Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان که برای شرکت در دومین نشست همسایگان افغانستان به کشورمان سفر کرده است، آخرین تحولات روابط دو کشور خصوصا در حوزه‌های اقتصادی، روابط سیاسی و همکاری‌های فرهنگی، مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی شایسته تاجیکستان در برگزاری اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای، با حضور هیئت عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به ریاست رییس جمهور کشورمان و توافقات مهم انجام شده فیمابین روسای جمهور دو کشور، بر ضرورت گسترش همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد و وزارت خانه‌های امور خارجه دو کشور را عامل تحرک بخشی به روابط و خصوصا عملیاتی کردن اسناد امضا شده بین دو کشور دانست.

امیرعبداللهیان همچنین با تشریح رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه روابط همسایگی، بعنوان یکی از مهمترین اولویت‌های روابط خارجی کشور، اشتراکات عمیق فرهنگی و زبانی با تاجیکستان را ظرفیت مهمی برای همکاری‌های فیمابین عنوان کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان ظرفیت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های خدمات فنی -مهندسی، گردشگری، صنایع، معدن و کشاورزی را در سطح قابل توجهی ارزیابی کرد که به ویژه دو کشور در قالب همکاری‌ها در سازمان شانگ‌های میتوانند از آن بهره‌مند شوند.

 امیر عبداللهیان همچنین با توجه به نشست روز چهارشنبه وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در تهران، دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تشکیل دولت فراگیر و با حضور و مشارکت همه اقوام در افغانستان را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد این نشست بتواند در تحقق خواست و اراده مردم افغانستان گام موثری برداشته و به ثبات، آرامش و توسعه این کشور کمک کند.

سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز در این دیدار با قدردانی از دعوت برای حضور در نشست همسایگان افغانستان و ابراز خرسندی از حضور رییس جمهور کشورمان و هیئت عالیرتبه همراه در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگ‌های در تاجیکستان، ضرورت اجرایی ساختن توافقات روسای جمهور دو کشور در خلال دیدار در تاجیکستان را مورد تاکید قرارداد و سپری شدن سی سال از روابط دو کشور را حائز اهمیت ذکر کرد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان حجم مبادلات تجاری فیمابین را متناسب با ظرفیت‌های موجود در دو کشور ندانست و ابراز امیدواری کرد مبادلات تجاری به سطح مناسب خود ارتقا یابد.

وی همچنین دیدگاه دو کشور در موضوعات مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی را به هم نزدیک دانست و بر همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های دو جانبه و چند جانبه خصوصا در چارچوب سازمان همکاری شانگ‌های و سازمان همکاری‌های اکو تاکید کرد.

سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان همچنین در این دیدار دیدگاه کشورش در خصوص مسائل مربوط به افغانستان را تشریح کرد.

پیش بینی ساز و کار‌هایی برای پیگیری و عملی کردن توافقات انجام شده بین دو کشور، خصوصا در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌ها، گفتگو‌های جمهوری اسلامی ایران با هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی در تهران و بروکسل، تبادلات علمی - آموزشی و استاد و دانشجو بین دو کشور و همکاری مشترک در حوزه گسترش زبان فارسی از دیگر موضوعات مطرح شده در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت امورخارجه سیاست خارجی وزیر امور خارجه تاجیکستان جمهوری اسلامی ایران سازمان همکاری دو کشور همکاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۳۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت بورل از تماس تلفنی با امیرعبداللهیان

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تماس تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بسیار مهم است که ایران از نفوذ منطقه ای خود برای کاهش تنش‌ها استفاده کند.

به گزارش مشرق، جوسپ بورل ساعاتی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه، طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که با وزیر امور خارجه کشورمان درباره اوضاع غزه گفت‌وگو کرده است.

وی افزود: بسیار مهم است که ایران از نفوذ منطقه‌ای خود برای کاهش تنش‌ها استفاده کند.

وضعیت محکومان امنیتی در ایران و برنامه هسته‌ای کشورمان از دیگر مسائلی است که به گفته بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان مورد بحث قرار گرفت. وی همچنین با تکرار ادعای بی‌اساس درباره کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین مدعی شد که نگرانی شورای اتحادیه اروپا در مورد «انتقال احتمالی» موشک های ایران به روسیه را تکرار کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال تسلیحات به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد و بر لزوم توقف درگیری‌ها تاکید کرده است. امیرعبداللهیان در این تماس، تکرار ادعاها در مورد ارسال سلاح ایرانی برای استفاده علیه اوکراین را داستان‌سرایی و ادعایی کسل‌کننده و فاقد پایه و اساس خواند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه کشورمان، دو طرف درباره اهمیت تداوم گفتگوها برای لغو تحریم‌ها نیز رایزنی کردند. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات و تماس‌های مستمر میان انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم به تداوم همکاری سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و متقابلاً انتظار جدی دارد طرف‌های غربی در قبال تعهدات خود در موضوع مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها کاملاً پایبند باشند.

گفتنی است، مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به صورت غیر مستقیم در گفت‌وگوها حاضر بود. اما نتیجه مذاکرات به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور گسترش می‌یابد
  • دیدار سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • تصاویر| دیدار اسماعیل هنیه با وزیر امور خارجه
  • دیدار اسماعیل هنیه با وزیر امور خارجه
  • استقبال امیرعبداللهیان از هنیه در تهران
  • «اسماعیل هنیه» وارد تهران شد
  • آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها با امارات
  • بررسی تحولات افغانستان محور گفتگوهای وزرای خارجه انگلیس و پاکستان
  • روایت بورل از تماس تلفنی با امیرعبداللهیان