Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ روز گذشته عباس تابش، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت از لغو ممنوعیت ثبت سفارش و واردات فصلی برنج خبر داد و گفت که به لحاظ ضرورت تامین نیاز کشور و تنظیم بازار آن و طی هماهنگی‌های بعمل آمده، ثبت سفارش برنج آغاز شده و واردکنندگان می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

وی با اشاره به وضعیت واردات و ترخیص برنج در گمرک و بنادر کشور اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش و واردات برنج در فصل برداشت با هدف حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان برنج داخلی و نظر به فرایند ثبت سفارش و خرید، حمل و ترخیص برنج جهت تنظیم بازار بیش از یک ماه طول می کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسئول تصریح کرد: از آنجایی که در این شرایط حساس کشور و کمبود منابع آبی و از طرفی ضرورت تامین امنیت غذایی کشور از اهم موضوعات مطروحه در دولت است، با رویکرد حمایت از مصرف کننده پیرو هماهنگی های بعمل آمده، مقرر شد ثبت سفارش کالای مذکور طی هفته جاری با هدف تامین مکفی کالا و تنظیم بازار این محصول شروع شود.

اعلام لغو ممنوعیت واردات برنج از سوی وزارت صمت در حالی است که تصمیم درباره واردات یا ممنوعیت محصولات کشاورزی دیگر با این وزارتخانه نیست و از مردادماه تمامی اختیارات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی همانند گذشته به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شده است. 

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در سال ١٣٩٨ اختیارات حوزه بازرگانی بخش کشاورزی شامل واردات، صادرات و قیمت گذاری محصولات کشاورزی به مدت 2 سال در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت، مهلت این مصوبه در 22 تیرماه سال جاری بود و اکنون بار دیگر وزارت جهاد کشاورزی مسئول این مهم است.

لازم به ذکر است که در ماده یک قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی آمده است:

ماده۱ـ کلیه اختیارات، وظایف و امور مربوط به سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت و انجام اقدامات لازم در موارد زیر از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می شود:

الف ـ تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی و گیاهان دارویی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، پنبه وش، روغن و دانه های روغنی، چای، سیب زمینی، پیاز، حبوبات، سیب، پرتقال، خرما، کشمش، قند، شکر و کنجاله و همچنین محصولات دامی، طیور و آبزیان شامل شیر و فرآورده های لبنی، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ و نیز پیله ابریشم.

به گفته کارشناسان علاوه بر اینکه دیگر موضوعات مربوط بر واردات و صادرات محصولات کشاورزی در حیطه کاری  وزارت صمت نیست، هر خبر منتشر شده در ارتباط با کالایی اساسی در صورتی که صحت نداشته باشد می‌تواند آثار سوء بر بازار خارجی و داخلی داشته باشد.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، در این باره به اقتصاد آنلاین، اظهار کرد: خبر وزارت صمت به این معنی است که وارد کنندگان می توانند نسبت به ثبت سفارش و خرید برنج اقدام کنند در حالی که عملا مصوبه ای در اینباره وجود ندارد و وزارت جهادکشاورزی همچنان آن را ممنوع می‌داند.

وی یادآور شد: بر اساس قانون دیگر ممنوعیت ثبت سفارش یا رفع ممنوعیت آن در حیطه کاری وزارت صمت نیست و فقط وزارت جهاد کشاورزی باید برای آزادسازی آن تصمیم بگیرد، به عبارت دیگر خبر اعلام شده نادرست است.

 کشاورز معقد است؛ اعلام این خبر از سوی معاون وزیر صمت، اشتباه بزرگی بود چراکه می تواند اثرات منفی جبران ناپذیری را برای تامین و بازار این کالای اساسی به دنبال داشته باشد.

وی از جمله این نتایج منفی را افزایش قیمت برنج از سوی کشورهای مبدا واردات برنج ایران عنوان کرد.

کشاورز توضیح داد: اعلام خبر رفع ممنوعیت در حالی که هیچ مصوبه ای برای آن نیست این سگینال را به بازار می دهد که تقاضای ایران به بازار جهانی اضافه شده است و طرف های تامین کننده اقدام به افزایش قیمت می کنند، به عبارت دیگر ما در حالی وارد بازار برنج می شویم که از قبل یکبار جهش قیمت را به دلیل اخبار نادرست داشته است.

وی از دیگر نتایج این خبر نادرست را آثار آن بر بازار داخلی عنوان کرد.کشاورز تصریح کرد: لغو ممنوعیت ثبت سفارش برنج خارجی بازار برنج داخلی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، به این شکل که‌ قیمت ها تحت تاثیر خبر عرضه برنج خارجی کاهش می یابد در حالی که عرضه ای وجود ندارد، با ادامه عدم عرضه این موضوع به بازار القا می‌شود که واردات انجام شده اما میزان آن کافی نیست، ضمن اینکه اعتماد بازار نیز از بین خواهد رفت، حتی اگر به واقع واردات از سر گرفته شود.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران؛ در صورت مجاز شدن واردات برنج و عرضه آن به بازار داخلی که قبلا دچار شوک شده است، نمی توان انتظار کاهش قیمت چندانی داشت.

 بر اساس این گزارش؛ به نظر می رسد خبر اشتباه معاون وزیر صمت عملا تنظیم بازار برنج را سخت تر و پیچده تر کرده است. بهتر آن است مسئولان در اعلام اخبار به ویژه در حوزه کالای اساسی دقت داشته باشند تا منجر به نابسامانی بیشتر بازار در شرایط کنونی کشور نشوند.

پربیننده ترین بلاتکلیفی ارزی صنعت روغن نباتی/ نگرانی در خصوص بروز مشکل در تولید روغن صنف و صنعت هشدار نسبت به قاچاق زعفران مخبر اصلاحیه مصوبه واردات گوشت مرغ با ارز ترجیحی را ابلاغ کرد عده‌ای خواستار خشکاندن باغات پسته رفسنجان شده‌ اند! رب گوجه فرنگی چند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: واردات برنج وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت ثبت سفارش محصولات کشاورزی تنظیم بازار واردات برنج ثبت سفارش وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۱۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو

بنا بر اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ میزان ارز تامین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ حدود سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که این رقم از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به بیش از چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

تامین ارز سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال گذشته آن از رشد ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز بیش از سه میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

کالاهای تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ ۴۱ هزار تومان به خود اختصاص داده است.  

کالاهای اساسی و دارو با ۶۳۶ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ ۵۶۱ میلیون دلار از این گروه به کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه های روغنی و نهاده های دامی و ۷۵ میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است
  • تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور با حمایت دولت
  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم