Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد از جمله استان‌هایی است که ظرفیت نقش ‌آفرینی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را دارد اما وجود طرح‌های ناتمام زخمی بر پیکر یزد جهانی است که توانمندی های یزد را زیر سوال برده است.

به گزارش قدس آنلاین، از گذشته تا به امروز به دلیل موقعیت جغرافیایی استان یزد و قرارگیری در شاه راه مواصلاتی کشور و کریدور ارتباطی شمال و جنوب و شرق و غرب، این استان در بسیاری از موارد خوش درخشیده و در عین حال بار بخش عظیمی از کشور را به دوش متحمل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهر از گذشته با عناوین مختلفی شناخته شده که از جمله شهر بادگیرها، شهر دوچرخه‌ها، قطب پزشکی ایران زمین، حسینیۀ ایران، دارالعباده و ... است و مردمان دیار کویر همواره سعی در حفظ این عناوین و رشد و پیشرفت داشته اند اما بی مهری مسئولان باعث شده تا در موارد متعددی هم از جمله آب، زیرساخت های توسعه و بهره مندی از منابع و معادن نیز بی نصیب باشند و آنگونه که باید استفاده نبرند.

یزد صنعتی در ردیف استان های بیکار در کشور

همچنین این استان علاوه بر اینکه نیرو انسانی توانمند دارد نیروهای انسانی موجود در جامعه نیز افراد تحصیل کرده‌اند که هزینه آموزش را برای واحدهای تولیدی کاهش داده و نرخ بهره‌وری را در واحدهای اقتصادی افزایش می‌دهند اما مهاچرپذیری یزد باعث شده تا اشتغالزایی در استان موثر نباشد و یزد در ۱۰ سال گذشته در ردیف پنج استان بیکار کشور قرار گیرد.

در کنار این موضوع استان دارای تنوع جغرافیایی نیز هست که وجود ۱۰ شهرستان بیانگر آن است که این استان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب دارای پتانسیل‌هایی است که می‌توان با بهره برداری از آنها زمینه توسعه فعالیت‌های مختلف اقتصادی نظیر کشاورزی مدرن و کم آبخواه، صنعت پاک، گردشگری و فعالیت های خدماتی افزایش داده و با بهره‌گیری از نیروهای توانمند داخلی نرخ بهره‌وری را بالا برد.

تمام مسائلی که بیان شد بخشی از ویژگی‌های استان است است که در سال های اخیر مغفول مانده و آنگونه که باید مورد توجه نبوده اما مردم این استان انتظار دارند بر اساس سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت های موجود دارد شاهد شکوفایی اقتصاد استان به دور از آلایندگی و آسیب های زیست محیطی به عنوان یکی از استان‌های تأثیرگذار و صنعتی در کشور باشیم.

تکمیل زیرساخت های اشتغالزایی، تکمیل زنجیره تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و اجرای عملی اقتصاد دانش بنیان و در مجموع رسیدن به توسعه متوازن و عدالت اجتماعی در همه استان نیازمند تکمیل پروژه ها و طرح های ناتمامی است که استان صنعتی و معدنی یزد را در بهره برداری از برخی ظرفیت ها از جمله گردشگری محروم ساخته است و بی مهابا صنعت را به گونه ای غیرمعمول توسعه داده است.

وجود نزدیک به ۱۵۰۰ پروژه ناتمام در یزد

استان یزد دارای نزدیک به ۱۵۰۰ پروژه ناتمام در همه حوزه ها است که بوده که تمامی این پروژه‌ها سالیان متمادی است بدون هیچ گونه پیشرفت فیزیکی در انتظار بهره برداری هستند.

این در حالی است که دولت ها همواره تکمیل پروژه ها را به عنوان اهداف و برنامه های خود برشمرده و تعهد به اتمام رساندن پروژه‌های ناتمام داده اند اما به دلیل اینکه بودجه لازم برای این طرح‌ها در حوزه‌های ملی و استانی تأمین نشده در هر دولت تنها به تعداد پروژه های ناتمام افزوده شده است در حالیکه به بهره برداری از این پروژه ها در زمان خود توسعه متوازن استان نیز رقم می خورد.

گرچه محمدعلی طالبی؛ استاندار پیشین یزد در مدت حضور خود در این مسند بسیاری از پروژه ها را به بهره برداری رساند اما هنوز هم پروژه های بسیاری در انتظار تامین اعتبار و تکمیل و بهره برداری هستند.

پروژه‌های ناتمام استان یزد ماحصل نبود نظام عادلانه توزیع بودجه

محمدصالح جوکار؛ نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی توجهی دولت نسبت به تکمیل پروژه ها و بهره برداری از آن ها به بهانه نبود اعتبار و بودجه گفت: مسئولان کشوری دلیل ناتمام ماندن پروژه‌ها را کمبود بودجه و اعتبار عنوان می‌کنند اما این قابل قبول نیست چرا که متاسفانه ما دارای یک نظام توزیع بودجه براساس عدالت نیستیم.

وی با اشاره به وجود پروژه‌های نیمه تمام در استان یزد گفت: در مجموع بسیاری پروژه نیمه تمام از دولت‌های قبل در استان یزد وجود دارد که به دلیل عدم تامین اعتبار این پروژه‌ها بر روی زمین مانده و عملیاتی نشده است.

نماینده یزد در مجلس با اشاره به ناتمام ماندن بسیاری از پروژه‌ها از دولت‌های قبل و آغاز پروژه‌های جدیدی در دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: به دلیل عدم تخصیص اعتبار به صورت کامل این پروژه های جدید هم عملیاتی نشده و به سرانجام نرسیده است البته بخشی از پروژه‌ها نیز عملیاتی شده و تخصیص اعتبار صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از پروژه‌های دولت قبل و حتی پروژه‌هایی که از دولت یازدهم و دورازدهم در استان یزد شروع شده همچنان نیمه تمام مانده است که حتی بخشی از این پروژه‌ها مصوبات سفر استانی نیز داشته است اما اعتباری که برای آنها در نظر گرفته شده تخصیص داده نشده است ادامه داد: متاسفانه ما دارای یک نظام توزیع بودجه براساس عدالت نیستیم و در کشور مخصوصا در دولت قبلی هر کسی که بیشترین ارتباط را داشته است توانسته اعتبار و بودجه بیشتری جذب کند که خلاف قاعده رعایت عدالت در توزیع بودجه‌های کشوری است.

نماینده یزد در مجلس تصریح کرد: برای جذب و تخصیص بودجه برای پروژه‌های استان باید پیگیری جدی از سوی مسئولان استانی صورت بگیرد و از ظرفیت‌هایی که در قانون بودجه و قانون برنامه پنج ساله وجود دارد باید به خوبی استفاده کرد، بدیهی است عدم پیگیری جدی از سوی مسئولان، منجر به کمترین برخورداری استان از بودجه خواهد شد.

راه آهن یزد اقلید در ابهام

در تمامی بخش‌ های عمرانی، زیرساخت و توسعه ‌ای طرح ‌هایی وجود دارد که ناتمام مانده یا به درستی بهره برداری نشده و یا اینکه بهره برداری شده در حالیکه آماده بهره برداری نبوده است و استان یزد همچنان معضل تکمیل نشدن این پروژه ها را تحمل می‌کند.

از جمله این پروژه ها را اهن یزد اقلی است که در آخرین روزهای کاری دولت قبل بهره برداری شد اما آنگونه که از شواهد پیداست در دولت سیزدهم، بلیت یزد-شیراز نمی فروشند و این موضوع باعث شده برخی از مردم از عدم بلیت فروشی قطار برای مسیر ریلی یزد-اقلید گلایه کنند.

این در حالی است که بعد از افتتاح خط در دولت روحانی، چندین نوبت قطار رفت و آمد داشت و در روز افتتاح یک قطار از خانواده شهدا از اقلید به یزد و سپس مشهد رفت و برگشت و یک قطار باری هم از یزد به شیراز رفت ولی بعد از آن قطاری در این مسیر نرفته است.

گرچه گفته می شود پروژه تکمیل نیست و به طور قطع نمی توان خدمات ارائه داد اما این راه آهن می ‌تواند نقش ویژه‌ای در ترانزیت کالا هم داشته باشد.

دو بانده شدن محور یزد به طبس لنگ اعتبارات

به جز راه آهن، در حوزه محورهای مواصلاتی نیز طرح‌های مهمی در استان وجود دارد که ابعاد ملی دارند اما عزم ملی برای برطرف کردن مشکلات آنها وجود ندارد و هنوز مردم نتوانسته‌اند از حلاوت آن بهره ببرند.

محور یزد به طبس از جمله طرح‌هایی است که عمری طولانی دارد و هنوز این طرح تکمیل نیست این در حالی است که تکلیف منابع مالی این طرح به درستی روشن نیست و معلوم نیست تأمین مالی این طرح در دولت جدید چگونه خواهد بود.

خط انتقال آب از جنوب مطالبه مهم مردمی

در کنار انبوهی از پروژه های ناتمام، طرح‌های دیگری نیز در استان هستند که از قید فوریت در اجرا برخوردارند که از جمله این طرح‌ها می‌توان به خط انتقال آب از هرمزگان به استان اشاره کرد. این طرح شامل ۸۵۰ کیلومتر خط انتقال است که سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین سازی شده را از دریای عمان به استان انتقال می‌دهد و استاندار جدید یزد قصد دارد در مدت چهار سال به نتیجه و بهره برداری برساند اما سخنی از اعتبار تخصیصی و منابع تامین اعتبار این طرح به میان نبامده است.

شرایط اقلیمی استان و شکنندگی آن به گونه‌ای است که لزوم انتقال آب به استان را در زمان کنونی ضروری کرده است اما تا از سوی دولت منابع تخصیص اعتبار و میزان ان مشخص نباشد قطعا امیدی به آغاز طرح نخواهد بود.

 با وجود اینکه استان یزد بیش از ۱۵۰۰ طرح ناتمام دارد اما همچنان استانی زر خیز در کشور است و می‌ توان از این ظرفیت در راستای تولید و توسعه اقتصاد استان و کشور بهره جست و زمینه عمران و آبادانی در استانی که اقتصاد آن بر پایه صنعت و معدن بنا شده است با مسیریابی درست و تعیین چشم انداز زیست محیطی، استان به سمت اقتصاد پاک سوق داد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: خط انتقال اب یزد آب و فاضلاب یزد پروژه های ناتمام بهره برداری پروژه ها توزیع بودجه پروژه ها پروژه ها خط انتقال استان یزد انتقال آب اند اما طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۹۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه‌های نیمه‌تمام ایلام برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار شوند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام نیا عصر چهارشنبه در نشست توسعه برنامه ریزی با گرامی‌داشت روز ارتش، از سپاه پاسداران، ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح در عملیات غرور آفرین"وعده صادق" تقدیر کرد.

بهرام‌نیا پس از ارائه گزارشات مسئولان دستگاه‌ها، بر لزوم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برای تحقق شعار سال در استان ایلام تاکید کرد.

استاندار ایلام منطقه آزاد تجاری مهران را از مهم‌ترین اولویت‌های دولت در استان دانست و خاطرنشان کرد که هم‌چنان با جدیت پیگیر تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز این منطقه خواهد بود.

وی اضافه کرد: طرح جامع منطقه آزاد تجاری مهران بین ۷ طرح جامع کشور، به‌عنوان نخستین طرح تهیه و تدوین شد.

استاندار ایلام با اشاره به رشد ۷۰۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان استان در دولت سیزدهم، بر حمایت ویژه دولت از توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم از یک شرکت به ۸ شرکت افزایش یافته است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام در این جلسه از مدیر آبفای استان خواست که تجهیزات مورد نیاز شهرک‌های صنعتی استان را در اسرع وقت تامین کند.

بهرام‌نیا افزود: مصوب شده تا حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان برای کشت گلخانه‌ای به مردم استان واگذار شود.

استاندار ایلام با اشاره به وضعیت پروژه‌هایی مانند برج هنر، از مسئولان دستگاه‌هایی که پروژه نیمه‌تمام دارند خواست که تکمیل این طرح‌ها را به صورت مشارکتی به بخش خصوصی واگذار کنند.

بهرام‌نیا یکی از نمودهای تحقق شعار سال در استان را، تکمیل تصفیه‌خانه ایوان دانست و به مسئولان دستگاه‌ها تکلیف کرد که با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب قرارداد (بی او تی) طرح‌های بر زمین مانده را تکمیل کنند.

حسن بهرام‌نیا در این جلسه مدیران ادارات مربوطه را مکلف کرد تا با ارائه مشاوره‌های جامع به متقاضیان طرح‌های تولیدی و اقتصادی، به پیشبرد اصولی برنامه‌ها کمک کنند.

وی همچنین از مدیران ادارات کلی که حائز رتبه‌های برتر وزارتی در حوزه وظایف سازمانی خود شده‌اند تقدیر کرد و مدیران استانی را به تلاش بیشتر در جهت خدمت‌رسانی به مردم شریف استان تشویق کرد.

استاندار ایلام بر لزوم همکاری بانک‌های استان در تسهیل امور مربوط به تولید، سرمایه‌گذاری و ترغیب بخش خصوصی به مشارکت در صنایع تولیدی استان تاکید کرد.

در پایان این جلسه، استاندار ایلام به معاونت اقتصادی استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان ماموریت داد تا با همکاری سایر دستگاه‌های استان، برنامه راهبردی تحقق شعار سال، ظرف حداکثر یک هفته تدوین شود.

کد خبر 6081456

دیگر خبرها

  • حفظ محیط زیست و تکمیل فاضلاب شهری مطالبه مهم شاهرودی‌ها از دولت
  • تکمیل طرح‌های نیمه تمام آموزشی در دولت سیزدهم شتاب گرفتند
  • پروژه‌های نیمه‌تمام برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار شود
  • برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی
  • پروژه‌های نیمه‌تمام ایلام برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار شوند
  • نیاز به ۹۰‌ همت اعتبار برای تکمیل پروژه آزادراه حرم تا حرم
  • عزم دولت برای تکمیل ۷۰هزار پروژه نیمه تمام عمرانی جدی است
  • تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از اولویت‌های دولت سیزدهم است
  • امکان انتقال پایتخت؛ چرا احمدی‌نژاد موفق نشد؟
  • سد و نیروگاه سریلانکا ساخت مهندسان ایرانی آماده بهره برداری شد