Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@18:28:03 GMT

افزایش سهمیه آب، مطالبه جدی کارگران هفت تپه

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۷۲۷۵

افزایش سهمیه آب، مطالبه جدی کارگران هفت تپه

کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که این روزها دوران مدیریت جدید را تجربه می‌کنند، خواستار تامین آب مورد نیاز برای کشت نیشکر هستند.

به گزارش قدس آنلاین، خشکسالی و تخصیص ناکافی آب به شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، روند داشت و نگهداری محصول نیشکر هفت تپه را با چالش مواجه کرده به گونه‌ای که طبق اعلام مدیران شرکت محصول نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشت شده از بین رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکل بلاتکلیفی مدیریتی شرکت درنهایت در نشست ۱۸ مهرماه سال جاری به ریاست محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری برطرف شد و مدیریت این مجموعه عظیم به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد.

اگرچه هنوز زمان زیادی از این واگذاری نگذشته است ولی در بازدید میدانی از شرکت شور و شوق کارگران برای راه اندازی و بازآماد (اورهال) کارخانه مشهود است.

علاوه بر اورهال ماشین‌آلات و دستگاه‌ها، تهیه و آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی هم در حال انجام است؛ زمین‌هایی که مواد اولیه تولید شکر یعنی نیشکر را تولید می‌کنند.

دیگر مشکل و چالش جدی کارخانه یعنی تامین آب هنوز برطرف نشده و حداقل سهمیه تخصیصی به هفت تپه یعنی ۱۲ مترمکعب در ثانیه هم به پنج مترمکعب کاهش یافته است که انتظار می‌رود این مشکل برای کشت بعدی برطرف شود.

بنا به گفته کارگران کشاورزی در سال‌های گذشته سهمیه آب شرکت در این زمان از سال کاهش می‌یافت ولی امسال شرایط متفاوت است و با گذشت یک ماه از فصل پاییز هنوز بارندگی آغاز نشده ضمن اینکه به دلیل اعتصاب و مشکلات موجود در شرکت، کشت با تاخیر انجام شده است.

آب نباشد کار و معیشت هم نیست

برای بررسی این موضوع به جمع کارگران شرکت رفتیم و دغدغه‌های آنها را از نزدیک دیدیم و شنیدیم؛ یکی از کارگران هفت تپه که در بخش آزمایشگاه این شرکت مشغول کار بود تامین آب مورد نیاز کارخانه را از خواسته‌های این روزهای همه کارگران عنوان کرد.

مهدی آل کثیر با تاکید بر اینکه اگر آب نباشد ما هم کاری برای انجام دادن نداریم و معیشتمان به خطر می‌افتد، افزود: میزان شربت و درنهایت استحصال شکر درصورت افزایش ندادن سهمیه آب شرکت کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از کارگران هفت تپه هم که نقش زیادی در بیان مطالبات کارگران داشته در مورد خشکسالی و کمبود آب به این موضوع اشاره کرد که شرکت هفت تپه در بالا دست قرار دارد و یکی از دلایل احداث سد دز هم تامین آب این شرکت بوده است در نتیجه از وزارت نیرو خواستار افزایش سهمیه آب شرکت به میزان سال‌های گذشته هستیم.  

مسلم چشمه خاور ادامه داد: سال‌های گذشته در چنین روزی به دلیل بارش باران مشکل آب نداشتیم ولی امسال هنوز از بارندگی خبری نیست و کاهش سهمیه آب غیرمنطقی است.

سهمیه آب در روزهای حساس کشت کاهش یافته است

امین جایمند از کارگران بخش صنعت هفت تپه که خستگی ماه‌ها و سال‌ها دویدن برای تحقق مطالبات کارگران در چهره‌اش دیده می‌شد از مسوولان خواست شرکت را به حال خود رها نکنند چراکه در روزهای حساس کشت به سر می‌بریم و به آب کافی برای این عملیات مهم نیاز داریم.

بنا به گفته عبدالرضا احمدی دیگر کارگر هفت تپه سهمیه آب شرکت در حالی کاهش یافته که هنوز کشت انجام نشده است؛ او خواستار همکاری سازمان آب و برق خوزستان برای زیرکشت رفتن حداقل یکهزار هکتار از اراضی هفت تپه شد.

ابراهیم عباسی منجزی از فعالان کارگری هفت تپه نیز افزایش سهمیه آب ورودی به شرکت را حیاتی دانست و اظهارداشت: اکنون زمان کشت است اگرچه به دلیل تعلل‌های صورت گرفته درخصوص تعیین تکلیف شرکت با تاخیر مواجه شده ولی مدیریت کارخانه اصرار دارد که این کشت در هفت تپه صورت گیرد.

وی با اظهار امیدواری برای تامین حق آبه شرکت از مسوولان خواست درصورتیکه می‌توانند در زمینه تامین آب هفت تپه کاری انجام دهند، دریغ نکنند.

برای بررسی بهتر موضوع حدود یک ساعتی در جاده‌های خاکی مزارع حرکت کردیم تا میزان آب تخصیصی به هفت تپه و وضعیت کانال‌های آبیاری و مزارع را بررسی کنیم.

یکی از کارشناسان کشت و کار هفت تپه در مزرعه ۶۰۴ این شرکت در حال آماده سازی و تهیه زمین بود؛ سعید حیاری درخصوص کمبود آب به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر پنج مترمکعب آب داریم که برای سطح زیرکشت خیلی کم است و باید افزایش یابد.

نیاز شرکت به ۲۵ مترمکعب آب برای تحقق برنامه سه ساله

معاون صنعت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که کمتر از ۲۰ روز از انتصابش به این سمت گذشته درباره مسائل آب توضیحاتی ارائه داد و گفت: سهمیه آب شرکت هفت تپه ۳۲ مترمکعب بر ثانیه برای زیرکشت رفتن ۱۲ هزار هکتار زمین بوده ولی به دلیل مسائل خشکسالی و کمبود آب، رهاسازی و سهمیه آب کاهش یافته است.

خشک شدن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های هفت تپه به دلیل نبود آب از دیگر موارد مورد اشاره فرزام لطیفی بود که اگر آب تامین می‌شد سطح سبز شرکت اکنون می‌بایست هفت هزار و ۵۰۰ هکتار، نیشکر تولیدی ۴۵۰ هزار تن و شکر استحصالی ۴۵ هزار تن بود.

او نیاز شرکت هفت تپه را برای تحقق برنامه سه ساله ۲۵ مترمکعب در ثانیه آب اعلام کرد و افزود: اکنون چیزی که برای هفت تپه تخصیص یافته ۱۱ مترمکعب است که همین میزان هم به پنج مترمکعب کاهش یافته است.

پیگیری برای تامین آب مورد نیاز هفت تپه

معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز درخصوص مشکل آب این شرکت توضیح داد: متاسفانه از زمان تحویل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، سهمیه آب از سوی سازمان آب و برق کاهش یافته است که نیاز است برای پیشبرد اهداف شرکت آب مورد نیاز تامین شود.  

بنا به گفته حکیم ناصری شبکه آبیاری کشت و صنعت هفت تپه به گونه‌ای است که حداقل باید ۱۲ مترمکعب آب برای شرکت تامین شود تا بتواند آب کارخانه و مزارع را تامین کند حال آنکه این میزان در حال حاضر پنج مترمکعب است.

ناصری همچنین درخصوص اراضی غیرنیشکری هفت تپه بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های ناشی از خشکسالی مبنی بر کشت نشدن کلزا سعی داریم در اراضی غیرنیشکری هفت تپه، گندم بکاریم.

وی همچنین از پیگیری مدیرعامل شرکت هفت تپه از مقامات برای تخصیص آب بیشتر به کارخانه خبر داد و به این موضوع هم اشاره کرد که سازمان آب و برق خوزستان قول‌هایی در این زمینه داده است ولی هنوز عملی نشده‌اند.

معاون کشاورزی شرکت هفت تپه برنامه اجرا نشده کشت امسال را ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: کشت نیشکر تا آخر شهریورماه انجام می‌شود و اکنون زمان آن گذشته است ولی برای ایجاد روحیه بین همکاران و با توجه به اینکه در تمام کشت و صنعت‌ها باید کشت صورت گیرد برنامه کشت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هکتار در دستور کار است.

وی با اشاره به طغیان علف هرز در مزارع و کانال‌ها افزود: سه تا چهار هزار هکتار به صورت کامل به دلیل خشکسالی از بین رفته است که باید آماده سازی و احیا شوند.

اکنون به گواه همه کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه کشتی این شرکت بعد از طوفان‌های مختلف به آرامش رسیده و شرایط مهیا است تا این برند تولید شکر از نیشکر کشور دوباره جان بگیرد و به روزهای طلایی خود برسد که لازمه آن تلاش مضاعف کارگران و رفع مشکلات کارخانه از جمله تامین آب برای کشت است.  

شرکت نیشکر هفت تپه با حدود پنج هزار نیرو به عنوان هشتمین طرح شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر شوش واقع شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سهمیه آب شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش یافته سهمیه آب شرکت شرکت هفت تپه آب مورد نیاز پنج مترمکعب هفت تپه تامین آب سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۷۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم برای کارگران | حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، جلسه‌ امروز با حضور اعضای شورای‌عالی کار برای بررسی مجدد آیتم‌های مزدی کارگران برگزار خواهد شد.

شنیده‌ها حاکی از این است که دستور کار این جلسه بررسی مجدد برخی آیتم‌های مزد ۱۴۰۳ خواهد بود و احتمال می‌رود حق مسکن کارگران درصدی افزایش یابد، چرا که ثابت ماندن این آیتم پس از تعیین شدن مزد ۱۴۰۳ باعث اعتراض جامعه کارگری و انتقاد بخشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است.

حداکثر حقوق کارگران ۵۰ میلیون تومان شد | مزد ثابت از این عدد نباید کمتر باشد

با توجه به اینکه ۷۰درصد دستمزد کارگران صرف اجاره‌بها می‌شود، حق مسکن با مبلغ ناچیز آن، کمکی به هزینه‌های مسکن کارگران نیست، اما می‌تواند بخشی از مشکلات معیشتی را با افزایش رقم آن جبران کند.

پیگیری‌ها حاکی است که معاونت روابط کار امروز از اعضای شورای‌عالی کار درخواست کرده است در جلسه‌ای گردهم بیایند و مباحث مختلف مسائل کارگری را بحث و بررسی کنند. پیش‌بینی می‌شود خروجی این جلسه، افزایش حق مسکن و شاید بازنگری درباره مزد ۱۴۰۳ باشد.

کد خبر 844606 برچسب‌ها کارگران حقوق و دستمزد ویژه ورزشی مسکن

دیگر خبرها

  • تسلا کارگرانش را اخراج می کند
  • تسلا نیروهایش را اخراج می کند
  • گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم
  • چالش تامین کودهای کشاورزی در خراسان شمالی
  • ایرنا: شورای عالی کار امروز جلسه‌ای ندارد
  • مشکلی بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • خبر مهم برای کارگران | حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد؟
  • دیگر مشکلی برای بیمه کارگران ساختمانی وجود ندارد
  • استان قزوین مشکل تامین بنزین و گازوئیل ندارد
  • هدفگذاری خوزستان برای افزایش سه درصدی سهم نیشکر از بازار کشور