Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@17:31:40 GMT

امشب ماه در وضعیت تربیع سوم قرار خواهد گرفت

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۶۷۵۸

امشب ماه در وضعیت تربیع سوم قرار خواهد گرفت

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه پنج شنبه -۶ آبان‌ماه- در موقعیت صورت فلکی خرچنگ وارد ربع آخر می‌شود، ساعت ۲۲:۱۲ طلوع می‌کند و حوالی ساعت ۱۲:۳۵ روز بعد غروب می‌کند.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره زهره پنج شنبه -۶ آبان‌ماه- در فاز نیم تاب قرار خواهد گرفت؛ این سیاره به صورت قرص نیمه روشن قابل رصد است و با قدر منفی ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ اولین جرم روشن قابل مشاهده با چشم بعد از غروب خورشید است. از مختصات رصدخانه لارستان، بعد از تاریکی نسبی آسمان ۲۸ درجه بالای افق جنوب غربی حضور دارد. از آنجایی که این سیاره به خورشید نزدیک است و مدار آن در مدار سیاره ما به دور خورشید قرار دارد و سیاره داخلی محسوب می‌شود، همیشه لحظاتی قبل از طلوع خورشید یا بعد از غروب خورشید قابل مشاهده است بنابراین اغلب به این سیاره ستاره صبح یا ستاره عصر گفته می‌شود.

وی افزود: فاز سیاره زهره بسته به موقعیت آن نسبت به زمین متفاوت است. به عنوان مثال هنگامی که از میان زمین و خورشید عبور می‌کند طرفی که به سمت زمین است مانند ماه نو کاملاً بدون نور است و برعکس زمانی که در مدار خود مقابل زمین قرار می‌گیرد و تقریباً از پشت خورشید می‌گذرد، مانند ماه بدر کاملاً روشن به نظر می‌رسد. هر چند به علت دوری برای رصد از زمین کم فروغ است؛ امشب سیاره ناهید ساعت ۱۹:۵۰ غروب می‌کند.

تربیع سوم ماه

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: آنچه ما در شب‌های پیاپی در آسمان می‌بینیم از تاریکی مطلق آغاز می‌شود، سپس به صورت هلال باریک در می‌آید و تا یک قرص کاملاً درخشان پیش می‌رود و در نهایت مسیر مشابهی را باز می‌گردد تا در آسمان محو شود. پنج شنبه شب ماه در موقعیت صورت فلکی خرچنگ وارد ربع آخر این دوره می‌شود؛ ساعت ۲۲:۱۲ طلوع می‌کند و حوالی ساعت ۱۲:۳۵ روز بعد غروب می‌کند.

وی تصریح کرد: در این زمان از فازهای ماهانه تقریباً نیمی از ماه به صورت یک نیم دایره روشن به نظر می‌رسد. لحظه قرار گرفتن ماه در ربع آخر زمانی است که از دید ناظران زمینی طول دایره البروجی ماه دقیقاً ۹۰ درجه از طول دایره البروجی خورشید فاصله دارد. پس به طور کلی اگر از بالا به زمین، ماه و خورشید نگاه کنیم متوجه می‌شویم که رخ دادن گام‌های مختلف ماه به نوعی از تغییر زاویه‌ای میان ماه، زمین و خورشید حاصل می‌شود. اگر زمین را رأس زاویه در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که زاویه میان ماه و خورشید به هنگام ماه نو صفر است، در یک چهارم نخست یا ربع اول به ۹۰ درجه می‌رسد، هنگام ماه کامل ۱۸۰ درجه و در یک چهارم سوم ۲۷۰ درجه است.

کد خبر 531665

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نجوم رویداد نجومی رویدادهای نجومی پدیده نجومی رویداد نجوم پدیده نجومی امروز رویداد نجومی 1400 عکاسی نجومی نجوم 1400 نجوم سال ۱۴۰۰ پدیده های نجومی سال ۱۴۰۰ نجوم تقویم نجومی 1400 تقویم نجومی سال 1400 شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۶۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه ملک تا ساعت ۲۱ امشب باز است

به گزارش خبرگزاری مهر، در این رویداد فرهنگی که سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ از ساعت ۱۸ تا ساعت ۲۱ در تالارهای موزه‌ای مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برپا خواهد شد، ۱۰ تور ویژه با حضور گردشگران و دوستداران فرهنگ و هنر به ترتیب زیر به اجرا درمی‌آید.

۱- تور خوش‌نویسی و قرآن‌نگاری / راوی: محمدعلی بدری / ساعت اجرا: ۱۹:۳۰ و ۲۰:۳۰/ محل اجرا: تالار خوش‌نویسی

۲- تور پزشکی سنتی و گیاهان دارویی / راوی: نوشاد رکنی / ساعت اجرا: ۱۹/ محل اجرا: تالار علوم

۳- تور نجوم و اسطرلاب / راوی: محمد نوروزی / ساعت اجرا: ۱۹ و ۲۰/ محل اجرا: تالار علوم

۴- تور آثار لاکی / راوی: روشنک سعادتی / ساعت اجرا: ۱۹:۳۰ و ۲۰:۳۰/ محل اجرا: تالار آثار لاکی

۵- تور خاندان غفاری و نقاشی دوره قاجار / راوی: علیرضا حیدری، ساعت اجرا: ۱۹ و ۲۰، محل اجرا: تالار خاندان غفاری

۶- تور شخصیت‌های تاریخی / راوی: پیمان سمندری / ساعت اجرا: ۱۹:۳۰ و ۲۰:۳۰/ مکان اجرا: تالار هنر و زندگی

۷- تور جغرافیا در علوم اسلامی / راوی: نوشاد رکنی / ساعت اجرا: ۲۰/ مکان اجرا: تالار علوم

۸- تور تاریخ به روایت سکه / راوی: فاطمه رازی‌پور / ساعت اجرا: ۱۹ و ۲۰/ مجل اجرا: تالار سکه

۹- تور خوش‌نویسی در هنر اسلامی / راوی: حمیدرضا قلیچ‌خانی / ساعت اجرا: ۱۹/ محل اجرا: تالار خوش‌نویسی

۱۰- تور افسانه‌ها و آئین‌های نوروزی / راوی: الهه حریریان / ساعت اجرا: ۱۹، ۱۹:۳۰ و ۲۰/ محل اجرا: بخش کودک

برنامه «شب در موزه» با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و موزه ملی ایران به مناسبت نوروز ۱۴۰۳ و جشن میلاد امام حسن علیه‌السلام برگزار می‌شود.

کتابخانه و موزه ملی ملک دوستداران فرهنگ و هنر به ویژه گردشگران نوروزی را به حضور در این برنامه جذاب فرامی‌خواند.

کد خبر 6062694 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • جهان چگونه به پایان می‌رسد؟ تصویری ترسناک از سرنوشت هر سیاره پس از مرگ خورشید
  • نفوذ زمینی‌ها به ماه و خورشید در سالی که گذشت
  • ماه در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • آیا خورشید می‌تواند زمین را ببلعد؟
  • اگر زمین یک لحظه نچرخد، چه می‌شود؟
  • تعداد مورچه‌های جهان مشخص شد؛ چند مورچه در سیاره زمین زندگی می‌کنند؟
  • نوروز در هفت آسمان
  • موزه ملک تا ساعت ۲۱ امشب باز است
  • یک نظریه جنجالی؛ آیا زمین می‌تواند «تخت» باشد؟
  • اگر اندازه سیاره زمین دو برابر بود چه می‌شد؟