Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:57:14 GMT

امیدآفرینی؛ ماموریت جدید استانداران

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۶۱۷۸

امیدآفرینی؛ ماموریت جدید استانداران

آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی» در جلسه ۲۵ مهرماه هیات دولت با اشاره به انتخاب برخی استانداران،  توصیه‌هایی را در خصوص اداره استان‌ ها مطرح کردند که باید در دستور کار همه استانداران در کشور قرار گیرد؛ توصیه‌هایی که عمل به آنها می‌تواند روزنه‌هایی را به روی امید اجتماعی گشوده و اعتماد عمومی را بازسازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درنظر گرفتن مشکلات مردم به عنوان مبنای سیاستگذاری‌ ها

مساله‌ شناسی و مبنا قرار دادن مشکلات مردم در سیاست‌گذاری‌ ها و تصمیم‌گیری‌های مسوولان، نخستین و مهمترین اقدام در رفع چالش‌ ها است. امروز مشکلات معیشتی پس از کرونا در صدر مسایل کشور و اولویت‌ های دولت کشور قرار دارد. به همت و تلاش مسوولان، روند تامین واکسن کرونای مورد نیاز کشور همچنان ادامه دارد و شهروندان در استان‌های مختلف با مشکلی در زمینه واکسن مواجه نیستند، ولی مشکلات معیشتی همچنان پابرجاست.

 اگرچه ریشه بسیاری از مشکلات کشور به ویژه در حوزه اقتصادی به مساله تحریم‌هایی برمی‌گردد که از سال ۹۷ تا کنون با فشار بیشتری گلوی اقتصاد کشور را می‌فشارد، ولی بخشی از چالش‌ ها از نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی‌ هایی نشات می‌گیرد که ارتباط چندانی هم با تحریم‌ها ندارد.

استفاده از ظرفیت‌های بومی و ویژگی‌ های منحصربفرد استان‌ها و مناطق مختلف کشور می‌تواند نقش مهمی در ایجاد رونق تولید و کاهش بار مشکلات اقتصادی و بالتبع ایجاد امید در جامعه داشته باشد. از این رو است که رییس‌جمهوری تاکید می‌کند: عملکرد استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان‌ها باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند وضع نسبت به قبل تغییر کرده و گام‌های جدی در مسیر پیشرفت استان برداشته شده است.

راهکارجویی برای رفع مشکلات اما باید در چارچوب برنامه‌های کلان دولت باشد چنانکه آیت‌الله رییسی گفت: استانداران با در نظر گرفتن دغدغه‌ های مردم، برنامه‌ای جامع و امیدآفرین مبتنی بر راهکار برای حل مشکلات و البته به عنوان برشی از برنامه کلی دولت در کشور، برای استان محل ماموریت خود تدوین کنند.

درنظرگرفتن دغدغه‌های مردم مهمترین گامی است که یافتن راه حل برای مشکلات جامعه را کارآمد می‌کند. بخش مهمی از پدیده‌ای که از آن به عنوان فاصله میان مردم و حاکمیت یاد می‌شود، از نگاه ناظران به مساله‌شناسی غیر دقیق و غیرواقعی از دغدغه‌های مردم از سوی مسئولان مرتبط است.

رهبر انقلاب هم پیش از این بارها لزوم ارتباط نزدیک و سازنده میان مسوولان و مردم را مورد تاکید قرار داده‌ و از این مساله به عنوان راه حل مشکلات کشور نام برده‌اند. رهبری در نخستین دیدار رییس‌جمهوری و اعضای هیات دولت سیزدهم در ششم شهریور در توصیه به دولتمردان در خصوص مردمی بودن تصریح کردند:«مردمی بودن مقوله‌ی گسترده‌ای است و جلوه‌هایی دارد. یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است.»

در سال‌های اخیر و در پی بروز مشکلات و چالش‌های متعدد، ارتباط مسوولان اجرایی با مردم کاهش یافت و توصیه آگاهان و دلسوزان به دولتمردان برای گفت وگو با مردم و بیان چالش‌ها و مشکلات به جایی نرسید.

لزوم زمانبندی برنامه‌ها

هدفمندی، زمانبندی برنامه‌ ها و ارایه گزارش عملکرد به مردم از دیگر روش‌هایی است که مردم را نسبت به روند پیشبرد کارها و ایجاد تغییر در راستای حل مشکلاتشان امیدوار می‌کند. مسوولان باید مردم را در جریان روند اجرای برنامه ها و میزان و درصد تحقق برنامه‌ها و احتمالا چالش‌های موجود بر سر راه تحقق آنها گذاشته و در خصوص روند انجام کار با مردم سخن بگویند. تنها معیار ارزیابی عملکرد نهادهای اجرایی میزان پیشبرد برنامه‌هایی است که زمان‌بندی مشخص برای آنها تعیین شده باشد.

دولتمردان سیزدهم بنا به توصیه رهبری، باید زمان‌بندی برنامه‌ها را به طور ویژه مورد توجه قرار دهند. رهبر انقلاب در نخستین دیدار رییس جمهوری و اعضای دولت سیزدهم تاکید کردند: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است و راه ترمیم آن، «یکی شدن حرف و عمل مسوولان» است. باید در صحبت‌ ها بسیار مراقب بود و اگر وعده‌ای داده شد، حتماً به آن عمل شود زیرا دادن وعده و عمل نکردن به آن موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد.  «عذرخواهی سریع از مردم در مواقع بروز اشتباه» و بیان گزارش صادقانه و بدون مبالغه از فعالیت ها به مردم ، از دیگر روش‌هایی بود که رهبر انقلاب در بیان جلوه‌های مختلف مردمی بودن به آن اشاره کردند.

توصیه به ارتباط با مردم از صدر تا ذیل مسوولان را شامل می‌شود. این مساله در استان‌ها در درجه نخست با استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت و سپس به مدیران میانی و دیگر مسوولان ارتباط می‌یابد.

برچسب‌ها نشست استانداران سراسر کشور تحریم توسعه اقتصادی استان تهران سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نشست استانداران سراسر کشور تحریم توسعه اقتصادی نشست استانداران سراسر کشور تحریم توسعه اقتصادی استان تهران دولت سیزدهم رییس جمهوری برنامه ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۶۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است

ابوطالب شفقت عصر سه‌شنبه در آیین معارفه استاندار لرستان اظهار کرد: اهداف اصلی نظام نباید فراموش شود و در یک جامعه اسلامی و انقلابی هستیم باید مبانی نظری را شناسایی و بر آن اساس حرکت کنیم.

وی گفت: دستیابی به تمدن اسلامی و آماده‌سازی برای ظهور منجی عالم از اهداف ما در نظام اسلامی است و باید رفاه اجتماعی و رفاه فردی در شأن نظام اسلامی و شیعی باشد.

وی افزود: پذیرفتن مسوولیت یعنی نوکری به مردم و تعامل با مردم باید نوکر به ارباب باشد و بر همین اساس مردم مشارکت خواهند داشت.

شفقت وحدت، همدلی و همراهی بین مردم و دولت موجب را به عنوان شکوفایی نظام برشمرد گفت: کوچکترین خطا را دشمنان بزرگ شمرده و مسوولان را نالایق جلوه می‌دهد و رسانه‌ها باید در این راستا اقدام کرده و به مردم اطلاع رسانی کنند.

قدرانی استاندار پیشین لرستان از مدیران دستگاه‌های اجرایی

استاندار سابق لرستان در این آیین گفت: با تمام تلاش و سختی‌ها ۳۰ ماه از خدمتگزاری به مردم گذشت و از همکاران که در این مسیر همراه بودند قدردانی می‌کنم.

فرهاد زیویار افزود: دولت سیزدهم با عنایت فرمایشات مقام معظم رهبری، صادقانه به مردم خدمت‌رسانی می‌کند و در آغاز بکار دولت چالش‌های متعددی وجود داشت که با اقدامات کارشناسانه برای برطرف کردن آن مدیریت شده است.

وی افزود: در ابتدای دولت و ورود به لرستان خزانه خالی بود و اعتبارات نقد این استان حتی به ۲۰ میلیارد تومان نمی‌رسید، اما با اقدامات مناسب و فروش نفت وضعیت بهبود یافت.

او ادامه داد: مصوبات سفر اول رئیس جمهور به لرستان وضعیت خوبی دارند برخی افتتاح برخی آماده افتتاح و برخی دیگر فعال می‌باشند.

زیویار بیان کرد: راه‌آهن با ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی در سال ۹۶ تعطیل شد، اما اکنون ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دیگر طرح‌های عمرانی هم وضعیت مناسب دارند.

وی گفت: وضعیت اشتغال در لرستان مناسب نیست و بیکاری جوانان را رنج می‌دهد، اما اقدامات بسیاری انجام شده همچنین بسیاری دیگر هم مغفول مانده است.

او ادامه داد: سال گذشته ۳۱ هزار شغل در لرستان ایجاد و در سامانه رصد ثبت شده است و در بسیاری از رتبه‌های مختلف این استان جایگاه خوبی دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • «مردم سلام» طرحی برای استفاده از نظرات شهروندان در اداره شهر است
  • همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • اعضای دولت به صورت شبانه‌روزی برای حل مشکلات و توسعه کشور می‌کوشند
  • وحیدی: زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل باید مورد استفاده عموم قرار گیرد
  • رئیسی هر آرزویی می‌کند کسی به آن اعتنا نمی‌کند | دولت با گفتمان ایدئولوژیک، درکی از مشکلات ندارد
  • آزاد ارمکی: رئیسی هر آرزویی می‌کند کسی به آن اعتنا نمی‌کند
  • عملکرد دولت در سیل چابهار موجب دلگرمی و امیدواری مردم شد
  • استانداران دو استان تغییر کردند
  • تاکید رئیس مجلس بر لزوم اتفاق نظر دولت و مجلس برای مقابله با مشکلات ارزی