Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،  افتتاح مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز به عنوان بزرگ ترین تصفیه خانه کشور در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار با افتتاح فاز مایع در هفته های آینده، علاوه بر افزایش ضریب پوشش شبکه فاضلاب این کلان شهر سالانه ۱۲۲ میلیون مترمکعب آب برای احیای دریاچه ارومیه منتقل می کند.

این طرح پس از فراز و نشیب های فراوان با هزینه ۳۵۰ میلیارد تومانی و در شرایط پیچیده دشواری های ناشی از تحریم کشورمان و مشکل ورود بسیاری از قطعات مورد نیاز آماده بهره برداری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در تبیین اهمیت این طرح آبی، بهداشتی و زیست محیطی اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که تنها در ۲ ماه گذشته ۶۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار جذب شده است.

پس از بهره‌برداری از فاز مایع مدول دوم تصفیه خانه تبریز اعتبارات قسمت های باقیمانده طرح در بخش لجن نیز باید مورد توجه ویژه مسئولان برای تکمیل طرح قرار گیرد تا در آینده نزدیک شاهد اتمام کامل این تصفیه‌خانه باشیم.

کارشناسان می گویند مدول دوم تصفیه خانه تبریز در صورت تکمیل برای رفع نیازهای این کلان شهر تا ۲۰ سال آینده کفایت می‌کند و سالانه ۷۵ میلیون متر مکعب آب آن به سمت دریاچه هدایت می شود.

اختصاص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل تصفیه خانه در ۲ ماه 

مدیرکل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نیاز آبی استان ۱۴ هزار و ۵۷۰ لیتر بر ثانیه  است، گفت: فاضلاب استان از شبکه‌های فاضلاب پیشرو در کشور است که بیش از ۸۷ درصد جمعیت تبریز را تحت پوشش خود دارد و در واقع دومین شبکه آب و فاضلاب کلان شهری کشور به حساب می آید.

علیرضا ایمانلو افزود: برای اتمام بخش مایع مدول دوم تصفیه خانه تبریز که در آستانه بهره برداری است، تاکنون ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که برآورد قیمت روز آن و اعتبارات به روز شده معادل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: این تصفیه خانه مقدار لجن بسیار کمی خواهد داشت و راندمان هوادهی آن بالاست.

وی گفت: همه گیری کرونا و قطعی های مکرر برق موجب تاخیر در تکمیل بخش مایع مدول دوم تصفیه خانه تبریز شده اما به کمک نمایندگان استان اکنون مشکلات برطرف و طرح آماده بهره برداری شده است.

ایمانلو یادآور شد: ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت نقدی در یک تا ۲ ماه گذشته به حساب واریز شده در حالی که در پنج سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب این طرح شده بود. در ۲ ماه اخیر ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت نقد برای تکمیل این طرح اختصاص یافته در حالی که در پنج سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب این طرح شده بود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت تصفیه خانه اول تبریزتا  ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، با بهره برداری از مدول دوم تصفیه خانه، نیازهای کلان شهر تبریز تا ۲۰ سال آینده برطرف می شود.

آبرسانی به دریاچه ارومیه و تولیبد گاز متان و کود، محصول تصفیه خانه مدول دوم تبریز 

معاون توسعه و بهره‌برداری اداره کل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز گفت: مدول دوم فاضلاب تبریز جزو بزرگ ترین پروژه های اجرایی آذربایجان شرقی بوده که به صورت فیزیکی و بیولوژیکی آلاینده ها را جدا سازی کرده و تبدیل به پسابی با کیفیت آب رودخانه می کند.

پرویز عباسی اظهار کرد: فاضلاب در این تصفیه خانه، جدا و آب شفاف می‌شود و پس از جداسازی و تصفیه لجن، گاز متان و کود کشاورزی به دست می آید.

وی گفت: متان منبع انرژی است که به عنوان مرجع گرمایشی تصفیه خانه در آنجا به کار می رود و همچنین برای تولید برق از آن استفاده می‌شود.
عباسی ادامه داد: با بهره برداری از مدول دوم تصفیه خانه تبریز ۱.۵مگاوات برق تولید و کودهای کلاس «آ» قابل استفاده در کشاورزی و گلخانه ها در این تصفیه‌خانه تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: بخش مایع خروجی آن پساب قابل استفاده است و از طرفی سالانه ۷۵ میلیون متر مکعب آب در این مرحله به دریاچه ارومیه منتقل می شود.

وی اضافه کرد: اکنون تصفیه خانه شماره یک تبریز ۴۷ میلیون متر مکعب خروجی پساب دارد که به سمت دریاچه ارومیه هدایت می شود که به بهره برداری از مدول دوم تصفیه خانه، این رقم به ۱۲۲ میلیون مترمکعب در سال افزایش می یابد. 

معاون توسعه و بهره‌برداری اداره کل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد:  ۵۵۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است تا بخش لجن مدول دوم تصفیه خانه تبریز به اتمام برسد.

وی گفت: به لحاظ سازه‌ای کل تجهیزات مدول دومین تصفیه‌خانه تمام شده است و این تصفیه خانه و طراحی آن مطابق نمونه های اروپایی است و تکنولوژی بالایی دارد؛ البته طراحی مهندسی این تصفیه خانه در ایران انجام شده، اما ۳۰ تا ۴۰ درصد تجهیزات از خارج تامین شده است.

عباسی توضیح داد: این تصفیه خانه شامل هفت بخش آشغالگیر، بخش پمپاژ، دانه گیری، بخش ته نشینی اولیه، هوادهی برای تجزیه مواد آلی توسط دیفیوزر، ته نشینی ثانویه و در نهایت شامل بخش لجن است که هم مدل طراحی و هم تکنولوژی به کار رفته در آن، بهترین نوع در کشور بوده و قابل مقایسه و رقابت با به روزترین تصفیه خانه های دنیا می باشد.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی تصفیه خانه افتتاح طرح آب و فاضلاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی تصفیه خانه افتتاح طرح آذربایجان شرقی تصفیه خانه افتتاح طرح آب و فاضلاب مدول دوم تصفیه خانه تبریز میلیارد تومان اعتبار ۶۰ میلیارد تومان آذربایجان شرقی تصفیه خانه بهره برداری دریاچه ارومیه آب و فاضلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه فاضلاب مهران اختصاص یافت

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد محمدی با اشاره به ضرورت ارتقا بتصفیه خانه فاضلاب شهر مهران، افزود: تصفیه خانه فاضلاب مهران در حال حاضر از لحاظ فرآیندی کامل است، با عنایت به اینکه در ایام کنگره بزرگ اربعین پساب تولیدی به تصفیه خانه فاضلاب شهر مهران انتقال داده می‌شود اما فرایند موجود ظرفیت تصفیه پساب ایام مذکور ندارد.

سرپرست آبفای استان تصریح کرد: مجوز مدول توسعه تصفیه خانه فاضلاب مهران با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان از معاون اول رئیس جمهور گرفته شده است. با اخذ ردیف اعتباری و تخصیص اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

محمدی در ادامه خواستار مساعدت و همکاری در زمینه تخصیص به موقع اعتبارات شد و تاکید کرد: اتمام و تسریع پروژه‌ای آب و فاضلاب مهران نیازمند مساعدت و همکاری فرماندار و سایر دستگاه‌های مرتبط است.

کد خبر 6078431

دیگر خبرها

  • تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر مرزی مهران با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال
  • افزایش ۲ برابری ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب مشهد تا ۲ سال دیگر
  • مصائب سفیدرود؛ از صید غیر مجاز تا آلودگی +تصاویر
  • تامین پایدار آب شرب 2 شهر و 19 روستا با بهره برداری از فاز اول طرح توسعه ای تصفیه خانه آب خوانسار
  • ۱۵۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه فاضلاب مهران اختصاص یافت
  • تصفیه‌خانه آب آشامیدنی به صورت آزمایشی در سیستان و بلوچستان راه اندازی شد
  • تامین آب باکیفیت برای ۳۳۰ روستای جنوب سیستان و بلوچستان
  • پایان ساخت ۲ تصفیه خانه در حومه کشف رود تحولی در مسیر نجات این رودخانه
  • پایان ساخت ۲ تصفیه خانه در حومه کشف رود تحولی در مسیر نجات این رودخانه است
  • طرح ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب مهران با ۱۵۰۰ میلیارد ریال تکمیل می‌شود