Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی سازمان گمرک با تکذیب ادعای دبیر انجمن صنایع روغن نباتی مبنی بر رسوب ۲۶۰ هزار تن روغن‌های بخش خصوصی در بنادر متذکر شد: شرکت‌های پخش روغن می‌گویند وقت سر سر خاراندن ندارند.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز – سعید ترکاشوند؛ روز گذشته (سه شنبه ۴ آبان)، «امیر هوشنگ بیرشک» دبیر انجمن صنایع روغن نباتی در گفتگویی  عنوان کرده بود که بلاتکلیفی دولت در خصوص نرخ ارز و نحوه تخصیص آن در شش ماهه دوم برای صنعت روغن نباتی مشکل ساز می‌شود و اکنون ۲۶۰ هزار تن روغن در بنادر کشور رسوب شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در تشریح این موضوع بیان داشت: دولت به بهانه‌های مختلف از جمله تغییر دولت، انتصاب وزیران، تغییر اولویت‌های ارزی، کمبود ارز و ... از تخصیص ارز به روغن‌های رسوبی بخش خصوصی در بنادر سر باز می‌زند.

در همین راستا «روح الله لطیفی» سخنگوی سازمان گمرک در گفتگو با بازارنیوز نسبت به این اظهار نظر واکنش نشان داده و پیرامون این مسئله اظهار کرد: از شهریور سال جاری تا کنون گمرک حجم زیادی از کالا‌های رسوب شده را ترخیص کرده، به طوری که در ماه گذشته (شهریور) حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی از گمرکترخیص شده است؛ اکنون به جرئت می‌توان گفت که این حجم از ترخیص کالا طی این سال‌ها بی سابقه بوده است.

سخنگوی گمرک ادامه داد: ۶۵ درصد از این آمار شامل  کالا‌های اساسی هستند که باید ارز ترجیحی دریافت کنند و این نشان دهنده آن است که دولت برای تخصیص ارز با مشکلی رو به رو نبوده و حتی پیرامون این مسئله  ممانعتی  وجود ندارد؛ در حال حاضر برخی از کارشناسان معتقدند دولت با چنین حجمی از ترخیص ارز، می‌تواند محاسبات بانک مرکزی بهم بزند.

وی متذکر شد: از ۶ و نیم میلیارد دلار ارزی که در شهریور تخصیص داده اند، ۶۵ درصد آن متعلق به ۵ قلم کالای اساسی نظیر روغن، دانه‌های روغنی، نهاده‌های دامی و کنجاله سویا و جو  و دارو‌های ضروری مورد نیاز مردم بوده است؛ با توجه این مسئله دولت به هیچ وجه از زیر بار مسئولیت تخصیص ارز شانه خالی نکرده است.

لطیفی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که دولت سیزدهم به هیچ وجه مانع از ترخیص کالا و تخصیص ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی نبوده است؛ در مرداد ماه و همزمان با جا به جایی دولت‌ها میزان ترخیص کالا از گمرک تنها ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن از بوده است و این آمار در ماه شهریور و  در ماه نخست حیات این دولت با جهش ۴ میلیون تنی ترخیص کالای اساسی از گمرگ به رقم ۵ میلیون ۳۰۰ هزار تن رسیده است.

سخنگوی گمرک توضیح داد: به طور متوسط در سال گذشته، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن از گمرکات ترخیص شده و این مسئله بدان معنا است که این تعداد کالا با تایید و مجوز همه نهاد‌ها من جمله  بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دیگر نهاد‌های ذی‌ربط انجام شده، اما در سال ۱۴۰۰ و تا قبل از شهریور، پس  از گذشت ۵ ماه از سال ۱۴۰۰ تنها ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تن کالا از گمرک ترخیص شده است؛ باید این نکته را خاطر نشان کرد که در ۵ ماهه گذشته ۳ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار تخصیص داده شده است، اما در شهریور سال جاری ۶ ونیم میلیارد دلار برای ترخیص کالا به ویژه کالای اساسی ارز تخصیص یافته است.

وی افزود: با قیاس میزان تخصیص ارز در ۵ ماهه نخست سال جاری و شهریور سال ۱۴۰۰، یقینا به این نتیجه خواهیم رسید که دولت سیزدهم در راستای حل مشکلات واردکنندگان و به منظور جلوگیری از معطلی  کالای اساسی، تخصیص ارز را به ۲ افزایش داده است.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: با توجه به آمار‌های مذکور، این استدلال که دولت جدید نمی‌خواهد ارزی را برای واردات کالا تخصیص دهد و یا این که بهانه‌های بی اساسی را برای عدم ترخیص کالا عنوان کرده است به هیچ وجه صحت ندارد و این مسئله از لحاظ عملی درست نیست؛ این که چه مقدار از محموله‌های روغن از ثبت سفارش روغن برخوردار هستند و یا این که این دست از محموله‌ها تا چه حد مشکل اسنادی دارند خود مسئله دیگری است.



شرکت‌های پخش روغن می‌گویند وقت سر خاراندن ندارند



لطیفی در ادامه پایان به ادعای رسوب ۲۶۰ تن روغن نباتی در انبار‌های گمرک واکنش نشان داد و گفت: این استدلال هم درست نیست چرا که طبق آخرین برسی‌های انجام شده، شرکت‌های شناخته شده حمل و پخش محموله‌های روغن، به ادعای خودشان وقت سر خاراندن ندارند و این مسئله بدین معناست که ترخیص روغن نباتی از گمرک در حجم بالایی در حال انجام شدن است؛ در نتیجه به نظر نمی‌رسد که بازار با کمبود روغن مواجه باشد.



پایان پیام//

 

برچسب ها: گمرک ، صنایع غذایی ، روغن نباتی ، تخصیص ارز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000PVM

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: گمرک صنایع غذایی روغن نباتی تخصیص ارز کالای اساسی سخنگوی گمرک ترخیص کالا روغن نباتی تخصیص ارز هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۰۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی قائم مقامی دبیر بیستمین جشن مدیران تولید سینما شد

بر اساس تصمیم هیئت مدیره انجمن مدیران تولید، علی قائم مقامی به عنوان دبیر بیستمین جشن مدیران تولید سینما منصوب شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ کامران حجازی عضو هیئت مدیره انجمن مدیران تولید سینما اعلام کرد: بر اساس تصمیم هیئت مدیره انجمن، علی قائم مقامی تهیه‌کننده و از مدیران تولید باتجربه سینما، به عنوان دبیر بیستمین جشن مدیران تولید سینما منصوب شد.

در این رویداد سینمایی، علاوه‌ بر ارج نهادن به پیشکسوتان این حرفه، از مدیران تولید فعال قدردانی می‌شود و فیلم‌های سینمایی نیز از این منظر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

جشن مدیران تولید از مهمترین رویدادهای صنفی است که در دوره‌های گذشته با حضور پرشمار سینماگران و هنرمندان برگزار شده است.

در سوابق حرفه‌ای قائم مقامی، تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی همچون بهشت تبهکاران، پرونده باز است، سیاه باز، گل به خودی، تیغ و ترمه، جشن دلتنگی، کفشهایم کو و مدیر تواید فیلم‌های رستاخیز، چ، کلاه قرمزی و بچه ننه، به رنگ ارغوان، نسل سوخته، شب یلدا، متولد ماه مهر، دارا و ندار و ... به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گمرک استان کرمانشاه به دنبال تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است
  • رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است
  • کمبودی در بازار روغن نباتی وجود ندارد
  • کمبودی در تولید و توزیع روغن نباتی وجود ندارد
  • طلب ۳۵۰ میلیون یورویی صنعت روغن نباتی از دولت
  • ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان ۱۵۴ درصد افزایش یافت
  • معرفی دبیر جشن مدیران تولید سینما
  • توقیف یک دستگاه لندکروز میلیاردی در تمرچین و کشف بیش از ۱۰ تن روغن نباتی قاچاق در بوکان
  • علی قائم مقامی دبیر بیستمین جشن مدیران تولید سینما شد
  • تسریع در روند ترخیص داروها از گمرک/ دپوی سه ماهه سرُم