تولیت آستان قدس رضوی: اخلاص و اخلاق، عامل موفقیت حلقههای صالحین است
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۲۷۴۳
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی، چهارشنبه در پنجمین دوره از همایش سراسری اساتید شبکه تربیتی صالحین بسیج که در تالار قدس حرم مطهر امام رضا(ع) با حضور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، افزود: برگزاری اجتماعات در کنار مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) منشاء پرباری، پویایی، تحرک بیشتر و برکات عظیم تر است و باید به مضجع شریف ثامن الحجج مشرف شد و تشخیص و تدبیر صحیح را از آن حضرت الهام گرفت و مشمول عنایت ویژه ابالحسن (ع) شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار داشت: برگزاری اجلاسیه سراسری اساتید شبکه تربیتی صالحین در کنار مرقد شریف امام هشتم (ع) زمینه گرفتن شفاعت اساتید از آن امام را فراهم می کند تا با دست پر از کنار این قله معرفت و علم به مناطق خود بازگردند و مسوولیت سنگین هدایت جامعه بویژه نسل جوان را برعهده گیرند.
وی بیان کرد: وظیفه اساتید شبکه صالحین هدایت نسل جوان در برابر امواج سهمگین و فریبنده است و ممکن نیست که انسان در این مسیر، بدون هدایت ولی خدا، حضرت امام رضا(ع) به توفیق دست یابد.
تولیت آستان قدس رضوی به تشرف رهبر معظم انقلاب به حرم مطهر رضوی اشاره و بیان کرد: معظم له قبل از کرونا سالی ۲ مرتبه به مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) مشرف می شدند و در مسیر تهران به مشهد بسیار پرنشاط و بشاش بودند و در مسیر برگشت به سبب جدایی از امام رضا(ع) اشک از چشمانشان جاری می شد.
وی ادامه داد: زیارت بارگاه منور رضوی به رهبر معظم انقلاب نشاط و شادابی و جوانی می بخشید و تا مدتها حال خوبی از این زیارت در جسم و روحشان باقی می ماند و در این زیارت از امام رضا(ع) برای هدایت الهام می گرفتند و هنگام بازگشت فقط غصه جدا شدن از آن حضرت را داشتند.
حجت الاسلام مروی اظهار داشت: برکات الهام گرفتن از امام رضا(ع) و تاثیر این زیارت بر رهبر معظم انقلاب در اقتدار بین المللی و به زانو درآوردن دشمن تبلور می یافت که همه آن از برکات توجه به خدا، اخلاص و حرکت برای جلب رضایت خدا بود.
وی اظهار داشت: بسیاری افراد باهوش و سیاستمدار هستند اما اثرگذاری مطلوب را بر جامعه در هدایتگری خود ندارند، آنچه به این اقتدار و هدایتگری نقش آفرینی و تاثیر می دهد، داشتن اخلاص و توجه به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.
حجت الاسلام مروی با تاکید بر رعایت عدالت در گفتار و موضع گیریها، افزود: مگر می شود فردی مورد غضب خداوند متعال باشد اما بتواند در مسیر هدایت جامعه گامهای درستی برداشته و موفق شود.
وی بیان کرد: پارسال سه مرتبه رهبر معظم انقلاب در خصوص رعایت مسائل اخلاقی تذکر دادند، در مساله ای که تدبیر رهبری معظم بر آن قرار دارد، نباید شک نمود و نباید به اختیار خود از بین بیانات ایشان انتخاب یا گلچین کرد، نباید به برخی چیزها دائما پرداخته و آنرا به جامعه تزریق کرد اما به یک سری چیزها کمتر پرداخته شود که مورد تاکید رهبری معظم و حکیم بوده و بنا به مصلحت جامعه عنوان شده است.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر می خواهیم هدایتگر جامعه و مورد اعتماد مردم بویژه نسل جوان باشیم، باید در گفتار و موضع گیریهایمان تقوا و اخلاص را در نظر گرفته و خط کشی نکنیم، فضای جدیدی که رهبری با واژه جدید (جهاد تبیین) ایجاد می کنند، قطعا به مصلحت جامعه است و باید به آن پرداخته شود.
حجت الاسلام مروی اظهار داشت: هنگام آسیب شناسی یک پروژه همه عوامل مادی و تکنیکی و فنی و ... را در نظر می گیریم اما اینکه داشتن اخلاص و برای رضای خدا کار کردن چقدر در موفقیت یا عدم موفقیت تاثیر داشته است را بعضا در نظر نمی گیریم.
وی بیان کرد: وقتی کار برای خدا انجام شود، همه موانع از مسیر برداشته می شود، در طول ۴۳ سال گذشته از انقلاب، همه موفقیت های ایران اسلامی در نتیجه داشتن اخلاص بوده است و امروز نیز اگر اخلاص و تقوا داشته باشیم، نفوذ کلام خواهیم یافت و کارمان برای هدایتگری جامعه همراه با موفقیت خواهد بود.
برچسبها مشهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احمد مروی سازمان بسیج مستضعفان تولیت آستان قدس رضویمنبع: ایرنا
کلیدواژه: مشهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احمد مروی مشهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احمد مروی سازمان بسیج مستضعفان تولیت آستان قدس رضوی تولیت آستان قدس رضوی رهبر معظم انقلاب حجت الاسلام امام رضا ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۲۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب مقوم عاملیت زن مسلمان
حجاب مقولهای شرعی و اعتقادی است که پس از انقلاب اسلامی در تقاطع با سیاست، به امری هویتی و گفتمانی تبدیل شد که به تبع آن در سالهای اخیر بستر منازعات اجتماعی میان برخی از اقشار جامعه بوده است. مهمترین عامل تغییر نگاه و رویکرد جامعۀ ایرانی نسبت به مقوله حجاب و تبدیل آن از یک واجب دینی به امری اجتماعی و سیاسی، سخنرانیهای امام خمینی(ره) در بحبوحه مبارزات سیاسی مردم علیه حکومت پهلوی بود.
امام(ره) به عنوان رهبر و شخصیتی کاریزماتیک، نقش مهمی در جذب زنان به گفتمان انقلاب اسلامی داشت. کلید واژه «زن» که مکرر در این سخنرانیها به کار میرفت کدی بود که به جامعه ضرورت حضور و عاملیت زنان در تمامی عرصههای اجتماعی و مذهبی -سیاسی را گوشزد مینمود، حضوری که نمادش حجاب بود.
مینو صمیمی یکی از وابستگان دربار پهلوی در توصیف گرایش فراگیر زنان محجبه تظاهرکننده به چادر مینویسد: «در میانشان زنانی از هر صنف و طبقه وجود داشت. دانشجو، خانهدار، کارمند، متخصص، حتی زنان مربوط به طبقه متوسط تحصیل کرده در کشورهای غربی و حضور یکپارچه این زنان علاوه بر اینکه نمایشی تحسین برانگیز از جرأت و شهامت و اراده زنان ایرانی محسوب میشد، نشان دهنده جنبههای مذهبی انقلاب ایران نیز بود». طبق چنین گفتمانی که رویکرد ایجابیای به حجاب یعنی تبیین حجاب به عنوان شاخصه هویتی زن مسلمان و عامل تکریم او داشت؛ زن بواسطه حجاب، نه تنها خانه نشین و محدود نمیشد بلکه هویتی ارزشمند پیدا میکرد.
نماد انقلابی گری زن مسلمان
شواهد تاریخ انقلاب اسلامی نشان میدهد در این مقطع طیف گستردهای از زنان جامعه با میل و رغبت حجاب را انتخاب میکنند. حجابی که آن را مایه مباهات به دیگر زنان و نماد انقلابیگری زن مسلمان میدانند. اگر چه حجاب در میان انقلابیون غیر مذهبی، پذیرفته نشد اما مخالفتی هم با آن وجود نداشت و بالعکس. تصاویر موجود در آرشیو اسناد انقلاب اسلامی به خوبی گویای مبارزات انقلابی هم زمان زنان با حجاب و بیحجاب در کنار یگدیگر است. در واقع گفتمان انقلاب اسلامی مانند چتر فراگیری سوژههای اجتماعی- سیاسی مختلف را زیر سایه خود گرفت و همگان را در یک نقطه مشترک گرد هم جمع کرد که آن همان «ضدیت بر ضد شاه وگفتمان مدرنیزاسیون او بود». یکی از این سوژهها زنان بودند که توانستند در عینیتیابی گفتمان انقلاب اسلامی کنشگری فعال باشند.
گفتمان انقلابی امام(ره) تا پایان دفاع مقدس برگ برنده جمهوری اسلامی بود و کارکردهای مثبت فراوانی نیز برای جامعه مسلمان ما داشت اما بعد از این مقطع، کم کم شاهد به حاشیه رفتن رویکرد مذکور و ظهور گفتمان سنتی و محافظه کارانهای از اسلام هستیم که تمایلی به حضور زنان در جامعه ندارد. در این گفتمان دینی؛ الگوی سنتی، ترویج و مورد ستایش قرار میگیرد و مبلغین و متولیانش رویکرد غالباً سلبی به حجاب، یعنی تبیین حجاب به عنوان عامل بازدارنده انحرافات مردان جامعه را در پیش میگیرند. گفتمان سنتی مذکور در مواجهه با ورود مظاهر مدرنیته و رسانههای جدید و نیز بروز تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دهه ۷۰ که موجی از غرب گرایی را در ایران رواج داد، موضعی انفعالی داشته است.
حجاب و رویکردهای فرهنگی منفعلانه و بحران اقتصادی
در سالهای اخیر جامعه ما در عرصه اقتصادی هم به شدت دچار بحران بوده است. تحریمهای فلجکننده بینالمللی از یک سو و ناکارآمدی و فساد مدیریتی برخی از مسئولین و کنشگران سیاسی از سوی دیگر، به وضعیت نابسامان موجود دامنزده و بستر بروز تبعیضها و بیعدالتیهای فراوان شده است. روندی که موجب نارضایتیهای گسترده در میان اقشار مختلف جامعه است. این نارضایتیهای عمومی شدید نسبت به وضعیت معیشتی، یکی از عوامل اصلی نافرمانیهای مدنی چند سال اخیر مردم؛ از جمله حوادث پیرامون گشت ارشاد بود. حوادثی که کنشگران اصلی آن، زنان و دختران جوانی بودند که بیش از دیگران نسبت به موقعیت خود در جامعه، احساس فرودستی و تبعیض داشتند و مخالفت با حجاب به عنوان یکی از ارزشهای نمادین جمهوری اسلامی را نوعی کنش مبارزاتی تلقی میکردند چرا که اساساً نه تنها با مفهوم حجاب، احساس قرابت هویتی نداشتند بلکه آنرا مانع و محدودیتی برای بروز زنانگی خود میدیدند. این طیف از زنان بواسطه عدم آگاهی از فلسفه اصیل و هویت بخش حجاب که تحت تأثیر نگاه متحجرانه بود و دیگری متأثر بودن از فرهنگ متجدد غرب و رسانههای معاند با جمهوری اسلامی و احساس تبعیض و عدم رضایت از حکومت، به راحتی با اغتشاشگران همراه میشدند.
امام خمینی(ره) و برساخت هویت زنانه در انقلاب اسلامی
این خط مبارزاتی اگر چه توسط مخالفین جمهوری اسلامی، ظرف چند سال و خارج از مرزهای ایران توسط شبکههای اجتماعی به آنها دیکته شده بود اما زمینه و بسترش سالها پیش بواسطه بیتوجهی ما نسبت به زنان و عاملیت مهم آنها در جامعه اسلامی، فراهم شد. مقطعی که غالباً زنایده ال مسلمان؛ زنی محجوب و مستور در خانه ترسیم میشد که در مواجهه با دوگانه خانه داری و فعالیت اجتماعی؛ خانه داری را ترجیح میدهد. در آن مقطع هر گاه از ضرورت حجاب سخن گفته شد، غالباً نه به این منظور بود که حضور همراه با امنیت را برای زن در عرصه اجتماع تسهیل کند؛ بلکه هدف، جلوگیری از انحراف جامعه بود. هدفی که اگر چه از کارکردهای مثبت حجاب است اما به هیچ وجه از بیان صریح قرآن مستفاد نمیشود. اتفاقاً دال محوری در آیه ۵۹ احزاب؛ تشخص و هویت زن باایمان است که بواسطه حجاب نمود ظاهری و بیرونی مییابد و حجاب عامل حفاظتش در برابر آسیبهای اجتماعی است. این نوع نگاه به زن و حجاب همان نگاهی است که در بدو انقلاب توسط امام خمینی(ره) رواج داده شد. امام(ره) بواسطه این اجتهاد در زمانی کوتاه، بسیاری از زنان را با گفتمان انقلاب اسلامی همراه نمود. با پیوستن زنان به مبارزات بود که در کمتر از شش ماه، حکومت پهلوی سرنگون و انقلاب به پیروزی نهایی رسید. امام خمینی(ره) با تیزبینی و تیزهوشی خاص خود دریافته بود که انقلاب اسلامی ایران بدون شرکت بانوان به ثمر نخواهد رسید. ایشان در پاریس موکدا و صریحاً اعلام نمودند که شرکت خانمها در تظاهرات و راهپیماییها ولو با منع صریح پدران و شوهرانشان مواجه شوند، واجب است و آنها حق ندارند مانع شرکت زنان شوند. طرح مسئله تکلیف شرعی زنان برای شرکت در فرآیند انقلاب از سوی امام، تمامی محیطهای خصوصی و عمومی را به چالش کشید.
امروز اگر به دنبال پایان دادن به چالشهای پیرامون موضوعات فرهنگی مانند حجاب که اساساً مربوط به زنان است هستیم؛ راهی جز بازگشت به گفتمان امام خمینی(ره) نداریم. گفتمانی که در آن زن مسلمان ضمن داشتن هویتی مستقل در جامعه از عاملیتی همسان با عاملیت مردان برخوردار است و حجاب مقوم چنین عاملیتی میباشد.
منبع: روزنامه قدس