Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-خبرگزاری رویترز از “ابراز تاسف” نماینده فرانسه به دلیل عدم موافقت علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در وین برای دیدار با همتایان اروپایی خود خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از العالم، رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی نوشت: پاریس، لندن و برلین از عدم موافقت علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران برای دیدار با نمایندگان این کشورها در وین، ابراز تاسف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این منبع به رویترز گفت: فرانسه انگلیس و آلمان تاکنون دعوتنامه‌ای هم برای دیدار با هیئت ایرانی دریافت نکرده اند.
وی مدعی شد: ما برای تشکیل جلسه در اولین فرصت ممکن آماده‌ایم و متاسفیم که ایران، پیشنهاد ما برای برگزاری جلسه در روز سه شنبه و همزمان با حضور باقری در اروپا را نپذیرفته است.
در وین، مذاکرات برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران از مدتها پیش در جریان است؛ دور ششم این مذاکرات 20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، کار بازگرداندن توافق به میزان تقریباً 90٪ تکمیل شده و فقط نکات سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و نحوه پایبندی واشنگتن به آنها  باقی مانده است.ایران پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به سمت ریاست جمهوری هنوز مذاکرات وین را از سر نگرفته است.
بتازگی علی باقری‌کنی از توافق با انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در بروکسل برای آغاز مذاکرات برجامی در پایان ماه نوامبر سال میلادی جاری خبر داد.
باقری‌کنی در توئیتی نوشت: گفتگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد

مقام ایرانی: تهران درصورت پایبندی طرف مقابل، آماده بازگشت به مذاکرات وین است
سید محمد حسینی، معاون امور پارلمانی رییس جمهوری ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان اعلام کرد ایران درصورت پایبندی طرف مقابل آماده بازگشت به گفت‌وگوهای وین است.
به گزارش اسپوتنیک، سید محمد حسینی روز چهارشنبه در خصوص مذاکرات هسته ای تصریح کرد: پس از وقفه‌ای که به دلیل تغییر دولت صورت گرفت، دولت جدید روند 6 ساله پس از امضای برجام را باید بررسی می‌کرد تا ببیند در مرحله پیش رو چه موضعی باید اتخاذ کند. آقای رئیسی بارها اعلام کرده که ما اهل مذاکرهستیم و کسی که برجام را نقض کرد، طرف مقابل بود و ما آن را ترک نکردیم.
وی افزود: غربی‌ها و بخصوص آمریکا به برجام پایبند نبودند و نه تنها تحریم را برنداشتند بلکه تحریم‌های جدید هم اعمال کردند. تا اینکه دولت دموکرات‌ها پایان یافت و دونالد ترامپ به قدرت رسید. او توافق را پاره کرد و از برجام خارج شد با این وجود ایران همیشه به تعهدات خود پایبند بوده است.
معاون پارلمانی رییس جمهوری در خصوص امکان بازگشت ایران به مذاکرات وین در شرایط کنونی گفت: جو بایدن پیش از اینکه رییس جمهور شود، در کمپین انتخاباتی خود اعلام کرد که به برجام باز می‌گردد و متعهد می‌شود اما اتفاقی رخ نداده است.  
حسینی افزود: مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای دارد که دولت را وادار کرد که باید مواردی را رعایت کند و اینکه همه طرف‌های توافق هسته‌ای بویژه آمریکا باید به رفع تحریم پایبند باشند. نه اینکه کنگره آمریکا بیاید و فشار جدید وارد کند.
وی با تأکید بر اینکه ایران مذاکره خواهد کرد و چرخ زندگی در کشور متوقف نخواهد شد، گفت: خود غربی‌ها و آمریکایی‌ها هم گفته‌اند که این تحریم‌ها نتیجه مطلوب نداده است و سیاست هایشان شکست خورده است؛ بنابراین دم از تهدید و تشدید فشار می‌زنند اما ایران راه خود را ادامه خواهد داد.
حسینی افزود: نمی‌توانیم به آمریکا خوش‌بین باشیم مگر اینکه غرب و آمریکا تصمیم جدی بگیرند و به تعهدات خود عمل کنند. اگر آمریکا به توافق بازگشت و تحریم‌ها را برداشت، خواست ایران محقق می شود.
معاون پارلمانی رییس جمهوری اضافه کرد: ایران یکطرفه به تعهداتی که دیگران با آن پایبند نیستند باز نمی گردد. ما گام به گام حرکت می‌کنیم. هر حرکتی که ما انجام دهیم، اگر اقدام کردند ایران هم ادامه خواهد داد. البته در این مرحله ما گفته‌ایم که باید حسن نیت خود را نشان بدهند

کمالوندی: آژانس نباید از اختیارات خود پا را فراتر گذارد
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه انتشار اطلاعات محرمانه و در اختیار گذاشتن به غیر، در آژانس انرژی اتمی به یک رویه تبدیل شده که باید هر چه زودتر متوقف شود، گفت: حتما اقداماتی انجام می دهیم که جلوی این اتفاق گرفته شود.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و نشر برخی از اطلاعات هسته ای گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی هر از گاهی گزارشی ارائه می دهد که به نظر می رسد این گزارش ها با این جزئیات نباید صادر شود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: گزارش ها باید زمانی صادر شود که یک تحول عمده ای پیش آید و یا یک انحرافی رخ داده باشد، اینکه صرف فعالیت های فنی هسته ای یک کشور گزارش و منتشر شود، یک رویه نامیمونی است که متأسفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را از مدت ها قبل شروع کرده است.
کمالوندی گفت: ما به این موضوع بارها و بارها در شرایط و مقاطع زمانی مختلف اعتراض کرده ایم و آخرین بار در بهمن پارسال بود که در یک یادداشت توجیهی کامل به این موضوع پرداختیم که چرا آژانس فعالیت های ریز فنی ایران را منتشر می کند.
وی افزود: استدلال های ما مختلف و متکی به اسناد آژانس از جمله اساسنامه آژانس و موافقتنامه پادمان با آژانس و مصوبات کنفرانس عمومی است که در یادداشت توضیحی به آنها اشاره کرده ایم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی مسؤولیت دو کار عمده را بر عهده دارد، یکی این که اطمینان پیدا کند فعالیت های کشور عضو صلح آمیز است و انحرافی ندارد، نکته دیگر کمک به اهداف صلح آمیز کشورهاست که متأسفانه آژانس در مواجه با ایران به نقش دوم خود کمتر عمل کرده و آقای اسلامی هم در ملاقات اخیر خود با مدیرکل آژانس به این موضوع اشاره و اعتراض کرده است.
کمالوندی گفت: ارزش این اطلاعات عمدتا تجاری است و به این دلیل که فنی است، نباید در اختیار دیگران قرار گیرد، متأسفانه آژانس این موضوع را رعایت نکرده و اطلاعات ارزشمندی را که در دست داشته با جزئیات در اختیار دیگران قرار داده است.
وی ادامه داد: اگر به سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی مراجعه شود مشاهده می کنیم که مشابه این اتفاق در خصوص دیگر کشورهای اتفاق نمی افتد و گزارش ها با این جزئیات در سایت آژانس وجود ندارد، هرچند که دسترسی به این سایت محدود به کشورهای عضو است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: در اساسنامه آژانس در پاراگراف D ماده 3 بر ضرورت حفظ محرمانگی اطلاعات کشورها اشاره و تأکید شده است و یا پارگراف F ماده هفت مدیرکل و اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی را به رعایت محرمانگی اطلاعات موظف می کند.
وی افزود: متأسفانه انتشار این اطلاعات و در اختیار گذاشتن به غیر، در آژانس به یک رویه تبدیل شده است که باید هر چه زودتر متوقف شود و ما حتما اقداماتی انجام می دهیم که جلوی این اتفاق گرفته شود.
کمالوندی گفت: در این زمینه نامه نگاری شده است و این موضوع پیگیری می شود و در جلسه آژانس با اعضا نیز مطرح شده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تماس خود با سرپرست دفتر نمایندگی ایران در وین گفت: در این تماس تأکید به شکایت در راستای انتشار این نوع گزارش ها شده است.
وی افزود: بخشی از این اتفاقات برای فضاسازی رسانه ای است تا بتوانند ابهام ایجاد کنند و در آن ابهامات بتوانند اتهاماتی را وارد کنند تا بتوانند ایران را در موضع انفعالی قرار دهند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: سازوکارهایی که در آژانس وجود دارد ایراداتی دارد که اعضا هم به این ایرادات وقوف دارند، این اشکالات به نحوی است که به نظر می رسد توسط برخی کشورها برای سوء استفاده علیه ایران به کار گرفته می شود و بارها درباره این سازوکارها صحبت شده است.

آمریکا: امکان دستیابی سریع به توافق بر سر بازگشت به برجام وجود دارد
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، ایالات متحده آماده بازگشت به مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران است.
به گفته یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری تاس ، ایالات متحده آماده بازگشت به مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران است و تصور می کند دستیابی به یک توافق سریع برای بازگشت کامل به مفاد برجام امکان پذیر و قابل دسترس است.
بر اساس این گزارش، اظهارات مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات علی باقری معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی است که گفته است، مذاکرات بین ایران و قدرت های جهانی تا اواخر نوامبر از سرگرفته خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما گزارش هایی را مشاهده کرده‌ایم ولی هیچ گونه اطلاعاتی درباره جزئیات احتمالی بازگشت به مذاکرات وین در ماه نوامبر نداریم. همان طور که بارها اعلام کرده‌ایم، ما آماده بازگشت به وین هستیم و بر این باوریم که امکان دستیابی به یک توافق سریع و اجرای یک تفاهم برای بازگشت به اجرای مشترک مفاد برجام وجود دارد، آن هم با بستن چند مساله کوچک باقی مانده که در پایان ششمین دور مذاکرات در ژوئن لاینحل باقی مانده است.
وی ابراز امیدواری کرد که ایران به مذاکرات وین بازگردد تا هر چه سریعتر و با حسن نیت مذاکرات را ادامه دهد. همان طور که شفاف اعلام کرده‌ایم، پنجره برای ابد باز نخواهد بود.

اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه:  در مذاکرات وین هیچ بن بستی اتفاق نیافتاده بود
اولیانوف سفیر روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما باید از عناصر جدید احتمالی در موضع ایران آگاه شویم. در این شرایط، قضاوت در این مورد خیلی زوهنگام است.
اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه به اظهارات حسین امیرعبداللهیان درمورد عدم ورود ایران به مذاکرات وین «از نقطه بن بست» واکنش نشان داد.
 اولیانوف در توییتر نوشت: ما به دیدگاه های او (امیرعبداللهیان) احترام می گذاریم، اما به نظر ما، هیچ بن بست در وین در کار نبود.
وی افزود: ما باید از عناصر جدید احتمالی در موضع ایران آگاه شویم.
اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه: به نظرات امیرعبداللهیان احترام می گذاریم اما در مذاکرات وین هیچ بن بستی اتفاق نیافتاده بود
اولیانوف خاطرنشان کرد: در این شرایط، قضاوت در این مورد خیلی زوهنگام است.

سخنگوی کاخ سفید:  گام‌های بعدی را به مذاکره‌کنندگان‌مان و اروپایی‌ها واگذار می‌کنیم
سخنگوی کاخ سفید در در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه واکنش کاخ سفید به اظهارات مذاکره‌کننده ایران درباره آمادگی برای بازگشت به مذاکرات وین چیست، گفت: «آنها طی روزها یا هفته‌های گذشته هم اظهارات مشابهی مطرح کرده‌اند.
 جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به اظهارات جدید مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات برجام واکنش نشان داد
سخنگوی کاخ سفید در در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه واکنش کاخ سفید به اظهارات مذاکره‌کننده ایران درباره آمادگی برای بازگشت به مذاکرات وین چیست، گفت: «آنها طی روزها یا هفته‌های گذشته هم اظهارات مشابهی مطرح کرده‌اند.
وی اضافه کرد: «تعهد ما کماکان در پیش گرفتن مسیر دیپلماتیک است. اینکه دور بعدی مذاکرات چه زمانی خواهد بود را به عهده مذاکره‌کنندگان واگذار می‌کنم. چارچوب مد نظر ما کماکان پایبندی در برابر پایبندی است و اینکه گام‌های بعدی باید چه باشند را به مذاکره‌کنندگانمان و اروپایی‌ها واگذار می‌کنیم.»
ساعاتی قبل‌تر، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به منظور گفت‌وگو با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در بروکسل حضور دارد، عصر امروز (چهارشنبه) در توئیتی درباره مذاکرات امروزش با انریکه مورا نوشت: گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای با انریکه مورا درباره عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم.
وی افزود: توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را آغاز کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.

دیدار انریکه مورا با گروسی 
انریکه مورا هماهنگ کننده جلسات کمیسیون مشترک برجام پس از دیدار با معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و توافق درباره شروع مذاکرات برای ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای ایران، با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرد. رافائل گروسی چهارشنبه شب در توئیتی نوشت که مشتاقانه به همکاری‌های دو طرف ادامه می‌دهد.
 انریکه مورا هماهنگ کننده جلسات کمیسیون مشترک برجام پس از دیدار با معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و توافق درباره شروع مذاکرات برای ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای ایران، با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرد.
رافائل گروسی چهارشنبه شب در توئیتی نوشت که همواره ملاقات با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدامی خارجی اتحادیه اروپا و گفت‌وگو درباره افزایش همکاری‌های دو طرف مایه خرسندی وی بوده است. او اضافه کرد که مشتاقانه به همکاری‌های دو طرف ادامه می‌دهد.
گروسی که به بروکسل سفر کرده پیشتر با شماری از مقامات ارشد بلژیک در خصوص توسعه فعالیت‌های هسته ای این کشور دیدار کرده است. اما ملاقات وی با انریکه مورا چند ساعت پس از آن صورت می‌گیرد که ایران و اتحادیه اروپا درباره شروع مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام توافق کردند.
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه که دیشب وارد بروکسل شد، در مقر اتحادیه اروپا با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی این اتحادیه دیدار و در خصوص لغو موثر تحریم ها و پایبندی سایر طرف ها به تعهدات خود رایزنی کرد. در پایان این دیدار دو طرف توافق کردند که پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات شروع شود.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این ملاقات با تاکید بر تجربه چند ساله بدعهدی در اجرا و نهایتا خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام توسط ایالات متحده و بی عملی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات پذیرفته شده خود، بیان کرد آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو موثر تحریم ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید خواسته های ایران در این‌خصوص‌را برآورده سازد.
باقری ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف های مقابل را خواسته غیرقابل چشم پوشی ایران دانست.

رویترز به نقل از مقام اروپایی: آماده‌ایم در نزدیکترین زمان ممکن با مقامات ایرانی دیدار کنیم
دیپلمات فرانسوی که رویترز نامش را فاش نکرده است، ساعاتی پس از انتشار توئیت علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه مذاکرات وین قبل از پایان ماه نوامبر از سر گرفته خواهد شد، به رویترز گفت: «ما چنین دعوتنامه‌ای [برای شرکت در مذاکرات با ایران] دریافت نکرده‌ایم. ما به عنوان تروئیکای اروپایی آماده‌ایم در نزدیکترین زمان ممکن [با مقامات ایرانی] دیدار کنیم و متأسفیم که ایران پیشنهاد ما مبنی بر اینکه همزمان با حضور علی باقری کنی در اروپا دیداری میان ما برگزار شود را رد کرد.»
 یک دیپلمات فرانسوی اعلام کرد طرف‌های اروپایی برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان) آماده‌ دیدار با مقامات ایرانی در نزدیکترین زمان ممکن هستند.
خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب به نقل از یک دیپلمات فرانسوی اعلام کرد طرف‌های اروپایی برجام برای دیدار با ایران در اسرع وقت آمادگی دارند.
این دیپلمات فرانسوی که رویترز نامش را فاش نکرده است، ساعاتی پس از انتشار توئیت علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه مذاکرات وین قبل از پایان ماه نوامبر از سر گرفته خواهد شد، به رویترز گفت: «ما چنین دعوتنامه‌ای [برای شرکت در مذاکرات با ایران] دریافت نکرده‌ایم. ما به عنوان تروئیکای اروپایی آماده‌ایم در نزدیکترین زمان ممکن [با مقامات ایرانی] دیدار کنیم و متأسفیم که ایران پیشنهاد ما مبنی بر اینکه همزمان با حضور علی باقری کنی در اروپا دیداری میان ما برگزار شود را رد کرد.»
ساعاتی قبل علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری اعلام کرد: «گفتگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.»
وی گفت که ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گلایه دارد چون برخلاف همکاری ایران، آژانس آنطور که باید از ایران، عضو خود، حمایت نکرده است. برخی سایت‌های انرژی هسته‌ای ما را هدف قرار دادند. انتظار داشتیم که آژانس اینگونه تحرکات را با قدرت محکوم کند.
در وین، مذاکرات برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران از مدتها پیش در جریان است؛ دور ششم این مذاکرات 20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، کار بازگرداندن توافق به میزان تقریباً 90٪ تکمیل شده و فقط نکات سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و نحوه پایبندی واشنگتن به آنها  باقی مانده است.ایران پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به سمت ریاست جمهوری هنوز مذاکرات وین را از سرنگرفته است
.

 .

 

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران آمریکا برجام بایدن اروپا علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه پایان ماه نوامبر مذاکرات آژانس بین المللی انرژی اتمی سخنگوی سازمان انرژی اتمی بازگشت به مذاکرات وین کمیسیون مشترک برجام وزارت خارجه آمریکا مذاکره کننده ارشد مقامات ایرانی سخنگوی کاخ سفید آماده بازگشت انریکه مورا مذاکرات برجام اتحادیه اروپا هسته ای ایران علی باقری کنی برای دیدار هماهنگ کننده ایالات متحده برای بازگشت خارجه ایران باقی مانده آماده ایم گزارش ها تحریم ها خواهد شد هیچ بن طرف ها دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۹۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات آخرین دور از مذاکرات آتش‌بس غزه/ حماس توافق پیشنهادی آمریکا و مصر را رد کرد

جزئیات منتشر شده از آخرین دور از مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه که در قاهره برگزار شد، حاکی از آن است که حماس توافق پیشنهادی آمریکا و مصر را که در برگیرنده مطالبات طرف صهیونیستی بوده است، رد کرده است.

به گزارش ایسنا، تهدید قطر درباره کناره گیری از میانجیگری میان حماس و رژیم صهیونیستی در پرونده جنگ غزه، بر رایزنی‌ها سایه انداخته است، رایزنی‌هایی که طی هفته اخیر مخصوصا پس از تاکید حماس بر مخالفت خود با هرگونه توافقی که شامل تاریخ دقیق توقف جنگ غزه، بازگشت آوارگان و امداد رسانی به آنها پیش از هر گونه تبادل اسرا و زندانیان نباشد، متوقف شده است.

در همین زمینه، روزنامه الاخبار لبنان نوشت درواقع صحبت از تلاش آمریکا برای احیای این رایزنی ها در سریع‌ترین زمان ممکن است.

این روزنامه در ادامه نوشت طرف مصری هشتم آوریل خواهان برگزاری یک نشست فوری با رهبران حماس شد تا این جنبش را در جریان یک توافق پیشنهادی قرار دهد که به قول خودش حاوی ایده‌های پیشرفته‌ای است و می‌تواند رکود موجود در این مذاکرات را بشکند.

حماس پس از بررسی متوجه شد که مصر با هماهنگی با آمریکا یک توافق پیشنهادی آماده کرده است. از این روی، «خلیل الحیه» معاون رئیس حماس در نوار غزه عازم قاهره شد و با «عباس کامل» رئیس سرویس اطلاعات عمومی مصر و معاونش «احمد عبدالخالق» دیدار کرد.

اما سپس مشخص شد که این توافق پیشنهادی حاوی هیچ چیز جدیدی نیست که پاسخگوی شروط مقاومت فلسطین در توقف جنگ غزه و خروج کامل رژیم صهیونیستی از این باریکه باشد.

این در حالی است که جنبش حماس به منظور تحقق این شروط خود، تعداد اسیران فلسطینی را که قرار بود در ازای آزادی اسرای صهیونیستی آزاد شوند، تغییر داده است اما هیچ کدام از اینها محقق نشده است.

پس از بازگشت الحیه به دوحه، جنبش حماس اعلام کرد که پس از مشورت پاسخ خود را درباره این توافق پیشنهادی ارائه خواهد کرد و در این حین با تماس‌های پیاپی مصر و قطر روبرو شد.

مصر در این تماس‌ها مدعی شد «به محض موافقت حماس، اسرائیل موظف به رعایت کامل شرایط خواهد بود».

همین موضوع خشم حماس را برانگیخت و او توافق پیشنهادی را رد کرد و مصر برای حل و فصل موضوع اعلام کرد این توافق پیشنهادی را ضمن مشورت با آمریکا تدوین کرده است و بعد هم اعلام کرد «اسرائیل با آن موافق است». اما «ابتدا باید حماس با این توافق پیشنهادی موافقت کند تا اعتبار پیدا کند».

جنبش حماس پس از رایزنی با جنبش جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین این توافق پیشنهادی را رد کرد و پس از مداخله‌های طرف قطر، مقرر شد که پاسخ در قالب یک نامه باشد و حماس نیز همان پاسخی که ۱۴ مارس ارسال کرده بود، بدون هیچ تغییری در مطالبات خود به مصر فرستاد.

این پاسخ حماس موجب عصبانیت مصر، آمریکا و حتی قطر شد و آنها اعلام کردند انتظار داشتند «حماس انعطاف بیشتری از خود نشان دهد» اما حماس بار دیگر به میانجی‌ها تاکید کرد که توافق پیشنهادی که در آن سه اصل زیر نباشد، قابل قبول نخواهد بود:

اول: ذکر دقیق تاریخ نهایی توقف جنگ غزه، تاریخ عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر از غزه.

دوم:  بازگشت بی‌قید و شرط تمامی ساکنان به مناطق خود و انتقال آزادانه کمک‌ها.

سوم: انجام تبادل اسرا، با این قید که شامل شروط سابق دشمن صهیونیستی نباشد.

در سایه بن بست مذاکرات آتش‌بس غزه به دلیل کارشکنی رژیم اشغالگر و فریبکاری‌های آمریکا، امروز (شنبه) یک منبع ارشد وابسته به مقاومت فلسطین اعلام کرد که از نظر حماس درحال حاضر هیچ زمینه‌ای برای مذاکره با رژیم اشغالگر وجود ندارد.

این منبع در گفت‌وگو با المیادین اظهار داشت که اسرائیلی‌ها به میانجی‌ها اطلاع داده بودند که پاسخ حماس (به پیشنهاد میانجی‌ها) به معنای شکست مذاکرات است و تا زمانی که حماس موضع خود را تغییر ندهد آنها هیچ هیئتی را برای مذاکره نمی‌فرستند.

منبع مذکور در ادامه تاکید کرد که حماس به مطالبات اصلی خود که شامل آتش‌بس جامع، خروج نیروهای اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان به مناطق خود و بازسازی غزه می‌شود، پایبند است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد
  • جزئیات آخرین دور از مذاکرات آتش‌بس غزه/ حماس توافق پیشنهادی آمریکا و مصر را رد کرد