Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از گذشت بیش از ۳ سال از پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی و با وجود ریزش‌های اقلام کالایی که ارز ترجیحی به آن‌ها تعلق می‌گرفت، اکنون دولت و مجلس برای حذف کامل این یارانه، دچار کشمکش شده‌اند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ «معاون اول رئیس جمهوری، عرضه دلار به قیمت بالاتر از ۴۲۰۰ تومان را مشمول قاچاق اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» این خبری بود که ۲۰ فروردین ماه 1397، رسانه‌های کشور به نقل از اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی منتشر کردند. پس از خروج ترامپ از برجام و افزایش شدید قیمت دلار در بازار، دولت دوازدهم برای جلوگیری از تنش ارزی در کشور، تصمیم گرفت تا به روش دستوری، قیمت ارز را تک نرخی کند که در همان زمان هم با مخالفت‌های بسیاری رو به رو بود.

طبق روایاتی که خبرگزاری مشرق از جلسه تصمیم‌گیری برای ارز ۴۲۰۰ تومانی منتشر کرده، نخستین فردی که با این ارز مخالف بود، ولی‌الله سیف، رئیس کل وقت بانک مرکزی بود. در این روایت آمده است: «روحانی به سیف دستور داد که این تصمیم را اعلام کند، اما سیف مخالفت کرده و می‌گوید من با این تصمیم مخالفم و آن را اعلام نمی‌کنم. وقتی روحانی با مخالفت سیف مواجه شد، گفت: اهمیت موضوع در حدی است که معاون اول رئیس جمهور باید آن را اعلام کند.» در آن زمان، کارشناسان مختلفی هم با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به همه کالا‌های وارداتی مخالفت و آن را نشدنی و بسترساز فساد خواندند.

 

*سواستفاده از ارز 4200 تومانی

در همان ماه‌های ابتدایی عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی، زمانی که هنوز ارز‌های برجامی و فروش نفتی در خزانه کشور وجود داشت و این ارز ترجیحی را برای هر ثبت سفارشی، بی ضابطه عرضه می‌کردند، عده‌ای متخلف و کلاهبردار که رانت‌های بزرگی داشتند، با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، هیچ کالایی را وارد کشور نکردند و همان ارز را در بازار آزاد با قیمت بالاتر عرضه کرده و پول هنگفتی به جیب زدند.

یکی از این افراد، قربانعلی فرخزاد مشهور به "مش قربونعلی" پیرمردی با تحصیلات پنجم ابتدایی است که ۴۵۶ میلیون دلار ارز دولتی گرفته و با فروش دلار‌ها در بازار آزاد، توانست شرکت "ماشین‌سازی تبریز" را در سال ۹۷ به قیمت کارشناسی سال ۹۴ خریداری کند. البته این فرد دادگاهی و به دلیل قاچاق ارز و اختلال در نظام ارزی کشور، به تحمل ۲۰ سال حبس، پرداخت جزای نقدی و ضبط ارز‌های مکشوفه محکوم شد.

پس از این تخلفات بود که دولت تصمیم به اجرای سیاست پیمان‌سپاری ارزی کرده و واردکنندگان را به اظهار کالا‌های وارداتی خود مجبور کرد و همچنین صادرکنندگان هم طبق این تصمیم، باید ارز حاصل از صادرات خود را به کشور باز می‌گرداندند. همچنین دولت رفته رفته با توجه به کاهش ذخایر ارزی کشور، اقلام کالایی که مشمول ارز ترجیحی می‌شدند را به کالا‌های اساسی مورد نیاز جامعه کاهش داد.

 

*عدم تحقق اهداف ارز ترجیحی در 3 سال گذشته

با گذشت بیش از ۳ سال از پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی، صحت صحبت کارشناسان مشخص شد و آمار و ارقام نشان می‌دهد که این یارانه رانتی، به هدف آن که تامین معیشت مردم بوده، برخورد نکرده است. چرا که در بازار می‌بینیم قیمت کالا‌هایی که به آن‌ها برای واردات ارز ترجیحی تعلق می‌گیرد، روز به روز بالا می‌رود.

از طرف دیگر تخصیص ارز ترجیحی به برخی کالا‌ها از جمله دارو منجر به کمک به قاچاق معکوس آن شده است. متخلفین، با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، اقلام دارویی را وارد کشور کرده و با قیمت ارز آزاد یا در سطح بازار عرضه یا به صورت قاچاق به کشور‌های همسایه شرقی از جمله افغانستان و پاکستان فروختند که موجب هدررفت منابع ارزی شد.

میلیارد‌ها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکنون به واردات کالا‌های اساسی تخصیص داده شد که تاثیر بسازی بر تامین معیشت مردم و حفظ قیمت این کالا‌ها نداشته است. گرچه بی‌تاثیر نبوده، ولی نتوانسته ایده‌آل‌های این طرح را پیاده کند.

 

*شروع زمزمه‌های حذف ارز جهانگیری

مجلس در جلسات بودجه ۱۴۰۰ تصمیم داشت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، اما دولت روحانی بر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی اصرار ورزید و در نهایت مجلس هم این تصمیم را پذیرفت و حدود ۸ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی تخصیص داد.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار بازارنیوز، دولت در ۶ ماهه ابتدایی سال، بیش از این ۸ و نیم میلیارد دلار (۱۰ میلیارد دلار) را مصرف کرده و اکنون مجلس تصمیم دارد با توجه به درخواست دولت، برای ۶ ماهه دوم، ۳.۵ میلیارد دلار را برای تامین کالا‌های اساسی تا پایان سال در نظر بگیرد. ارز ۴۲۰۰ فقط برای واردات کالا‌های اساسی (دانه‌های روغنی، کنجاله، روغن، ذرت، جو، گندم)، دارو و واکسن کرونا اختصاص یافته است. ابن در  حالی است که دولت با کسری بودجه شدیدی دست و پنجه نرم می کند و این قبیل تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند وضعیت اداره دولت و کشور را بدتر کند.

 

*چندصدایی مجلس و دولت در حذف ارز 4200 تومانی/ تصمیم‌گیری‌ها متزلزل است

روز‌های اخیر مجددا زمزمه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از طرف دولت و مجلس به گوش می‌رسد. از رئیس جمهوری تا برخی نمایندگان مجلس در خصوص بی‌اثر و فسادزا بودن ارز ترجیحی سخن گفتند و حذف آن را لازمه بودجه سال آینده می‌دانند. رئیسی در شامگاه دوشنبه (۲۶ مهرماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم گفت: موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ در حال بررسی است، ما این کار را با غافگیری دنبال نمی‎کنیم و به بازار و اقتصاد شوک وارد نخواهیم کرد.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در روز‌های گذشته درباره ارز ترجیحی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی جز رانت و فساد هیچ دستاوردی نداشته است. مجلس موافق تغییر روش اعطای حمایت‌های دولتی به مردم است. نمایندگان بر این موضوع تاکید دارند که به جای اینکه یارانه به وارد کننده داده شود، بخشی به صورت مستقیم به اقشار کم درآمد و بخشی برای حمایت از تولید اختصاص داده شود.

با وجود این موضع رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، جعفر قادری، نماینده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مصاحبه‌ای اظهار کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حد ایده است. نه لایحه‌ای از دولت آمده و نه این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد.

این چندصدایی بین مسئولین در خصوص حذف یا ادامه دادن تخصیص ارز ترجیحی، بازار ارز و فعالین صادرات و واردات کشور را دچار سردرگمی کرده است. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند فشار تقاضا را در بر بازار ارز نیمایی افزایش دهد که موجب افزایش قیمت ارز خواهد شد و این موجب به هم ریختن برنامه ریزی‌های بازرگانان خواهد شد.

از طرفی دیگر، عدم حذف ارز ترجیحی، موجب افزایش آمار قاچاق معکوس و هدررفت منابع ارزی می‌شود که در شرایط فعلی کشور که هر دلار برای کشور حیاتی و ضروری است، حفظ منابع ارزی باید اولویت نخست مسئولین باشد؛ لذا به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری سریع و صریح مسئولین در این خصوص، ضرورت دارد تا مشکلات ارزی کشور مدیریت شود.

پایان پیام//

برچسب ها: پاستور ، بهارستان ، ارز ترجیحی ، ارز 4200 تومانی ، ارز جهانگیری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000PV8

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: پاستور بهارستان ارز ترجیحی ارز 4200 تومانی ارز جهانگیری حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا های اساسی میلیارد دلار تصمیم گیری ارز ترجیحی تخصیص ارز کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۶۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را

سیاست بانک مرکزی درخصوص دلار ۴۰ هزار تومانی و بحث درخصوص سیاست‌های رفع تعهد ارزی مورد انتقاد رئیس اتاق بازرگانی تهران است.

به گزارش هم میهن، بهمن عشقی؛ رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: پیام روشن دولت درباره اختصاص چنین قیمتی برای دلار این است که صادرکننده را از چرخه تولید خارج کند.

این شیوه باعث شده تا بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ناترازی در صادرات غیرنفتی داشته باشیم و این رفتار باعث کاهش ارزش صادراتی کشور سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱شده است.

دولت می‌گوید حدود ۴۹ میلیارد دلار صادرات داشته و حدود ۶۷ میلیارد دلار نیز واردات داشته‌ایم در نتیجه با کسری مواجه هستیم.

حتماً دولت این سیاست را تغییر خواهد داد، چون اصولاً دولت‌ها در ایران عادت دارند چوب و پیاز را با هم بخورند.

اگر امروز هم دولت بر رفتار خود اصرار کند فردا قطعاً عقب‌نشینی خواهد کرد، اما دود آن به چشم کشور و صادرکننده می‌رود، چون مدیران که خسارتی پرداخت نمی‌کنند و این مردم هستند که از سوءتدبیر‌ها دچار خسارت می‌شوند.

دیگر خبرها

  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • رئیسی مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرد
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • اسحاق جهانگیری: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران بود | سال ۱۳۹۵ استثنا بود
  • رئیسی فردا یک سد در سریلانکا افتتاح می‌کند