته است چراکه بسیار خطرناک است و به همین خاطر بسیاری از این افراد به سمت مهاجرت‌های تحصیلی سرریز می‌شوند بنابراین بسیاری از مهاجرت‌های تحصیلی به ذات برای ادامه تحصیلی نیستند و فقط می‌خواهند مسیر و تونل مهاجرتی طی شود.

برخلاف آنچه ممکن است تصور شود که جمعیت زیادی از دانشجویان ما مهاجرت می‌کنند این عدد اصلاً بزرگ نیست.

اما ایران از نظر امنیت عمومی، کشور امنی است اما ناامنی اقتصادی داریم که باعث شده است افراد در هنگام مهاجرت، کفش پناهجویی را بر پا کرده و مهاجرت می‌کنند که ما به آنها "شبه‌پناهجو" می‌گوییم یعنی انگیزه‌های اقتصادی دارند اما در قالب مهاجرت‌‌های پناهجویی است.

کم‌کاری اجتماعی در حوزه مهاجرت نیز بسیار مشهود است. بسیاری از مردم تصویری که از مهاجرت در ذهن دارند یک تصویر کارتونی و در حد کمک‌هزینه‌ای که به مهاجران داده می‌شود است در حالی که جنبه‌های منفی آن بسیار ناشناخته است؛ اینکه در طول مسیر، قاچاقچیان انسان چه سوءاستفاده‌هایی از مهاجران می‌کنند و از همه مهم‌تر قوانین ضدمهاجرتی که همین الان در اتحادیه اروپا و بیشتر کشورها تصویب شده و وضعیت را برای مهاجران بسیار سخت کرده است.

امروز یک پدیده دیگری به نام "دلالی مهاجرت" داریم ما تا دیروز در میدان انقلاب با معضل پایان‌نامه‌نویسی و مقاله‌نویسی مواجه بودیم اما امروز با پدیده جدیدی به نام "رزومه‌نویسی" مواجه شدیم که برای فرستادن افراد به خارج از کشور برای آنها رزومه‌نویسی انجام می‌دهند. مهاجرت تصمیم یک روزه و یک شبه نیست و کل زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نداشتن برنامه،‌ نداشتن آمار و نداشتن شناخت و فرهنگ مهاجرت از جمله  چالش‌هایی است که در ایران با آن مواجه هستیم مثلاً در شهری مثل قم به نوعی قطب یا مرکز آموزش حوزوی شیعیان را داریم و از خیلی از کشورهای اطراف مهاجر می‌پذیریم اما متاسفانه فرهنگ مهاجر‌پذیری را نداشته و آن را به معنای فرصت نمی‌بینیم.

بسیاری از کشورهای دنیا برای استارتاپ‌ها و صاحبان ایده، 5 سال حق اقامت داده و از آنها حمایت می‌کنند تا این استارتاپ‌ها با همگنان و هم‌رده‌های خود، طوفان فکری کنند تا شاید به یک ایده محوری برای حل مشکلات آن شهر یا کشور برسند.

عدم حمایت از نخبگان علت نگاه منفی به جریان مهاجرت در ایران!/ "فرار مغزها" یا "مهاجرت یکطرفه" در قرن 21 معنا نداردعلت نگاه منفی به "مهاجرت" در ایران چیست؟! + فیلم

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مهاجرت دانشجویان مهاجرت مهاجرت دانشجویان مهاجرت خارج از کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۸۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

السودانی: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپاد‌های ایرانی از عراق پرتاب نشده بود

نخست‌وزیر عراق پرتاب برخی موشک‌های ایران از خاک این کشور به سمت سرزمین‌های اشغالی را تکذیب کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق پرتاب برخی موشک‌های ایران از خاک این کشور به سمت سرزمین‌های اشغالی را تکذیب کرد.

نخست‌وزیر عراق گفت: «بر اساس گزارش‌های نظامی که دریافت کرده‌ایم، شواهدی وجود ندارد که موشک یا هواپیمای بدون سرنشینی از عراق پرتاب شده باشد».

وی پیش از این با «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره تنش‌های اخیر در خاورمیانه گفتگو کرده بود.

دیگر خبرها

  • بیانیه ضد ایرانی جو بایدن
  • دزدی میلیاردی از برج لاکچری نیاوران توسط سه تبعه افغان
  • سرقت چندین میلیاردی از برج لاکچری نیاوران | خانه ۲ مهاجر کانادا غارت شد
  • سرقت میلیاردی از خانه ۲ مهاجر در برج‌های نیاوران
  • صالحی امیری: ۶۰ درصد جامعه تمایل زیاد به مهاجرت دارند! (فیلم)
  • 48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!
  • ببینید | روایت تکان‌دهنده صالحی‌امیری از میزان تمایل جامعه ایران به مهاجرت؛ یک رقم شوکه‌کننده!
  • مهاجرت هنرمندان ایرانی با پشیمانی؟
  • السودانی: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپاد‌های ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • نخست وزیر عراق: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپادهای ایرانی از عراق پرتاب نشده بود