Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کشاورزی عمودی فرآیندی است که در آن محصولات به جای ردیف‌های افقی سنتی روی همدیگر رشد می‌کنند. رشد عمودی امکان حفاظت از فضا را فراهم می‌آورد و در نتیجه محصول بیشتری در هر فوت مربع از زمین مورد استفاده ایجاد می‌شود. مزارع عمودی عمدتا در داخل خانه مانند یک انبار قرار دارند، جایی که آن‌ها می‌توانند شرایط محیطی را برای رشد گیاهان کنترل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسل جدیدی از سیستم "کشاورزی عمودی" در حال توسعه است که با استفاده از روش‌های رشد فناوری پیشرفته برای تولید مقادیر زیاد محصولات تازه و مغذی در تمام طول سال، چالش‌های جهانی غذا را برطرف می‌کند. این سیستم  که سبزیجات، سالاد و میوه‌ها را به صورت عمودی و بدون نیاز به خاک پرورش می‌دهد  توسط دانشمندان دانشگاه ناتینگهام ترنت و با همکاری Henley Associates Ltd طراحی و مهندسی شده است.

هدف از این پروژه که با تقریباً ۸۰۰۰۰۰ پوند بودجه که از سوی UK Research and Innovation Innovate UK SMART Grant تأمین شده است، کمک به کاهش وابستگی انگلستان به محصولات وارداتی، تغذیه جمعیت رو به افزایش شهری و مقابله با چالش کاهش زمین‌های زراعی است.

این سیستم کشاورزی قادر خواهد بود غذای تازه تولید کند که مقوی‌تر است، عملکرد بسیار بیشتری دارد و حداقل در نصف زمان آماده برداشت است.

فرآیند این سیستم کشاورزی اندکی شبیه به اتوکلاو است، در هر دو شرایط محیطی نظیر دما، به میزان مناسب تنظیم می‌شود و شرایط برای رشد فراهم می‌شود. همچنین هردو به محیطی عاری از آلودگی برای فعالیت نیاز دارند.

آیا این دستگاه به شرایط خاصی برای فعالیت نیاز دارد؟

این دستگاه بدون نیاز به آب و هوای مطلوب، خاک حاصلخیز، مقدار زیادی آب و هزینه‌های معمول زیاد مربوط به بخش زراعت کار می‌کند. از آنجا که محصولات نزدیک به مصرف کننده تولید می‌شوند، هزینه‌های لجستیک و تأثیرات زیست محیطی را کاهش می‌دهد و عمر مفید را بیشتر می‌کند.

محصولات بدون خاک در محلول غنی از مواد مغذی با استفاده از یک سیستم رشد هوازی و هیدروپونیک کشت می‌شوند. ریشه‌های گیاه در رطوبت زیاد و در هوا معلق هستند و به طور متناوب با یک محلول مغذی غلیظ می‌شوند که باعث افزایش رشد گیاه می‌شود.

این سیستم به گونه‌ای بهینه شده است که ترکیبات خاصی از نور، محیط و ترکیب مواد مغذی را متناسب با نیاز‌های محصولات خاص ارائه دهد. پنل‌های خورشیدی برق مورد نیاز کل سیستم را تأمین می‌کنند.

چونگویی لو، پروفسور کشاورزی پایدار در دانشگاه ناتینگهام ترنت گفت: ما در حال طراحی و مهندسی نمونه‌های اولیه مناسب هستیم.

او گفت: ما نیاز به توسعه روش‌های جدید برای تولیدات پایدار داریم. ما به یک سیستم پرورش ظروف کانتینری نیاز داریم که با هزینه کم تولید شود، نصب آن آسان باشد، تحت تاثیر آب و هوا و فصول مختلف قرار نگیرد و بتواند تولید بالایی داشته باشد. عملکرد محصولات با کیفیت بالا و با کاهش قابل توجه در ردپای کربن.

کاهش وابستگی به واردات، به ویژه با توجه به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بسیار مهم است. هر کانتینر می‌تواند سه تا پنج تن محصول در سال تولید کند. با استفاده از روش‌های جدید کشت، این مزرعه عمودی پیشرفته، کم مصرف و بدون کربن برای استفاده خواهد بود.

در پایان پروژه ما نسل جدیدی از کشاورزی عمودی کانتینری خواهیم داشت که انگلستان را در برابر شوک‌های محیطی و امنیت غذایی بهبود می‌بخشد و هم برای صنعت کشاورزی و هم برای جامعه مفید خواهد بود.

چارلز برونتون، مدیر پروژه در Henley Associates Limited، گفت: این پروژه کشاورزی عمودی ترکیبی از تخصص کشاورزی و مهندسی ما را به مشارکت می‌رساند. تولید غذا برای همیشه بر آب و هوای مطلوب و خاک مناسب متکی بوده است.  کشاورزی عمودی هر دو مورد را نفی می‌کند.

سیستم کشاورزی عمودی یک گام بزرگ در جهت کاهش بسیار زیاد ردپای کربن در تحویل میوه و سبزیجات از طریق جاده از اروپا و حمل و نقل هوایی از سراسر جهان است. ما سطح تخصصی را که دانشگاه ناتینگهام ترنت در این پروژه به ارمغان می‌آورد احساس می‌کنیم. کلید تحویل میوه و سبزیجات تازه به سراسر کشور، بدون اسپری و کود، و استفاده از انرژی خورشیدی تا آنجا که ممکن است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیستم کشاورزی فناوری نوین کشاورزی عمودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۶۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، غلامحسین تیموری گفت: مبادلات این مدت محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت.
وی بیان کرد: از مجموع مبادلات مرزی محصولات بخش کشاورزی واردات ۳۹ هزار و ۲۲۵ تن کالا‌های شامل برنج، موز و کنجد و بیش‌از ۴۴ هزار و ۱۹۸ تن صادرات محصولات کشاورزی عمدتا شامل انواع خرما، گوجه فرنگی، هندوانه و سیب درختی و سایر خشکبار است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان ترانزیت محصولات کشاورزی در یک ماه اول امسال که از مرز‌های رسمی انجام شده را هزار و ۱۱۶ تن اعلام کرد.
وی گفت: سیمای کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی است وباغبانی، زراعت و شیلات مهمترین ظرفیت‌ها برای توسعه صادرات بخش کشاورزی این استان بشمار می‌رود.
تیموری بیان کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل دسترسی به بازار‌های افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.
وی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است و تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

دیگر خبرها

  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی