Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بورس تابناک، این روز‌ها شاهد آن هستیم که علیرغم اصلاح بازار سرمایه در یک ماه و نیم گذشته، این بازار همچنان میل به کاهش دارد و این مسئله موجب شده است تا کارشناسان به بررسی چرایی این تداوم کاهش قیمت سهام بپردازند.  

این مسئله آن قدر مهم است که روز گذشته مورخه ۴ آبان، خبر ساعت ۱۴ شبکه یک سیما با مجری گری مرتضی حیدری موضوع میز اقتصادی خود را به بررسی این چرایی اختصاص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این برنامه هم تقریبا همان صحبت‌های شبکه‌های مجازی و همان عواملی که در شبکه‌های مجازی به عنوان کاهش ارزش سهام مطرح می‌شود، بیان شد.  اما دلیل واقعی کاهش قیمت سهام چیست؟

چرا قیمت سهام همچنان کاهش می یابد؟

حسین خزلی فعال، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: اینکه مجری محترم سیما (که تازه از مجریان با تجربه و باسواد است) برای اثبات حرف خودش به شایعات شبکه‌های مجازی اشاره کند را گسترش غیر حرفه‌ای گرایی و عوام زدگی می‌دانم.

مفروضات زیر را در نظر بگیریم:

۱) دولت به شدت کسری بودجه دارد. نه این دولت و نه هیچ کدام از دولت‌های قبلی عزمی برای کاهش هزینه‌ها نداشتند و اتفاقا تمام دولت‌ها و مجلس‌ها اشتهای سیری ناپذیری برای رشد هزینه‌ها داشته و دارند.

۲) در مقایسه با استقراض از بانک مرکزی، دولت مجبور به فروش اوراق است و عملا باید از مردم (بانک‌ها و صندوقها) قرض بگیرد تا شرایط تورمی را بدتر نکند.

۳) اما دولت برای سرکوب بخش سهام نه تنها کاری نکرده است، اتفاقا تلاش‌های خوبی برای بهبود شرایط بنیادی شرکت‌ها و صنایع ایجاد شده و در حال ایجاد است.

مثال: بهبود وضعیت گزارش دهی پالایشگاه ها، تلاش‌هایی برای رهایی قیمت خودرو، ورود تمام سیمان به بورس کالای ایران و...

۴) بدیهی است، وقتی حجم زیادی اوراق فروخته می‌شود خود به خود نرخ بازده تا سررسید بالا می‌رود (در عرضه‌ اوراق برخلاف تمامی کالاها، وقتی عرضه زیاد می‌شود، بازده اوراق بالا می رود و عرضه کننده برای جذاب شدن فروش اوراق مجبور است، یا تخفیف‌های بیشتری روی قیمت اسمی بدهد یا با سود تضمین شده‌ بالاتری اوراق را بفروشد)، پس خود به خود این کار باعث بالا رفتن نرخ یعنی سود بدون ریسک می شود و بطور کاملا واضح و طبیعی میانگین P/E بازار را پایین می‌آورد.

نتیجه:

دقیقا به همین دلیل است که علیرغم اعلام سود‌های بسیار خوب شش ماهه شرکت‌های بنیادی بورس که بعضا ۱۵۰ تا ۲۹۰ درصد در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل، بهتر کار کرده و سود داده اند، قیمت سهام هر روز پایین‌تر می‌آید.

اضافه می‌کنم:

شرایط روانی جامعه و اخبار و اطلاعات غیر مثبت منتشر شده از نظر روحی و روانی هم موثر است، ولی وقتی شما می‌توانید ۲۱ تا ۲۳ درصد بدون مالیات و بدون هیچ گونه ریسکی سود نقدی (divident) دریافت کنید، چرا باید سهامی بخرید که ۵ تا ۱۰ درصد سود نقدی می‌دهد و صرفه ریسکی حدود ۴۰ درصد هم در پی خواهد داشت و آن هم در شرایط نااطمینانی و نوسانی زیاد!

این رابطه بدهی معکوس بین سود بدون ریسک و بهره‌ بین بانکی و سطح عمومی قیمت‌ها در سهام، در تمامی بازار‌های مالی مشهود و ثابت شده است و اثر آنی و فوری آن ملموس و مشهود است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول حمله سایبری طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم بازار سرمایه قیمت سهام کسری بودجه استقراض از بانک مرکزی ربیع الاول حمله سایبری طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم قیمت سهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۷۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم اقتصادی دولت سیزدهم نباید اشتباهات دولت قبلی را تکرار کند

بور بور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در ارتباط با عملکرد دولت سیزدهم در سال گذشته اظهار کرد: عده‌ای در جامعه ما نسبت به هر جریان سیاسی بدبین هستند و هر کار خوبی هم که انجام می‌شود را بدبینانه می‌بینند. عده‌ای نیز برعکس آن‌ها خوشبین هستند و هر کاری که دولت در آن ضعیف است را آن را هم قوی می بینند.

وی ادامه داد: باید درست تحلیل کرد تا مردم بتوانند به درستی در ارتباط با زمام دار اجرایی کشور قضاوت کنند. دولت سیزدهم با توجه به تحریم‌ها و همبستگی که میان کشور‌های عربی در ارتباط با مشکلات ما به وجود آمده و وهابیت و عربستان و داعش و سایر موضوعاتی که با کشور ما تنش‌هایی دارند با وجود همه این مسائل فعالیت وزارت امور خارجه ما خیلی خوب بود و و عملکرد خوبی داشتند.

وی افزود: در موضوعاتی مانند سازمان همکاری شانگهای و موضوعات چندجابه که در این شرایط با کشور‌های مختلف به وجود آوردند دولت موفق بوده است.

بوربور تاکید کرد: اما دولت در موضوعات اقتصادی متاسفانه بسیار ضعیف عمل کرده است. دلیل هم آن است که تیم اقتصادی دولت بی تجربه و ضعیف بودند و نتیجه هم این شده است که قیمت‌های اقلام در بازار به شکل عجیبی با افزایش مواجه شده است به عنوان مثال بعضی از افراد و مسئولین اقتصادی کنونی که حتی از قیمت بازار هم مطلع نیستند در تلویزیون صحبت می‌کنند و باعث می‌شوند که حتی قیمت‌ها افزایش پیدا کند. مثلا می‌گویند فلان میوه را پایین‌تر از قیمت بازار عرضه می‌کنیم، در شرایطی که در خیابان‌ها تولید کننده با قیمتی کمتر و کیفیتی بالاتر هم عرضه می‌کنند. این واقعیت بازار است و این بی اطلاعی توهین به مردم است. در موضوع اقتصادی تیم دولت سیزدهم مشکل داشت و ضعیف بود. تعزیرات حکومتی هم تنها به جریمه کردن اکتفا کرده است.

وی افزود: البته در این امر در کشور ما قانون هم مشکلاتی دارد، برخی از قوانین ما مربوط به قبل از انقلاب است و بعضی از جریمه‌ها هیچ اثری ندارد، مجلس در این سال‌ها قانونی را تصویب نکرده که جریمه‌ها به نرخ روز باشد .

دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی تصریح کرد:معتقد هستم که تیم اقتصادی دولت کار را رها کرده، قیمت‌ها اجناس مشابه در کارخانه‌های متفاوت با یکدیگر تفاوت دارد،‌ این نشان می دهد که نظم و ثباتی در بحث اقتصادی کشور وجود ندارد .

وی افزود: از آقای رئیسی و تیمش می‌خواهیم که آن‌هایی که کارآیی ندارند کنار بروند، پس از گذشت ۲ سال از دولت می‌توان ارزیابی کرد که عملکرد مدیران در بخش اقتصادی به چه شکل بوده است. دولت سیزدهم باید بداند که مردم در فشار اقتصادی هستند و همین باعث می‌شود که مردم ما به نظام ما بد بین شوند.

بوربور ادامه داد: رهبری بار‌ها درباره بحث اقتصادی تذکر دادند و دولت‌ها توجه‌ای نکردند. دولت قبل متاسفانه با مقروض کردن دولت بعدی و همفکری با خارجی‌ها مملکت را به مسیری رساند که این مسیر شرایط را برای دولت فعلی غیر قابل کنترل و اداره می‌کند.

دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی گفت: دولت در بی برنامگی دولت قبلی گرفتار شده، اما تیم فعلی دولت سیزدهم نیز متاسفانه تیم هماهنگی نیست و نتیجه اش هم تورم و قیمت ارز فعلی ما است.

بوبور ادامه داد:خیلی از کشور‌های اطراف ما که مشکلات بیشتر از ما هم دارند شرایط ارزی شان مثل ما این شکل بد نیست. ما تولید داخل را به قیمت ارز خارجی وابسته کردیم و این جوابگو نیست و باعث مشکل می‌شود. تیم اقتصادی دولت آن قدر ضعیف است که فکر‌ می کند با موضوع دلار مسافرتی قیمت ارز را کنترل کند، در صورتی که عده‌ای به دلیل همین موضوع خلاف می‌کنند این اشتباه همان اشتباه دولت‌های قبلی است؛ و اگر شرایط تغییر پیدا نکند با مشلات بدتری مواجه خواهیم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • دست دلالان و سوداگران با راه اندازی سامانه خودنویس کوتاه شد
  • وضعیت بازار مسکن در سال جدید چگونه خواهد بود؟
  • وضعیت بازار مسکن در سال جدید / زمان خرید خانه است؟
  • دو پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳؛ قیمت‌ها پایین می‌آید؟
  • بهبود گردشگری چهارمحال و بختیاری باعث کاهش بیکاری می‌شود
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • تیم اقتصادی دولت سیزدهم نباید اشتباهات دولت قبلی را تکرار کند
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۸ فروردین ۱۴۰۳ / طلا بخریم یا نه؟