Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-20@00:10:10 GMT

دست فرمان جبلی

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۶۷۹۵

دست فرمان جبلی

گروه سیاست سایت فردا - رویکرد صداوسیما در هفته گذشته بیش از هر وقت دیگری مورد توجه قرار گرفت. دلیلش نحوه پوشش خبر در ماجرای حمله سایبری و اختلال بنزینی ، همچنین پیگیری مساله انتصاب داماد زاکانی بود. رویکردی که طی سال‌های گذشته از این رسانه کمتر دیده شده بود. لذا اکنون که همزمان با تغییرات مدیریتی در رسانه ملی چنین تحولی در رویکرد سازما مشاهده شده، توجه همه جلب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از چرخش صداوسیما به سوی مردم گفتند و برخی دیگر نیز همچنان بدبینانه نگریسته و اصرار کردند که اتفاق خاصی نیفتاده است. 

روزنامه «جهان صنعت» در شماره امروز خود در گفت‌وگو با 6 نفر از سیاسیون و چهره‌های اهل رسانه این موضوع را بررسی کرده است. 

احمد مازنی، رییس کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم ازجمله آنهایی است که می‌خواهد برای امیدوار شدن به رسانه ملی منتظر بماند. او می‌گوید: «برای قضاوت درباره مدیریت جدید صداوسیما هنوز زود است. باید منتظر ماند و دید که آقای جبلی چه راهبردهایی را در سازمان اعلام می‌کند و چه حرف و اقدام تازه‌ای خواهد شد.. اگر ما به اندازه‌ای قانع شویم که پیگیری یک مساله با شائبه فساد در صداوسیما پیگیری شود یا درباره مساله بحران‌سازی مثل بنزین اطلاع‌رسانی شود، درست نیست. این خیلی کم است. صداوسیما اشکالات ساختاری دارد که با این گزارش‌ها و رفتارها اصلاح نمی‌شود.»

محمد ‌هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که سابقه مدیریت سازمان صداوسیما را نیز دارد هم همین نظر را دارد. او با تاکید بر اینکه «با یک گل بهار نمی‌شود» می‌گوید: «دقت داشته باشید که رسانه ملی با دادن دو تا خبر از یک جریانی، ملی نمی‌شود. ما شاهدیم که حضور جریان‌های سیاسی در صداوسیما عادلانه نیست. مثلا اصلاح‌طلبان یا اعتدالگرایان در هیچ برنامه‌ای نیستند. مرحوم آقای‌هاشمی فرمانده جنگ بود اما وقتی هفته دفاع مقدس می‌شود در هیچ‌کدام از برنامه‌های صداوسیما نام و تصویری از ایشان نمی‌بینیم. همچنین شخصیت‌های دیگری در کشور هستند که کلا ممنوع‌التصویر یا ممنوع‌الخبر هستند. یعنی با یک خبر این رسانه، ملی نمی‌شود.»

یکی دیگر از آن بدبین‌ها احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار است. او می‌گوید «تا جایی که برنامه‌های سیاسی را گاه می‌بینیم، معتقدم که همچنان در جهت توهم‌زایی و گمراه کردن مردم و مسوولان حرکت می‌کند. تا وقتی هم که در آن زمینه‌ها تغییری ایجاد نشود، این بحث‌های حاشیه‌ای، فایده‌ای ندارد.»

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اما اگرچه به آنهایی که تغییر در صداوسیما را باور ندارند، حق می‌دهد بدبین باشند اما خودش خوشبین است. او می‌گوید: «معتقدم که باید از این رویکرد استقبال و صداوسیما را تشویق کرد. حتی اگر برخی، موارد اخیر را نوعی تسویه‌حساب درون‌تشکیلاتی تعبیر کنند به نظر من نفس اینکه صداوسیما نابسامانی‌ها را مطرح و مسوولان را در قبال آن پاسخگو کند، خوب است و باید از آن استقبال کرد.»

شهربانو امانی عضو شورای شهر پنجم نیز از دیگر چهره‌های سیاسی است که با رویکرد تازه صداوسیما همزمان با تغییر مدیریت در آن با عینک خوشبینی می‌نگرد. او می‌گوید: «اگر صداوسیما در دوره جدید خود حتی به صورت مورد، قطره‌چکانی و محدود این رویکرد را در پیش بگیرد ما از آن استقبال می‌کنیم. این در واقع تلاشی است برای قرار گرفتن در کنار مردم و مردم ایران هم بسیار هوشمند هستند».

بیژن مقدم فعال رسانه‌ای اصولگرا هم از جمله آنهایی است که با مشاهده عملکرد رسانه ملی در ماجرای حمله سایبری و اقدام غیرقانونی زاکانی سخت به تغییر رویه صداوسیما امیدوار شده است. او می‌گوید: «صداوسیما به دو جهت در فضای رسانه‌ای واکنش مثبتی را دریافت کرد. زمانی که فکر کرد حقی ضایع شده و کار غلطی مثل انتصابی که توسط آقای زاکانی صورت گرفته خیلی سریع وارد شد، حرف‌های قبلی او را یادآوری کرد و نشان داد که این حرف و عمل‌ها با هم سازگار نیست. اگر در چارچوب سیاسی نگاه کنیم قاعدتا نباید این کار انجام می‌شد، اما چون انجام شد، این تصور شکل گرفت که با تحولات مدیریتی در داخل صداوسیما از نظر رویکرد نیز تحولی ایجاد شده است. از تغییر غالبا استقبال شد.» وی افزود: «در قضیه اختلال جایگاه‌های سوخت هم دو نکته وجود داشت. یکی واکنش سریع و یکی هم بیان اطلاعات درست. در رخدادهای سال‌های گذشته دیده بودیم که صداوسیما آنقدر محتاط بود که شاید نسبت به اتفاقات خیلی مهم هم تاخیر چندساعته داشت. توجیه‌شان هم این بود که ما رسانه رسمی هستیم و باید نظر دستگاه‌های مختلف را بپرسیم و این فرآیند طول می‌کشد. این بار اما دیدیم که این کار خیلی سریع انجام شد و صداوسیما در فاصله کوتاهی وارد شد، مساله و مشکل را بیان کرد، به صحنه رفت، پمپ‌بنزین‌ها را نشان داد‌، با مردم حرف زد و بعد هم گفت که حمله سایبری بوده و ادامه ماجرا. همین شد که وقتی از فرآیند حل مشکل سخن می‌گفت مردم اعتماد کردند.

دلیلش این بود که خبر اولیه به درستی اعلام شد و رسانه‌های بیگانه حرف بیشتری برای گفتن نداشتند.»مقدم در پاسخ به اینکه آیا این رویکرد مقدمه آن است که بعد از این اگر اعتراضی در گوشه‌ای از کشور شکل گرفت، صداوسیما نادیده نگیرد؟ یا به چهره‌ها و جریان‌های سیاسی رقیب هم فرصت حضور دهد؟ گفت: «ما درباره تصمیمات بعدی آنها خبری نداریم، اما این را نشانه خوبی از یک فهم درست نسبت به اتفاقات بیرونی تلقی می‌کنیم. یک کار حرفه‌ای و مسوولانه انجام شد. یعنی وقتی تشخیص داده شد که یک رفتار غلط در دستگاه‌های دولتی انجام شده، نقد صورت گرفت و وقتی هم اتفاقی افتاد به سرعت با مردم در میان گذاشته شد و پیگیری شد. این یک نشانه است و اگر تکرار شود انشالله همان مسیر برگرداندن اعتماد مردم به رسانه ملی را شاهد خواهیم بود. الان نمی‌توان قضاوت کرد چون سیاست‌ها را نمی‌دانیم، اما از همین‌جا می‌توان نشانه‌گذاری کرد و از صداوسیما تقدیر کرد، چون این روش جواب داد. همین استقبال سبب می‌شد که این مسیر را ادامه بدهند.»

 

منبع: فردا

کلیدواژه: صداوسیما جبلی او می گوید رسانه ملی انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۶۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده مورد اصابت قرار دادن اهداف خود با سوخو ۲۴ هستیم

فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: آماده فرمان فرمانده کل قوا برای مورد اصابت قرار دادن اهداف خود با سوخو ۲۴ هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر حمید واحدی در حاشیه رژه روز ارتش در خصوص آمادگی جنگنده‌های سوخو ۲۴ این نیرو، اظهار کرد: نیروی هوایی با کمک وزارت دفاع و همکاری ارتش و ستاد کل آماده‌تر از همیشه است. آمادگی که امروز در زمینه سوخو ۲۴ داریم از همه زمان‌ها بیشتر است و فقط سوخو ۲۴ نیست و در زمینه سایر پرنده‌ها هم آمادگی صد در صد داریم و همانطور که فرمانده ارتش اعلام کرد اگر دشمن بخواهد خطای راهبردی داشته باشد ضربه‌ای خواهد خورد که نتواند جبران کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اسکادران‌های سوخو ۲۴ در پاسخ به دشمن شرکت کنند، گفت: ما در تمام زمینه‌های پروازی چه پوشش هوایی و چه بمب افکن آمادگی صد در صد داریم و آماده فرمان فرمانده کل قوا برای اصابت قرار دادن اهداف خود به خصوص با سوخو ۲۴ هستیم و از همین جا به دشمنان ایران توصیه می‌کنم خطای راهبردی نکنند.

وی در پایان گفت: جوابی که سپاه به آنها داد یک سیلی و تنبیه بود و توصیه می‌کنم کاری نکنند که یورش بسیار عظیم را توسط نیروهای مسلح ایران انجام دهیم.

کد خبر 745394

دیگر خبرها

  • توجه به هویت ملی رمز موفقیت صداوسیما
  • روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب
  • توجه به هویت ملی، رمز موفقیت صداوسیما
  • صداوسیما، آگاهی مردم درخصوص سلامت را افزایش داده است.
  • انگشت‌ اتهامی که به سمت سعید آقاخانی، جواد عزتی و محسن تنابنده گرفته شد/ صداوسیما عذرخواهی کند
  • هوش مصنوعی پشت فرمان صنعت خودرو می‌ نشیند!
  • صداوسیما بازوی توانمند توسعه کیش
  • آمادگی همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با صداوسیما برای جذب سرمایه گذار
  • برنامه «محفل» و «سال‌نو» شبکه سه در صدر توجه مردم/ افزایش ۲۵-۲۰ درصدی کاربران تلوبیون در ایام نوروز و ماه رمضان + فیلم
  • آماده مورد اصابت قرار دادن اهداف خود با سوخو ۲۴ هستیم