Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@04:57:18 GMT

گام مهم چینی‌ها در توسعه رایانه‌های کوانتومی

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۵۸۲۷

گام مهم چینی‌ها در توسعه رایانه‌های کوانتومی

دانشمندان چینی نمونه اولیه یک رایانه کوانتومی به نام "Jiuzhang ۲.۰" با ۱۱۳ فوتون شناسایی شده را ایجاد کردند و با این کار گام مهمی در حوزه افزایش سرعت محاسبات کوانتومی برداشته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، دانشمندان در این مطالعه برای ارائه یک روش بسیار کارآمد در نشان دادن افزایش سرعت محاسباتی کوانتومی در حل برخی از وظایف از پیش تعریف شده از یک الگوریتم شبیه‌سازی کلاسیک موسوم به "نمونه‌برداری بوزون گاوسی"(GBS) استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رایانه کوانتومی "Jiuzhang ۲.۰" با  ۱۱۳ فوتون شناسایی شده می‌تواند فرایند نمونه‌برداری بوزون گاوسی در مقیاس بزرگ را سپتیلیون برابر سریع‌تر از سریع‎ترین ابررایانه موجود جهان، انجام دهد. سپتیلیون در آمریکا برابر با ۱۰ به توان ۲۴ و در انگستان برابر با ۱۰ به توان ۴۲ در نظر گرفته می‌شود.

رایانه کوانتومی(Quantum computer) ماشینی است که از پدیده‌ها و قوانین مکانیک کوانتوم مانند برهم نهی(Superposition) و درهم تنیدگی(Entanglement) برای رایانش استفاده می‌کند. بین رایانه‌های کلاسیک و رایانه‌های کوانتومی تفاوت اساسی وجود دارد. یک رایانه کلاسیک بر اساس قوانین فیزیک کلاسیک دستورهای از پیش تعیین شده‌ای را اجرا می‌کند، اما یک رایانه کوانتومی دستگاهی است که یک پدیده فیزیکی را بر اساس مکانیک کوانتومی و به صورت منحصربه‌فردی درمی‌آورد تا به صورت اساسی یک حالت جدید از پردازش اطلاعات را تشخیص دهد.

این مطالعه توسط "پن جیناوی"(Pan Jianwei) فیزیکدان کوانتومی مشهور چینی انجام شده است.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Physical Review Letters" منتشر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رایانه کوانتومی کوانتوم رایانه کوانتومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۵۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نه صفر، نه یک!

  رایانه‌ها و پردازشگرهای کوانتومی یکی دیگر از ابزارهای نوظهور دنیای دانش و فناوری هستند که به نظر می‌رسد قرار است در سال‌های نه‌چندان دور بر تن صنعت تجارت لرزه بیندازند. این رایانه‌ها از قوانین مکانیک کوانتومی به‌منظور حل مسائل پیچیده‌ای استفاده می‌کنند که تجزیه‌وتحلیل آنها برای دسته فعلی رایانه‌های کلاسیک بسیار دشوار است و از این مسیر سرعت حل مسأله و تحقق روندها را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهند.ایده ساختن سازوکاری که از اصول فیزیک کوانتوم برای مدل‌سازی مسائل بسیار دشوار استفاده کند اولین بار در دهه ۸۰ میلادی و توسط محققان دانشگاه ام‌آی‌تی مطرح شد و در دهه ۹۰ پیتر شور به‌عنوان یکی از ریاضیدان‌های این نهاد علمی نخستین الگوریتم کوانتومی شناخته‌شده را برای شکستن نوعی رمزگذاری توسعه داد. برخلاف کامپیوترها و ابررایانه‌های امروزی که از سیگنال‌های الکتریکی دوتایی برای نمایش مقادیر صفر یا یک استفاده می‌کنند، کامپیوترهای کوانتومی از بیت‌های کوانتومی (کیوبیت) بهره می‌گیرند که هرکدام از آنها معادل ذرات زیراتمی در نظر گرفته می‌شود. با مدیریت صحیح کیوبیت‌ها می‌توان عملکرد آنها را به نحوی مهندسی کرد که به‌طور همزمان ترکیبی از هر دو مقدار صفر یا یک را نمایش دهند. واضح است که هرچه تعداد کیوبیت‌ها بیشتر باشد ظرفیت بزرگ‌تری در اختیار توان مهندسی سیستم قرار می‌گیرد تا در مقیاس عظیم‌تری به حل مسائل بپردازد.

تلاش در راستای عمومی شدن کامپیوترهای کوانتومی
نیاز کامپیوترهای کوانتومی به سخت‌افزارهای کلان و هنگفت برای اجراشدن دسترسی عموم مردم به آنها را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌داد؛ بااین‌حال در مطالعات جدید، محققان با تعبیه روشی که کامپیوترهای کوانتومی را به کمک روش‌های ابری در دسترس کاربرها قرار می‌دهد، رویکردی را ابداع کرده‌اند که اصطلاحا «محاسبات کوانتومی کور» نامیده می‌شود. در این روش دو موجودیت محاسباتی کوانتومی کاملا مجزا به یکدیگر متصل می‌شوند و کاربرها می‌توانند صرفا با استفاده از یک نمایشگر توانمندی‌های یک ابرسیستم کوانتومی را با سروری ابری و به روشی کاملا ایمن در اختیار کاربرهایی قرار بدهند که در خانه یا دفتر کار مشغول کار هستند و این مسأله نیاز به حضور فیزیکی سخت‌‌افزارهای پیچیده این حوزه در محیط را از بین می‌برد. دکتر پیتر درموتا، فیزیکدان دانشگاه آکسفورد دراین‌باره می‌گوید: «با استفاده از محاسبات کوانتومی کور، کاربران می‌توانند از راه دور به کامپیوترهای کوانتومی دسترسی داشته باشند تا داده‌های محرمانه را با الگوریتم‌های مخفی پردازش و حتی صحت نتایج را بدون درز ذره‌ای از اطلاعات مفید پروژه‌شان تأیید کنند.»

بازهم پای فوتون‌ها در میان است
محاسبات کوانتومی کور سازوکاری است که شبکه فیبری را به سرور محاسباتی کوانتومی متصل می‌کند و با کمک نوعی آشکارساز حساس به مقادیر معین انرژی، فوتون‌های خاصی را که از یک کامپیوتر کوانتومی به یک فضای ابری ساطع می‌شود تشخیص می‌دهد و شناسایی می‌کند. این روند باعث می‌شود تا امکان محاسبات کوانتومی بدون نیاز اتصال مستقیم سیستم‌ها به یکدیگر فراهم شود و به همین خاطر برای توصیف آن از پسوند کور استفاده می‌شود؛ زیرا عملا نیاز به اتصال و مواجهه مستقیم از بین می‌رود. هر روند محاسباتی به سیستم مبدأ بازخوردی را ارسال می‌کند که شامل نوعی تصحیح است که باید برای همه موارد بعدی اعمال شود تا بهینه‌ترین وضعیت ممکن برای سیستم حاصل گردد.

حفظ حریم شخصی کاربرها
همان‌طور که کامپیوترهای کوانتومی روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند،کاربرهانیز بیشتربه دنبال استفاده ازآنها درشرایط امنیت کامل خواهند بود به‌طوری‌که حریم شخصی‌شان خدشه‌دار نشود؛ نتایج تحقیقات جدید محققان دانشگاه آکسفورد این مسأله رانیز به‌طور قابل توجهی بهبود بخشیده است. آنها با امکانات پیشرفته آزمایشگاه Beecroft توانسته‌اند بسیاری ازتداخل‌ها وارتعاشات مزاحم سیستم را که ممکن است ذیل هرگونه ناهنجاری امنیتی درسیستم گنجانده شود حذف کنند که بودجه این تحقیقات از مرکز محاسبات و شبیه‌سازی کوانتومی بریتانیا، دانشگاه پاریس ــ سوربن، دانشگاه ادینبورگ و مرکز توسعه تحقیقات علمی مریلند تأمین شده است.                                    

منبع: ‌Science Daily

دیگر خبرها

  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • معرفی کابینت های جدید
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • خودروهای برقی چینی ارزان شد
  • نه صفر، نه یک!
  • بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه
  • گشایش نمایشگاه دستاورد‌های دانش آموزان عشایر جرقویه
  • کودکتان را در گرداب بازی‌های رایانه‌ای رها نکنید
  • کنسل شدن نبرد کلاسیک تیلور - یزدانی در پاریس