Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@17:48:33 GMT

رکوردشکنی «خندستان»

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۵۸۲۶

رکوردشکنی «خندستان»

ایسنا/اصفهان دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی «خندستان» با اشاره به استقبال چشمگیر هنرمندان سراسر کشور از این رویداد ملی، اعلام کرد که خندستان، از حیث تعداد آثار دریافتی رکورد اغلب جشنواره های معتبر ملی را در حوزه نمایشنامه نویسی شکسته است.

سعید امامی با بیان گزارشی از روند برگزاری سومین جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی خندستان گفت: فرصت ارسال آثار به جشنواره خندستان تا سی‌ام مهرماه تعیین‌شده بود و درنهایت بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در بخش اصلی (نمایشنامه‌نویسی) حدود ۴۷۰ اثر دریافت شد که از این میان تقریباً ۱۰۰ اثر در حوزه اقتباسی و مابقی در حوزه تألیفی است. همچنین در بخش جنبی (پژوهش) بیش از ۴۰ اثر دریافت شد که به‌زعم داوران غالباً آثاری باکیفیت و در سطح حرفه‌ای است و داوری آن‌ها با دقت و وسواس بسیاری انجام خواهد شد.

به گفته او، در بخش سوم یعنی بخش ممیزان نیز حدود ۲۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده است.

مدیر تالار هنر اصفهان با بیان اینکه جشنواره خندستان رکورد بسیاری از جشنواره‌های معتبر ملی نمایشنامه‌نویسی در زمینه تعداد آثار دریافتی را شکسته، تأکید کرد: خندستان توانست در این زمینه رکورد اغلب جشنواره‌های ملی معتبر حتی جشنواره بین‌المللی فجر در زمینه نمایشنامه‌نویسی را بشکند. با این تفاوت که جشنواره نمایشنامه‌نویسی فجر تمام نمایشنامه‌ها را مدنظر قرار می‌دهد اما خندستان تنها در حوزه نمایشنامه‌نویسی کمدی اثر می‌پذیرد.

او خاطرنشان کرد: در دو بخش پژوهش و نمایشنامه‌نویسی، هنرمندان صاحب نامی از سرتاسر کشور شرکت کرده‌اند که البته اطلاعات آن‌ها صرفاً در دبیرخانه و نزد دبیر جشنواره محفوظ است و داوران هیچ اطلاعی از اسامی شرکت‌کنندگان ندارند. چنانکه تمامی نام‌ها و اسامی از فایل‌های آثار حذف و آثار برای داوری صرفاً با یک کد و به‌صورت فایل پی‌دی‌اف در اختیار داوران قرار می‌گیرد.

امامی، همچنین از زمان اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره خندستان تا اواسط آذرماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در تلاشیم که تا ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰ نتایج اولیه جشنواره را مشخص کرده و هیئت انتخاب اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی را تا آن زمان اعلام کنند و بعد از آن منتظر رأی هیئت‌داوران خواهیم ماند. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ۱۸ آذرماه برای برگزاری مراسم اختتامیه به‌صورت حضوری در نظر گرفته‌شده که برگزیدگان از سراسر کشور در این مراسم به میزبانی اصفهان حضور خواهند یافت.

دبیر جشنواره سراسری خندستان در این رابطه که استقبال خوب از این جشنواره بسیار فراتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده بوده، این‌طور توضیح داد: در فرایند اطلاع‌رسانی و ارتباطات جشنواره برای دعوت از شرکت‌کنندگان مورد نظر اقدامات و تلاش‌های قابل‌توجهی انجام شد، چنانکه فراخوان و اطلاع‌رسانی‌های جشنواره را در هم در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی هم صفحات مجازی عمومی و تخصصی و معتبر تئاتر و هم توسط اشخاص و افراد سرشناس این حوزه منتشر کردیم. همچنین در قالب برنامۀ زنده و پادکست، برخی مباحث آموزشی را برای علاقه‌مندان طرح کردیم که بازخورد خوبی داشت. علاوه بر اینکه به‌زعم من این استقبال از سویی دیگر به کمبودی بازمی‌گردد که در سطح کشور در حوزه محتوایی کمدی وجود دارد. چنانکه تاکنون متولی جدی و رویداد و جشنواره تخصصی در حوزه نگارش کمدی در کشور نداشته‌ایم. اگرچه خرده رویدادهایی در نقاط مختلف کشور برگزارشده ولی اتفاق ویژه در چنین سطح گسترده و با استانداردهای حرفه‌ای وجود نداشته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ستاد خبری سومین جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی «خندستان»، او سیاست و نگاه برگزارکنندگان جشنواره به آثار ارسالی را این‌طور تبیین کرد: در فراخوان جشنواره خندستان و مصاحبه‌های بعدی، این قول را به شرکت‌کنندگان دادیم که خروجی‌های این جشنواره مبنایی برای استمرار، اجرای آثار و برگزاری جشنواره نمایش‌های کمدی باشد و در تلاشیم تا از سال آینده این جشنواره را برگزار کنیم. آنچه مسلم است ما در حال حاضر به یک آرشیو بسیار غنی از مجموعه نوشته‌ها و نمایشنامه‌های کمدی و پژوهش‌هایی در این زمینه دست‌یافته‌ایم که مبنای بسیار خوبی برای برگزاری یک جشنواره نمایش کمدی است.

او تأکید کرد: امیدواریم این حرکت در اصفهان مستمر باشد و با ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره خندستان در اصفهان این شهر به مبدأ و مقصد این جریان‌ها تبدیل شود.

دبیر خندستان همچنین از چاپ و انتشار آثار برگزیده در این جشنواره خبر داد و گفت: طی رایزنی‌های انجام‌شده با مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بر این شد که آثار برگزیده در بخش نمایشنامه و پژوهش توسط انتشارات مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد چاپ شود.

او در ادامه به نقش مؤثر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و اداره کل ارشاد اسلامی اصفهان همکاری اثرگذاری در برگزاری این جریان داشتند و به‌ویژه مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در تسهیل گری این مسیر و کمک در اطلاع‌رسانی به افراد متخصص در این حوزه فعالیت کرد. علاوه بر اینکه نقش جدی روابط عمومی ستاد خبری جشنواره خندستان نیز ستودنی است که با اقداماتی حرفه‌ای موجب برند شدن خندستان در سطح ملی شد. در حال حاضر بازخوردهایی که از بدنه فعالین حوزه نمایش در کشور وجود دارد، نشان می‌دهد که همه خندستان را می‌شناسند که البته این دستاورد نیاز به حفاظت و حراست دارد.

دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی «خندستان»، در پایان از مطالبات فراوان هنرمندان برای تمدید مهلت ارسال به دبیرخانه جشنواره خندستان خبر داد و گفت: با وجود درخواست‌های بسیار در روزهای اخیر برای تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره  طبق اطلاعیه‌های قبلی این امکان برای ما فراهم نبود و کار دریافت اثر را همان‌طور که اعلام‌شده بود ۳۰ مهرماه به پایان رساندیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مسابقه نمایشنامه نویسی مرکز هنرهای نمایشی وزارت نمایشنامه نویسی کمدی جشنواره خندستان انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی

سید حسین سیدی اظهار داشت: با برگزاری جشنواره‌های رضوی درصدد هستیم در چارچوب ترویج سیره رضوی گام کوچکی برداریم.

وی با بیان اینکه در قالب شعر، برگزاری چهار جشنواره شعر عربی، ترکی، فارسی و شعر کودک و نوجوان را همواره در برنامه داریم، گفت: درصدد ارتقای سطح این جشنواره‌ها از نظر کمی و کیفی هستیم.

مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا (ع) به استقبال شایان توجه شاعران از این بخش جشنواره اشاره و رغبت حضور شاعران نامی و حتی نوپا را برای تولید اثر در حوزه رضوی چشمگیر قلمداد کرد.

به گفته سیدی، در دو سال گذشته، تعداد آثار رسیده به این جشنواره از ۴۰۰ اثر به هزار و ۱۰ اثر در سال گذشته رسیده و امسال نیز بیش از ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است.

وی بر اهمیت توجه به امر کیفیت بخشی به محتوای آثار رضوی نیز صحه گذاشت و به اهمیت در تراز ملی بودن اشعار در این زمینه اشاره کرد.

سیدی با بیان اینکه نباید درگیر کمیت و تعداد صرف آثار شد تاکید کرد: در چارچوب توجه نکردن به موضوع کمیت آثار، برای جشنواره شعر فارسی شعار ملی تعریف کردیم تا همگی شعر‌ها در تراز ملی و استانی باشند.

به گفته وی، در این صورت است که شاهد مجموعه شعر ناب در حوزه شعر فارسی رضوی خواهیم بود.

برگزاری محافل شعرخوانی در عراق، ترکیه و افغانستان

مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا (ع) با بیان اینکه امسال شعر رضوی در ابعاد بین المللی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این راستا محافل شعرخوانی در شهر کوفه عراق، در شهر استانبول ترکیه همچنین در افغانستان برگزار خواهد شد.

به گفته سیدی علاوه بر محافل شعری خارج از کشور در خلال جشنواره شعر رضوی، جشنواره شعر کودک رضوی نیز هم در داخل کشور برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شب شعر در قم، شیراز و خراسان رضوی خبر داد و هدف از برگزاری این برنامه‌ها را توجه به عمق و معرفت شناسی امام رضا (ع) در اشعار، عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • آثار برگزیده جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی منتشر می شوند
  • ثبت سه اثر تاریخی منطقه ۵ در فهرست ثبت آثار ملی/ برگزاری چهار جشنواره در سال جاری
  • اجرای نمایشنامه‌ای از حسین کیانی
  • پسر کارگردانی نمایشنامه پدرش را بر عهده گرفت
  • آثار برگزیده اولین جشنواره ملی راوی خورشید اعلام شد
  • جوایز جشنواره شعر «طوفان القوافی» به ۴ میلیون دینار عراق رسید
  • ارسال بیش از ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر رضوی
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی
  • ثبت ۳ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی
  • ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی