Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «تابناک»، کمتر شهروندی را می توان در جامعه یافت که برای خود یا یکی از نزدیکانش اقدام به خرید دارو کرده باشد و در این مسیر دچار مشکلاتی مثل مراجعه چندباره به داروخانه ها و مراکز درمانی نکرده باشد؛ مسئله مهمی که در سایه نبود نرم افزار و سامانه های مرتبط اجتناب ناپذیر بود و وقت، انرژی و هزینه سنگینی را به شهروندان تحمیل می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا و به مدد راه اندازی یک نرم افزار جدید در حوزه جستجوی دارو که دواجو نام دارد، این امیدواری وجود دارد که رفته رفته و با فراگیر شدن آن، گرفتاری بیماران و نیز نزدیکان آنها برای یافتن دارو کاهش یافته و به حداقل برسد.

این را از آنجایی می گوییم که اخیراً و به همت شرکت آبادیس سلامت آن هم با بیش از هفده سال فعالیت رسمی در حوزه سیستم های پزشکی، داروخانه ای و بیمارستانی، سامانه ای هوشمند و برخط تحت عنوان دواجو راه اندازی و پیاده سازی شده که هدف نهایی آن تسهیل ارتباط میان افراد و داروخانه هاست.

شرکتی که با بهره گیری از ظرفیت های دانش بنیان بومی و تیمی متشکل از اعضای هیات علمی برجسته و نخبگان دانشگاهی در حوزه آمار، مدیریت اطلاعات سلامت و هوش مصنوعی آغاز بکار کرده و هم اکنون حرکت خود را همگام با بازارهای جهانی در فناوری های لبه دانش ادامه می دهد.

این شرکت در سال ۱۳۹۷ و مقارن با تحریم های ظالمانه در حوزه دارو، و با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری در در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و سیاستهای کلی سلامت که فرمودند: کاری کنیم بیمار، جز درد بیماری رنج دیگری نداشته باشد اقدام به پیاده سازی و اجرای نسخه اول از سامانه هوشمند خود یعنی سامانه و نرم افزار دواجو کرده است.

سامانه ای برخط که هم اکنون و پس از سه سال اجرای پایلوت در استان خراسان رضوی، بالغ بر یک صد هزار نفر مشترک دارد که در بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی و در شش شهر کشور از خدمات آن استفاده می شود.

همانطور که اشاره شد، سامانه دواجو در پی آن است تا به صورت برخط میان شهروندان نیازمند دارو و داروخانه ها اتصال امن، سریع و آسان ایجاد کند و ضمن کاهش مراجعات غیرضرور و انتظارهای طولانی در کوتاه ترین زمان ممکن داروخانه ای که اقلام شما را موجود دارد به شما معرفی نماید.

جالب اینکه با شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور لزوم استفاده از این سامانه به شدت گسترش یافت و تیم مدیریتی دواجو به منظور کمک و حمایت از همه بیماران به ویژه جانبازان و بیماران با بیماریهای نادر و خاص ارائه خدمات ویژه به این اقشار را آغاز کرد.

توافقات لازم میان داروخانه های سطح کشور و انجمن محترم داروسازان با مدیران و طراحان سامانه هوشمند دواجو انجام شد تا این خدمت به صورت گسترده و قانون محور برای اولین بار در استان خراسان رضوی به صورت فراگیر اجرایی شود.

همچنین این انتظار وجود دارد که این شرکت با استفاده از ظرفیت دانش استانی و کمک متخصصین حوزه داروسازی با یاری خداوند تا پایان ماه جاری این سامانه مورد اشاره را برای اجرا در استان های باقیمانده از کشور ارائه کند.

سامانه هوشمند دواجو چگونه کار می کند؟

توضیح بیشتر در مورد سامانه هوشمند دواجو اینکه این سامانه تنها سرویس جستجوی برخط دارو در ایران است که درخواست کاربرش را به داروخانه های اطراف (بر اساس نزدیکی و یا نام داروخانه مورد علاقه خود) ارسال می کند، داروخانه ها بر اساس اطلاعات نسخه و مدارک لازم و قانونی مورد نیاز که از بیمار دریافت می کنند، نسبت به اخذ تاییدیه های اینترنتی و یا تاییدیه های بیمه های خاص (در صورت امکان قبل از مراجعه) اقدام می کنند و کاربر پس از تایید داروخانه ای که اقلام را موجود داشته است با در دست داشتن مدارک قانونی برای دریافت دارو مراجعه می کند.

همچنین در این فرایند هیچگونه دلیوری و ارسال دارو در سیستم وجود ندارد و بیمار برای دریافت دارو پس از رویت مسئول فنی در محل داروخانه داروی خود را دریافت خواهد کرد.

به بیان ساده تر دواجو سامانه هوشمندی است که قبل از مراجعه به داروخانه از موجود بودن اقلام دارویی و یا نسخه آرایشی، بهداشتی و یا کالای دامپزشکی خود به شهروندان اطمینان می دهد و نیاز به مراجعه به داروخانه ها را به صورت پی در پی حذف می کند.

چگونه می توان از سامانه دواجو استفاده کرد؟

نرم افزار دواجو قابلیت نصب در کلیه سیستم های عامل و کلیه ی گوشی های موبایل و تبلت های هوشمند را دارد و کاربران می توانند به راحتی با یک شماره همراه و وارد کردن نام و نام خانوادگی در این اپلیکیشن عضو شده و از مزایای آن به صورت صد در صد رایگان بهره مند شوند.

شهروندان می توانند برای دانلود و نصب مستقیم این نرم افزار با جستجو در اینترنت،‌ یا کافه بازار، گوگل پلی،‌ مایکت و دیگر بازارهای معتبر اپلیکیشن مراجعه کرده و یا برای استفاده از این سامانه در سیستم های ویندوزی به نسخه تحت وب به آدرس app.davajoo.org مراجعه کنند.

پس از نصب نرم افزار در ســامانه دواجو ســه روش برای استعلام موجودی داروخانه هــا وجــود دارد؛ روش اول عکــس گرفتن از نســخه کاغذی و بارگذاری آن در اپلیکیشــن دواجو اســت. روش دیگــر ورود دلخواه اقــلام دارویی برای ثبت داروها و روش ســوم که اخیراً امکانپذیر شــده، ارسال نســخه الکترونیک است که از طریق ثبت کدملی و انتخاب نوع بیمه درمانی صورت می گیرد.

دواجو چه خدماتی در اختیار شهروندان قرار می دهد؟

با استفلاده از نرم افزار دواجو شهروندان می توانند به صورت رایگان داروها و یا اقلام مورد نیاز خود را در داروخانه های اطراف محل سکونت خود مورد جستجو قرار دهند و یا تصویر نسخه ای که پزشک تجویز کرده را بارگذاری کرده و با دانستن و علم به اینکه این دارو در کدام داروخانه موجود است، آن دارو را از محل داروخانه تحویل بگیرند. امروزه با استفاده از دواجو، دیگر کاربران به خصوص بیماران خاص برای یافتن داروهای خود به ویژه داروهای کمیاب شان دغدغه خاصی ندارند و هم اکنون روزانه بیش از ۱۰ هزار نسخه در این سامانه به سرانجام نهایی خود می رسد که امید می رود در آینده شتاب بیشتری بگیرد.

وضعیت نسخه الکترونیک در این سامانه چگونه است؟

با عنایت به دقت به عمل آمده در طراحی این سامانه به منظور کمک به گسترش نسخه الکترونیک هم اکنون سامانه هوشمند دواجو امکان ارسال نسخه الکترونیک را فراهم کرده و کاربران با ارسال کد ملی و تاریخ مراجعه به پزشک نسخه خود را بر اساس آنچه در بخش قبل ذکر شد به داروخانه ها ارسال کرده و بیمار به داروخانه ای که آن نسخه را موجود داشته باشد و اعلام کند، برای دریافت داروی خود مراجعه خواهد کرد.

بجز دارو چه کالاهایی توسط دواجو پشتیبانی می شود؟

سامانه هوشمند دواجو علاوه بر امکان ارسال نسخه به داروخانه با گسترش شیوع کرونا امکان بهره مندی از ارسال اقلام آرایشی بهداشتی را نیز فراهم کرده است و کاربران می توانند درخواست های خود را از طریق این سامانه ثبت کنند.

همچنین همانطور که در بخش قبل گفته شد به منظور جلوگیری از ازدحام و تجمع در داروخانه ها و احتمال شیوع کرونا با اضافه شدن امکان ارسال نسخ دامپزشکی نیز در سامانه دواجو وجود دارد و این دسته از نسخ نیز هم اکنون در دواجو سرویس داده می شوند.

مزایای سامانه دواجو چست؟

مستند به توضیحاتی که مورد اشاره قرار گرفت و نیز تجربه های ناخوشایندی که تقریباً همگان در فرایند تهیه دارو داشته ایم، به نظر استفاده از سامانه هوشمند دواجو برای کاربرانی که نیازمند جستجو برای یافتن دارو هستند، امری ضروری است.

از جمله مزایا و محاسن این سامانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از ازدحام بیماران و کاربران در داروخانه ها و جلوگیری از انتقال بیماری خصوصا در شرایط کرونا (بهبود عملکرد داروخانه به بیش از ۳.۵ برابر طبق تحلیلهای آماری) کاهش نیاز به مراجعات داروخانه های مختلف، به خصوص برای سالمندان، بیماران دیابتی و خانواده های آنان استعلام برخط اقلام مورد نظر و کاهش تردد و ترافیک شهری و به تبع آن آلودگی هوا و حفظ محیط زیست تسهیل روند و پروسه یافتن دارو به خصوص برای بیماران شیمی درمانی، جانبازان و خانواده های محترم آنان مدیریت زمان و هزینه و صرفه جویی در مصرف سوخت با مراجعه مستقیم به داروخانه هدف توزیع تراکم داروخانه ها بر اساس موقعیت جغرافیایی و جلوگیری از ازدحام بی مورد

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول حمله سایبری طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن کارت اعتباری یارانه شرکت آبادیس ربیع الاول حمله سایبری طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن کارت اعتباری یارانه داروخانه ها داروخانه ای یافتن دارو نرم افزار هم اکنون بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۸۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل جدی در تامین دارو و شیر خشک وجود ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، مسلم نجفی روز چهارشنبه، در گفت‌وگو با خبرنگاران وضعیت دارویی آذربایجان شرقی در شرایط کنونی را قابل قبول دانست و افزود: با بررسی‌های میدانی و ارائه گزارش توسط مدیران مربوطه و با توجه به بازدیدهای انجام شده از داروخانه‌های استان مشکل جدی از لحاظ تأمین دارو و شیر خشک یا کمبود آن وجود ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد این روند تا پایان ایام تعطیلات نوروزی تداوم داشته و مشکل حادی در تأمین و توزیع دارو نخواهیم داشت.

نجفی از بازدید و نظارت بر تعداد ۷۵ داروخانه دولتی و خصوصی توسط کارشناسان دارویی در تعطیلات نوروزی در آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار کرد: کارشناسان معاونت غذا و دارو بر داروخانه‌های شبانه روزی و عرضه کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی در ایام تعطیلات نوروزی نظارت دارند.

وی ادامه داد: امسال با برنامه ریزی قبلی و تهیه فهرست کشیک‌های نوروزی از مدیریت‌های مختلف معاونت غذا و دارو و نیز انجام بازدیدهای مستمر از داروخانه‌های فعال و عرضه کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی تلاش کردیم تا انواع داروها و محصولات سلامت محور را تأمین کنیم.

نجفی با بیان اینکه کارشناسان نظارتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حضور در محل کار در ایام تعطیلات نوروزی، در مراکز عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز حاضر شده و با ارائه راهنمایی‌های لازم به مصرف کنندگان، برخوردهای لازم با فروشگاه‌های متخلف را نیز انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اطلاع رسانی‌های لازم از طریق نصب انواع پوستر در داروخانه‌های آذربایجان شرقی، گفت: اطلاعات مورد نیاز برای شهروندان و مسافران نوروزی مانند فهرست داروخانه‌های فعال، داروخانه‌های ارائه دهنده داروهای خاص و مطالب کاربردی و مفید در حوزه‌های مختلف محصولات سلامت محور در سایت‌های دانشگاه و معاونت و فضای مجازی گنجانده شده تا در صورت نیاز و برای مطالعه بیشتر در دسترس عموم قرار گیرد.

کد خبر 6063580

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی در کشور
  • این مدل ۲۰۲۵ ماشین مستربین است!
  • مشکل جدی در تامین دارو و شیر خشک وجود ندارد
  • توزیع ۲۰ میلیون داروی وارفارین طی ۴ ماه
  • راه‌اندازی ۳۶۰ سامانه جدید نظارت و ثبت تخلف سرعت در شیراز
  • راه اندازی ۳۶۰ سامانه جدید نظارت و ثبت تخلف سرعت در شیراز
  • ۳۶۰ سامانه جدید نظارت و ثبت تخلف سرعت در شیراز راه اندازی می‌شود
  • ثبت ۵۰ هزار نسخه سرپایی از ابتدای طرح نوروزی
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ توزیع دارو باید کنترل شود
  • حالت سکون در چرخه حیوانات شبیه خواب است