Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عابدین بازگیر مدیرکل دفتر برنامه ریزی دوره‌های سواد آموزی در وبینار آموزشی با کارشناسان سوادآموزی فارس که برای تشریح وظایف و روند فعالیت‌های مراکز یادگیری محلی برگزار شد، ضمن برشمردن چالش‌ها و مسائل و مشکلات پیش روی این مراکز، گفت: در مرکز یادگیری محلی با خلق و توسعه فرصت‌های یادگیری جدید، تقویت مشارکت محلی، تعامل اثربخش و ارائه آموزش‌های آینده‌نگر، سوادآموزان به سطحی از توانمندی و مهارت‌های پایه برای بهتر زیستن دست می‌یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: رویکرد این مراکز تقویت مشارکت و مدیریت محلی بوده و در همه مناطق شهری و روستایی به ویژه در مناطق غیر برخوردار می‌توانند نقش و رسالت مهمی در رسیدن به اهداف توسعه فرهنگی اجتماعی کشور داشته باشند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی دوره‌های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: ایجاد، تاسیس و توسعه کمی و کیفی این مراکز الگوی است که سازمان علمی فرهنگی یونسکو آن را ترویج داده و علت توجه ویژه یک سازمان و نهاد بین‌المللی نظیر یونسکو به مراکز یادگیری محلی و ترویج آن نقش مهم و کم نظیری است که این مراکز در حل مسائل و مشکلات بومی و محلی مخاطبان و فراگیران خود دارند.

بازگیر خاستگاه اصلی تشکیل مراکز یادگیری محلی را در جنوب شرق آسیا دانست و عنوان کرد: تاسیس این مراکز از آنجا نشأت گرفته و آغاز شده و سپس به دیگر کشور‌ها نیز تسری یافته است.

او ادامه داد: مرکزی می‌تواند موفق عمل کند که درست و اصولی تاسیس شده باشد به این به این معنا که بر اساس نیازسنجی منطقه‌ای با در نظر گرفتن اقبال عمومی جامعه محلی تاسیس شده باشد و در راستای حل و یا کاستن از مشکلات و مسائل بومی و منطقه‌ای گام بردارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی دوره‌های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: عدم تشریح درست و به موقع وظایف مرکز یادگیری محلی و مدیر آن، عدم توجه به شاخص‌ها در تشکیل این مراکز، نبود فضای آموزشی مطلوب و مناسب، عدم توجه جدی به نقش و جایگاه مرکز یادگیری محلی و عدم توجه به فرهنگ و اعتقادات مردم در تاسیس مراکز یادگیری محلی از جمله چالش‌های مهم و اساسی در این زمینه است.

بازگیر عنوان کرد: نیازسنجی یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت در تاسیس یک مرکز یادگیری محلی است و باید توجه داشته باشیم که نیازسنجی یک فرایند علمی است و با نظرسنجی و خواسته سنجی فرق می‌کند.

او گفت: در امر دایر کردن مراکز یادگیری محلی باید ابتدا هنر تبدیل نیاز به خواسته را داشته باشیم یعنی ابتدا باید نیاز بومی محلی یک منطقه را بسنجیم و سپس آن نیاز را به یک خواسته عمومی تبدیل کنیم و در گام بعدی با تاسیس مرکز یادگیری محلی در پی برآورده نمودن آن نیاز باشیم.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه ریزی دوره‌های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی، یکی از مباحث اصلی دیگر در بحث مراکز یادگیری محلی توجه به آموزش مهارت‌های شغلی و مهارت‌های حرفه‌ای است و باید بدانیم که این دو مقوله با هم تفاوت دارد.

بازگیر گفت: مهارت شغلی آن چیزی است که با ایجاد شغل و کار در ارتباط است و جنبه اقتصادی و مالی پیدا می‌کند، اما مهارت حرفه‌ای با هنر سر و کار دارد یعنی فرد بتواند با استفاده از آموخته‌های خود از آن استفاده بهینه در زندگی فردی و اجتماعی کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مراکز یادگیری سوادآموزی آموزش فنی و حرفه ای مدیرکل دفتر برنامه ریزی دوره مراکز یادگیری محلی مرکز یادگیری محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۳۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسری امتیازات قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی

دیوان محاسبات کشور، مستند به مفاد ماده ۴ قانون نظام رتبه بندی معلمان و تبصره ۱ ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون مذکور و اصلاحیه آن، آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی را مشمول امتیازات قانون نظام رتبه بندی معلمان اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • نخبگان مهارتی استان اردبیل تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند
  • استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی
  • عصر نوین آموزش زبان انگلیسی: نقش موثر آموزشگاه های زبان انگلیسی در تهران
  • تسری امتیازات قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی
  • یاد گرفتن زبان انگلیسی باید در چه سنی انجام شود؟
  • بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند
  • ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق
  • پیش بینی ۴۰ درصدی آموزش مهارتی بر اساس برنامه هفتم
  • زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود