Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-18@12:30:14 GMT

مصرف دارچین چه وقت مضر است؟

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۶۳۷۹

مصرف دارچین چه وقت مضر است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ دارچین گیاهی معروف در سرتاسرجهان الخصوص خاورمیانه است که در ایران به صورت ادویه در کنار غذا وقسمتی از بافت چوب دارچین کنار دمنوش ها استفاده میشود. استفاده از دارچین به مقدار کم مشکلی ندارد ولیکن مصرف بی رویه از گیاه دارچین اختلالات زیادی برای بدن ایجاد میکند و بدن را با چالش و پارادوکس روبرو می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بخش از بهداشت و سلامت شما را با عوارض مصرف بیش از حد دارچین آشنا خواهیم کرد.

رایج ترین نوع دارچین شامل:

کاسیا:

نوعی دارچین معمولی که عامه مردم از آن استفاده می کنند. دارچین کاسیا، نسبت به دارچین سیلان، بسیار ارزان تر است و در مقادیر کم خطری ندارد اما استفاده زیاد آن به دلیل وجود کومارین می تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند.

سیلان:

سیلان همان دارچین واقعی است که تلخی آن کمتر است و طعم سبک تری دارد.

مصرف بیش از حد دارچین چه عوارضی دارد؟

گرچه دارچین طعم و مزه و طبع جذابی دارد اما به دلیل وجود کومارین در آن دانشمندان شما را از مصرف بی اندازه آن منع می کنند زیرا عوارض و مشکلات زیر را در پی دارد.

سرطان

تحقیقات ثابت کرده که کومارین سرطان ریه و کبد و کلیه ها را در پستان داران به وجود می آورد اما نظریه تایید شده ایی از نوع تاثیر آن در دست نیست. بعضی از دانشمندان بر این باورند کومارین می تواند به طور پیاپی به یک سری از ارگان های بدن آسیب بزند و سلول های سالم را با سلول های سرطانی جایگزین کند.

آلرژی دهان

دارچین دارای ترکیبی به نام سینامالدهید است که می تواند در صورت مصرف زیاد و تماس طولانی بزاق دهان با این مواد شیمیایی در کسانی که به دارچین حساسیت دارند، واکنش آلرژیک مانند التهاب زبان یا لثه، احساس سوزش یا خارش و لکه های سفید رنگ در دهان ایجاد کند اما مقادیر کم این ادویه چنین واکنشی را در بر ندارد. زخم دهانی بیشتر در افرادی ایجاد می شود که از روغن دارچین و آدامس های دارچینی استفاده می کنند.

آسیب کبد

دارچین معمولی که کاسیا نیز نامیده می شود، دارای کومارین فراوانی است. مصرف زیاد کومارین سبب سمی شدن کبد و آسیب به آن خواهد شد بنابراین در مصرف دارچین باید احتیاط کنید. در هر قاشق چایخوری دارچین معمولی تقریبا 5 میلی گرم کومارین وجود دارد که این مقدار غیر مجاز می باشد.

شما در طول روز می توانید تنها نصف یک قاشق چایخوری دارچین کاسیا مصرف نمایید زیرا مقدار مجاز توصیه شده روزانه برای مصرف کومارین، 0.1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن می باشد. به جز کاسیا مکمل دارچین نیز دارای مقدار زیادی کومارین است.

کاهش قند خون

دارچین ماده ایی است عالی برای کاهش قند خون برای کسانی که دارای قند خون بالا هستند؛ دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که دارچین میتواند کار انسولین را انجام دهد گرچه که یک قاشق از هر فراورده ایی از دارچین در لحظه میتواند قندخون را پایین بیاورد ولیکن برای کسانی که دارای قند خون پایین هستند بسیار خطرناک است و مصرف آن میتواند آنها را دچار سرگیجه، ضعف و خستگی یا حتی از هوش رفتن بکند که به این وضعیت، هیپو گلیسمی یا افت قند خون می گویند.

تداخل دارویی

مصرف دارچین به مقدار کم معمولا باعث تداخل دارویی نمیشود اما با مصرف داروهای دیابت و قلب و کبد و تداخل آن با مصرف دارچین باعث بیشتر شدن عوارض جانبی دارو میشود. همچنین دارچین در برخی مواقع می تواند همانند یک آنتی بیوتیک عمل نماید و مصرف آن به همراه آنتی بیوتیک موجب ایجاد ناسازگاری هایی شود.

مشکلات تنفس، حلق و بینی

دارچین به دلیل بافت ریزی که دارد درصورت تنفس اشتباه وارد ریه ها میشود و باعث احتقان و تنگی نفس میشود. در صورت ورود به گلو به دلیل وجود سینامالدهید باعث تحریک گلو وبروز مشکلات تنفسی میشود.

افراد دارای آسم و مشکلات تنفسی باید مراقب باشند به اشتباه دارچین تنفس نکنند زیرا خوردن دارچین خشک می تواند گلو و ریه ها را تحریک کندو باعث آسیب دائمی به ریه ها و التهاب یا پنومونیا ( سینه پهلو ) شود. اگر پنومونیا درمان نشده بماند، ریه ها برای همیشه زخم شده و احتمالا از کار می افتند.

رقیق شدن خون

مصرف دارچین کاسیا سبب رقیق شدن خون می شود و ماده خوبی برای افرادی است که دچار غلظت خون هستند. این خاصیت دارچین موجب می شود تا به عنوان انعقاد کننده در افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند عمل نمایند، اما مکمل خوبی در کنار قرص های رقیق کننده خون نیست.

سقط جنین

دارچین دوای خوبی برای دل درد و باد معده است، اما مصرف دارچین برای خانم های باردار اصلا توصیه نمیشود زیرا باعث سوزش معده میشود. همچنین دارچین برای کسانی که رحم ضعیفی دارند و نگهداری جنین برای بدن آنها سخت است به هیچ وجه توصیه نمیشود.

در صورت بروز مشکلاتی در دوران بارداری مثل نفخ و سردی معده برای مصرف دارچین با دکتر مشورت کنید زیرا استفاده دارچین باعث افزایش ضربان قلب وافت قند خون و تعریق بیش از حد در بانوان میشود. همچنین مصرف دارچین باعث انقباض وباز شدن رحم و پایین آمدن جنین قبل از تکامل میشود و به زایمان زود رس منجر میشود.

افزایش ضربان قلب

استفاده بیش از حد از دارچین باعث افزایش ضربان قلب می شود و برای بیماران قلبی مضر است پس اگر دچار بیماری قلبی هستید در مصرف دارچین دقت کنید و حتی اگر می خواهید روغن دارچین استفاده کنید، قبل استفاده این روغن را رقیق کنید.

گرمی دارچین

همان طور که در ابتدای مطالب گفتیم دارچین دارای طبع گرم است و در طب ایران باستان برای مقاومت بدن در مقابل ویروس ها و بیماری ها مفید است اما در طب چین استفاده گرمی در فصل گرما مطلقا ممنوع است زیرا باعث جوش زیر زبان میشود و بدن برای تخلیه این گرما به چالش کشیده میشود، اما در زمستان عوارضی ندارد. همچنین استفاده از روغن دارچین در صورت رقیق نشدن برای پوست مضر بوده و باعث حساسیت پوستی می شود.

سخن آخر

بهتر است در صورت تمایل به مصرف دارچین از این ادویه خوش طعم و بو بیش از اندازه استفاده نکنید. نه تنها مقدار زیاد پودر و چوب دارچین مضر است بلکه استفاده از مقدار فراوان روغن دارچین و مصرف قرص دارچین یا کپسول های دارچین به دلیل وجود دی اکسید سیلیکون در ساخت آن مضر می باشد.

پربیننده ترین ۵ راز طلایی کاهش وزن! همه چیز درباره انار و خواص آن! از بین بردن جرم دندان بدون نیاز به دندان‌ پزشک گلی که شما را مجبور به خودکشی می‌ کند! + عکس با این روش راحت ۲۰ کیلو کم کنید!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دارچین مصرف دارچین دلیل وجود روغن دارچین دارچین باعث بیش از حد قند خون ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۶۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار مشترک

حمیدرضا کریمی فرد گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار مشترک به تعداد مشترکان شرکت توزیع برق استان فارس اضافه شده است و در حال حاضر تعداد مشترکان به بیش از یک میلیون و پنجاه هزار مشترک رسیده است.

او از اجرای موفق برنامه‌های مدیریت مصرف در سال گذشته خبر داد و افزود: در تابستان سال ۱۴۰۲ با همکاری کلیه مشترکان در استان فارس توانستیم با موفقیت از پیک بار عبور نموده و به میزان ۴۱۰مگاوات کاهش مصرف در زمان اوج بار شبکه را داشته باشیم.

این مقام مسئول از مشارکت بیش از ۴۳ درصد مشترکان خوش مصرف خانگی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در برنامه‌های اوج بار تابستان سال قبل خبر داد و بیان داشت: از مجموع ۸۴۹ هزار و۸۷۷ قبض صادر شده برای مشترکان خانگی شهرستان‌های تحت پوشش این شرکت در استان فارس در بازه زمانی اول خرداد تا ۳۱ شهریور سال قبل، ۳۷۰ هزار و ۴۱۳ قبض مشمول دریافت پاداش صرفه‌جویی شدند و ۶۳ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی دریافت کردند.

او با بیان این‌که همکاری همه مشترکان از جمله مشترکان کشاورزی، صنعتی، اداری، سایر مصارف و به ویژه مشترکان خانگی نقش قابل‌ملاحظه‌ای در حفظ پایداری شبکه سراسری برق به خصوص در ساعت اوج مصرف در تابستان گرم سال قبل داشت، ادامه داد: سال گذشته همه مشترکان خانگی حتی مشترکان پرمصرف در صورتی که مصرف برق خود را کاهش داده بودند، از پاداش ریالی بر روی قبض برق خود بهره‌مند می‌شدند.

کریمی فرد درخاتمه ابراز امیدواری کرد با همکاری کلیه مشترکان اعم از خانگی، تجاری، صنعتی، اداری، کشاورزی و سایر مصارف بتوانیم از پیک بار تابستان سال جاری با موفقیت عبور کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • موارد مصرف مالیات باید برای مردم تبیین شود
  • بهبود کیفیت همبرگر با کاهش سدیم
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • حمایت از حقوق مصرف کننده با اجرای طرح کاسبان امین
  • افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار مشترک
  • مصرف سه میلیارد و ۶۹۵ میلیون مترمکعب گاز در کردستان
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟
  • معدوم سازی برخی اقلام فاسداز اماکن توزیع و مصرفِ استان
  • مصرف بیش از ۳ میلیارد مترمکعب گاز در استان کردستان