Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@09:25:42 GMT

چرا زنان بیش از مردان تقاضای طلاق دارند؟

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۶۵۱۵

چرا زنان بیش از مردان تقاضای طلاق دارند؟

ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس مسئول مددکاری و خدمات مشاوره‌ای دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: امروزه زنان نسبت به گذشته به حقوق خود آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند، اما با توجه به دلایل زنان برای طلاق ضروری است در خصوص شروط ضمن عقد آگاهی‌های لازم به آنان داده شود.

زهرا ابراهیم آبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از آنجایی که طبق قانون حق طلاق با مرد است و درصورتی که وی تصمیم به طلاق داشته باشد، باید حقوق مالی زوجه را پرداخت کند، شاید این موضوع یکی از دلایلی باشد که سبب شده مردان کمتر به سمت و سوی طلاق بروند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: البته زن با داشتن شرایطی که در قانون آمده و با اثبات عسر و حرج می‌تواند تقاضای طلاق کند، اما  با توجه به اینکه اغلب زنان این شرایط را ندارند، تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند؛ لذا معمولا اگر مرد تمایلی به طلاق نداشته باشد و زن هم دلایل و مدارک لازم جهت اثبات عسر و حرج را در اختیار نداشته باشد زن اغلب با بذل حقوق مالی خود با همسرش به توافق طلاق می‌رسد.

زنان پس از طلاق با چه آسیب‌هایی مواجه‌اند؟

ابراهیم آبادی ادامه داد: زنان پس از طلاق در معرض انواع فشارهای روحی و روانی قرار می‌گیرند؛ واکنش‌های منفی دیگران، نداشتن امنیت، کم شدن روابط اجتماعی، پشیمانی و افسردگی، طرد شدن از سوی دیگران و غیره از تبعات تلخ طلاق است؛ البته یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب پذیری زنان عدم استقلال مالی آنان است.

وی افزود: زنان برای تامین نیازهای مالی خود اغلب ناگزیر به انجام کارهایی می‌شوند که علاقه‌ای به انجام آن ندارند؛ بسیاری از زنان به این دلیل در معرض سوء استفاده دیگران قرار می‌گیرند و برخی از زنان نیز به دلیل فشارهای مالی مجبور به ازدواج می‌شوند و چون این ازدواج‌ها معمولا برمبنای شناخت و علاقه صورت نمی‌گیرد اغلب دوباره به طلاق منجر می‌شود و یا به دلیل عدم رضایتمندی زنان از زندگی، وضعیت روحی و روانی آنان را به هم می‌ریزد.

چه آگاهی‌هایی پس از طلاق باید داده شود؟

کارشناس مسئول مددکاری و خدمات مشاوره‌ای دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: مشاوران خانواده نقش مهمی در هدایت افراد و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش آسیب‌های زنان پس از طلاق دارند؛ تلاش مشاورین در دادگاه‌ها بر این مهم متمرکز است که تا آنجایی که امکان داشته باشد طلاقی صورت نگیرد لذا ارائه خدمات مشاوره به زوجین در تمامی پرونده‌های خانواده الزامی و موضوعی است که با جدیت دنبال می‌شود تا در همان مراحل شروع اختلاف با ارتقاء آگاهی‌های زوجین در خصوص ایجاد مصالحه و پیشگیری از طلاق اقدام شود.

ابراهیم آبادی ادامه داد: در صورت عدم همراهی زوجین و اصرار به طلاق تلاش می‌شود تا آگاهی‌های لازم به طرفین به ویژه زوجه در خصوص آسیب‌های پس از طلاق داده شود چرا که زنان باید پیش از طلاق از جوانب مختلف این موضوع مطلع باشند و برای آن برنامه ریزی داشته باشند متاسفانه اغلب زنان قبل از طلاق به تنها چیزی که فکر می‌کنند رهاشدن از زندگی سختی است که با آن مواجه‌اند لذا به زندگی پس از طلاق و مشکلاتی نظیر مسکن، درآمد، تربیت فرزندان و ... کمتر فکر می‌کنند.

انتخاب‌های آگاهانه و درست

وی با بیان اینکه مشاور خانواده به آنها می‌آموزد برای این موارد مهم برنامه ریزی داشته باشند، ادامه داد: امروزه بیشتر دلایل اختلاف ناشی از عدم آشنایی زوجین با مهارت‌های زندگی، سوء رفتار، فقدان مهارت‌های سازگارانه، پایین بودن آستانه تحمل، عدم مسئولیت پذیری طرفین و ... است؛ لذا در قدم نخست باید آگاه‌سازی لازم درخصوص انتخاب‌های آگاهانه و درست صورت پذیرد.

کارشناس مسئول مددکاری و خدمات مشاوره‌ای دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: قطعا اگر ازدواج‌ها بر مبنای ملاک‌های صحیح و به ویژه شناخت صورت گیرد از بروز اختلاف و طلاق درآینده پیشگیری می‌شود؛ همچنین باید به زوجین آموخت که بروز اختلاف در زندگی مشترک امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است، اما نحوه مواجهه آنان با اختلافاتشان بسیار حائز اهمیت است؛ لذا در حوزه استحکام خانواده آنچه ضرورت دارد باجدیت دنبال شود توجه به آموزش خانوادها از سوی نهادهای متولی به ویژه رسانه‌ها است.

ابراهیم آبادی با بیان اینکه به هر حال برای پیشگیری از طلاق و یا کاهش آسیب‌های پس از طلاق ضروری است درخصوص موارد ذیل آگاه‌سازی لازم صورت پذیرد و تدابیرلازم اتخاذ شود، تصریح کرد: آموزش خانواده‌ها برای آماده‌سازی جوانان برای زندگی مشترک و نحوه کمک به آنها در تصمیم گیری، آموزش و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها در خصوص عواقب طلاق، بسترسازی ازدواج‌های آسان و آگاهانه برای کاهش انحرافات اخلاقی، فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار برای جوانان، آگاه‌سازی خانواده‌ها در خصوص آسیب‌های فضای مجازی، توجه ویژه به اشتغال زنان سرپرست خانواده و فرهنگ‌سازی در خصوص انجام مشاوره‌های قبل از ازدواج برای کمک به زوجین برای انتخاب‌های صحیح و منطقی از تدابیز اصلی مشاوره‌ای است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی طلاق منطقه خراسان جنوبی مشاوره خانواده دادگستري ازدواج مشاوره ازدواج ابراهیم آبادی خراسان جنوبی خدمات مشاوره پس از طلاق مشاوره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۶۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکته جالب درباره عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید

به گزارش خبرآنلاین؛ در سال‌های اخیر، نقش باکتری‌های روده در سلامت انسان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اکنون، تحقیقی جذاب، رابطه پیچیده بین باکتری‌های میکروبیوم روده و چاقی را روشن کرده است و تفاوت‌های جالبی را بین زنان و مردان آشکار می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت:نتایج این تحقیق به رهبری دکتر پائولا آراناز از مرکز تحقیقات تغذیه در دانشگاه ناوارا در اسپانیا، در کنگره اروپایی چاقی (ECO) ونیز ایتالیا ارائه شد. گروه تحقیقاتی داده‌های متاژنومی و متابولومیک جمعیت اسپانیایی را تجزیه‌وتحلیل کردند تا دریابند چگونه باکتری‌های روده بر ایجاد چاقی تأثیر می‌گذارند.

نتایج نشان داد که میکروبیوتای روده، جامعه متنوعی از میکروارگانیسم‌های ساکن در دستگاه گوارش، نقش مهمی در سلامت متابولیک ایفا می‌کنند و اختلال در این تعادل، معروف به دیس بیوزیس، می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله چاقی تأثیر بگذارد.

با این حال، گونه‌های خاصی به چاقی کمک یا در برابر آن محافظت ایجاد می‌کنند و تأثیر آنها بر سلامت متابولیک، تاکنون ناشناخته مانده‌اند.

این تحقیق شامل ۳۶۱ داوطلب بزرگسال (۲۵۱ زن و ۱۱۰ مرد) اسپانیایی بود، این کارآزمایی تصادفی رابطه بین گونه‌های ژنتیکی و پاسخ به رژیم کم کالری را بررسی کرد.

شرکت‌کنندگان بر اساس شاخص چاقی و عواملی مانند شاخص توده بدنی، درصد توده چربی و دور کمر طبقه‌بندی شدند.

تجزیه‌وتحلیل نشان داد که افراد با شاخص بالا به‌طور قابل‌توجهی سطوح پایین‌تری از Christensenella minuta داشتند که باکتری مرتبط با لاغری و سلامتی است. این یافته نشان می‌دهد که این مورد ممکن است نقش محافظتی در برابر چاقی داشته باشد.

محققان اظهار کردند که به نظر می‌رسد ترکیب میکروبیوم روده، به‌ویژه سطوح بالاتر این باکتری، در برابر چاقی محافظت ایجاد کند. جالب اینجاست که این تحقیق همچنین تفاوت‌های جنسیتی را در باکتری‌های روده مرتبط با چاقی نشان داد.

در مردان، فراوانی بیشتر گونه‌هایی (پاراباکتریز و کامپیلوباکتر کاندیداسیس) به شدت با شاخص توده بدنی و دور کمر بالاتر مرتبط بود. در مقابل، سه گونه (Prevotella - Prevotella micans Prevotella brevis و Prevotella sacharolitica) نشانگرهای چاقی در زنان، در مردان وجود نداشت.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که چگونه عدم تعادل در گروه‌های باکتریایی مشخص نقش مهمی در شروع و توسعه چاقی بازی می‌کند، با تفاوت‌های قابل‌توجه بین جنسیت‌ها، که ممکن است بر متابولیسم تأثیر بگذارد.

همانطور که درک خود را از باکتری‌های روده بیشتر می‌کنیم، ممکن است راهبردهای جدیدی را برای ارتقای سلامت، پیشگیری از چاقی و شخصی‌سازی تغذیه بر اساس ترکیب میکروبیوم روده منحصر به فرد برای افراد باز کنیم.

نتایج تحقیق کنونی توسط کنگره اروپایی چاقی منتشر شده است.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896391

دیگر خبرها

  • رفتار قانونی، مانع محرومیت زنان و مردان از حقوق شهروندی می‌شود
  • منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟
  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • صعود ۵ تیرانداز به مرحله دوم تفنگ سه وضعیت زنان و مردان
  • عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟
  • عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • نکته جالب درباره عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • زنان مریخی مردان ونوسی یا یک تفاوت‌ شخصیتی ساده؟!
  • چیزی کم ندارم فقط به دنبال همدم بودم ! | انگار جای زن و مرد در زندگی ما عوض شده است
  • داستان غم‌انگیز زنی که تنها همدم می‌خواست اما همسرش به دنبال پولش بود