Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@14:05:26 GMT

ایران از ترکمستان برق وارد خواهد کرد

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۹۱۴۳

ایران از ترکمستان برق وارد خواهد کرد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفتگوهای دو ساعته با رشید مردوف وزیر امور خارجه جمهوری ترکمنستان گفت: در ابتدا لازم است به این جمله از مقام معظم رهبری در خصوص ترکمنستان اشاره کنم که تاکید داشتند، رابطه ما و ترکمنستان نه تنها رابطه همسایگی بلکه خویشاوندی دارند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور محترم ترکمنستان نیز بارها این عبارت را تکرار کردند که صرفاً در خصوص کشور همسایه ایران، معتقد هستم که در قیامت از همسایه در خصوص همسایه سوال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در سفری که آقای رئیسی برای شرکت در اجلاس شانگهای به دوشنبه داشتند، دیدار بسیار خوبی بین روسای دو کشور انجام شد.

وی افزود: آقای مردوف با وزیر نفت و برخی از وزرای دیگر ایران دیدار خواهند داشت.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: همزمان با گفتگوی ما در ساختمان وزارت خارجه، کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در تهران برگزار شده و در وزارتخانه‌های ذیربط همکاری‌ها و گفتگوها ادامه دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما امروز توافق کردیم، سند همکاری های مشترک دو کشور را مورد بازنگری قرار دهیم.

وی افزود: تاکنون بیش از یکصد سند رسمی بین دو کشور به امضا رسیده است تا افق همکاری‌ها با امضای یک سند جامع همکاری‌ها و ارتقاء حجم تبادلات تجاری دو کشور به حداکثر ممکن برسد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: خرسند هستیم که امروز فرصتی شد که در خصوص همه موضوعات در حدود دو ساعت با هم گفتگو و مذاکره داشته باشیم تا در مورد بازگشایی مسیر ترانزیت و حرکت کامیونداران دو کشور از چهار نقطه مشترک مرزی با توجه به عبور از بحران کرونا و واکسینه شدن همه رانندگان ترانزیت کامیون در دو کشور، چاره اندیشی کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: همکاری‌های زمینی استانی، و همکاری در حوزه‌های آب، برق و گاز مورد علاقه دو طرف برای گفتگو است.

وی تصریح کرد: توافقات اساسی بین ما به عمل آمد. ما از دو مسیر سرخس و گنبد برق را از کشور ترکمنستان وارد می‌کنیم و در سطح وزارت‌های انرژی و وزارت نیرو نیز سند همکاری به امضا می‌رسد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تصریح کرد: سد دوستی و همکاری دو کشور و موضوعات مرتبط با آب نیز از گفتگوهای مورد توجه ما بوده است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: بحث‌های علمی، دانشگاهی و حل موضوعات کنسولی نیز از جمله دیگر موضوعات مورد توجه در این گفتگو بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: گفت‌وگو در خصوص مسائل منطقه از جمله شمال افغانستان، منطقه غرب آسیا و قفقاز جنوبی دیگر موضوع مورد مشورت ما برای گفتگو مشترک ما در این نشست بود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه معاون سیاسی وزارت امور خارجه عازم بروکسل برای گفتگو با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا است، گزارشی از آخرین وضعیت گفتگوهای هسته‌ای و مسائل پیرامون مباحث هسته‌ای مورد مشورت قرار گرفت.

امیرعبدالهیان ادامه داد: این مشورت‌ها را با همسایگان کشورمان از جمله همسایه خوبمان ترکمنستان ادامه خواهیم داد.

کد خبر 5336442

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری حسین امیر عبداللهیان ترکمنستان اتحادیه اروپا وزارت خارجه وزارت نیرو قفقاز جنوبی افغانستان کمیسیون مشترک حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی جمهوری اسلامی ایران افغانستان آیت الله خامنه ای حسین امیرعبداللهیان ایران رژیم صهیونیستی سیدابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی ایالات متحده امریکا رئیس جمهور اسلامی ایران تروریسم محمد باقر قالیباف انقلاب اسلامی ایران وزیر امور خارجه کشورمان همکاری ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۹۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم علیه ایران در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: مایه تأسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه همچنین نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • بلینکن وارد چین شد
  • توسعه همکاری‌های برق و انرژی ایران و ترکمنستان
  • مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا
  • وزیر امور خارجه انگلیس در نقش آشپز (فیلم)
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید