Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@16:06:01 GMT

نگاه صفر و صدی به بازگشایی مدارس نداشته باشیم

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۶۴۹۱

نگاه صفر و صدی به بازگشایی مدارس نداشته باشیم

بیش از یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید که به روال سال گذشته به صورت غیرحضوری آغاز شد، می گذرد؛ با این تفاوت که واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان به صورت گسترده صورت گرفته و عزم وزارت آموزش و پرورش به تبعیت از ستاد ملی کرونا برای بازگشایی مدارس، جدی است. در همین راستا الگویی برای بازگشایی تدریجی ارائه شده، اما همچنان چالش‌ها و ابهاماتی پیرامون بازگشایی مدارس مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا بیژنی، جامعه‌شناس در این باره اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی جدید همزمان با فصل پاییز زیر چتر کرونا، بار دیگر زمینه‌ساز جاری شدن پرسش­‌های بسیاری درباره­ وضعیت آموزش بر سر زبان­‌ها شده است. از سویی دغدغه­‌های آموزشی در سطحی از اهمیت قرار دارند که نمی­‌توان آن را نادیده گرفت و حکم به تعطیلی بی قیدوشرط مدارس داد و از سویی دیگر اهمیت امنیت جان دانش‌آموزان موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنارش عبور کرد.

وی افزود: آنچه در این میان قربانی می­‌شود آرامش و آسایش خانواده­‌هایی است که میان سلامت جسمی و سلامت روحی فرزندان دچار استیصال و سردرگمی شده­‌اند. سردرگمی­ که با عدم پوشش رسانه­‌ای مطلوب پیرامون وضعیت مقاومت بدن پس از واکسیناسیون تقویت شده است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه در حالی که ماه­‌های گذشته از لزوم واکسیناسیون جمعی سخن گفته می شد، امروز و پس از افزایش میزان واکسیناسیون، هر روز خبرهای نگران کننده­‌ای درباره­ ورود پیک ششم می­‌شنویم؛ خبرهایی متناقض و گیج کننده گفت: اما راه چاره چیست؟ ارائه­ راه‌حل پیرامون چنین مسائلی به سادگی امکان پذیر نیست، اما می­‌توانیم راهکارهایی را در این باره بیاندیشیم که تا حد زیادی از حجم نگرانی­‌های خانواده­‌ها و جامعه نسبت به سلامت روحی و جسمی کودکان و نوجوانان دانش‌آموز بکاهد و آن «سیالیت نهادی» است.

بیژنی با تاکید بر لزوم پرهیز از نگاه صفر و صدی در تصمیم‌گیری­‌ها این را هم گفت که دولت به جای محول کردن بسیاری از تصمیمات به خانواده­‌ها و احترام و اعتماد به نقش معلمان و مدارس، سعی می­‌کند تا خیر مطلق را برای همگان تایید و تصویب کند، حال آنکه افراد در سطوح خرد بهتر از هر نهاد و جایگاهی می­‌توانند در این مسائل و متناسب با شرایط خود تصمیم گیری کنند.

به اعتقاد این جامعه شناس، بهترین راهکار در حال حاضر این است که دولت با تنظیم ضوابطی سیال، انتخاب حضوری یا مجازی بودن مدارس را با تاکید بر کیفیت وضعیت تحصیلی به مدارس و خانواده­‌ها محول کند البته تحقق این امر به نحوی است که اولا دانش­‌آموزان تنها ساعات یا روزهایی معین از ایام هفته را ملزم  به حضور در مدرسه باشند ( برای مثال دو روز در هفته) و دوماً انتخاب کلاس­‌ها و دوره­‌های حضوری منوط باشد به وضعیت تحصیلی دانش آموزان در درس­هایشان با محوریت برگزاری آزمون­‌هایی که در طول دوران مدرسه از دانش آموزان دریافت می­‌شود.

این جامعه شناس ادامه داد: بدین ترتیب شاهد خواهیم بود بدون اینکه موضوع آموزش حضوری را تبدیل به مسئله­‌ای اجتماعی کنیم، می­‌توانیم با احترام به نگرانی­‌ خانواده­‌ها و اعتماد به دستورالعمل­‌های مدیریتی و آموزشی مدارس و معلمان، از ظرفیت­‌های مردمی در جهت مدیریت این موضوع استفاده کنیم.

بیژنی درباره آسیب‌های اجتماعی و تربیتی ناشی از آموزش‌های غیرحضوری با توجه به طولانی شدن تعطیلی مدارس نیز گفت: انسان‌ها همواره در حال انتخاب هستند و گزینش هایشان مبتنی بر هزینه‌ها و فایده‌ها معنا پیدا می‌کند. موضوعی که پیرامون آسیب‌های اجتماعی و تربیتی هم می‌تواند دو ابهام را حاصل کند که نیازمند پاسخ‌گویی مسئولان و متولیان آموزش و پرورش در جهت اقناع‌گری عمومی است. آیا آسیب‌های بهداشتی و سلامت پیک‌های بعدی کرونا که روزانه در رسانه‌ ملی مردم را نسبت به ورود آن هشدار می‌دهند به حدی ساده است که می‌توانیم مدارس را بازگشایی کنیم؟ در این صورت چگونه می‌توانیم مردم را در جهت رعایت پروتکل‌ها اقناع کنیم و اگر این مسئله ساده نیست و خطرات جبران ناپذیری دارد، چگونه می‌توان درباره سلامت و جان دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان تصمیم درست گرفت؟.

وی افزود: از سوی دیگر آیا مدارس تنها متولی و مرکز تربیت اجتماعی و فرهنگی در وضعیت فرانهادی امروز جهان هستند؟ زندگی در عصر رسانه‌های دیجیتال نه تنها شیوه‌های هویت‌یابی نوجوانان و جوانان را تغییر داده است که حتی منابع هویت‌ساز سنتی آنها یعنی معلمان و مدارس را تحت‌تاثیر قرار داده است. آیا در چنین عصری تطابق هزینه‌ اجباری کردن مدارس به فایده‌های آن نتیجه‌ی معقولی را حاصل می‌کند؟.

منبع: ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بازگشایی مدارس جامعه شناس دانش آموزان جامعه شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۶۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر زمان آغاز سال تحصیلی مدارس کشور

تغییر تقویم آموزشی مدارس (زمان آغاز و پایان سال تحصیلی) از موضوعاتی است که دستخوش سیاست‌گذاری‌های متفاوت بوده است.

به گزارش تسنیم، در بازه‌هایی از زمان (دهه ۷۰)، آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان از اول شهریور بود که این موضوع به دلیل برخی از شرایط به ویژه گرمای هوا با تبعات منفی بر کیفیت تحصیل دانش‌آموزان همراه بود.

در نهایت مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۶ با تصویب یک قانون تأکید کرد: زمان بازگشایی مدارس در سراسر کشور همه ساله اول مهر ماه بوده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد.

اواخر سال ۱۴۰۲ یکبار دیگر موضوع تغییر تقویم آموزشی مدارس مطرح شد و در همین ارتباط میثم لطیفی؛ رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: از مجلس خواستیم این اجازه را داشته باشیم که شروع سال تحصیلی برای دانش‌آموزان لزوماً از ابتدای مهرماه نباشد. قرار است بتوانیم با توجه به اوضاع اقلیمی یعنی‌مناطق گرمسیر و سردسیر درجه‌ای از اختیار را به ادارات کل آموزش‌وپرورش و وزارت آموزش‌وپرورش برای شروع سال تحصیلی بدهیم که این موضوع به مصرف انرژی و سلامت فرزندان در مناطق جغرافیایی مختلف در کشور کمک می‌کند.

در همین ارتباط محمود امانی طهرانی؛ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره تغییر زمان آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: یک طرح در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح تقویم آموزشی تهیه شده است که به شورای عالی آموزش و پرورش جهت بررسی ارجاع شد و این شورا اصلاحاتی اعمال و آن را به مجلس بازگرداند.

وی افزود: این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شد و هم اکنون در نوبت بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در صورتی که این طرح به مصوبه مجلس تبدیل شود، مصوبه قبلی که زمان آغاز و پایان سال تحصیلی را تعیین کرده بود، لغو می‌شود و اختیارات بیشتری به آموزش و پرورش با توجه شرایط مختلف در جغرافیای کشور داده می‌شود.

امانی طهرانی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح در برگزاری امتحانات نهایی خلل ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: امتحانات نهایی امری است که در یک برنامه واحد کشوری قابل ارائه است، اما در بسیاری از مناطق می‌توانند مدت سال تحصیلی را با برنامه‌ریزی بهتر با توجه به شرایط آب و هوایی خود تنظیم کنند.

دیگر خبرها

  • ارائه آموزش‌های ایمنی و ترافیک به ۱۸۰ دانش‌آموز نظر آبادی
  • تفاوت های کنکور در ایران و افغانستان      
  • اجرای طرح سلامت دهان و دندان دانش آموزان مدارس از مهرماه در مشهد
  • نواخته شدن زنگ حماسه و ایثار در مدارس چهارمحال وبختیاری
  • تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • اصلاح نظام ارزشیابی درس تربیت بدنی/ ایجاد تیم‌های امدادی ماهر در مدارس
  • احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی مدارس
  • تغییر زمان آغاز سال تحصیلی مدارس کشور
  • باید شنوای حرف دل دانش آموزان باشیم/ برنامه ریزی پنهان در مدارس مخرب است
  • ۲۸ فروردین ماه آغاز ثبت نام کتاب‌های درسی دانش آموزان