Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@13:19:29 GMT

ریسک های حقوقی استارتاپ ها

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۶۶۹۶

ریسک های حقوقی استارتاپ ها

 

باسلام

درابتدا باید مشخص شود شرکت های استارتاپی چگونه شرکت هایی هستند  و یک تعریف مشخصی از این شرکت ها ارائه شود بعضی از کارآفرینان به هر شرکت نوپایی استارتاپ میگویند ولی اگر بخواهیم  دنبال تعریف به روزتر و محدود تری باشیم  باید تعریف مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA) را مد نظر قراردهیم که استارتاپ را اینگونه تعریف میکند:

((The term startup is also associated with a business that is typically technology oriented and has high growth potential))

دراین تعریف شرکت استارتاپ شرکتی است که فناوری محور بوده واز قدرت رشد بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نوشته سعی شده است ریسک های حقوقی  بر اساس هر دو تعریف بیان شود تا نیاز افراد بیشتری را در برگیرد، البته لازم به ذکر است که هر فردی که قصد تشکیل یک شرکت استارتاپی را دارد حتما باید قبل از هر اقدامی با یک مشاور حقوقی که در این زمینه متخصص است مشورت کرده و ترجیحا از همان ابتدا مشاور حقوقی و یا وکیل خود را انتخاب کرده و تمام اقدامات خود را از لحاظ حقوقی با ایشان در میان بگذارد تا در آینده با مشکلات جدی مواجه نشود و به خواندن این متن اکتفا ننماید .

 

1:یکی از مشکلاتی که اکثر شرکت های نوپا و به خصوص استارتاپی با مفهوم خاص آن مواجه هستند عدم توافق و به اشتراک گذاشتن جزئیات روابط تجاری لازم  با سرمایه گذاران و بنیان گذاران اولیه شرکت است خاصه که در اکثر شرکت های استارتاپی به دلیل کمبود سرمایه اولیه مالی به افرادی که برای  ایجاد زیر ساخت شرکت تلاش میکنند سهم اختصاص میدهند. باید توجه داشت حتما با صراحت و به روشنی توافقات لازم صورت پذیرد زیرا عدم انجام آن مشکلات حقوقی بسیاری را میتواند ایجاد نماید به طور مثال در مورد موارد زیر به روشنی توافق نمایید:

الف)سهم هر یک از شرکا و همچنین نحوه تقسیم سهام و سود و زیان ، ب) نحوه تصمیم گیری در مورد مسایل شرکت ج) اختیارات مدیر عامل و... لازم است کلیه توافقات را مکتوب نماید.

2:انتخاب نوع شرکت بسیار مهم است با توجه دور نمای اهداف ، نوع شرکت باید تعیین شود- به طور مثال اگر در اهداف بلند مدت تعیین شده است که شرکت وارد بورس شده و سهام خود را به عموم عرضه دارد پیشنهاد میشود اول شرکت خود را به صورت سهامی خاص ثبت نموده تا بعدا با تبدیل آن به سهامی عام راحت تر بتوان به اهداف خودنائل شد.

3: در انتخاب نام شرکت و دامنه باید نهایت دقت را داشت برای اینکه در آینده دچار مشکلات علائم تجاری نشوید برای جلوگیری از این موضوع پیشنهاد می شود قبل از انتخاب نام به سایت ثبت شرکت ها و اختراعات تجاری رجوع نمایید.

نکته حایز اهمیت این است که نام  تجاری را نباید آنقدر محدود کرد که بعداً با تغییر یا گسترش کسب و کار مجبور به تغییر نام شد..

4:از همان ابتدا تمامی  مستندات مربوط به شرکت خود را اعم از  قرارداد ها، مسائل حقوقی، مالی، منابع انسانی و صورت جلسات هیات مدیره را به خوبی ارشیو بندی و بایگانی نموده تا در آینده مشکلی ایجاد نشود.

5: اخذ مجوز های لازم همانند پروانه کسب و کار های اینترنتی ، اینماد ، ساماندهی و مجوز های خاص مربوط به کسب و کار حایز اهمیت است

6 : از همان ابتدا قرارداد محرمانگی ( عدم افشای اسرار تجاری ) با همکاران و شرکای خود امضا نمایید

7: از همان ابتدا قرارداد عدم همکاری با رقیب را با همه کارمندان خود امضا نماییدو باید توجه داشته باشید اینکار از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بعد از مدتی که شرکت گسترش پیدا کرد و در فعالیت خود موفقیت کسب کرد معمولا شرکت های رقیب شروع به جذب کارمندان شما با پیشنهاد های وسوسه انگیز مینمایند و در صورت عدم انعقاد قرارداد عدم همکاری با رقیب با مشکلات مهمی مواجه خواهید شد.

8: با توجه به اینکه ماهیت شرکت استارتاپی برپایه نوآوری هست در قرارداد حتما قید شود که هرگونه نوآوری اعم از اختراع، ایده ، اکتشاف و ... که کارمندان در رابطه با امور شرکت  در طول مدت قرارداد خود انجام میدهند، متعهد هستندبه شرکت اعلام نموده و اقرار مینمایند که در مالکیت شرکت است البته مدیران نباید از تشویق کارمندانی که دست به چنین اقداماتی میزنند غافل شوند.

حسام الدین داورزنی

مدیر حقوقی شرکت اسنپ باکس

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا استارتاپ اسنپ باکس شرکت اسنپ باکس افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۶۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوگل کارمندان معترض به همکاری با اسرائیل را اخراج کرد!

شرکت گوگل ۲۸ نفر از کارکنان خود را که به قرارداد فناوری این شرکت با اسرائیل اعتراض کرده بودند، اخراج کرد.

به گزارش یورونیوز، گوگل ۲۸ کارمند خود را که در اقدامات اعتراضی نسبت به قرارداد «پروژه نیمبوس» در دفاتر این شرکت مشارکت کرده بودند، از کار برکنار کرد.

اخیرا شماری از کارمندان گوگل در حرکتی اعتراضی وارد دفاتر این شرکت در نیویورک و سانی‌ویل شدند و حاضر به خروج نشدند.

مقامات این شرکت می‌گویند که معترضان مانع کار سایر کارمندان شدند و از دسترسی آن‌ها به امکانات جلوگیری کردند و همین باعث شد مدیران با پلیس تماس بگیرند.

گوگل در ایمیلی برای کارکنان نوشت که این اقدام اعتراضی «غیرقابل قبول و به‌شدت مخرب» بوده و کارکنان «احساس خطر کردند».

شرکت گوگل و آمازون مدتی است که قراردادی با نام «پروژه نیمبوس» به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار با دولت و ارتش اسرائیل منعقد کرده‌اند. از همان ابتدای راه‌اندازی «پروژه نیمبوس» در سال ۲۰۲۱ میلادی جمعی از کارمندان گوگل به آن اعتراض کردند.

آن‌ها همان زمان گفتند که این فناوری می‌تواند به نیرو‌های نظامی اسرائیل در نظارت و آسیب رساندن به فلسطینیان کمک کند.

گوگل تا حد زیادی از انتشار جزئیات قرارداد خودداری کرده است. با این حال وب‌سایت «اینترسپت» در سال ۲۰۲۲ میلادی گزارش داد که اسناد آموزشی پرسنل دولت اسرائیل نشان می‌دهد که نرم‌افزاری که گوگل ارائه می‌کند، می‌تواند چهره افراد را شناسایی کند، حالات عاطفی را از روی حالات چهره اندازه‌گیری کند و اشیاء را در تصاویر ویدئویی ردیابی کند.

سال گذشته نیز پس از آغاز جنگ غزه و همزمان با برگزاری همایش سالانه «سکوی ابری گوگل» جمعی از کارمندان این شرکت با بنر بزرگی با مضمون «پروژه نیمبوس گوگل به آپارتاید اسرائیل دامن می‌زند» در انتقاد به این قرارداد دست به اعتراض زدند.

با این حال گوگل مدعی است که «پروژه نیمبوس» به محموله‌های کاری حساس و طبقه‌بندی شده یا نظامی و سرویس‌های اطلاعاتی ارتباطی ندارد.

دیگر خبرها

  • گوگل کارمندان معترض به همکاری با اسرائیل را اخراج کرد!
  • قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد
  • اعتراض کارمندان گوگل به همکاری این شرکت با اسرائیل
  • لیست جدید ابربدهکاران حقوقی و حقیقی بانکی اعلام شد
  • انعقاد ۷۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان
  • معرفی کسب‌وکارها در رویداد «معرکه» نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴
  • دولت مشکل حقوقی و قراردادی پروژه مونوریل قم را حل کند
  • تحصن کارمندان گوگل در اعتراض به همکاری این شرکت با رژیم صهیونیستی
  • نایکی پیشنهاد بالاتر می‌دهد؛ غول آمریکایی نمی‌خواهد بازار پرسود بارسلونا را از دست بدهد
  • باشگاه بارسلونا در دادگاه شکست خورد