Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اندیشکده آمریکایی مدعی شد تهران با تأخیر در از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، تلاش می‌کند ضمن تقویت اهرم فشار خود، ایالات متحده را به بازی بگیرد.

سرویس جنگ نرم مشرق - بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در تدوین سیاست‌های تحریمی کاخ سفید در قبال ایران دارد، در یادداشتی به قلم مارک دوبوویتز مدیر اجرایی و تزوی کان پژوهشگر این اندیشکده در برنامه ایران و مرکز قدرت اقتصادی و مالی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نوشت: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اظهار داشته است که واشنگتن باید پیش از ازسرگیری مذاکرات با تهران در خصوص پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که رسماً به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را به نشان حسن نیت آزاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه دولت بایدن با عدم پذیرش این درخواست اقدامی مطلوب و معقول را به نمایش گذاشت، اما واشنگتن همچنان مشتاق است در ازای بازگشت تهران به توافق ناقص برجام، تحریم‌های جمهوری اسلامی به ارزش میلیاردها دلار را لغو کند.

مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.

تلاش تهران برای تقویت اهرم فشار خود علیه آمریکا

این اندیشکده می‌نویسد: با قدرت گرفتن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران در ماه اوت، دولت وی بارها مدعی شده که پس از بازنگری داخلی در سیاست‌های هسته‌ای تهران، به مذاکرات باز خواهد گشت. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در ۲۱ سپتامبر اعلام کرد که مذاکرات «به زودی و طی چند هفته آینده از سر گرفته خواهد شد». در ۲۴ سپتامبر، امیرعبداللهیان اظهار داشت که ایران «به زودی» به مذاکرات بازمی‌گردد، اما تاریخی اعلام نکرد. زمان دقیق این بازگشت همچنان نامعلوم است.

تهران با این تأخیر تلاش می‌کند ضمن تقویت اهرم فشار خود، ایالات متحده را به بازی بگیرد. به گفته کارشناسان کنترل تسلیحات در مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، جمهوری اسلامی با سوءاستفاده از تعلیق کنونی مذاکرات، اقدام به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود بدون هرگونه پیامدی کرده و زمان گریز- یعنی زمان مورد نیاز برای تولید اورانیوم با درجه خلوص کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای- را به‌طور بالقوه به دست‌کم یک ماه کاهش می‌دهد.

زمان به نفع ایران است

همزمان، ایران همچنان در تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مواد هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای که در چندین سایت در سراسر این کشور یافت شده، کارشکنی می‌کند. با این حال، شورای حکام آژانس در تصویب قطعنامه‌ای که جمهوری اسلامی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد ناموفق بوده است؛ ظاهراً با این نگرانی که چنین اقدامی مذاکرات بین واشنگتن و تهران را نقش بر آب خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: یک مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است: «ایران سرانجام به مذاکرات وین باز خواهد گشت. اما ما عجله‌ای برای انجام این کار نداریم، زیرا زمان به نفع ماست. پیشرفت‌های هسته‌ای ما هر روز بیشتر می‌شود.» به گفته یک دیپلمات ارشد اروپایی، ایرانی‌ها «می‌خواهند یک عمل برگشت‌ناپذیر- فنی و هسته‌ای- انجام دهند و امکان مذاکره را نیز حفظ کنند».

استراتژی مذاکراتی تهران دولت بایدن را فلج کرده

استراتژی مذاکره تهران دولت بایدن را فلج کرده و عملاً واشنگتن را از مجازات ایران به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای آن باز داشته است. البته آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در تاریخ ۸ سپتامبر اعلام کرد که صبر آمریکا برای پیوستن مجدد به برجام «نامحدود نیست». رابرت مالی نماینده ویژه امور ایران نیز در ۳ سپتامبر اظهار داشت که آمریکا «نمی‌تواند برای همیشه منتظر بماند»، اما «آمادگی دارد صبوری پیشه کند». به نظر می‌رسد هیچ یک از این اظهارات تهران را مرعوب نکرده است.

برنامه‌ای برای کاهش منافغ اقتصادی حاصل از برجام

مارک دوبوویتز توصیه کرد: با توجه به احتمال احیای برجام توسط آمریکا و ایران، دیگر ذینفعان کلیدی و مهم باید مداخله کنند. فرمانداران و وکلای خصوصی آمریکایی، همچنین اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس باید با استفاده از ترکیبی از اقدامات بازدارنده در بازار و سیاست، منافع اقتصادی حاصل از بازگشت آمریکا به برجام را برای تهران کاهش دهند. هم‌اکنون تعدادی از جمهوری‌خواهان کنگره- از طریق قوانین، قطعنامه‌ها و نامه‌های سرگشاده یا خصوصی- سیگنال‌هایی به بازار ارسال کرده‌اند مبنی بر اینکه در صورت بازگشت به قدرت، ضمن وضع مجدد تحریم‌ها، هزینه‌های قابل توجهی را به کسانی که دوباره وارد بازار ایران شوند تحمیل خواهند کرد. بنابراین ممکن است فرصت‌های تجاری شرکت‌ها تا پیش از بازگشت تحریم‌ها تنها چند سال باشد.

فرمانداران آمریکا باید بازدارندگی ایجاد کنند

فرمانداران آمریکا می‌توانند با گسترش قوانین ایالتی با هدف محروم کردن شرکت‌هایی که با جمهوری اسلامی تجارت می‌کنند از صندوق‌های بازنشستگی عمومی، این بازدارندگی در بازار را تقویت کنند. وکلای خصوصی در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیارد دلار دیون معوقه علیه حکومت ایران را به نمایندگی از قربانیان تروریسم در اختیار دارند. آنها باید خواستار پرداخت این دیون از طریق توقیف معاملات بین شرکت‌های بین‌المللی و نهادهای ایرانی شوند.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در پایان با سیاه‌نمایی نسبت به احیای برجام تأکید کرد: این اقدامات ضمن کمک به کاهش آثار زیانبار هرگونه احیای برجام، ایران را از میلیاردها دلار پول نقد که برای تأمین مالی فعالیت‌های خود مورد استفاده قرار خواهد داد، محروم می‌کند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان مذاکره مذاکرات وین مذاکرات هسته ای مذاکره هسته ای توافق هسته ای برجام احیای برجام رابرت مالی حسین امیرعبداللهیان دولت بایدن لغو تحریم مارک دوبوویتز بنیاد دفاع از دموکراسی ها اندیشکده اندیشکده آمریکایی اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی ها بنیاد دفاع از دموکراسی ها جمهوری اسلامی احیای برجام دولت بایدن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۷۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخاذی علنی اوکراین از آمریکا با توسل به قیمت نفت!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین با تهدید آمریکا و متحدانش، گفت که اگر کشورهای غربی کمک نظامی‌شان را به کی‌یف افزایش دهند، آنگاه اوکراین بیشتر و بهتر از درخواست آنها برای هدف نگرفتن زیرساخت‌های نفتی روسیه استقبال می‌کرد.

اظهارات تهدیدآمیز کولبا در حالی مطرح شده است که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اوایل ماه جاری نسبت به افزایش بهای نفت و فرآورده‌های نفتی در پی حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌ها و انبارهای سوخت روسیه ابراز نگرانی کرد.

کولبا گفت: باید به منافع خودتان فکر کنید. اگر شرکای شما می‌گویند که «هفت سامانه پاتریوت می‌دهیم اما در عوض درخواستی داریم و این کار را بکنید و آن کار را نکنید»؛ در این صورت باید مذاکره کنیم!

وی افزود: در سوی دیگر، اگر در ارتباط با درخواست(آنها)، سامانه‌ و بسته کمکی هم در کار نباشد، آنگاه چیزی برای مذاکره هم وجود ندارد. طرفین با هر چه در توان دارند، برای بقا خواهند جنگید.

در بحبوحه تقلای جو بایدن، رییس جمهور آمریکا برای متقاعد کردن کنگره این کشور به منظور تصویب لایحه بسته کمکی بیش از ۶۰ میلیارد دلاری برای اوکراین، تسلیحات انتقالی از واشنگتن به کی‌یف در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. قانونگذاران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون از موافقت و تصویب لایحه پیشنهادی بایدن خودداری کرده‌اند.

آستین گفته است که بهتر است کی‌یف روی اهداف نظامی روسیه تمرکز کند زیرا هدف گرفتن زیرساخت‌های نفتی روسیه، بازارهای جهانی را متلاطم خواهد کرد.

کولبا گفته که کی‌یف به حرف آستین گوش داده است اما مدعی شد که در این موضوع، «هیچ رابطه علت و معلولی نمی‌بیند زیرا زمانی که یک پالایشگاه در روسیه منفجر می‌شود، مشکلات و عواقب آن صرفا به بازار انرژی روسیه محدود خواهد شد و جدا از این مساله نیز، اوکراین باید منافع خودش را در اولویت قرار دهد.»

کد خبر 6078893

دیگر خبرها

  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها
  • جورج فریدمن، استراتژیست آمریکایی مطرح کرد: پاسخ نظامی ایران به اسرائیل و استراتژی ایالات متحده
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • نقد کارشناسان آمریکایی و صهیونیستی به ضعف بایدن در قبال ایران
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • اخاذی علنی اوکراین از آمریکا با توسل به قیمت نفت!