Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@20:47:29 GMT

قاتل خاموش در کمین است، هوشیار باشید

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۵۰۱۹

قاتل خاموش در کمین است، هوشیار باشید

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، دکتر نرگس باقری کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد هشدار داد: با توجه به شروع فصل سرما، هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: متاسفانه همه ساله تعداد زیادی از هموطنانمان قربانی قاتل خاموش یا همان گاز مونواکسید کربن به دلیل استفاده ناصحیح و عدم رعایت اصول ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری‌های نفتی و گازی می‌شوند.

بیشتر بخوانید

قاتل خاموش جان ۲ جوان را در سرخون گرفت

دکتر باقری اضافه کرد: منو کسید کربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو و بدون طعم و غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل، دود اگزوز اتومبیل و زغال چوب حاصل می‌شود.

او ادامه داد: تماس با مونوکسیدکربن خصوصا در مدت طولانی می‌تواند سبب تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ شود که این علائم در کودکان سریعتر بروز می‌کند همچنین تماس طولانی مدت کودکان حتی با مقادیر کم این گاز خطرناک باعث بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی کودک شود.

دکتر باقری با بیان اینکه ۷۸۴ نفر از هموطنانمان در سال ۱۳۹۸ و ۲۳۵ نفر در پنج ماه نخست سال ۹۹، در اثر مسمومیت با منوکسید کربن جان باخته اند گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا پایان شهریورماه امسال ۳۲ مورد گازگرفتگی در استان به مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم معاونت غذا و دارو گزارش شده است.

او توصیه کرد: هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منو کسید کربن، اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها حاصل شود. همچنین، از استفاده از آب‌گرم‌کن نفتی یا گازی و یا دستگاه پکیج در داخل محیط حمام و یا محیط‌های کوچک دربسته اکیدا خودداری گردد.

دکتر باقری تاکید کرد: حضور در گاراژ‌های دربسته که در آن اتومبیل با موتور روشن وجود دارد خطر بروز مسمومیت با منوکسیدکربن را به همراه دارد ضمن اینکه در هنگام بروز آتش‌سوزی علاوه بر ایجاد گاز منوکسیدکربن، گاز سیانید از سوختن مواد پلاستیکی ایجاد می‌شود که شدیداً سمی است.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مونوکسید کربن وسایل گرمایشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۵۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد/ پدافند هوایی هوشیار است

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حادثه اصفهان، گفت: با توجه به هوشیاری ما، چند شی پرنده بود که به آنها هم تیراندازی شد.

به گزارش مشرق،امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره صدای انفجار در اصفهان اظهار داشت: انفجار صبح امروز در آسمان اصفهان مربوط به تیراندازی سامانه‌های پدافند ضد هوایی به شئ مشکوکی بوده که هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است.

کارشناسان مربوطه در حال بررسی ابعاد موضوع می‌باشند که پس از دریافت نتیجه، مراتب را اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • آمریکا و اسرائیل توان مقابله با ایران را ندارند
  • در جنگ روایت‌های دشمن باید هوشیار باشیم
  • تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد/ پدافند هوایی هوشیار است
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟
  • کاهش ۳۴درصدی مسمومیت با گاز مواکسید کربن درچهارمحال و بختیاری
  • دانش‌آموزان در برابر هجمه دشمن هوشیار باشند
  • بیجار سرزمین شهدا و مجاهدت های خاموش است
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود