Web Analytics Made Easy - Statcounter

از آنجاییکه بودجه فرهنگ و به طور اخص سینما به قدری محدود است که با آن نمی توان حتی ذره ای امید به جان بخشیدن به این هنر صنعت داشت کاملا ضرورت دارد تا برای سینمای رو به احتضار ایران برنامه ریزی جدید و دقیق کرد و این حمایت در شرایط فعلی جز به دست دولتمردان امکان پذیر نیست .

البته اگر به سینما صرفا نگاه هنری نداشته باشیم و قدری جنبه صنعتی سینما را دریابیم، توجیه منطقی برای ورود و سرمایه گذاری بر روی چهره ها ی اقتصادی دولت در این عرصه خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکی نیست که رشد صنعت سینمای هر کشور به عنوان حوزه ای که هم از حیث اقتصادی و هم سیاسی اهمیت دارد باید به عنوان یک صنعت استراتژیک در دستور کار دولت ها قرار گیرد. و حالا به پشتوانه قوی اقتصادی ترکیب این هیات امنا که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت و دبیر شورای مناطق آزاد در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل می شود می توان به دست بازتر سینمای کشور را در امور اقتصادی امیدوار شد.

با تاکید بر اینکه سازمان سینمایی سیاست گذار اصلی فرهنگی و محتوایی در سینما است با دید مثبت می توان از حضور چهره های ممتاز اقتصادی دولت در این ترکیب به نفع اقتصاد سینما استقبال کرد و با اطمینان گفت حضور ۳ عضو برجسته اقتصادی دولت با توجیه امکان حمایت از سینما قابل دفاع است و این ترکیب می تواند به دور از فضای رانتی موجود در تولیدات سینمایی با فراهم کردن امکانات و منابع مالی منشا خیر و برکات فراوانی برای شکوفایی سینمای ایران باشد.

در پاسخ به شبهات موجود از نگاهی دیگر هم می توان به این موضوع پرداخت، واقعیت این است که پذیرش این نوع مسئولیت فرهنگی از سوی چهره های شاخص غیر فرهنگی دولت که به دلیل مشغله فراوان پذیرش مسئولیت های خارج از حوزه کاری برایشان مشکل است را میتوان به فال نیک گرفت وبا اطمینان گفت : علاقه و استقبال این افراد و حضورشان در جلسات فرهنگی با موضوع سینما نشان از توجه کلیت دولت به امور و مسائل فرهنگی دارد و می توان به چشم انداز روشنی از تعالی سینما امیدوار بود و در ادامه راه ودر صورت احیای شورای عالی سینما نیز با حمایت های اصولی و مناسب، این مسیر افق های روشن تر و موفقیت های غیر قابل تصوری را تجربه خواهد کرد.

از منظری دیگر، مروری بر ترکیب اعضای هیات مدیره بنیاد سینمایی فارابی در دوره های گذشته نشان می دهد تقریبا وزن حضور شخصیت های فرهنگی و سینما گران سنگین تر بوده است که به طور مشخص فعالیت و نتیجه چندان مثبتی در عمل برای سینما نداشته است و به دلایلی حتی به خاطر دسته بندی های صنفی و رفاقت های کاری به نوعی باعث دلسردی و سکون سینما شده است. گفتنی ست در ۴ دهه گذشته استفاده از غیر سینمایی ها در بنیاد فارابی مسبوق به سابقه بوده و آخرین مورد آن هم حضور ۷ ساله مدیر عامل سابق بنیاد سینمایی فارابی بدون هیچ گونه سابقه سینمایی است.

شکی در این نیست که صنعت سینما یکی از اجزای اصلی توسعه فرهنگ محسوب می شود و این صنعت در سالهای اخیر موفق عمل نکرده و سرمایه گذاران تمایل خود را به سرمایه گذاری در این صنعت از دست داده اند.

در این شرایط سازمان سینمایی کشور باید باز تعریفی از اهداف گذشته داشته باشد و نگاه حمایتی و اقتصادی را به این هنر صنعت به طور ویژه در دستور کار خود قرار دهد.

در پایان تاکید می شود که حضور چهره های اقتصادی دولت در تصمیم گیری های فرهنگی و بویژه حوزه سینما جنبه های کاربردی مفیدی در سیاست گذاری های اقتصادی کلان دولتی نیز خواهد داشت و با افزایش برنامه ریزی های کار آمد فرهنگی – اقتصادی به نفع بخش فرهنگ و سینما، ضمن ایجاد رونق سینما در کشور انتظار سودآوری از بازار کشور های منطقه و حتی جهانی دور از دسترس نخواهد بود.

۵۸۵۸


 

کد خبر 1567431

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بنیاد سینمایی فارابی سینمای ایران اقتصادی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأخیر در اکران «مست عشق»/ دوری شمس و مولانا از پرده نقره‌ای طولانی شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، روابط عمومی فیلم سینمایی «مست عشق» با انتشار بیانیه‌ای از تأخیر در اکران این فیلم سینمایی خبر داد.

در متن این اطلاعیه کوتاه آمده است: «به آگاهی علاقه‌مندان فیلم سینمایی «مست عشق» می‌رساند به علت بروز برخی مشکلات فنی در فرآیند آماده‌سازی فیلم سینمایی «مست عشق» و ضرورت حفظ کیفیت مورد نظر سازندگان، اکران فیلم با هماهنگی مدیر محترم اداره نظارت سازمان سینمایی و دبیر محترم شورای صنفی اکران، با یک هفته تأخیر از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

امیدواریم آنچه به شما ملت عشق تقدیم می‌گردد، درخور نگاهتان باشد. شایسته ذکر است خرید بلیط از روز یک‌شنبه دوم اردیبهشت امکانپذیر خواهد بود».

لازم به یادآوری است، پیش از این قرار بود اکران فیلم «مست عشق» از ۲۹ فروردین در سینما‌های سراسر کشور آغاز شود.

فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی مهران برومند  به مقطعی از زندگی مولانا حکیم و شاعر نامدار ایرانی و شمس تبریزی می‌پردازد. در این فیلم  که در سال ۱۳۹۸ در ترکیه فیلمبرداری شد، پارسا پیروزفر در نقش مولانا و شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی و جمعی از بازیگران سینما و تلویزیون ترکیه ایفای نقش می‌کنند.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشت فیلم کوتاه خراسان شمالی به مرحله تولید رسید
  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • تلویزیون و سازمان‌های سینمایی آثار برتر رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی را تولید کنند
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • سازمان سینمایی فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد
  • انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳
  • وزیر صمت به سمنان سفر می‌کند/ افتتاح ۴ پروژه اقتصادی
  • تأخیر در اکران «مست عشق»/ دوری شمس و مولانا از پرده نقره‌ای طولانی شد
  • معرفی دبیر جشن مدیران تولید سینما
  • فیلم‌هایی که بحران آب را به تصویر کشیده‌اند