Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@09:19:22 GMT

هنر غرب با میراث تصویری هویت پیدا کرد

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۶۱۷۹

هنر غرب با میراث تصویری هویت پیدا کرد

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از دانشگاه سوره، وبینار پژوهشی با موضوع هویت هنر در غرب و شرق با هدف گفت‌وگوی میان‌فرهنگی به کوشش دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی و دانشگاه میلان ایتالیا به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در این وبینار، پروفسور مائوروپاوزی، استاد و پژوهشگر دپارتمان تاریخ، باستان شناسی و تاریخ هنر در دانشگاه کاتولیک میلان و فاطمه مصدری، مدیر گروه پژوهش هنر دانشگاه سوره به ایراد سخنانی پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای جلسه، مائوروپاوزی در خصوص هویت هنر غربی، اظهار داشت: هنر غرب با یک میراث تصویری مواجه بود و هویت هنری خود را در این تصویر کشیدن پیدا کرد. همچنین، دغدغه و دل‌مشغولی انسان غربی از همان ابتدای تاریخ و نشان دادن این تصویر از حقیقت در پدیده‌های طبیعی وجود داشت.

مائوروپاوزی در این باره ادامه داد: فرم بشری تجسم و جسم‌مندی در هنر غربی مهم بود و هنر ایرانی از این حیث متفاوت عمل کرده است.

وی با اشاره به میراث فرهنگی شرق، خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی شرق به علت شرایط اقلیمی و جغرافیایی به ایران شباهت دارد. این فرهنگ در جریان بود و به فرهنگ میتراییستی اشاره دارد. میترا به عنوان اسطوره بزرگ ایرانیان به جهان یونانی و رومن حرکت و انتقال پیدا کرد.

وی در توضیح آیین‌های رومن، گفت: نقش‌هایی که در آیین‌های رومن در صور هنر تجسمی وآیین‌ها زده می‌شود به تصویر میترای جوان تأکید دارد. این تصاویر و نمادهای میتراییست به طور کامل در هنری که در امتداد دین مسیحیت شکل می‌گیرد، بازنشانی می‌شود.

به گفته این پژوهشگر تاریخ، تصویر مسیح در نهایت تصویر میترا به خود گرفته و تصویر فیگوراتیو و مسیح بسیار مهم می‌شود.

مائوروپاوزی به میراث رومن اشاره کرد و افزود: میراث رومن حامل مولفه‌های فرهنگی ایران و میتراییسم است که در نهایت غالب شده و مسیح تجسم پیدا می‌کند. این میراث به صورت یک انسان در هنر مسیحی شکل می‌گیرد که این مقوله تأثیر پذیرفته از آیین‌های میتراییستی و ایرانی است.

این استاد تاریخ در رابطه با تفاوت هنر شرق و غرب به اختصار، یادآور شد: یک تفاوت ماهوی میان هنر شرق و هنر غرب وجود دارد. در قرون وسطا هنر غربی به عنوان هنری که شمایل حضرت مسیح را مورد اهمیت قرار داده بود، تثبیت شد. هنر غربی خود را به‌عنوان هنر تجسم محور و تجسد محور معرفی می‌کند و این نقطه عطفی است که هنر اسلامی از هنر غربی متفاوت و متمایز می‌شود.

برچسب‌ها وبینار دانشگاه سوره تاریخ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وبینار دانشگاه سوره تاریخ وبینار دانشگاه سوره تاریخ دانشگاه سوره هنر غربی هنر غرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۶۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضیافت امام حسنی‌ها، نشانه هویت ماست

دریافت 6 MB کد خبر 6063084 صادق وفایی

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط ۷۰۰ کیلو چیپس تاریخ گذشته درآذربایجان غربی
  • اسرائیل با حذف میراث باستانی به دنبال نفی تاریخ فلسطین است
  • اقامت ۸۱ هزار نفر در واحدهای اقامتی آذربایجان غربی
  • اولین حیوان تاریخ؛ قدیمی‌ترین جانور روی زمین را ببینید!
  • پیکر گمشده ارتفاعات قیزقاپان پیرانشهر پیدا شد
  •  دیدار نوروزی رئیس و هیئت‌رئیسه دانشگاه ارومیه با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه
  • اعتبار دانشگاه‌های ۱۴۷ کشور جهان بروزرسانی شد
  • گمشده ارتفاعات قیزقاپان پیرانشهر پیدا نشد/کولاک شدید، مانع ادامه جست‌وجو
  • ضیافت امام حسنی‌ها، نشانه هویت ماست
  • ریشه‌های نوروز عمق تاریخ را درنوردیده است