Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@16:55:20 GMT

ویروس لامبدا چقدر خطرناک‌ است؟

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۶۶۸۱

ویروس لامبدا چقدر خطرناک‌ است؟

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: ویروس کرونا لامبدا را اواسط ماه خرداد سازمان بهداشت جهانی معرفی کرد و توجه دانشمندان به آن جلب شد.

به گزارش مشرق، علی امیری اظهار کرد: ویروس دلتا از نظر قدرت انتقال و توانایی بستری‌ کردن افراد غیرواکسینه گوی سبقت را از کرونا آلفا ربوده است.

وی ادامه داد: سویه لامبدا کرونا، سویه جهش‌یافته ویروس کووید ۱۹ است که به گزارش سازمان جهانی بهداشت در ۱۵ ژوئن یا ۲۵ خرداد، در ۲۹ کشور از پنج قاره شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

«مو» خطرناکتر است یا کرونای لامبدا؟

امیری ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس لامبدا در کشورهای همسایه ایران ترکیه و پاکستان و با وجود رفت‌وآمد به این کشورها، باید این احتمال را در نظر گرفت که تا پاییز ویروس لامبدا به ایران برسد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که در اواسط خرداد، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد ویروس لامبدا دارای جهش‌هایی با اثرات فنوتیپی مشکوک است، بیان کرد: توانایی انتقال بیشتر و احتمال مقاومت به آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده از جمله این جهش‌ها هستند، سازمان بهداشت جهانی و سایر سازمان‌های حوزه سلامت تلاش می‌کنند درک بهتری از تفاوت ویروس کرونا لامبدا با سایر ویروس‌ها به‌ دست آورند.

وی با اشاره به این‌که یادآوری این موضوع مهم است که ویروس کرونا لامبدا برای اینکه به‌عنوان گونه نگران‌کننده در نظر گرفته شود، هنوز یک قدم از جهش‌های آلفا و دلتا عقب است، عنوان کرد: اگر مسیرهای افزایش انتقال آن ثابت شود یا اگر مثلاً شدت آن افزایش یابد و به‌نوعی روی اقدامات ما علیه ویروس، مثل برنامه واکسیناسیون کرونا، اثر بگذارد، می‌توان ویروس کرونا لامبدا را گونه‌ای نگران‌کننده در نظر گرفت.

امیری با اشاره به این‌که در حال حاضر، برای دانستن تأثیر سویه لامبدا کرونا بر اثرگذاری واکسن به پژوهش‌های بیشتری نیاز است، به‌خصوص بر واکسن‌هایی که به‌طور گسترده در دنیا استفاده می‌شوند، بیان کرد: پژوهشی در دانشگاه سنتیگو شیلی روی کارکنان حوزه سلامتی که دو دوز واکسن چینی کروناواک یا سینوواک را دریافت کرده بودند انجام شد، این پژوهش نشان می‌دهد جهش‌های موجود در تاج سویه لامبدا باعث افزایش عفونت‌زایی و فرار از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: با توجه به نبود اطلاعات مناسب درمورد محافظت واکسن‌های چینی علیه انتقال بیشتر ویروس دلتا، شک و تردید درمورد اثربخشی این واکسن‌ها بیشتر شده، منتها علاوه‌بر تیزهوشی در قبال شایعات گوناگونی که پیرامون واکسن کرونا وجود دارد، نباید این موضوع را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ واکسنی اثربخشی ۱۰۰ درصد برای پیشگیری از عفونت کووید ۱۹ نداشته است و از میان واکسن‌های چینی، سینواک ۵۰ و چهار دهم درصد و سینوفارم ۸۶ درصد اثربخشی دارند، بنابراین محققان توصیه می‌کنند کشورهایی که محدودیت دریافت واکسن یا سطح درآمدی پایینی دارند نباید استفاده از واکسن‌های چینی را متوقف کنند.

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان لامبدا ویروس کرونا خطرناک سلامت ویروس کرونا لامبدا ویروس لامبدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۶۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، اظهار کرد: مراکز ملی سلامت روانی و اجتماعی جامعه (سراج) نماد انسجام و ساختاریافته مداخلات عمیق پیشگیری، درمان و توابخشی در حوزه بهداشت روانی هستند.

وی به نظام ادغام خدمات اجتماعی در در حوزه مراقبت‌های بهداشت روان در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط بارز و متمایز نظام سلامت در کشور، ادغام حوزه بهداشت و درمان با حوزه سلامت و اجتماعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بازدید‌های میدانی نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از سیستم بهداشت و درمان کشورمان اشاره کرد و نظام ادغام یافته روان در مراقبت‌های اولیه را که با نظر کارشناسی و تخصصی در کشور شکل گرفته، نظامی کاربردی و مترقی در کشور توصیف کرد.

زالی بهداشت روان را حوزه‌ای چند وجهی دانست و ضرورت انجام کار‌های گروهی و بین بخشی را در این حوزه مورد توجه قرار داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تعامل مراکز سراج با فرمانداری‌ها را به عنوان مراجع ذی‌صلاح ارایه خدمت به مردم نشانه دغدغه متولیان کشور نسبت به ارتقای سلامت اجتماعی و روانی جامعه دانست.

زالی به ساختار چند وجهی اهداف مراکز ملی سراج اشاره کرد و افزود: تنها حوزه بهداشت تولیت بهداشت روان را برعهده ندارد و سایر دستگاه‌ها مثل فرمانداری، بهزیستی، استانداری و سایر دستگاه‌ها برای ارایه خدمات باکیفیت‌تر به مردم در اجرای اهداف طرح مذکور همکاری دارند.

وی صنعتی شدن جامعه و‌شتاب‌شهرنشینی را دو‌عامل مهم در افزایش بروز اختلالات روان در دنیا دانست و ضروت مداخلات پیشگیرانه، بهداشتی، درمانی و‌توانبخشی در زمینه روان را یادآور شد.

رئیس دانشگاه به تغییرات ساختاری اختلالات روان بعد از کرونا اشاره کرد و گفت: تغییر در ساختار بیماری‌های روان بعد از پاندمی کرونا مسئله‌ای جهانی است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات بیانگر این موضوع است که از هر سه نفر تا هفت نفر، مبتلا به کرونا بدون در نظرگرفتن تعداد ابتلا، دچار اختلالات روان شناختی شده‌اند اضافه کرد: شایع‌ترین اختلال، اختلال مربوط به خواب، عدم خواب عمیق و مطلوب، افسردگی، اختلال ترس و اضطراب پس از سانحه و کماکان گوشه‌گیری است.

 زالی به مطالعات عمیق و‌کاربردی دانشگاه در رابطه با عوارض کرونا اشاره کرد و افزود: بر اساس نتایج این مطالعات چنانچه فردی بعد از ابتلا به کرونا پس از چهار ماه از گذشت بیماری همچنان عارضه‌های بیماری با او همراه باشد، طبق تعریف دچار کرونای مزمن است.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه بین ۳۵ تا ۴۵ درصد مبتلایان به کوید طولانی یا مزمن با اختلالات روانی آن دست و پنجه نرم می‌کنند خاطرنشان کرد: افسردگی، کاهش اعتماد‌بنفس اجتماعی، اختلال شناختی و حافظه، و اختلال در خواب از مهمترین عوارض روانی کرونای مزمن است.

وی به تحقیقات دانشگاه و انتشار اولین مقالات علمی در دنیا با سرفصل ارتباط سکته مغزی با کرونا اشاره کرد و گفت: افزایش مراکز ملی سراج راهکار مناسبی برای ارتقای بهداشت روان در مبتلایان به کرونای مزمن است.

 زالی عنوان کرد: ایجاد و افزایش مراکز سراج بستر مناسبی برای غربالگری، ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم است.

رئیس دانشگاه یکی از مهمترین دلایل کم‌اظهاری و عدم مراجعه مردم برای درمان بیماری روان را بحث انگ یا برچسب‌زدن در جامعه عنوان کرد و افرود: یکی از اهداف ما برای ایجاد مراکز سراج انگ‌زدایی و ایجاد زمینه مطلوب درمان با حفظ محرمانگی پرونده‌هاست.

به گفته وی طرح ملی سراج ارجاعات مجموعه بهداشت و درمان و نهاد‌های حمایتی مثل فرمانداری و بهزیستی را به‌همراه دارد.

وی به ایجاد ۱۰ مرکز ملی سراج در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اشاره کرد و افزود: به طور کلی با توجه به ترسیم برنامه‌های ملی ایجاد ۱۰۰ مرکز سراج در کل کشور دستور کار است، امروز پنجمین و ششمین مرکز ملی سراج توسط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در شهرستان دماوند و فیروزکوه به بهره‌برداری رسید و در ماه‌های آتی چهار مرکز دیگر نیز وارد چرخه مدار ارایه خدمت خواهند شد.

رئیس دانشگاه به تاکیدات رییس جمهور با محوریت توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شرق تهران اشاره کرد و جذب نیروی انسانی، تامین تجهیزات و تقویت زیرساخت‌های عمرانی را راهکار تحقق این مهم دانست.

وی با بیان اینکه منطقه دماوند با وجود دو جاده مواصلاتی استان مازندران به تهران، مرکزی مهم در ارجاعات تروماست اضافه کرد: بدون تردید با تلاش بیشتر شاهد تحقق و رشد رو به تزاید شاخص‌های بهداشتی و درمانی در منطقه دماوند و فیروزکوه خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ساخت ۱۵۰ هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | ۵۵۰۰ خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • (ویدئو) انتشار ویروس جدیدی به نام پزشک‌بلاگری
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • دانشمندان واکسنی ساخته‌اند که می‌تواند با هر گونه سویه ویروسی مبارزه کند