Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، پریسا علیلو مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی صبح امروز در آئین رونمایی از سامانه دانش‌نامه زنان استان، توسعه، آبادانی و سربلندی ایران اسلامی را مرهون زحمات زنان و مردان دانست و گفت: برای نخستین بار در سطح کشور سامانه و دانشنامه زنان به همت اداره کل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  با بیان این‌که توسعه همه‌جانبه و آبادانی، سربلندی و بالندگی ایران‌زمین، همواره مرهون تلاش‌ها و رشادت‌های زنان و مردان است، اظهار داشت: زنان و مردان ایران اسلامی با وجود تمام محدودیت‌ها، با همت و امید والا از مراحل دشوار تاریخ عبور کردند و نسل‌های آگاه و توانمندی را با مهر و همت والا دانایی و توانایی بخشیدند.

علیلو خاطر نشان کرد: سرزمین ایران با جغرافیایی گسترده و تاریخی پرفرازونشیب به مدد زنان و مردان در حفظ سنت‌ها پایداری کرده و فرهنگ فاخر و تمدن وزین ایران را ماندگار کردند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی گفت: زنان این استان نیز از این امر مستثنا نیستند و نقش پررنگ و تأثیرگذاری در حوزه‌های مختلف داشته‌اند بنابراین حفظ، شناسایی و معرفی آنان برای جوانان امروز ضرورتی انکارناپذیر است.

علیلو با تأکید بر تبیین نقش زنان استان در برپایی تمدن ایران و دین مبین اسلام، یادآور شد: زنان در هر برهه از تاریخ با توجه به محدودیت‌های عرفی و دینی خوش درخشیدند و بنا به شرایط سیاسی و حکمرانی در برخی مقاطع تاریخی کمتر و در برخی پر رنگ‌تر در عرصه‌های مختلف تأثیرگذار بودند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در خصوص ضرورت پی‌جویی نقش زنان آذربایجان غربی از گذشته تاکنون و معرفی مفاخر آن تلاش‌ها و اثرگذاری‌های زنان این استان کار پژوهشی انجام نشده بود درحالی‌که زنان این خطه از اقوام و ادیان مختلف در بستر حوادث اجتماعی سیاسی، دینی و دفاع از وطن نقش‌آفرین و ممتاز هستند و جای خالی اثری فاخر در خصوص آن‌ها کاملاً مشهود بود.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی افزود: عدم وجود دانشنامه‌ای در خصوص زنان نام‌آور استان احساس می‌شد لذا تصمیم بر این شد تا با حضور اساتید و پژوهشگران استان و پس از بررسی برنامه‌های ارائه شده، تهیه و تدوین، این دانشنامه ارزشمند را در اولویت قرار گیرد و معرفی زنانی را که در فرهنگ و تمدن این مرزوبوم تأثیرگذار بودند برای آیندگان ثبت و ضبط کنیم و دین خود را برای حفظ نام و یاد آنان در میراث فرهنگی منطقه انجام دهیم.

علیلو با بیان این‌که سامانه ملی دانشنامه زنان استان و همچنین فاز اول تحقیقات میدانی به اتمام رسیده، اظهار کرد: این دانشنامه تا دور افتاده‌ترین روستا‌ها در تمام شهرستان‌ها مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات بسیار ارزشمندی از زنان آذربایجان در طول تاریخ جمع‌آوری‌شده است. این دانشنامه ارزشمند سخن از زنان نام‌آوری است که در استان ما در طول تاریخ با بذل جان و مال و نمایش شجاعت و توانایی‌های خود در راه اعتلای ایران اسلامی و آذربایجان کوشیده‌اند.

وی عنوان کرد: ایجاد فضایی برای معرفی زنان نامدار، بهترین گامی است که می‌توان در زمینه توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه بانوان برداشت. این رویکرد باعث می‌شود بانوان، هم‌نسلان و نیز نسل پیش از خود را به خوبی بشناسند و برای تقویت خود تلاش کنند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی افزود: تهیه و تدوین این‌گونه آثار ارزشمند به بانوان درسی بزرگ می‌دهد، اینکه فارغ از فضای منفی موجود درباره زنان، جایگاهی وجود دارد که در آن زن تصمیم‌گیرنده و سیاست‌گذار بوده است و در حوزه‌های مختلف در طول تاریخ نیز نقشی بسزا داشته است. انتظار می‌رود با معرفی و مطالعه زندگی زنان این استان درباره محدودیت‌ها صحبت نکنیم و ازاین‌رو فضا را برای حضور پررنگ‌تر در جامعه فراهم کنیم.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی گفت: پژوهش‌های بسیاری وجود دارد که به زنان و مردان در کنار هم پرداخته است؛ اما این اثر اولین دانشنامه محلی و منطقه‌ای است که به‌صورت خاص به مفاخر بانوان استان از عصر قاجار تا دوره معاصر می‌پردازد.

علیلو گفت: این طرح نخستین دانشنامه‌ای است که زنان شهید، مادران شهدا و واقفان زن را جزو مفاخر معرفی کرده است و اولین دانشنامه‌ای است که افراد را تنها به‌صورت الفبایی تنظیم نکرده بلکه دسته‌بندی مفهومی از آن‌ها ارائه کرده است که دسترسی به آن برای پژوهشگران آسان‌تر باشد.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زنان آذربایجان غربی ارومیه حقوق زنان زنان و خانواده مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی زنان و مردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۰۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۳۰ هزار قطعه زمین روستایی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رئیس بنیاد مسکن کشور در سفر به ارومیه با اعلام این خبر گفت: در کل کشور ۱ میلیون قطعه زمین به روستائیان واکذار میشود که سهم آذربایجان غربی برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سی هزار قطعه زمین است 

غلامرضا صالحی افزود: از این مجموع ۱۵ هزار قطعه سهم سال ۱۴۰۲ است که تا پایان تیرماه واگذار میشود و ۱۵ هزار قطعه سهم امسال است که تا پایان شهریورماه به متقاضیان تحویل داده خواهد شد

وی از افزایش ۵ هزار فقره‌ای تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در آذربایجان غربی هم خبرداد وگفت:سال گذشته ۱۷ هزار ۵۰۰ فقره تسهیلات پرداخت شد که امسال به ۲۲ هزار و ۵۰۰ رسیده است که تا بزودی پرداخت خواهد شد 

رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه تعداد خانه‌های مقاوم استان ۳۴ درصد است و از میانگین ۵۸ درصدی کشور کمتر است گفت: در مدت فعالیت دولت سیزدهم سهم آذربایجان غربی مقاوم سازی ۴۰ هزار خانه روستایی بوده است که ۸۰ درصد آن تا کنون محقق شده است

صالحی با بیان اینکه سقف تسهیلات از ۲۵۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون رسیده است خاطرنشان کرد: انتظار میرود مردم رغبت بیشتری برای دریافت این تسهیلات داشته باشند

وی افزود: با کمک نهاد‌های حمایتی در نظر داریم تمام واحد‌های نیمه تمام را که به علت کمبود نقدینگی خانواده‌ها به اتمام نرسیده است را از محل حساب ۱۰۰ امام تکمیل کنیم 

 رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور از ۴ هزار میلیارد تومان سهمیه قیر برای بهسازی معابر روستایی هم خبرداد و‌کفت: سهم آذربایجان غربی از این میزان قیر ۱۷۴ میلیارد تومان است که بزودی تخصیص داده میشود

غلامرضا صالحی همچنین به بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب دیده ۲زلزله خوی هم اشاره کردو گفت؛ ۳هزار و ۲۸۰ واحد احداثی و ۲۰ هزار واحد تعمیری داشتیم که در حال حال به پیشرفت ۹۶ درصدی رسیده اند و تا پایان اردیبهشت ماه به مردم تحویل داده میشوند

دیگر خبرها

  • رونمایی نخستین «موتور ۶ سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • چتر حمایت بهزیستی آذربایجان غربی بر سر بیش از ۹۰۰۰ زن سرپرست خانوار
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • واگذاری ۳۰ هزار قطعه زمین روستایی در آذربایجان غربی
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد روستایی در سطح کشور
  • نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در آذربایجان غربی برگزار می شود
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • موسوی بجنوردی: «دانشنامه حقوق ایران» به زودی منتشر می شود
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی