Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، دکتر حمید بخشی روز پنجشنبه به مناسب هفته پدافند غیر عامل همراه با رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در جمع خبرنگاران افزود: بالا رفتن ارزش  زمین در مازندران نباید کشاورزان را دچار وسوسه فروش و یا تغییر کاربری های غیر قانونی کند ، به همین دلیل توجه به افزایش درآمد از محل تولید و فروش تولیدات محصولات کشاورزی برای کشاورزان استان ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که تحرکات زیادی برای خرید زمین های کشاورزی از سوی غیر بومی ها البته برای ادامه کشاورزی در استان بوجود آمده است ، بیان داشت: اگرچه خرید و فروش زمین کشاورزی برای کشاورزی همانند تغییر کاربری غیر مجاز برای کشاورزی استان خطر ندارد ،اما به طور یقین واگذاری و خرید و فروش زمین در سطح بالا از سوی خریدارانی که به کشاورزی اقتصادی کمتر توجه می کنند، تهدید جدی برای امنیت غذایی استان و کشور است.

وی تهدیدات زیستی را مهمترین مسایل و دغدغه در مازندران دانست و توضیح داد: تامین و امنیت غذایی ملی در مازندران سبب شد تا پدافند غیر عامل در استان بسیار حساس باشد و کارگروه زیستی کشاورزی پدافند غیر عامل استانداری با هدف حفظ تولیدات شیلاتی ، زراعی و باغی و حفظ منابع طبیعی جنگل و دریا ، منابع آبی به خصوص سدها ،  آببندان ها و  رودخانه ها ،  استاندارد سازی ذخایر و بازرگانی محصولات کشاورزی در قالب زنجیره تولید ،توجه جدی دارد.

مدیر عامل پدافند غیر عامل استانداری مازندران به اهمیت پیشگیری و مقابله با  تهدیدات آفات طبیعی و غیر طبیعی به ویژه مصرف انوام سموم کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: حساسیت به موضوع تهدیدات زیست محیطی در پدافندغیر عامل استان به وجود آمده است و امروز شاهد موفقیت هایی درپیشگیری و مقابله با انواع آفات کشاورزی هستیم.

بخشی با بیان این که در پیشگیری از آفت مگس مدیترانه ای باغ های استان مازندران موفقیت های خوبی طی چند سال گذشته بوجود آمده است، بیان داشت: : طبق گزارش رسمی امسال اصلا تهدیدی در حوزه آفت مگس میوه به باغ های  نارنگی های پیش رس و پرتقال در استان نداریم.

وی با اشاره به وجود  طرح جامع پدافند غیر عامل مازندران ،گفت:  همه برنامه ها در این بخش به صورت موردی پیگیری می شود  و عملیاتی شدن تمامی طرح های کارگروه پدافند غیر عامل کشاورزی و زیستی استان در بین ۱۳کارگروه استان در اولویت قرار دارد.

وی از مجتمع مرغ لاین بابلکنار به عنوان یک داشته مهم استان که نقش محوری در امنیت ملی غذایی گوشت سفید دارد ، ذکر کرد و اظهار داشت: در ۲ سال اخیر با اختصاص اعتبار ملی ،به این مجموعه در مازندران توجه ویژه شده است.

بخشی به اهمیت ایجاد مراکز لجستیک محصولات کشاورزی و آزمایشگاه بخش کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: اکنون مجوز انبار داری و سردخانه ای با هدف گسترش و تکمیل زنجیره افزایش تولید و نگهداری  محصولات کشاورزی مازندران به عنوان طرح های مهم پدافند غیر عامل عملیاتی شد و با این اقدام  اکنون قدرت چانه زنی کشاورزان برای عرضه به موقع با قیمت مناسب با گسترش ظرفیت انبارداری محصولات کشاورزی در استان افزایش یافته است.

وی حفظ حریم عرصه های طبیعی در مازندران را از دغدغه های اصلی پدافند غیر عامل استان دانست و گفت: توجه به مراتع برای حمایت از دام و دامداران ضروری است و همسو با این رویکرد جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی ، دامپزشکی و سازمان عشایر استان همکاری خوبی در اجرای طرح های پدافند غیر عامل استان دارند.

بخشی حفظ ذخایر ژنتیکی محصولات کشاورزی را یکی دیگر از برنامه های  پدافند غیر عامل در کارگروه زیستی این سازمان در مازندران دانست و گفت:  حفط انواع درخت های بومی ،زراعت چوب ، اصلاح نژاد  دام و طیور ، گل و گیاه و محصولات زراعی به ویژه برنج کیفی طارم محلی از نمونه های این مقولات است.

وی به اهمیت توجه به مصرف بهینه سموم کشاورزی در مازندران با توجه به شکنندگی و حساسیت های زیست محیطی استان اشاره کرد و گفت: بخش ترویج جهاد کشاورزی با همراهی کشاورزان با برگزاری برنامه ها در سر مزرعه موفیقت های چشم گیری در این حوزه داشته است.

وی در ادامه گفت: ایجاد سیلو غلات در غرب مازندران از دیگر دغدغه های پدافند غیر عامل دراستان است و پیشنهاد این است که اگر دولت نمی تواند سیلویی در غرب استان ایجاد کند،بخش خصوصی را برای اجرای این سرمایه گذاری ترغیب و حمایت کنیم.

مدیر عامل پدافند غیر عامل مازندران همچنین تولید واکسن دامی با اولویت طیور را در استان ضروری دانست و گفت: آماده همکاری با اجرای این طرح در استان هستیم.

قدر فرهنگ حفظ زمین کشاورزی را در بین روستائیان مازندران بدانیم 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در نشست خبری  پدافند غیر عامل استان ،با بیان این که اگر کشاورزی استان  همچون نگینی در کشور می درخشد ،هرگونه غفلت در بخش پدافند غیر عامل کشاورزی و زیستی استان جبران ناپذیر خواهد بود ، گفت:  مردم مازندران به ویژه کشاورزان قدر زمین های زراعی و باغی خود را برای کشت و کار در حالی می دانند ، که ارزش زمین های آنان به نسبت قیمت محصولات تولیدی قابل مقایسه نیست و این فرهنگ را همه مسئولان ملی و استانی باید قدر دانی کنند.

عزیزالله شهیدی فر با اظهار این که روزانه ۲۰ هزار تن محصولات غذایی مازندران به خارج از استان و کشور صادر می شود ، افزود: امروز فضای ذهنی مصرف کنندگان و تولید کنندگان محصولات  کشاورزی مازندران نسبت به اهمیت تولید و ارزش گذاری آن تغییر کرده است ، یعنی آنان به اهمیت امنیت غذایی استان پی برده و در اجرای طرح های کشاورزی همراه هستند .

وی هر گونه انتقاد بر کمبود های کشاورزی صنعتی را با توجه به اهمیت امنیت ملی غذایی تولیدات کشاورزی استان را حق مردم دانست و در عین حال گفت: بدانید مازندران همواره تصمیم گیر بسیاری از مسایل مواد غذایی استان نیست و تصمیم گیری ها جنبه ملی دارد ،یکی از نمونه های نوسانات قیمت مرغ است ، مازندران تامین کننده مرغ تهران به عنوان پایتخت کشور است و همواره همه مسئولان استان برای تامین مرغ مردم تهران کوشا و تلاش کرده اند و همچنان در حال انجام این کار هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نوسانات قیمت مرغ را یک مشکل ملی و بر اساس تصمیم گیری استانی کشوری دانست و ادامه داد: امیدواریم دست دلالان مرغ با تصمیم جدی مسئولان کوتاه شود. 

شهیدی فر در بخش دیگری با تاکید بر این نکته که  شرایط کشاورزی مازندران با توجه به اهمیت امنیت ملی چنین ایجاب می کند که حفظ زمین اولویت  پدافنده غیر عامل در استان باشد ، ادامه داد:  تغییر کاربری غیر مجاز و ساخت و ساز های بی رویه از دغدغه های جدی است ، که البته با صنعتی و مکانیزه شدن فعالیت های کشاورزی مازندران به ویژه ایجاد صنایع وابسته به کشاورزی و همچنین توسعه گلخانه ای و از همه مهمتر توجه به صادرات محصولات مازاد بر  مصرف بخش کشاورزی ،شاهد کاهش این دغدغه هستیم.

وی با بیان این که نمونه توجه به اهمیت تولید مطابق با مصرف و نیاز مصرف با هدف کنترل قیمت ، توسعه کشت  گلخانه ای لیمو ترش در استان عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته سقف ایجاد گلخانه لیمو ترش  ۱۰۰هکتار تعینن شده است،که  ۵۰ هکتار آن محقق شد .

وی ادامه داد:  نمونه دیگر اهمیت تولید محصولات کشاورزی و حمایت از بازرگانی آن ، حذف یارانه برنج وارداتی با هدف توجه به حفظ کشاورزی برنجکاری در استان است که این طرح در واقع کشاورزی استان را امسال نجات داده است .

شهیدی فر گفت: امروز قیمت برنج در استان جایگاهش را به عنوان مهمترین محصول درآمدی کشاورزان استان پیدا کرده است ، اکنون برنج کیفی  قیمت مناسبی برای تولید کنندگان و مصرف کننده پیدا کرده است.چراکه  کشاورزان منطق درستی از  قیمت محصولات کشاورزی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یکی از خدمات بسیار بزرگ پدافند غیر عامل کشاورزی استان را پیشگیری و مقابله با آفت مگس میوه در سال جاری دانست و گفت: امسال اصلا خسارت اقتصادی ناشی از آفت مگس مدیریترانه در باغ های مازندران نداشته ایم.

مازندران با دارا بودن ۱/۵ درصد از اراضی کشور و ۲/۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که  ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است. 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی پدافند غیر عامل ساری مازندران فصلنامه تولید و فرآوری محصولات زراعی و باغی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی پدافند غیر عامل ساری وزارت جهاد کشاورزی پدافند غیر عامل ساری مازندران رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران پدافند غیر عامل استان محصولات کشاورزی کشاورزی استان دانست و گفت غیر عامل آفت مگس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۱۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت استاندارد بر کیفیت محصولات خام کشاورزی مرکزی

مدیرکل استاندارد استان مرکزی از نظارت استاندارد بر کیفیت محصولات خام کشاورزی استان مرکزی خبر داد. - اخبار استانها -

سیدسعید میرنظامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به نظارت بر کیفیت محصولات خام کشاورزی استان، اظهار داشت: در راستای اجرای ماده 17 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، طرح بازرسی و نمونه برداری از محصولات خام کشاورزی توسط کارشناسان اداره کل استاندارد استان مرکزی انجام شد.

وی افزود: نظارت استاندارد بر مواد غذایی از مزرعه تا سفره را شامل می‌شود و در تمامی مراحل زنجیره تامین غذا، استانداردهای ملی وجود دارد و این سازمان براساس قانون در طول مسیر، کنترل و پایش را برای بهره‌مندی مردم از غذایی سالم و مطلوب دارد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تصریح کرد: استانداردها با هدف ایمنی، بهداشت، سلامت عمومی و حمایت از حقوق مصرف کننده تدوین می‌شود و در این بین غذا جایگاه ویژه‌ای را در محور استانداردسازی دارد.

میرنظامی عنوان کرد: در این طرح از انواع مختلف شامل پرتقال، سیب، لیمو (ترش و شیرین)، انواع فلفل، موز، کاهو، سیب زمینی، گوجه فرنگی، خیار و پیاز از مراکز عرضه شهرستان اراک به طور تصادفی نمونه‌برداری، خریداری و جهت آزمایش به آزمایشگاه تخصصی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران ارجاع شد.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت ایمنی، بهداشت و سلامت عموم جامعه؛ آزمون های نیترات، فلزات سنگین (سرب و کادمیوم) و باقیمانده سموم آفت کش‌ها بر روی نمونه‌های اخذ شده در آزمایشگاه تخصصی انجام و نتایج به این اداره کل ارسال خواهد شد، نتایج این آزمون‌ها به ارگان‌ها و مراجع ذی‌ربط جهت اقدامات بعدی ارجاع خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی بیان کرد: کشاورزان استان مرکزی می‌توانند با اخذ پروانه حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی در صادرات محصولات کشاورزی استان نقش موثری ایفا کنند، این در حالی است که سال 1402 تعداد 2 مورد پروانه حد مجاز آلاینده‌ها در استان مرکزی صادر شده است.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • خودکفایی در تولید بذر گندم در اولویت کاری سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • اولویت طرح نهضت ملی مسکن در استان سمنان، ساخت خانه ویلایی است
  • ۶.۵ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند/ تامین مسکن در اولویت دولت
  • مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران
  • نظارت استاندارد بر کیفیت محصولات خام کشاورزی مرکزی
  • کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی
  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی بوشهر از اولویت‌ها
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • توسعه صنعت فرآوری محصولات کشاورزی در بوشهر اولویت است