Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@04:45:04 GMT

چاره‌جویی برای مردم همسایه

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۵۷۰۲

چاره‌جویی برای مردم همسایه

در ادامه گزارش پنجم آبان ۱۴۰۰ روزنامه ایران آمده است: دومین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در حالی امروز با حضور وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان همراه با روسیه در تهران برگزار می‌شود که کشورهای حاضر می‌کوشند پیرامون تحولات سیاسی کابل چاره جویی کرده و برای تشکیل یک دولت فراگیر نسخه‌ای قابل اجرا و متناسب با خواست همه مردم افغانستان ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهران که امروز میزبان مقام های بلندپایه کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان به صورت حضوری و وزیران خارجه چین و روسیه به صورت آنلاین است، تاکنون در قامت یک کنشگر مسئول در ممانعت از مداخلات خارجی و دفاع از تمامیت ارضی و خواست مردم افغانستان گام برداشته است. در حالی که چندین ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، تاکنون هیچ کشوری تشکیل دولت موقت این گروه را به رسمیت نشناخته است و مقام‌های کشورمان ایران نیز پیش‌شرط به رسمیت شناختن دولت طالبان را تشکیل دولت فراگیر اعلام کرده‌اند.

پیش از این، نخستین نشست درباره افغانستان در مسکو و با حضور نمایندگان ۱۰ کشور از جمله روسیه، ایران، چین، پاکستان و هند و نمایندگان طالبان برگزار شده بود که با صدور بیانیه مشترکی به پایان رسید. حالا قرار است امروز وزرای خارجه کشورهای همسایه در ادامه رایزنی‌های خود بار دیگر در تهران به گفت‌وگو بنشینند. کارشناسان مسائل منطقه در یاداشت‌هایی برای روزنامه ایران به ابعاد پیدا و پنهان این تحولات  و اهمیت اقدام تهران در برگزاری این گردهمایی پرداخته‌اند. به گفته آنها اشتراکات فرهنگی و مذهبی و تاریخی مردم افغانستان و ایران و تأکیدات صریح رهبر معظم انقلاب بر توجه به مردم افغانستان می‌طلبد که ایران نقش تأثیرگذار و انسانی خود در این کشور همسایه را تداوم بخشد.

نشست افغانستان، یک اقدام لازم و سازنده

محسن پاک آیین رئیس سابق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه

برگزاری دومین نشست وزرای امورخارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران یک اقدام هوشمندانه برای هماهنگ ساختن مواضع کشورهای منطقه در رابطه با تحولات افغانستان است. حضور وزرای امور خارجه شرکت کننده در این نشست و مذاکره پیرامون چگونگی استقرار یک دولت فراگیر و ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان، می‌تواند در تهران به یک جمع‌بندی سازنده منجر شود. امروز مردم افغانستان در شرایطی چشم به آینده دوخته‌اند که حضور امریکایی‌ها و ناتو در افغانستان به مدت بیش از ۲۰ سال، بر حجم ویرانی‌ها و میزان مشکلات افغانستان افزوده و گروه تروریستی داعش را هم برای تحقق اهداف خود، در افغانستان مستقر کرده است. از سوی دیگر، گروه طالبان با استفاده از ضعف دولت قبلی و خروج امریکا از افغانستان، اقدام به تصرف شهرهای بزرگ و راه‌اندازی دولت کرده است. این تحولات، پیامدهای زیادی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی منطقه داشته که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از همسایگان افغانستان نمی‌تواند نسبت به آنها بی‌تفاوت بماند.

ایران همواره برای تقویت روابط با همسایگان، اهمیت زیادی برای تأمین امنیت منطقه‌ای قائل بوده و جهت کمک به روند صلح در افغانستان، در تمامی مقاطع حساس و سرنوشت ساز از جمله دوران جهاد و مقاومت در مقابل اشغالگری، در کنار ملت مسلمان و همسایه افغانستان بوده است. از نظر ایران، یک افغانستان باثبات، امن، توسعه یافته و با اقتصادی شکوفا، تأمین کننده منافع ملی همه همسایگان است و برای تحقق این هدف، تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه‌های قومی و مذهبی از طریق گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، ضروری به نظر می‌رسد. نشست همسایگان افغانستان در تهران بر این اعتقاد استوار است که امنیت افغانستان با تشکیل دولت فراگیر و مورد حمایت همه مردم آن کشور، حمایت کشورهای منطقه و پشتیبانی جامعه جهانی تأمین خواهد شد.

در عین حال خطر تروریسم، بخصوص از سوی گروه داعش، نگرانی مشترک کشورهای همسایه افغانستان است و همه بر ضرورت مبارزه مشترک با پدیده تروریسم تأکید دارند. کشورهای همسایه افغانستان در خصوص ضرورت ایفای تعهدات غیرقابل انکار ازجمله تأمین امنیت همه گروه‌های مذهبی و قومی از سوی دولت حاکم، مبارزه با گروه‌های تروریستی و توجه به این تعهد که از خاک افغانستان تهدیدی علیه همسایگان به وجود نیاید، اتفاق نظر دارند.

در نشست تهران به امنیت درون زا، بومی و منطقه‌ای نیز توجه خواهد شد و پیرامون چگونگی ایجاد یک نظم مشترک امنیتی، با همکاری نزدیک کشورهای همسایه افغانستان جهت برقراری صلح و ثبات در این کشور، رایزنی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

نکته مهم اینکه جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته پذیرای بیش از سه میلیون آواره افغانستانی بوده است و در حال حاضر نیز با موج جدیدی از آوارگان افغان مواجه است. ایران تاکنون هزینه‌های سنگینی برای ساماندهی و مراقبت از پناهندگان افغانستانی تحمل کرده و با توجه به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده امریکا، با مشکلات و محدودیت‌های مالی برای تداوم این روند مواجه است. کشورهای حاضر در نشست تهران باید به این موضوع توجه کرده و از سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا و دیگر نهادهای بین‌المللی بخواهند که نقش خود را در کمک‌رسانی برای مدیریت آوارگان افغان در ایران، ایفا کنند. در مجموع امید است وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در تهران در فضای تفاهم متقابل و با رویکردی سازنده به گفت‌وگو پرداخته و با حمایت از استقلال و تمامیت ارضی افغانستان برای کمک به شکل‌گیری دولتی فراگیر و مردمی در افغانستان اقدامات مشترک خود را انجام دهند.

اشتراکات و دیپلماسی فرهنگی در روابط افغانستان و ایران

محمدباقر حسینی دانش آموخته حوزه علمیه قم و دکترای حقوق جزا و جرم شناسی/ از کشور افغانستان

طی سال‌های گذشته، مناسبات تهران و کابل همواره دوستانه، نزدیک و مبتنی بر همکاری‌های اقتصادی بوده است. یقیناً عمده‌ترین دلیل این تعامل دوسویه و در عین حال مثبت این است که دو کشور در بسیاری موارد اشتراکات فراوان دارند؛ از جمله دارای تاریخ، فرهنگ، دین و زبان مشترک هستند و با آنکه دو کشور دارای دو هویت سیاسی مستقل هستند، اما وجود عوامل و مؤلفه‌هایی مانند دین، تاریخ و فرهنگ وآداب و رسوم مشترک، نشان از یگانگی فرهنگی و تمدنی دارد که توانسته است در سده‌های طولانی، پلی بین دو کشور باشد. به گفته نجیب بارور شاعر افغانستانی:

هر کجا مرز کشیدند، شما پُل بزنید/ حرف «تهران» و «دوشنبه» و «سرپُل» بزنید

غیر از عوامل تاریخی، دینی و زبانی قرابت فرهنگی عوامل نو پدیدی هم در چند دهه اخیر این قرابت و رفاقت فرهنگی را تشدید و تعمیق کرده است از جمله: مهاجرت: طی چند دهه اخیر جمعیت گسترده‌ای از مردم افغانستان به ایران مهاجرت کرده‌اند که فقط بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت مهاجران افغانستانی بیش از یک میلیون و ۵۸۰ هزار بود.  خون شریکی: یکی از نشانه‌های قرابت فرهنگی بین دو ملت حضور رزمندگانی از میان مردم افغانستان در جریان هشت سال دفاع مردم ایران در مقابل تهاجم نظامی ارتش بعثی عراق و حضور مجاهد مردانی از میان مردم ایران در نبرد ملت افغانستان علیه ارتش اشغالگر شوروی سابق است که در نتیجه این حضور فداکارانه حدود سه هزار نفر از مجاهدان افغانستانی در ایران و تعداد زیادی از مجاهدمردان ایرانی در افغانستان به شهادت رسیده و در همان کشورها به یادگار مانده‌اند. نخبگان فکری، فرهنگی و علمی: در چند دهه اخیر جمعیت بسیار قابل توجهی از طیف‌های تأثیرگذار و نخبگان مردم افغانستان در ایران پرورش یافته و با فرهنگ و آداب و رسوم این کشور آشنایی عمیق‌تر پیدا کرده است و در عین حال از راه های گوناگون از جمله تعاملات اجتماعی، مذاکرات علمی و برگزاری نشست‌های فرهنگی، داشته‌های فرهنگی خود را معرفی و مشترکات را برجسته کرده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به‌عنوان بالاترین شخصیت جمهوری اسلامی ایران ۶ شهریور ماه سال‌جاری افغانستان را کشور برادر، هم‌زبان، هم‌دین و هم‌فرهنگ ایران خواندند و با ابراز تأسف عمیق از مشکلات مردم این کشور تأکید کردند: ما طرفدار ملت افغانستان هستیم، چرا که دولت‌ها همچون گذشته می‌آیند و می‌روند اما ملت افغانستان است که باقی می‌ماند. انتظار می‌رود سیاستگران جمهوری اسلامی ایران بخصوص دستگاه دیپلماسی این کشور با نگاه به بیانات ارزشمند و راهبردی رهبر معظم انقلاب و با عنایت به اشتراکات گسترده فرهنگی و تمدنی و روابط دیرینه و تاریخی دو ملت، در موضع‌گیری‌های خود در قبال تحولات اخیر افغانستان بخصوص افتادن قدرت و حکومت به دست طالبان، همواره حمایت از منافع و خواست مردم را در نظر داشته باشند و به گونه‌ای حرکت کنند که حقوق اولیه تمام مردم از اقوام و مذاهب مختلف تأمین شود و از تشکیل حکومت همه شمول و فراگیر با حضور همه اقوام و طیف‌های فرهنگی و سیاسی موجود در افغانستان حمایت کند. توقع بخش عمده‌ای از مردم افغانستان از کشورهای همسایه بخصوص ایران این است که تا تحقق نرم‌های بین‌المللی و ملی در تشکیل حکومت و برآورده شدن حداقل خواست‌های مردم یعنی تضمین حقوق اولیه و اساسی مردم، پذیرش رسمیت مذهب جعفری، اجرایی شدن قانون احوال شخصیه تشیع در محاکم، تضمین حقوق زنان و آزادی‌های مدنی و اجتماعی، از سوی طالبان حوصله‌مندی به خرج داده و در به رسمیت شناختن حکومت طالبان عجله به خرج ندهد.


قرابت فرهنگی و اجتماعی ایران و افغانستان

معصومه صابری استاد دانشگاه و از مهاجران افغانستانی

همسایــــــــگی و مجـــــاورت یکی از عوامـــــل تأثیرگذار بر سیــــــاست‌های منطقـــــــــــه‌ای و برنامه‌ریزی‌های کــــــلان در سطــــــح بین‌المللـــی است. از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کشورهای همسایه افغانستان کشور جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان با پیشینه تاریخی، زبان، فرهنگ و دین مشترک بیشترین قرابت و همانندی را در جهان دارند.  تاریخ نگاری‌های مشترک، خط و حوزه ادبی و علمی یکسان میان ایران و افغانستان بستر و زمینه مفاهمه بیشتر میان این دو ملت را فراهم ساخته است. نگاه بسیاری از مردم و اقوام افغانستان به ایران، بازگشت به اصل خویش است. دین اسلام به‌عنوان مهم‌ترین و فراگیرترین گزاره این همانندی است که در کنار اشتراک زبانی و به رسمیت شناخته شدن زبان فارسی در سالیان طولانی در این دو کشور که سابقه فرهنگی و حوزه ادبی مشترک آنان را فراهم ساخته است، پیشینه مشترک فرهنگی و ادبی آنان را رقم زده است.

این همانندی و اشتراکات فراوان باعث روابط دوستانه و برادرانه میان مردم دو کشور شده است. این دوستی از روابط سیاسی فراتر رفته و در تعاملات اجتماعی و فرهنگی دو ملت نمودار می‌گردد. بسیاری از محصولات رسانه‌ای ایران در افغانستان بدون هیچگونه نیاز به دوبله یا زمینه‌سازی فهم فرهنگی مورد استقبال رسانه‌های افغانستان قرار می‌گیرند و بسیاری از محصولات ایران در حوزه فرهنگی مورد استفاده مردم افغانستان است. استقلال سیاسی هیچگاه جدایی و افتراق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنان را به‌دنبال نداشته است. مردم افغانستان در بسیاری احساسات و عواطف دینی و ملی مردم جمهوری اسلامی ایران خود را شریک دانسته‌اند و این اشتراک را به‌صورت عملی جلوه گر ساخته‌اند. حضور مؤثر و پررنگ مردم افغانستان در هشت سال دفاع مقدس و دفاع از آرمان‌های مقاومت اسلامی از این مصادیق خون شریکی و غم شریکی است. حضور بیشترین مهاجران افغانستانی در ایران را نیز نتیجه همین همسویی و همانندی می‌توان دانست که هیچگاه ایران را جدای از خویش و خود را در آن غریب نیافته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران نیز چه در ابتدای انقلاب اسلامی و با وجود دشواری‌های جنگ تحمیلی و چه در زمان حاضر و وجود دشواری‌های تحریم همیشه پذیرای مهاجران افغانستانی بوده  و در راستای فراهم‌سازی امکانات آموزشی و اجتماعی یکسان برای آنان تلاش کرده است. بواقع نمی‌توان دوره تاریخی را متصور شد که این دو ملت بدون تعامل و ارتباط مؤثر با یکدیگر باشند. همچنین هیچ دوره سیاسی وجود ندارد که دولت‌های این دو کشور با یکدیگر ارتباط سازنده و مؤثر نداشته باشند غیر از سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۹که با به رسمیت شناخته نشدن طالبان توسط بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران ارتباط سیاسی و دیپلماسی با افغانستان دستخوش چالش و مشکلاتی بود.

این ارتباط مستمر که نه تنها در سطح دولت‌ها بلکه در سطح ملت‌ها و در تمامی ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جریان دارد و مشترکات و مشابهت‌های ادبی و ارزشی حتی در آرمان‌های دو کشور سبب شده است تا مردم افغانستان همیشه خواست‌ها و مطالبات فراتر از روابط میان دو کشور در سطح بین‌المللی از جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

مطالبات مردم افغانستان و خواست آنان در این موقعیت خاص تاریخی و سیاسی افغانستان از مجامع جهانی، قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مطالباتی براساس قوانین بین‌المللی، ضرورت‌های حقوق بشر و لوازم درک انسانی است. مطالبات و خواست مردم افغانستان از جمهوری اسلامی ایران رویکردهای خاص دیگری نیز دارد، این مطالبات در ابعاد اشتراکات فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی و آرمان‌های برخاسته از دین، ادبیات و زبان و فرهنگ مشترک نیز سامان می‌یابد. آن چیزی که بایسته های ارتباطی میان دولت و مردم ایران و دولت و مردم افغانستان مطرح است فراتر از قوانین و چهارچوب‌های بین‌المللی و حقوق بشری بلکه براساس همدلی و خون شریک تاریخی است؛ تاریخی که مشاهیر و بزرگان آن یکی است و از خواجه عبدالله انصاری و ابونصر فارابی و ابوریحان بیرونی روایت می‌کند.

مردان و مردمانی که هر دو ملت از افتخارات تاریخی و الگوهای فرهنگی خود می‌شمارند. به حقیقت مردمانی که از یک تاریخ برآمده‌اند و به تمدنی مشترک می‌بالند و با زبانی واحد از یک فرهنگ ریشه گرفته‌اند، با گذشته و پیشینه‌ای مشترک نمی‌توانند آینده‌ای جداگانه و بی‌هیچ ارتباط با یکدیگر برای خود ترسیم نمایند.  تمام این مشترکات در گذشته و تاریخ، در امروز و در آینده ضروری می‌سازد تا جمهوری اسلامی ایران بیش از دیگران و پیش از سایر قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در قبال ما افغانستانی‌ها و مطالبات ما مسئول باشد، چرا که سخن از سرنوشت افغانستان است که روزگاری پاره‌ تن او بوده است.

ایران برای افغانستان فقط یک همسایه، یک قدرت منطقه‌ای و یک کشور در عرصه بین‌المللی نیست بلکه دوست و برادر است.

کشورهای منطقه و افغانستان

محسن روحی صفت تحلیل‌گر مسائل افغانستان

امریکا با خروج غیر مسئولانه از افغانستان با صحنه‌گردانی نماینده‌اش زلمی خلیل‌زاد، مشکلات افغانسـتان را به همسایگان و قدرت‌های منطقه‌ای رقیب امریکا به میراث گذاشت. وی تلاش نمود طایفه غلجایی از قوم پشتون را بر سر قدرت آورد و درانی‌های پشتون و اقوام غیر پشتون را از مرکزیت کنار زند تا زمینه مصالحه و سازش طرف‌های داخلی تضعیف شده و زمینه استمرار بی‌ثباتی و اختلاف ادامه یافته و مانع توسعه و پیشرفت درونزا در این منطقه گردد. به نظر می‌رسد سیاست جدید امریکا در پی خروج از منطقه، ایجاد زمینی سوخته است تا رقبای امریکا نتوانند بهره‌مند از آرامش و ثبات در منطقه شوند و مردم آن کشور و همسایگان از افراطی‌گری در رنج و نگرانی به سربرده و روابط با همسایگان را در وضعیت بی‌ثبات و آشوب نگه دارند.  از آنجا که افغانستان کشوری چند قومی، چند نژادی، چند فرهنگی و چند زبانی است ثبات نسبی سیاسی در آن کشور منوط به حضور و مشارکت معنادار همه اقوام، طوایف و مذاهب در حکومت است. 

طالبان بخشی از قوم پشتون در این کشور به حساب می‌آیند که متأسفانه در عمل تاکنون تمامیت خواهانه عمل کرده و بخشی از آن رابطه‌ای طولانی مدت و عمیقی با افراط گرایان غیر افغانستانی در سطح منطقه دارند. چنین امری بی‌ثباتی، نا امنی و بی‌اعتمادی در بین کشورها را تشدید می‌نماید. شکاف در طالبان موضوعی جدی است که توافق با هر جناحی پیامدهای خاص خود دارد. وقوع پی در پی تحولات سیاسی و نظامی د ر ۴۰ سال اخیر در این کشور ما را بر آن می‌دارد تا با همه جناح‌ها و طرف‌های سیاسی در این کشور رابطه حسنه داشته باشیم و سیاست متوازنی در برابر جناح‌ها و گروه‌های سیاسی آن کشور پی بگیریم.  تجربه طولانی سال‌های گذشته دراین کشورنشان می‌دهد جنگ راه حل مشکلات این کشور نیست. تنها راه حل برای برطرف شدن مشکلات، گفت‌وگو و آمادگی برای مشارکت و همکاری همه جریانات سیاسی و قومی با یکدیگر در اداره کشور است راه‌حلی که چندان ساده به نظر نمی‌رسد ولی گریزناپذیر است.

حال هر جریانی که رهبری چنین مسیری را در پیش بگیرد نه تنها در افکار عمومی کشورخود محبوب خواهد شد و پایه‌های اجتماعی خود را گسترش خواهد داد بلکه تاریخ نیز در مورد وی بهترین قضاوت‌ها را می‌نماید. دومین نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان در تهران به‌دنبال کمک به حل مشکلات این کشور که مهم‌ترین آن در شرایط فعلی کسب مشروعیت بین‌المللی، مشارکت فراگیر و معنادار همه اقوام و جریانات در قدرت، تمهید برای کمک‌های اقتصادی فوری به این کشور، تشویق حاکمان کابل به برطرف کردن معضلات اجتماعی و انسانی پدید آمده در تحولات اخیر و تأکید بر حفظ تمامیت ارضی و استقلال این کشور بوده است.

کسانی که مسئولیت حکومت را در افغانستان بر عهده داشته و دارند بدانند جریانات افراطی در این کشور که ذاتاً غیر بومی بوده نتوانسته و نمی‌تواند به‌عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های این کشور در داخل و خارج عمل نماید بلکه برعکس موجب بی‌اعتمادی و تشتت در منطقه شده و قدرت‌های دور دست از آنان برای اعمال سیاست‌های منطقه‌ای بهره‌برداری کرده و می‌کنند.  

سازمان ملل متحد لازم است نقش ذاتی خود در موضوع افغانستان را ایفا نماید و ضمن تسهیل روند سیاسی گفت‌وگوی طرف ها، ارائه کمک‌ها به افغانستان را تسهیل نماید و برای جلوگیری از استمرار مهاجرت‌ها اعتمادسازی کند

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها روسیه پاکستان طالبان چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه پاکستان طالبان روسیه پاکستان طالبان چین کشورهای همسایه افغانستان خارجه کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران همسایگان افغانستان مهاجران افغانستانی افغانستان در تهران مردم افغانستان منطقه ای دولت فراگیر امور خارجه تشکیل دولت وزرای امور بین المللی خواهد شد آن کشور دو کشور دو ملت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از وزرای چند کشور دوست و همسایه برای حضور در نمایشگاه کتاب

محمدمهدی اسماعیلی چهارشنبه شب در حاشیه آیین پایانی هفته هنر انقلاب و معرفی چهره سال هنر انقلاب در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه با توجه به حضور هند به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه امسال کتاب، آیا در سطح وزیر این کشور در نمایشگاه حضور خواهد داشت یا دیگر سطوح اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها شده و ما دعوت کردیم.

وی افزود: از چند کشور در سطح وزیر دعوت کردیم که حضور دارند. باید پیشتر برویم ببینیم این حضور قطعی می‌شود یا نه. اما ما دعوت کرده‌ایم.

اسماعیلی گفت: از وزرای فرهنگ کشور‌های دوست و همسایه برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال دعوت کرده‌ایم.

وی همچنین درباره جلسه شورای عالی سینما و اینکه آیا جلسه جدید دیگری خواهیم داشت و یا منوط به اجرایی شدن مصوبات قبلی است، اظهار داشت: بعد از ظهر امروز (چهارشنبه)، دوستان ما با سازمان برنامه و بودجه در دبیرخانه شورای عالی سینما جلسه داشتند، بخش مهمی از مصوبات اجرایی شده و امیدوارم در فصل بهار بار دیگر جلسه دیگری داشته باشیم.

وزیر فرهنگ در این باره که آیا در سفر به حج قرار است مذاکراتی با طرف‌های عربستانی داشته باشید، گفت: قرار نیست فعلا به حج بروم. من نگفتم.

اسماعیلی گفت: من گفتم برنامه حج عمره از هفته آینده آغاز می‌شود و هم تامین ارز حج واجب توسط دولت به خوبی با نرخ ارز مبادله‌ای انجام شد. اگر قسمت شد و در آنجا حضور پیدا کردیم حتما این کار‌ها (مذاکرات) را انجام خواهیم داد. من فعلا برنامه‌ای برای این کار ندارم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چهره‌های هنر سال خیلی تکراری شده‌اند و اهالی هنر تقریبا همه آنها را می‌شناسند، آیا نقد در خصوص این تکرار را می‌پذیرید، افزود: به نظرم در اینجا باید به سابقه و سبقه توجه کنیم. امشب که از استاد نجابتی تقدیر شد حاصل چند دهه کار مداوم، کار‌های ابتکاری است و بعد از این همه تلاش و مجاهدت، امروز انتخاب شدند. قاعده تکرار برای این موضوع صدق نمی‌کند و طبیعتا باید کسی انتخاب شود که در چشمان اهالی هنر در جایگاه بالا قرار گیرد و این با یک کار مداوم و ممارست پدید می‌آید.

وزیر فرهنگ درباره بنیاد پویانمایی و اینکه برخی با تعدد ساختار در سیستم دولت مخالف هستند، آیا به وجود آمدن این بنیاد کمکی هم به پویانمایی می‌کند، گفت: بستگی دارد به اینکه با چه هدفی این کار راه بیفتد. ما مخالف افزودن ساختار‌ها هستیم به همین دلیل به طور مختصر این کار را انجام می‌دهیم. یک حوزه تنظیم‌گر، یک حوزه نظارتی و یک حوزه حامی را داریم پدید می‌آوریم. آن‌چیزی که امروز برای وزارت فرهنگ در برنامه هفتم دیده شده نیازمند یک جایگاه مترقی و ترفیع یافته‌ای است که بتوانیم این ماموریت را انجام دهد. ما امروز در وزارت فرهنگ هیچ ساختار مستقلی برای پویانمایی نداشتیم. مجبور بودیم این کار را انجام دهیم.

بنیاد پویانمایی به افزایش ظرفیت‌ها کمک می‌کند

وی ادامه داد: این به معنای پذیرفتن اقتضائات جدید حکمرانی است. به عنوان نمونه یک پویانمایی، افتخار بالایی را به دست می‌آورد و در حوزه اقتصاد فیلم و فرهنگ نمونه‌هایی که در خارج از کشور به نمایش درآمد را دیدید و این نشان می‌دهد که یک ظرفیت بالایی است و بنیاد پویانمایی کمک خواهد کرد این ظرفیت‌ها افزایش پیدا کند. 

بحث آموزش مناطق محروم امروز به یک رویه جدی تبدیل شده است

اسماعیلی در خصوص عدالت فرهنگی و آموزش رایگان، به سوال ایرنا مبنی بر اینکه چقدر به این هدف در دولت مردمی نزدیک شدید و چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارید، اظهار داشت: بحث آموزش مناطق محروم امروز به یک رویه جدی تبدیل شده است. بیش از ده‌ها هزار نفر آموزش دیدند و صاحب موسسه فرهنگی چند منظوره و تک منظوره شدند و آموزشکده راه انداختند و یک نهضت بزرگی اتفاق افتاده است و نتایج آن را هم شاهدیم و به زودی در قالب یک برنامه فاخر هنری از برگزیدگان این دوره‌های آموزشی تجلیل خواهد شد. 

قیمت بلیط کنسرت‌ها و حمایت ویژه بنیاد رودکی از مفاخر حوزه موسیقی

وی درباره قیمت بلیط‌های کنسرت‌ها که قرار است از یک میلیون تومان مقداری پایین‌تر بیاید، به خبرنگاری که پرسید در این صورت با توجه به استقبال و علاقه مردم به کنسرت‌ها، حتی اگر کاهش بیشتری هم داشته باشد، برای قشر آسیب‌پذیر امکان پرداخت این وجود دارد؟ و این که قرار نیست یارانه‌ای در این خصوص ارائه دهید تا شرایطی برای این قشر فراهم شود که بتوانند از کنسرت‌ها بهره ببرند؟ گفت: ما امسال یک برنامه‌ای را در بنیاد رودکی شروع کردیم؛ بحث این است که بنیاد از برخی مفاخر حوزه موسیقی بتواند به صورت ویژه حمایت کند، برای بسیاری از خوانندگان ارزشمند ما که مورد اقبال مردم هستند در قالب‌های جدید، تهیه‌کننده نیست و یا خودشان مایل نبودند، این کار را در بنیاد رودکی انجام می‌دهیم و این بنیاد و تالار وحدت را به بخش ویژه هنرمندان اصلی حوزه موسیقی اختصاص می‌دهیم و در آنجا تلاش خواهیم کرد در مراکزی که در اختیار مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد این کار را با قوت ادامه دهیم. 

پیش‌بینی وزیر فرهنگ از تنوع ژانر‌ها در آثار سینمای امسال

وزیر فرهنگ درباره فروش ۱۵۰ میلیارد تومانی سینما در سال گذشته و شروع امسال با تنوع اعم از طنز و اجتماعی، به این سوال که با توجه به فروش بالای ژانر طنز، پیش بینی شما در ادامه سال درباره فروش فیلم‌ها چگونه است و تضمین تنوع ژانر‌ها را در ادامه سال خواهیم داشت؟ گفت: بسته خوبی را در هر فصل نمایش، دوستان من در سازمان سینمایی و انجمن صنفی پیشنهاد می‌کنند. در بسته‌ای هم که از نوروز شروع شده و بعد در عید فطر تکمیل پیدا کرده، از گونه‌های مختلف وجود دارد. 

وی تصریح کرد: طبیعی است که در هر بسته‌ای که در هر موعدی ارائه می‌شود تلاش ما این است که بسته کاملی و از همه گونه‌ها باشد و دیگر به انتخاب مردم بستگی دارد. انتخاب مردم یک زمانی یک پویانمایی و در یک زمانی، فیلم طنز می‌شود وظیفه ما این است که برای همه گونه‌ها امکان عرضه را فراهم کنیم و مردم با میل خودشان انتخاب می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • صرفه‌جویی ۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در پارسال
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ پیروزی ایران در اولین قدم با شکست تیم همسایه
  • شروع تیم ملی فوتسال با یک برد خفیف مقابل همسایه
  • ایران ۳ - افغانستان ۱/ پیروزی ایران در اولین قدم با شکست تیم همسایه
  • استارت تیم ملی فوتسال ایران با برتری مقابل همسایه
  • حمایتی که برای اسرائیلی‌ها هم قفل بود/ وقتی اردن برای دفاع از صهیونیست‌ها مردم خود را به خطر می‌اندازد!
  • دعوت از وزرای چند کشور دوست و همسایه برای حضور در نمایشگاه کتاب
  • رئیسی : کوچک‌ترین تعرض اسرائیل به خاک ایران به برخوردی سهمگین منجر می‌شود
  • ۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در استان کرمانشاه صرفه‌جویی شد
  • رای شورای امنیت سازمان ملل تضمینی برای راه حل دو دولتی نیست