Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@09:25:54 GMT

کاهش ۳۷ درصدی قربانیان مواد مخدر در همدان

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۵۸۲۳

کاهش ۳۷ درصدی قربانیان مواد مخدر در همدان

ایسنا/همدان مدیرکل پزشکی قانونی استان با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال ۳۸ نفر در استان به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است.

دکتر ارتین کمالی اظهار داشت: از نظر زمانی بیشترین میزان فوت معتادان در فصل زمستان رخ داده است همچنین عمده ترین علت مرگ، مصرف داروهای مواد مخدر در کنار مصرف موادمخدر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بیشترین میزان متوفیان سوء مصرف مواد مخدر در استان همدان مربوط به گروه سنی ۴۰ تا ۴۹ سال سپس ۳۰ تا ۳۹ و گروه سنی ۲۵ تا ۳۰ سال است و از نظر تحصیلات بیشترین آمار مرگ و میر به ترتیب مربوط به افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم، سپس تحصیلات راهنمایی است و دارندگان مدرک فوق دیپلم کمترین میزان فوتی را دارند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان یکی از عوامل موثر در مرگ معتادان را مواد افزودنی غیرمجاز مورد استفاده در موادمخدر دانست و گفت: گرایش مجدد به سمت مصرف مواد افیونی توسط افرادی که پیشتر ترک کرده بودند نیز می تواند سبب مرگ آنها شود.

کمالی با بیان اینکه ۱۲۰ نفر سال گذشته بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان باختند افزود: این آمار در سال ۹۸ حدود ۱۰۹ نفر بوده است.

وی اعتیاد به موادمخدر را یک نوع بیماری دانست که بر اثر ناآگاهی و توسط شخص معتاد به وجود آمده چراکه با مصرف موادمخدر مکانیزم‌های حیاتی بدن از تعادل طبیعی خارج می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مواد مخدر پزشكي قانوني استانی اجتماعی مواد مخدر مصرف مواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد توهم‌زا موجب تسریع در روند مرگ سلولی می‌شود

جمال شمس؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه برخی از مخدرها مثل تریاک، هروئین، گل، حشیش یا ماری جونا دسته‌ای خاص هستند، گفت: دسته‌ای دیگر از این مواد، توهم زاها هستند که شخص زمانی که این مواد را استفاده می‌کند دچار اختلالات حسی، شنوایی یا بینایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دسته اصلی مواد توهم‌زاها LSD است، توضیح داد: LSD روانگردانی است که باعث توهم دیداری و شنیداری می‌شود این ماده وابستگی روانی شدید ایجاد کرده و اعتیاد آور است، زمانی که فرد این مخدر را مصرف می‌کند درک و شناختی که از واقعیت و محیط پیرامونی خود داشته، به کلی تغییر پیدا می‌کند، مسئله اینجاست که این حالات برای برخی خوشایند است، به شکلی که پاسخ شرطی از مغز می‌گیرند و به این مواد اعتیاد پیدا می‌کنند.

این روانپزشک با بیان اینکه توهم‌زاها انواع مختلف دارند، خاطرنشان کرد: به طور مثال برخی از افراد از کتامین (Ketamine) استفاده می‌کنند، این ماده یک داروی تجویزی است که عمدتاً برای القا و حفظ بیهوشی استفاده می‌شود، این دارو بیهوشی تجربه‌ای را القا می‌کند که حالتی شبیه خلسه را در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

وی درباره توهم‌زاهایی که پایه گیاهی دارند و مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند نیز مواردی را مطرح کرد و گفت: در چند سال اخیر موادی با عنوان قارچ یا اصطلاحاً ماشروم مورد سو مصرف قرار می‌گیرد، این مواد در واقع گیاهانی هستند که پرورش داده می‌شود و پس از مصرف اثر توهم زایی داشته و اختلالات حسی ایجاد می‌کنند.

شمس نسبت به مصرف مواد مخدر خصوصاً توهم‌زاها هشدار دارد و افزود: توهم‌زاها همانند سایر مواد مخدری که مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند بر عملکرد و سیستم روان اثر دائمی دارند، این مواد و یا داروهای توهم‌زا مثل سایر موادی که مورد سو مصرف قرار می‌گیرند بر سیستم روان اثر دارند و تغییرات پایداری در مغز ایجاد می‌کنند، این تغییرات باعث می‌شود که شخص مصرف را ادامه داده و این ادامه مصرف و اثرت مخرب و گاهی مادام‌العمر را با او به همراه خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نشانه‌های استفاده از توهم‌زاها در مصرف کنندگان این مواد اشاره کرد و گفت: از حرف‌ها، رفتارها و مسائلی که این افراد عنوان می‌کنند می‌توان متوجه شد که این فرد در عالم دیگری به سر می‌برد و سرخوش است یا با خودش صحبت می‌کند، یا اینکه چیزی را می‌بیند که دیگران نمی‌بینند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سوءمصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها بر روند طول عمر اثری دارند یا خیر، گفت: با توجه به تغییراتی که این مواد در بدن ایجاد می‌کنند اثرات سو بر بدن دارند، به طور مثال ریسک خطر تصادفات منجر به مرگ و میر و یا ایجاد عارضه همیشگی در مصرف کنندگان مواد مخدر به مراتب بیشتر است.

شمس به ارتباط بین استفاده از مواد مخدر با زوال عقل اشاره کرد و افزود: ساده‌ترین مثال در مصرف‌کنندگان این مواد این است که کسی که این مواد را مصرف می‌کند، بعد از مدتی تمام فکر و زندگی‌اش صرفاً مصرف مخدر است، این افراد به تغذیه، رفتارهای غلطی که منجر به کاهش طول عمر می‌شود توجهی ندارند بنابراین مشکلات قلبی، عروقی، ریوی و مغزی بیش از سایرین آنان را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: حتی اگر این مواد اثر مستقیم بر سلامت فرد نداشته باشند، به صورت غیرمستقیم اثرات مخرب بهداشتی بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت.

شمس درباره روش‌های ترک مواد توهم‌زا توضیحاتی داد و گفت: استفاده از انواع روش‌های روان درمانی غیر دارویی در ترک توهم‌زاها موثرند ضمن اینکه اگر فردی بیماری همراه یا زمینه‌ای داشته باشد، دارو درمانی نیز مورد توجه است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اثری که سو مصرف مواد بر بدن دارد به دو دسته تقسیم می‌شود، برخی از آثار محسوس و قابل مشاهده‌اند و برخی از مواد غیر قابل مشاهده‌اند و بر ارگان‌های داخلی بدن و سلول‌ها اثر دارند، به زبان ساده‌تر استفاده از هر ماده مخدری روند مرگ سلولی را تسریع می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان
  • مواد توهم‌زا موجب تسریع در روند مرگ سلولی می‌شود
  • حال خوش کُن‌هایی که جانتان را می‌گیرند!
  • کشف و ضبط ۷۷ کیلوگرم مواد مخدر در راه‌های مواصلاتی استان همدان
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • کشفی تازه درباره معتادان به مواد مخدر
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید
  • رشد ۷ درصدی جابه جایی مسافر توسط بخش ریلی در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۵۴ درصدی ترانزیت جاده ای در سال ۱۴۰۲