Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که با ۱+۴ گفتگو داریم، یادآور شد: هنوز زمینه لازم برای این‌که آمریکایی‌ها بتوانند به برجام برگردند فراهم نشده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته (چهارشنبه) پنجم آبان ماه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به مدت پنج ساعت به رایزنی و گفتگو پرداخت در گفت‌وگویی این مذاکرات را جدی و سازنده خواند و گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران دستورکار اصلی گفتگو‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی خبر رویترز درباره از سرگیری مذاکرات با ۱+۵ را شیطنت آمیز خواند و افزود: ما با ۱+۴ گفتگو داریم و هنوز زمینه لازم برای این‌که آمریکایی‌ها بتوانند به برجام برگردند فراهم نشده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که ایران باید پاسخ سؤالات خود را از آمریکا بگیرد نه اروپا نیز اظهار داشت: هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اتحادیه اروپاست و در این جایگاه هم در دوره‌های قبل چنین گفتگو‌هایی را داشتیم و الان در ادامه همان گفتگو‌ها ایشان (انریکه مورا) به عنوان هماهنگ کننده کشور‌های ۱+۴ و ایران نقش آفرینی می‌کند و این گفتگو‌ها بر آن اساس شکل گرفته است.

باقری تأکید کرد: گفتگو‌های ما عملا با ۱+۴در نوامبر اجرایی خواهد شد.

گفتنی است باقری پس از مذاکرات پنج ساعته با انریکه مورا در توئیتی نوشت: گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای با انریکه مورا درباره عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را آغاز کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.

لازم به ذکر است باقری در مذاکرات دیروز در بروکسل در خصوص لغو موثر تحریم‌ها و پایبندی سایر طرف‌ها به تعهدات خود به رایزنی پرداخت.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این ملاقات با تاکید بر تجربه چند ساله بدعهدی در اجرا و نهایتا خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام توسط ایالات متحده و بی عملی کشور‌های اروپایی در عمل به تعهدات پذیرفته شده خود، بیان کرد: آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو موثر تحریم‌ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید خواسته‌های ایران در این‌خصوص‌را برآورده سازد.

باقری ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتار‌های غیرقانونی طرف‌های مقابل را خواسته غیرقابل چشم پوشی ایران خواند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز چهارشنبه پنجم آبان ماه در نشستی خبری درباره مذاکرات تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم از نقطه بن بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم، ولی فرمتی که در مذاکرات وین شکل گرفته را قبول داریم و به زودی پس از ارزیابی از گفتگو‌های امروز آقای باقری با آقای مورا و مسئولان اتحادیه اروپا درباره این‌که در چه تاریخی وارد گفتگو و مذاکره با ۱+۴ شویم، تصمیم می‌گیریم. ولی دیر نخواهد بود و بزودی این اتفاق خواهد افتاد و با ۱+۴ گفتگو‌ها را از سر می‌گیریم.

باقری پیش از عزیمت به بروکسل در توئیتی نوشته بود: ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند.

 «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه ۲۲ مهر ماه سفری به تهران داشت و با علی باقری دیدار و گفتگو کرد و در پایان طرفین توافق کردند که مباحث باقیمانده را در بروکسل ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علی باقری مذاکرات با ۱ ۵ تحریم وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا معاون سیاسی ۱ ۴ گفتگو انریکه مورا گفتگو ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۶۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت خارجه باید کمپین تحریم رژیم صهیونیستی را راه بیاندازد

رهبر معظم انقلاب بارها در صحبت هایی که داشتند از تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی صحبت به میان آوردند، برای مثال در دهم آبان ماه که فرمودند: باید بمباران غزه فوراً قطع شود و راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی بسته شود. باید با تحریم همه‌جانبه مانع از تجارت صهیونیست‌ها در عرصه بین‌الملل و تامین منابع مالی جنایت‌های مختلف ضدبشری شد و مسیر‌های مالی آنان و کارتل‌های بین‌المللی که برای آنها کار کرده و زمینه گردش مالی و اقتصادی صهیونیست‌ها را فراهم می‌کنند را مسدود کرد.  

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره وظایف دستگاه‌های مختلف در این زمینه گفت: بخشی از مسئولیت اصلی این امر برعهده وزارت صمت است، البته قوه قضائیه و وزارت خارجه نیز در این زمینه مسئولیت‌هایی برعهده دارند.

وی ادامه داد: برای مثال وزارت خارجه باید کمپین تحریم رژیم صهیونیستی را راه بیاندازد و از کشورهای فعال در این زمینه دعوت کندتا اقدامی صورت گیرد. بخشی از مسئولیت وزارت خارجه این است که زمینه‌های این امر را فراهم کند.

قنادباشی بیان کرد: در کشورهای غیرمتعهد اکثریت کشورها مخالف جنایات در غزه هستند. سازمان همکاری اسلامی هم ظرفیت بسیار بزرگی است که وزارت خارجه می‌تواند این کشورها را در این زمینه فعال کند. مجمع عمومی سازمان ملل و نمایندگان ما در سازمان ملل می‌توانند در این زمینه فعال باشند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: تا الان وزارت خارجه حداکثر توان خود را به کار گرفته است، اما باید توان خود را در این زمینه افزایش دهد و کارشناسان نخبه به کار بگیرد. همچنین افرادی که اهمال‌ورزی می‌کنند را توبیخ کند. 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»
  • وزارت خارجه باید کمپین تحریم رژیم صهیونیستی را راه بیاندازد
  • بلینکن هفته آینده به اروپا می‌رود/ دیدار با مکرون درباره اوکراین در دستور کار
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • خطر جنگ جهانی در صورت اعزام نظامیان ناتو به اوکراین
  • دیدار سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • خبر خروج هیات اسرائیلی از قطر تکذیب شد؟
  • آغاز رایزنی امیرعبداللهیان و هنیه
  • سفر اسماعیل هنیه به ایران/ حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه چین/ جزئیات تماس تلفنی بورل با امیرعبداللهیان