Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:02:18 GMT

افغانستان باثبات تامین کننده منافع همسایگانش است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۷۳۷۱

افغانستان باثبات تامین کننده منافع همسایگانش است

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در بیانیه‌ای درباره دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از همسایگان مهم جمهوری اسلامی افغانستان که مستقیما از حوادث آن کشور تاثیر می پذیرد، اهمیت بسیاری برای تقویت همکاری‌های منطقه ای در جهت کمک به روند برقراری ثبات، توسعه امنیت و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با تسهیل ارائه کمک های بشردوستانه به مردم آن کشور قائل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سفارت ایران در فرانسه افزود: پس از برگزاری نخستین نشست مجازی کشورهای همسایه افغانستان در پاکستان، دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان (کشورهای پاکستان، چین، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان به انضمام فدراسیون روسیه، به میزبانی ایران امروز برگزار می‌شود.

سفارت ایران یادآور شد: جمهوری اسلامی همواره تاکید دارد راه حل برون رفت افغانستان از چالش های سیاسی و امنیتی کنونی، بر تلاش همه طرف‌ها برای تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه گروه‌های قومی و مذهبی از طریق گفت‌وگوهای بین افغانستانی با رعایت حقوق همه آحاد مردم و بدون مداخله خارجی استوار خواهد بود. قطعا افغانستان با ثبات، امن، توسعه یافته و با اقتصادی شکوفا تامین کننده منافع ملی همه همسایگان به ویژه ایران است.

در بیانیه سفارت ایران در فرانسه آمده است: موج جدید آوارگان افغانستانی توجه مضاعف جامعه بین الملل، سازمان ملل متحد و همچنین کشورهای مقصد مهاجرین افغانستانی را طلب می‌کند و در این باره هیچ دولتی نباید از نقش، مسوولیت و سهم خود برابر این مساله شانه خالی کند.  

این بیانیه اضافه کرد: نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران بر این دکترین استوار است که امنیت افغانستان با تشکیل دولتی فراگیر و مورد حمایت آحاد مردم آن کشور و با حمایت کشورهای منطقه و پشتیبانی جامعه جهانی تامین می‌شود. همچنین جلوگیری از احیای داعش در افغانستان و ضرورت مبارزه جهانی با پدیده شوم تروریسم به ویژه از سوی کشورهای منطقه مورد تاکید است.  جمهوری اسلامی ایران از تمامی ابتکارات منطقه ای در مساله افغانستان حمایت کرده و ضمن ایفای نقش فعال اعتقاد جدی دارد فراگیر بودن پلتفرم ها به نفع صلح و امنیت منطقه است.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران فرانسه ازبکستان ترکمنستان پاکستان سازمان ملل متحد افغانستان گروه تروریستی داعش تاجیکستان چین تهران ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران فرانسه ازبکستان جمهوری اسلامی ایران فرانسه ازبکستان ترکمنستان پاکستان سازمان ملل متحد افغانستان گروه تروریستی داعش تاجیکستان چین تهران ایران کشورهای همسایه افغانستان جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۷۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌آهن: به‌تازگی قطار تجاری از افغانستان وارد ایران نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که اخیراً هیچ قطار تجاری از سمت افغانستان وارد محدوده ریلی جمهوری اسلامی ایران نشده است.

در توضیحات شرکت راه آهن آمده است که طبق روال مرسوم عبور بارهای ترانزیتی از کشورهای مختلف، ابتدا تشریفات قانونی و هماهنگی لازم و اخذ مجوز برای عبور بار از کشورهای میانی مسیر انجام می‌شود و سپس نسبت به اعزام قطار اقدام می‌شود.

روز یکم اردیبهشت امسال یکی از رسانه‌های داخلی مدعی شده بود اولین قطار ترانزیتی حاوی بار ۱۱۰۰ متریک تن سنگ معدنی از افغانستان به مقصد ترکیه وارد ایستگاه راه‌آهن در روزنک شد و این اولین محموله تالک افغانستان بود که از مسیر ایران راهی ترکیه می‌شد اما طبق شنیده‌ها در ایران متوقف ماند و اجازه عبور به آن داده نشد.

راه‌آهن اعلام کرد: این در حالی است که برای عبور قطار ذکر شده از افغانستان به ترکیه از مسیر ایران، هماهنگی مربوطه و نهایتاً صدور مجوز راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است.

کد خبر 6085260 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش
  • ایران مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را درباره میدان آرش مردود خواند
  • جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است
  • جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت سریلانکا شریک شود
  • انجام مقدمات اعزام قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند
  • قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه وارد محدوده ریلی ایران نشده است
  • راه‌آهن: به‌تازگی قطار تجاری از افغانستان وارد ایران نشده است
  • توقف قطار ترانزیتی افغانستان در ایران تکذیب شد