Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزیر نیرو گفت: اصلاح الگوی کشت و افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی اولویت مدیریت منابع آب است.
به گزارش خبرگزاری آریا، علی اکبر محرابیان در جلسه شورای عالی آب افزود: صرفه جویی 10 درصدی در بخش خانگی 500 تا 600 میلیون متر مکعب آب در سال را ذخیره می کند در حالی که این رقم در بخش کشاورزی معادل یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی با مصرف 90 درصد منابع آبی بزرگترین متقاضی آب در کشور است گفت: اصلاح الگوی کشت، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی از مهمترین برنامه های موجود برای مدیریت منابع آبی در کشور است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه تأمین آب شرب اولویت وزارت نیرو است افزود: ما با شیوه های مختلف از جمله مدیریت مخازن و استفاده از چاه ها، آب شرب را تأمین خواهیم کرد ولی در بخش مصرف نیز موضوع صرفه جویی بسیار مهم خواهد بود زیرا با کاهش مصرف فشار کمتری هم بر منابع آبی تحمیل می شود.
آقای محرابیان با اشاره به اینکه در جلسه شورای عالی آب 14 مصوبه در دستور کار قرار گرفته است گفت: امسال شرایط منابع آبی بسیار سخت است زیرا ما 50 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و 37 درصد کاهش بارندگی نسبت به متوسط 50 ساله داریم.
وی با اشاره به اینکه طبق پیش بینی سازمان هواشناسی پاییز امسال 20 تا 30 درصد بارش کمتر از نرمال خواهیم داشت افزود: تلاش می کنیم با مدیریت مصرف و تقاضا آب مورد نیاز را تأمین کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کشاورزی آب بخش کشاورزی منابع آبی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۶۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار تهران بر کاهش مصرف آب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، استاندار تهران در نخستین جلسه حفاظت منابع آب و سازگاری با کم آبی استان تهران گفت: مصرف ۴۸ درصدی آب درحوزه کشاورزی استان عدد بالایی است و باید برای کاهش هشت درصدی مصرف آب در این بخش، هدف گذاری و برنامه ریزی شود. علیرضا فخاری افزود:کشت غرقابی برای کشاورزی منسوخ شده و باید با یک آمایش جدید در حوزه کشاورزی و شناسایی ظرفیت‌های هر منطقه، زمین‌هایی با پایه کشت غرقابی را شناسایی و در صورت امکان ، آنها را به آبیاری زیرسطحی و قطره‌ای مجهز کنیم. استاندار تهران با اشاره به اهمیت بازچرخانی آب در حوزه فاضلاب و پساب گفت: توسعه طرح فاضلاب و بازچرخانی آب در استان تهران با کمک بخش خصوصی یکی از راهکارهای مناسبی است که سبب می‌شود، آب تولید شده از طریق بخش خصوصی ارزان‌تر به دولت فروخته شود. علیرضا فخاری افزود: با جدی گرفتن تنش آبی و پیگیری رفع هدر رفت آب در همه حوزه‌های مسکونی، کشاورزی و صنایع می‌توانیم از بحرانی شدن وضع آب جلوگیری کنیم. استاندار تهران با اشاره به اهمیت تشخیص مسیرهای هدر رفت آب برای رفع این معضل گفت: در حوزه آب پایتخت نباید از تنش به بحران برسیم. علیرضا فخاری افزود: مسئولان حوزه آب استان تهران باید با برآورد صحیح، زمان رسیدن به بحران را هم مشخص کنند تا برنامه ریزی ها طبق این سنجش‌ها صورت بگیرد. استاندار تهران با اشاره به احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه در حوزه سدها و منابع آبی افزود: باید برای شرایط بحرانی آماده باشیم و از متولیان این حوزه می‌خواهم پیشنهادهای خود را به شورای عالی برنامه ریزی استان ارائه دهند. علیرضا فخاری همچنین برضرورت فرهنگ سازی، آگاهی و همراه سازی مردم برای جلوگیری از هدر رفت آب تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • تنش‌های ناشی از کمبود برق کاهش می‌یابد
  • صرفه جویی سه میلیون متر مکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی اردبیل
  • ۱۰ هزار مگاوات از مصرف برق در تابستان گذشته با کنتور‌های هوشمند مدیریت شد
  • نوسازی ۸۹ کیلومتر از شبکه آب‎رسانی استان
  • تاکید استاندار تهران بر کاهش مصرف آب
  • احیای اکوسیستم‌های آبی با رهاسازی‌های مناسب توسط وزارت نیرو
  • جذب سه هزار و ۵۰۰ نیرو در ادارات یزد
  • اصلاح ۸۰ کیلومتر از شبکه های آب همدان شد
  • لزوم همراهی صنایع و کشاورزان استان مرکزی در مدیریت مصرف آب
  • حفظ منابع آبی اولویت شهرداری قم