Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پس از موفقیت نخستین واکسن‌هایی که در حال حاضر بازار جهانی را تسخیر کرده اند، نقطه عطف بعدی صنعت داروسازی در مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، یافتن یک درمان موثر در برابر ویروس است.

به گزارش نشریه سینکو دیاس اسپانیا، تا کنون شرکت بیوتکنولوژی گیلیاد ساینسز (Gilead Sciences) آمریکا تاییدیه داروی رمدسیویر که با نام تجاری وکلوری (Veklury) به فروش می‌رسد را دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌هد که رمدسیویر علیه طیف وسیعی از ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا مؤثر است. این دارو در درمان همه‌گیری ویروس ابولا در آفریقای غربی در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ نیز نقش داشت.

وقتی واکسن‌ها در حال طی مراحل آزمایشی بودند (می ۲۰۲۰/ اردیبهشت ۹۹)، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا ((FDA))، مصرف این دارو را در کودکان و بزرگسالان مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹ تأیید کرد.  

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط گیلیاد، این شرکت از محل فروش جهانی رمدسیویر در بازه زمانی آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) ۸۲۹ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.  

آژانس دارویی اروپا نیز دیروز (دوشنبه) از آغاز روند بازبینی همزمان داده‌های مربوط به داروی تجربی ضدویروسی شرکت داروسازی «مِرک» (Merck Sharp & Dohme) به نام «مولنوپیراویر» برای درمان کرونا در بزرگسالان خبر داد.

«آژانس دارویی اروپا» بر اساس روندی که «بازبینی مستمر» (rolling review) نام دارد، به جای اینکه در انتظار تسلیم رسمی همه اطلاعات لازم برای دارو بماند، هر مقدار داده‌ای درباره آن را که در دسترس قرار می‌گیرد، ارزیابی می‌کند.

یافته‌های منتشر شده از بررسی مولنوپیراویر نشان داده‌اند که این دارو احتمال مرگ یا بستری شدن به علت کرونا را در افرادی که در معرض بیشترین خطر دچار شدن به بیماری شدید هستند، به نصف کاهش می‌دهد.

به نوشته یورونیوز، عموما از داروی ضدویروسی رمدسیویر با عنوان اثربخش‌ترین درمان کووید-۱۹ نام برده می‌شود. این دارو باید به طور وریدی و در بیمارستان تزریق شود. در مقابل مزیت اصلی مولنوپیراویر این است که به عنوان قرص مصرف می‌شود و همین امر بیماران را قادر می‌سازد در خانه درمان شوند.

مرک همچنین از هم اکنون وارد مذاکره با کشورهای دیگر برای فروش این محصول شده است. برای مثال استرالیا ۳۰۰ هزار دز از این دارو سفارش داده است. علاوه بر استرالیا، سنگاپور نیز قراردادی برای خرید این دارو به امضا رسانده است و کشورهای تایلند، کره جنوبی، تایوان و مالزی نیز در حال مذاکره برای تهیه آن هستند.

در حال حاضر آژانس دارویی اروپا در کنار داروی شرکت مِرک،  ۹ روش درمانی را در دست بررسی دارد که عبارتند از: دو دارو متعلق به گروه داروسازی «لیلی» (Eli Lilly and Company)، داروی ضد التهابی آناکینرا (anakinra) شرکت سوئدی «سوبی» (Sobi)، داروی «روآکتمرا» شرکت داروسازی «روشه» سوئیس (Roche)، شرکت «سلتریون» کره جنوبی (Cell­trion)، داروی حاوی آنتی‌بادی شرکت بیوتکنولوژی رجنرون آمریکا (Regeneron)، شرکت بریتانیایی «جی اس کی» و داروی شرکت آسترازنکا.  

داروی شرکت رجنرون به نام REGEN-COV-۲ که مخلوطی از یک آنتی‌بادی ساخته‌شده در آزمایشگاه و یک آنتی‌بادی به دست آمده از بیماران بهبودیافته از کرونا بوده و به گونه‌ای طراحی شده است که این دو آنتی‌بادی به پروتئین‌های سطح ویروس متصل شده و مانع از ورود ویروس به سلول شوند.

مجله پزشکی لنست اخیرا (سوم سپتامبر/ ۱۲ شهریور)  با انتشار نتایج پژوهش گروه داروسازی لیلی گزارش کرد استفاده از داروی ضد روماتیسم باریسیتینیب با نام تجاری اُلومیانت (Olumiant) می‌تواند در کاهش میزان موارد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا مفید باشد.

آژانس دارویی اتحادیه اروپا از اواخر ماه آوریل سال جاری میلادی (اردیبهشت ماه)  احتمال استفاده از این دارو را برای جلوگیری از مرگ بیماران به شدت بدحال مبتلا به کووید مطرح کرده بود.

نکته حائز اهمیت اینکه اگر چه قرص‌های کووید-۱۹ به عنوان مکمل در افراد با سیستم ایمنی ضعیف و یا سالمندان قطعا موثر خواهد بود اما نباید فراموش کرد که واکسیناسیون همچنان مهم‌ترین و موثرترین سپر دفاعی در برابر کرونا تلقی می‌شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا قاره اروپا واکسن کرونا پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا قاره اروپا واکسن کرونا ویروس کرونا قاره اروپا واکسن کرونا آژانس دارویی آنتی بادی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۹۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران چند هفته تا دستیابی به اورانیوم با غنای لازم برای تولید سلام هسته ای فاصله دارد، گفت: ما از تلاش های گسترده آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تعامل با ایران در مورد مسائل دیرینه مربوط به تعهدات پادمانی ایران قدردانی می کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: ما به حمایت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش‌هایشان ادامه خواهیم داد. ما همچنین به مشورت نزدیک با تروئیکای اروپا و سایر شرکا در این مورد ادامه خواهیم داد.

پاتل تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا به وضوح گفته است که ما تمام تلاش خود را می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند. اما ارزیابی‌ای درباره اظهارات گروسی ندارم که ارائه کنم.

وی بار دیگر گفت: اما مطمئناً از تلاش‌های او (گروسی) برای تعامل با حکومت ایران در رابطه با تعهدات پادمانی آنها قدردانی می‌کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی در گفتگو با شبکه آلمانی دوویچه وله با تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد که ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد.

رافائل گروسی در گفت‌وگو با دویچه‌وله افزود: این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان، سلاح هسته‌ای خواهد داشت. هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا مایه نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران دارای سلاح هسته‌ای است. "یک کلاهک هسته‌ای فعال، به چیزهای دیگری به‌غیر از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد."

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: همچنین به تدابیر جبرانی ایران تحت برجام اشاره و ادعای کاهش دسترسی‌های آژانس به مراکز اتمی ایران را تکرار کرد. وی مدعی شد: «من بارها به همتایان ایرانی خود گفته‌ام که ما دسترسی و دید لازم را که به اعتقاد من باید ضروری باشد، نداریم و این مساله باعث گمانه‌زنی (درباره برنامه اتمی ایران) می‌شود.»

او مدعی شد: "وقتی همه اینها را کنار هم می گذارید، مطمئناً با علامت سوال های زیادی روبرو می شوید." گروسی همچنین با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی درباره فعالیت‌های اتمی کشورمان افزود که این مساله محور مذاکرات وی با مقام های ایران است.

گروسی نزدیک به پنج سال است که ادعاهایی را به واسطه اطلاعات و ادعاهای غیرمستند علیه برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می‌کند. این ادعاها ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این توافق (موسوم به بیانیه ۴ مارس) جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت وگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت وگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.

مدیرکل آژانس درباره تهدید ادعایی اسرائیل برای تجاوز به تاسیسات اتمی ایران تصریح کرد که چنین اقدامی «خلاف مقررات بین‌المللی» و «ممنوع» است. وی با اشاره به ادبیات مشابه وزیر کابینه رژیم صهیونیستی درباره حمله اتمی به غزه افزود: من معتقدم عادی سازی ادبیات در مورد سلاح های هسته‌ای، کاملاً تاسف بار است. ما پیمانی تحت عنوان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای داریم که از بروز جنگ اتمی و شرایطی که غیرقابل کنترل باشد جلوگیری می‌کند.

او درباره برخی گزارش‌های ادعایی پیرامون مذاکرات پشت پرده میان ایران و آمریکا برای از سرگیری اجرای توافق سال ۹۴ هم گفت: این سووال را باید ایالات متحده و ایران پاسخ دهند اما آژانس همواره بر لزوم گفت‌وگو تاکید کرده است.

گروسی ادامه داد: چیزی که من به آن علاقه دارم گفت‌وگوی میان ما، یعنی آژانس و ایران است، زیرا موارد زیادی وجود دارد که باید روشن شود و به همین دلیل است که به زودی به تهران سفر خواهیم کرد. او با تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه اتمی کشورمان مدعی شد که پیام او در این سفر، این است که ایران باید برای حل وفصل مسائل پادمانی بیشتر همکاری کند.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران تاکید که دارد که همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه‌ جامع پادمانی جریان دارد و این سازمان باید بدون جانبداری، مسائل باقیمانده را حل و فصل کند.

دیگر خبرها

  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • «متفورمین» پرفروش‌ ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • «متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • اعتصاب داروسازان فرانسویدر روز سی ام مه
  • میانجیگری خود را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهیم
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست