Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:45:14 GMT

بازگشت گنجینه بنین از فرانسه به مبدا

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۱۸۵۵

بازگشت گنجینه بنین از فرانسه به مبدا

به گزارش عصر سه‌شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسه در اقدامی تاریخی که می‌تواند برای دیگر موزه‌های اروپایی تبعاتی به همراه داشته باشد، ۲۶ عتیقه را که در دوران استعمار به سرقت رفته بودند، به بنین بازمی‌گرداند.

مجسمه‌های چوبی با پیکرهای انسانی، تخت‌های سلطنتی و محراب‌های مقدس بنین ۱۲۹ سال پیش به دست ارتش فرانسه به سرقت رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجموعه که گنجینه آبومی (شهری در بنین) نام دارد برای آخرین بار از امروز (سه‌شنبه، ۴ آبان) تا یکشنبه (۹ آبان) در موزه برانلی-ژاک شیراک برای بازدیدکنندگان فرانسوی به نمایش گذاشته خواهد شد.

بنین به کمک دولت فرانسه در حال تاسیس یک موزه جدید در شهر آبومی است که این گنجینه‌ پس از بازگشت به وطن، در آن نگهداری خواهد شد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ در یک سخنرانی تاریخی اعلام کرد دیگر نمی‌پذیرد که بخش عمده میراث فرهنگی بسیاری از کشورهای آفریقایی در فرانسه باشد و این کشور باید اشتباهات گذشته خود را جبران کند. این سخنرانی نقشه راهی شد برای بازگشت گنجینه های سلطنتی که در دوران امپراطوری و استعمارگری به غارت رفتند. با وجود این، فرانسه تاکنون تنها یکی از این گنجینه ها را به کشور مبدا بازگردانده است، شمشیری که به موزه نظامی سنگال تحویل داده شد. ۲۶ عتیقه‌ای که به زودی به بنین فرستاده خواهند شد نیز تنها بخش کوچکی از بیش از ۹۰ هزار عتیقه‌ای هستند که از جنوب صحرای آفریقا در موزه های فرانسه نگهداری می‌شوند.با این وجود پیش‌بینی می‌شود این آغاز یک تغییر مثبت در جهان باشد.

آلمان اوایل سال جاری میلادی دست به اقدام مشابهی زد. تصمیمی گرفته شد مبنی بر این که موزه های آلمانی باید روی برنامه‌ای برای استرداد عتیقه‌های نیجریه موسوم به برنزهای بنین در یک سال آینده کار کنند. این گنجینه در سال ۱۸۹۷ میلادی در پی یک عملیات استعماری توسط بریتانیا از کاخ سلطنتی پادشاهی بنین که امروزه در جنوب نیجریه قرار دارد غارت شد.

البته این نوع از استردادها مخالفان خود را نیز دارد؛ موزه بریتانیا در لندن که دهه‌هاست با دولت یونان بر سر بازگرداندن مرمرنماهای الگینن درگیر است، استدلال می‌کند این مدل استردادها موزه‌های غربی را از کلکسیون‌هایشان خالی خواهد کرد زیرا بسیاری از این کلکسیون‌ها از اشیایی تشکیل شده‌اند که در دوران استعمارگری به دست آمدند.

برچسب‌ها دوره استعماری فرانسه قاره آفریقا میراث فرهنگی تاریخ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دوره استعماری فرانسه قاره آفریقا دوره استعماری فرانسه قاره آفریقا میراث فرهنگی تاریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۱۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابه‌جایی ۵۵۹ هزار تن کالای اساسی توسط ناوگان باری آذربایجان غربی از مبدا بندر امام خمینی (ره)

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    علی مدقالچی معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تمام تلاش همکاران راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای استان تأمین مایحتاج اساسی مردم است، افزود: این میزان کالای جابه‌جا شده در سال گذشته در قالب ۴۱ هزار سفر و اعزام ۱۳ هزار و ۱۸۰ دستگاه ناوگان باری به بندر امام خمینی (ره) انجام گرفته که از نظر تعداد سفر انجام شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت زمان سال گذشته خود روند افزایشی بوده؛ اما از نظر تعداد اعزام ناوگان باری روند کاهشی بوده است.

وی در خصوص تخلفات انجام شده در ۱۲ ماهه سال گذشته نیز تصریح‌کرد: در این مدت تعداد ۲۳۸ فقره تخلف طی گشت‌های کنترل دروازه‌ای و بررسی بارنامه‌های صادره به کمیسیون ماده ۱۲ رسیدگی به تخلفات شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل معرفی شد و از این تعداد تخلف ۱۱۷ شرکت مربوط به صدور بارنامه‌های صوری بوده است.

 

این مقام مسئول اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۷۴۱ نفر راننده و ۳۴۷ دستگاه ناوگان باری بنا به تخلفات مختلف از جمله حمل بار بدون اخذ بارنامه توسط همکاران اداره حمل‌ونقل کالا به کمیسیون‌های ماده ۱۱ و۱۴ معرفی شدند.

 

 

دیگر خبرها

  • اینفوگرافیک | مقدار کالای اساسی حمل شده از مبدا بندر امام خمینی (ره) به استان آذربایجان غربی (۱۲ماهه سال ۱۴۰۲)
  • حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه در عجب شیر دستگیر شدند
  • کشف سکه‌های عتیقه مربوط به دوران اشکانیان از مسافر یک قطار
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • کشف ۷۳ سکه عتیقه در ایستگاه راه آهن اندیمشک
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • جابه‌جایی ۵۵۹ هزار تن کالای اساسی توسط ناوگان باری آذربایجان غربی از مبدا بندر امام خمینی (ره)
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود