Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه اولین جشنواره کتاب سال دینی کودک و نوجوان عصر دیروز چهارشنبه ۵ آبان توسط انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به‌طور مجازی در پلت‌فرم اسکای‌روم برگزار شد.

در ابتدای این‌برنامه علی‌اصغر میرباقری‌فرد رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران به معرفی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پرداخت و گفت: به کوشش انجمن ترویج، گرایش ادبیات کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید و در دانشگاه‌های کشور اجرا شد و ۵ سال پیش هم مورد بازنگری قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هر چه سرمایه گذاری بهتری صورت گیرد بازدهی آن بی‌حد و اندازه خواهد بود. تا جایی که اخیرا با خبرهستم که نهادهای حمایتی و تصویرسازی به این حوزه توجه خاصی نشان داده اند. همچنین از اهمیت آثار خوب در این حوزه جهت بررسی های دانشگاهی و ارتقای ادبیات دینی مناسب کودک و نوجوان یاد کردند.

وی افزود: یکی از رسالت‌های این‌فعالیت هم‌افزایی میان نهادهایی که فعال بوده‌اند یا به تازگی توجه نشان داده‌اند صورت بگیرد تا بتوان یک برنامه راهبردی در این زمینه تدارک دید. بایسته است این جشنواره را به طور مستمر جزو برنامه های انجمن قرار دهیم تا محملی باشد برای شناسایی استعدادهای نهان و لازم است تا از حیث فرهنگی از سرمایه‌های بزرگ دینی مثل قرآن، روایات و احادیث و سنت و سیره معصومین بهتر استفاده کرد.

در ادامه جلسه باقر میرعبداللهی مدیر کل تأمین منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور از ادبیات کودک و نوجوان به عنوان رده‌ای پر مخاطب و پر امانت یاد کرد و گفت: از آن جایی که کار تاریخ و آن چه که آن را معارف می نامیم مبتنی بر واقعیت بیرونی است و کار قصه نویس مبتنی بر ساختن و پرداختن است که مستلزم نوعی تصرف بر متن خارجی است که وضعیتی کمابیش متناقض نمایی را ایجاد می کند. و کار داستان نویس به خصوص برای گروه مهم و حساس کودک و نوجوان را دشوار و حساس می کند. در واقع رسالت نویسنده دینی و معارفی را دو چندان می کند.

مریم جلالی عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر علمی جشنواره به‌عنوان یکی از سخنرانان این‌جلسه گفت: برگزاری جشنواره ادبیات دینی کودک و نوجوان از بایسته های عصر حاضر است. این جشنواره به همت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بنیان نهاده شده و با هدف اکرام و بزرگداشت نویسندگانی به جریان افتاده که مسائل دینی و چگونگی ارائه آن به مخاطب برایشان مهم بوده است.

وی افزود: دستاورد این جشنواره در ابتدا بازشناسی این آثار ارزشمند و خالقان این آثار است. ادبیات دینی کودک و نوجوان ایران توجه بخش مهمی از ادبیات آکادمیک و دانشگاهی را نیز به خود جلب کرده است. به علاوه دروازه ورود به زیبایی سازی متن دینی رعایت ادبیت متن است. ادبیت این مهم و ادبیت این متون در حال حاضر با زبان فارسی دست و پنجه نرم می کند و نمایش داده می شود. نمایشی زیبا که غالبا کم نظیراست.

او افزود این جشنواره فرصتی است تا بتوانیم خلاهای موجود در حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان را پس از انتخاب آثار به صورت علمی بازیابی و اعلام کنیم و همت بگماریم بر بازسازی آن چه دراین راه ممکن است. در پایان جلالی از ریاست انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و داوران این جشنواره که قریب به شش ماه داوطلبانه فعالیت متوالی داشته اند و مشاوره و هدایت سید علی کاشفی خوانساری آثار تشکر کرد و تاکید کرد که کتابهای بررسی شده در جشنواره به آثار چاپ شده سال ۱۳۹۸ محدود می شود.

در ادامه سیدعلی کاشفی خوانساری نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان، از محورهای مورد توجه حوزه ادبیات کودک و نوجوان نام برد و گفت: قطعا مناسب‌ترین جا برای پژوهش ها و مطالعات بنیادی و کاربردی در این حوزه، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی است. اعتبار، سابقه و ویژگی های این انجمن شرایط را فراهم کرده تا از گرایش های مختلف و تخصص های مختلف اهالی ادبیات کودک و نوجوان گرد هم آیند و شاهد اتفاقات عملی، موثر و غیر شعاری در این حوزه باشیم.

وی افزود: ما در حین انبوه تولیدات، حمایت‌ها و برنامه‌های ترویجی، تبلیغی و غیره با ضعف‌های جدی روبرو هستیم و رفع این نواقص و کاستی ها تنها با فعالیت های اداری و سیاست های هدایتی و نظارتی و حتی حمایتی ممکن نیست. چنین جشنواره‌هایی می‌تواند نقش موثری داشته باشد. در حقیقت اهمیت کتاب‌های دینی کودک و نوجوان از سویی و آسیب‌هایی که ما در این‌حوزه با آن روبرو هستیم از سویی دیگر مساله مهمی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

چهار پیام از کشورهای دیگر به صورت ویدیو و مکتوب به این جشنواره رسید که ویدئو پرفسور رضا کامل عبدالله الموسوی با محتوای برجسته‌سازی صلح طلبی و تعامل انسانی در ادبیات کودک و همچنین ویدئو دکتر طاهره داخل طاهره استاد دانشگاه و متخصص حوزه مطالعات کودکان دانشگاه المسنتصریه با محتوای اهمیت ادبیات کودک و نوجوان و توجه به جوانب بین‌المللی فعالیت‌های این‌حوزه برای حضار در نشست پخش شد.

هیئت داوران مرحله نهایی اولین‌جشنواره کتاب سال دینی کودک و نوجوان سید علی کاشفی خوانساری، مریم جلالی، طیبه دلقندی، مرجان ریحانیان، سیده مریم کریمی شهیدی، نیلوفر مالک و حجت‌الاسلام سید محمد مهاجرانی عناوین کتاب‌های برگزیده و شایان تقدیر را به این شرح زیر اعلام کردند:

«راز آن بوی شگفت »، داستانی بر اساس زندگی امام رضا (ع)، بازنویسی خلاق، اثر فریبا کلهر، نشر به نشر.

کتاب «قطره های ریز ریزو»، داستان تخیلی دینی نوشته کلر ژوبرت ، نشر داستان جمعه.

کتاب «غایب » اقتباس مفهومی نوشته حسن بیانلو ، نشر سوره مهر.

کتاب «پول، خدا، بچه ها : آموزش سبک زندگی اسلامی» ، ناداستان آموزشی نوشته غلامرضا حیدری ابهری، نشر جمال.

و کتاب « کبوترها و آهوها» ، شاعر: سید احمد میرزاده ، نشر به نشر.

هم چنین این کتابها شایسته تقدیر شناخته شدند:

کتاب «ستاره من (چهل قصه از زندگی امام رضا علیه السلام)» ، بازنویسی خلاق اثر ناصر نادری، نشر به نشر.

و کتاب «وقتی خدا تو را آفرید » ، ناداستان ترجمه زهرا شریف، نشر نگارگران.

کد خبر 5337940 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات کودک و نوجوان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی کتاب سال سواد رسانه ای معرفی کتاب تازه های نشر انتشارات سوره مهر کتاب و کتابخوانی ترجمه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برنامه سوره ادبیات کودک و نوجوان معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد رایزنی فرهنگی دفاع مقدس جنگ تحمیلی ادبیات فارسی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ادبیات کودک و نوجوان دینی کودک و نوجوان ادبیات دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۷۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین‌های جایزه سالانه ادبی بشیر علوی در منطقه دلوار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ این جشنواره سالانه با هدف کمک به توسعه فرهنگی منطقه دلوار به همت دکتر بشیر علوی استاد دانشگاه فرهنگیان بوشهر برگزار می‌شود.

علوی می‌گوید: فراخوان جشنواره آبان سال ۱۴۰۲ در دو بخش داستان و شعر و در سه رده سنی منتشر شد.

به گفته اسن استاد دانشگاه در مجموع ۵۱ داستان وشعر به دبیرخانه جشنواره رسید که در پایان ۲۱ نفر به عنوان برگزیده معرفی شدند. 

 این طرح مبتکرانه فرهنگی با هزینه شخصی دکتر علوی و با هدف تشویق جوانان در عرصه شعر و داستان برگزار می‌شود.

بشیر علوی متولد ۱۳۵۴ اهل روستای جائینک بخش دلوار و دانش آموخته و مدرس ادبیات فارسی است که ۳ دهه است در حوزه ادبیات فعالیت دارد و ۱۵ سال است که افزون بر تدریس به پژوهش در زمینه ادبیات هم مشغول است بیشتر پژوهش‌های او در حوزه نقد و نسخه شناسی است.   علوی کارشناسی خود را در دانشگاه خوارزمی تهران، کارشناسی ارشد را در دانشگاه یزد و دکترا را در دانشگاه شیراز گذرانده و از اواخر ۸۰ به نویسندگی روی آورده است.

تا کنون ۱۰ اثر از وی منتشر شده است.

شناخت نامه شعر زنان، دیوان وصلی سمرقندی، منظومه نو یافته، دیوان اشعار علامه بلادی، از جوئینک تا گوئینک، بقیه النقیه، ضمیمه اللطیفه از جمله آثار منتشر شده وی است.

دیگر خبرها

  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • «اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد
  • بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی:بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود 
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز
  • معرفی برترین‌های جایزه سالانه ادبی بشیر علوی در منطقه دلوار