پدیده-نوالگوهای منفی/ ساختارسازی نو با قبض هویت تمدنی
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۵۷۰۷
خبرگزاری مهر - فرهنگ و اندیشه - مسعود کارگر: طی یکی دو دهه گذشته کهن الگوهای اساطیری، قدمایی و معاصر ایرانی اسلامی به مرور به دست فراموشی سپرده شده و نظام تربیتی، آموزشی و پرورشی کشور و سیستم فرهنگی رسانهای جمهوری اسلامی در معرفی، تبیین و جانمایی مفهومی درست این ماجرا سهلانگاری کرده و غفلت داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از یکسو نوالگوهای پدید آمده هم آنچنان که باید معرفی و ساختار پردازی دقیقی نشدهاند به همین منظور مواجه جامعه و نسل جدید با آنها زودگذر و بدیهی خواهد بود. از طرفی با هویدا شدن پدیدههای نو ظهور مجهول که با هنر، فرهنگ و ادبیات غنی ایرانی اسلامی نسبت تعارضی شدیدی دارند، رسانه مانور غالبی روی آنها میدهد و گرایش نسل تک بعدی تنها را به سمت چندبعدی شدنهای مبتذل گروهی بیشتر میکند، که در نتیجه حب اقبال و تمایل این نسل و جامعه متأثر از آن به سوی کاراکترها و محتواهای لمپن و سخیف بیشتر شده و بغض آنها نسبت به مشاهیر قدمایی و معاصر شدیدتر و شکاف فرهنگی آن نمایانتر خواهد شد.
در عصر مواجهه با چند رسانهای شدن آدمها و انسان رسانه شدن محتواها، به وضوح میتوان شاهد رشد یک یا چند پدیده بدون پشتوانه ماهیتی و تهی از هویت در تریبون هنر / فرهنگ رسانهای بود که به سرعت ضریب خورده و مشهور میشود و این شهرت در فضای زیستی سایبری تبدیل به یک امپراطوری هنجاری خواهد شد و طیف عظیمی از دختر و پسر نسل جوان را درگیر خود خواهد کرد.
در خصوص چنین پدیدههای نوظهور ناهنجار گفتگویی کوتاه داشتهایم با میثم مهدیار پژوهشگر حوزه علوم انسانی و جامعه شناس که در ادامه آن را خواهید خواند.
*چرایی ظهور پدیدههای ضد فرهنگی
میثم مهدیار پژوهشگر و جامعه شناس: مهمترین مسئله در ظهور پدیدههای ضد هنری و فرهنگی همچون تتلو و ساسی مانکن این است که ما نتوانستیم نسل جدید و نوجوانهای خود را با پتانسیلهای فرنگی و هنری ایرانی اسلامی پیوند بدهیم و آنها را با ادبیات غنی، سنتها، آئینهای فتوتی و مشارکتی و تمدن پربارمان آشنا کنیم و نظامات فرهنگی اجتماعی ملزم به این مناسک را برایشان تبیین نمائیم.
*موسیقی بی هویت
مهدیار ادامه داد: نکته بعدی اینکه در حوزه موسیقی، موسیقی سنتی، بومی و آئینی را که پیوند دارد با پتانسیل پربار تاریخ و تمدنی ایرانی اسلامی را کنار گذاشته و حذف کردهایم و در رسانههای مهم کشور منجمله رسانه ملی این مهم بشدت مغفول مانده است. سیستم تربیتی، فرهنگی و رسانهای نتوانسته نسل جدید را با مفاهیم اصیل اقناع کرده و در الگوسازی و اسطوره پردازی بد عملکرد و برای رقابت با رسانههای غربی تاکید روی موسیقی فالشهای ضد هنر-فرهنگ داشته و به آنها و عواملشان بها داده و ظرفیت سازی کرده است.
*نسبت سیستم با این پدیده
این جامعه شناس افزود: در حوزه آموزش و پرورش ناتوان و ناکار آمد عمل کردهایم و سیستم آموزشی تربیتی ما معیوب و عاجر در این بخش بروز و ظهور داشته است. عمدتاً دانشآموزان ما در این سیستم دچار سردرگمی و انحراف هویتی شده و نمیتوانند مبنا و معیار دقیقی از میان هویت ملی و دینی خود پیدا کرده و به سمتش تمایل داشته باشند. طی یک پژوهشی که چندسال قبل در خصوص ماجرای تشیع جنازه مرتضی پاشایی صورت گرفت و جمعیت زیادی از نوجوانها در آن حاضر شدند، تحقیقی توسط مرحوم میثم پوستچی انجام شد که در آن مشخص شده بود مضامینی که در اشعار و ترانههای امثال پاشایی هست با سبک زندگی دهه هفتادی پیوند وثیقی دارد، چون این نسل که اکثراً تک فرزند و تنها هستند و احساس تنهایی میکنند با چنین مضامین ارتباط عمیقی برقرار کرده و مجذوبش میشوند. از همین جهت در خصوص سبک زندگی نسل جدید و مواجهه آن با معضلات و بحرانهای اقتصادی و اجتماعی دیگر، سهل انگاری و کوته فکری ساختاری انجام شده و این مهم در کمترین جایگاه دغدغهمندی مدیران فرهنگی رسانهای قرار گرفته است.
کد خبر 5336689منبع: مهر
کلیدواژه: سواد رسانه ای جنگ رسانه ای تتلو کنسرت موسیقی معرفی کتاب تازه های نشر انتشارات سوره مهر سواد رسانه ای کتاب و کتابخوانی رونمایی کتاب برنامه سوره ترجمه نمایشگاه کتاب فرانکفورت هفته وحدت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادبیات کودک و نوجوان ایرانی اسلامی رسانه ای نسل جدید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هویت ملی در هر حوزهای ثبت جهانی شود
صمد ابراهیمی نژاد، امروز در نخستین کنفرانس بین المللی موزهها در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور در برگزاری این کنفرانس ایفای نقش میکنند و این، اهمیت موضوع را نشان میدهد و دانشگاه محقق اردبیلی همواره در برگزاری این قبیل رویدادها پیشرو بوده است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ما در وزارت علوم، وظیفه داریم در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حفظ و انتقال میراث فرهنگی به آیندگان تلاش کنیم و موزهها فقط محل بازدید اشیاء تاریخی نیستند بلکه مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار میروند.
او ادامه داد: در دانشگاهها نیز گنجینههایی به شکل موزه داریم که باید حفظ و معرفی شوند و اگر به دنبال اشاعه تمدن ایرانی اسلامی هستیم باید ابتدا آگاهی کاملی نسبت به هویت و پیشینه خودمان داشته باشیم و آنها را به نسلهای جدید منتقل کنیم.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: با عنایت به انقلاب تکنولوژی باید نگران ناآگاهی فرزندان از گذشته خود باشیم و لازم است برای حفظ و اشاعه موزهها از هیچ کوششی دریغ نکنیم.
چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیل قدیمیترین موزه ایران استمدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل هم در این کنفرانس گفت: قدمت موزه به تاریخ تمدن بشر بر میگردد و موزهها در واقع موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و ریشه بسیاری از علوم، صنایع و هنرها همچون ابداع چرخ ارابه، تیر و کمان و کشف آتش که منشاء توسعه بوده، از تمدنهای شرقی نشات گرفته و سپس به غرب راه یافته است.
حسن محمدی ادیب افزود: نخستین شکل از موزه در هزاره اول قبل از میلاد در بین النهرین متجلی شده در دو سده آخر قرن بیستم مکانهایی متاثر از اسطورههای رومی و یونانی و به عنوان موزه وجود داشته است و همزمان با قرن ۱۶ و بروز عصر صفویه در ایران، موزه تجلی بیشتری یافته است و احداث مکانهایی برای نشان دادن اشیاء تاریخی و نفیس در فرانسه رایج بوده است.
او با بیان اینکه از دوره قاجاریه و پهلوی واژه موزه در ایران رواج یافته است، گفت: بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی بر میگرداند و در دوره شاه عباس، نسخ خطی و تاریخی در موزه ای در اصفهان به نمایش گذاشته شده و شاه عباس با علاقه به اردبیل به عنوان پایتخت فکری و عقیدتی صفویان و زادگاه اجدادش، تصمیم گرفت عمارتی بی نظیر در جوار مرقد نیاکانش به دست مهندسی سرشناس بسازد که همان چینی خانه امروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصریح کرد: صحبت از موزه در ایران، بدون اشاره به اردبیل حق مطلب را ادا نمیکند و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده است و آن را به عنوان موزه فرهنگی هنری و قدیمی ترین موزه ایران معرفی میکنیم و امیدواریم امانتداری امین برای هویت و میراث فرهنگی کشور باشیم.
اردبیل جزو ۱۰ استان برتر گردشگری است
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل نیز در این کنفرانس اظهار کرد: موزهها برای جمع آوری و نشان دادن هویت فرهنگی جوامع مهم هستند و حماسهها و کارکردهای حماسی و باورها و سنتهای اجداد ما را نشان میدهند و در حوزههای سیاسی و امنیتی نیز کارکرد دارند.
کاظم دبیر افزود: موزهها در انسانها احساس خوش دقت در گذشتهها، خودباوری و تقویت اراده قومی و میهنی را خلق میکنند و این کنفرانس نیز در حقیقت، باز تولید همین ارزشهاست و استان اردبیل با تاریخ فاخر و قابل تامل، جزو ۱۰ استان برتر از حیث مقاصد اصلی گردشگران است.
ورود ۱۲۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس
رئیس کنفرانس بین المللی موزهها نیز در این رخداد علمی و فرهنگی با اشاره به لغو پرواز برخی مهمانان خارجی و داخلی این کنفرانس گفت: به دبیرخانه این کنفرانس حدود ۱۲۰ مقاله ارسال شده که در بخشهای مختلف به آن پرداخته میشود و جایگاه موزهها در توسعه کشورها منحصر به فرد است و ما انسانها گذشته ای داریم و امروز که زمان حال زندگی میکنیم، فرزندان ما و حتی خودمان از سیر تحول گذشته خود آگاهی کاملی نداریم.
جبرائیل رزمجو افزود: یکی از وظایف ما شناساندن آن سیر تحول است و این از کارکردهای موزههاست و از همین رو در کشورهای توسعه یافته و مدرن، بیش از سایر ممالک به موزهها ارزش و بها میدهند و از اینرو موزهها در آن کشورها به عنوان یکی از مقاصد اصلی بازدید گردشگران داخلی و خارجی به شمار میآیند.
باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل