Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

طی روزهای گذشته چشمه «کوهرنگ» که تأمین کننده آب چند استان بود خشک شد و این مسئله آبی تنها به اینجا ختم نشد و آب ذخیره شده سد «کوهرنگ» تمام شد.

گفتنی است آب این سد به وسیله نصب پنج کیلومتر لوله از سرچشمه «کوهرنگ» تأمین می‌شود.

با کاهش بارندگی‌ها، تغییر اقلیم و نوع بارش‌ها ذخایر برفی رشته کوه‌های «زردکوه» نزدیک به صفر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

خطر کویری شدن و کوچ اجباری ۵۰ درصدی مردم چهارمحال و بختیاری

همچنین کارشناس مسائل آب در چهارمحال و بختیاری گفت: با نگاه به آمار و اطلاعات مشخص است که منابع آبی استان طی دو دهه گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و احتمالا این روند ادامه‌دار خواهد بود، اکنون بیان می‌کنیم طی چند سال آینده و با اتمام ذخایر آب زیرزمینی بخش وسیعی از استان به کویری مرتفع تبدیل و حداقل ۵۰ درصد مردم این استان مجبور به کوچ اجباری خواهند شد.

سید هاشم فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت منابع آبی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: این استان دارای ۱۰ دشت اصلی بوده که از این تعداد چهار دشت ممنوعه بحرانی و شش دشت نیز ممنوعه است.

کارشناس مسائل آب در چهارمحال و بختیاری افزود: براساس قوانین وزارت نیرو در صورتیکه در دشت ممنوعه افت مستمر سطح ایستایی، کسری مخزن شدید، کاهش کیفیت آب و فرونشست زمین رخ دهد، آن دشت از ممنوعه به ممنوعه بحرانی تبدیل خواهد شد، با این اوصاف سال‌هاست در دشت‌های استان شاهد فرونشست زمین هستیم و متاسفانه در این خصوص و جهت تعیین میزان فرونشست مطالعاتی صورت نگرفته، ولی باتوجه به شواهد میدانی و از جمله معلق‌شدن فونداسیون چاه‌های پیزومتری آثار فرونشست قابل مشاهده است.

وی با اشاره به حساس بودن دشت‌های چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: ضخامت آبرفت در دشت‌های استان متوسط بین ۵۰ تا ۶۰ متر است و چنین دشت‌هایی به دلیل بارش کم و خشکسالی‌های پی در پی سریعا تخلیه می‌شوند.

فاطمی با بیان اینکه استان با پدیده تغییر اقلیم و تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران مواجه است، تصریح کرد: ضمن اینکه میزان بارش‌ها طی دو دهه اخیر در فصول زمستان و پاییز کاهش یافته است و این شرایط افزایش میزان تبخیر میزان نفوذ آب به آبخوان‌های استان را در پی دارد، بنابراین ذخایر آب زیرزمینی ضمن کاهش کمی از نظر کیفی نیز وضعیت نامطلوبی دارند که در این ارتباط می‌توان به افزایش Ec و افزایش نیترات آب‌ها اشاره کرد.

وی گفت: میزان متوسط افت سطح ایستایی در دشت‌های چهارمحال و بختیاری طی دو دهه گذشته متوسط ۳۰ سانتی‌متر در سال بوده، اما در چند سال اخیر این عدد به بیش از ۱۲۰ سانتی‌متر در سال رسیده است، مثلا در دو سال آبی گذشته افت سطح ایستایی دشت شهرکرد مجموعا ۲۵۰، خانمیرزا ۶۵۰، شلمزار ۳۹۱، کیار ۳۵۳، فارسان_جونقان ۴۶۳ سانتی‌متر بوده که با در نظر گرفتن ضخامت کم آبخوان‌های استان این میزان افت سطح ایستایی و فرونشست زمین فاجعه‌بار ارزیابی می‌شود.

این کارشناس مسائل آب بیان کرد: میزان فرونشست در دشت خانمیرزا حدود ۱۲۰ و در دشت شهرکرد حدود ۴۰ سانتی‌متر بوده که انجام مطالعات لازم برای جلوگیری از این امر، ضروری است.

فاطمی با تاکید بر اینکه چهارمحال و بختیاری دارای شرایط بحرانی شدید در حوضه منابع آبی است، بیان کرد: اکنون استان برای تامین آب در همه بخش‌ها و به‌ویژه شرب وابستگی شدیدی به آب‌های زیرزمینی دارد و کاهش روز افزون این منابع ارزشمند شرایط تداوم حیات در استان را مبهم می‌کند.

وی بیان کرد: آیا کسانی‌که به این سرزمین صرفا به دید انتقال آب بین حوضه‌ای نگاه می‌کنند، این باور را دارند که در همه شهرستان‌های استان و حتی کوهرنگ تامین آب در همه بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی با مشکل مواجه است، آیا باور می‌کنند که در این استان هم‌اکنون تامین آب حدود ۱۰۰ روستا با تانکر انجام می‌شود و در بعضی شهرها همچون شهرکیان با تانکر سیار آب به درون مخازن آب شرب تخلیه شده و در شهرهای همچون کاج، سردشت، فرادنبه، بروجن و... ساعت‌ها آب شرب قطع است.

این کارشناس آب توضیح داد: در چهارمحال و بختیاری بدترین شرایط مربوط به حوضه بهشت‌آباد است که دشت‌های این حوضه از جمله کیار، شلمزار، جونقان _فارسان ممنوعه و دشت‌های شهرکرد، سفید دشت، بروجن_فرادنبه ممنوعه بحرانی هستند، این در حالی است که در مطالعات انجام شده برای طرح بهشت‌آباد این واقعیات منعکس نشده و سرانه آب تجدیدپذیر در این حوضه کمتر از ۸۰۰ مترمکعب در سال برآورد شده است.

وی بیان کرد: با نگاه به آمار و اطلاعات مشخص است که منابع آبی چهارمحال و بختیاری، طی دو دهه گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و احتمالا این روند ادامه‌دار خواهد بود، از طرفی سال‌هاست شرایط بحرانی آب تشریح شده، اما تصور این شرایط غیرقابل باور بود، اکنون بیان می‌کنیم طی چند سال آینده با اتمام ذخایر آب زیرزمینی بخش وسیعی از چهارمحال و بختیاری به کویری مرتفع تبدیل و حداقل ۵۰ درصد مردم این استان مجبور به کوچ اجباری خواهند شد.

این کارشناس مسائل آب توضیح داد: برای جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی و ایجاد توقع در استان‌های مقصد بهتر است به جای بازی با اعداد واقعیات آبی در نظر گرفته شود و بیش از این سرمایه‌های ملی نابود نشود.

وی با تاکید بر اینکه بی‌شک اساسی‌ترین مسئله کشور در شرایط کنونی موضوع آب است، خاطرنشان کرد: متاسفانه متناسب با این موضوع، توجهی به مسئله مهمی هم‌چون آب انجام نمی‌شود، بنابراین لازم است ضمن صرفه‌جویی و مدیریت صحیح در مصرف آب، اجازه ندهیم شرایط از این حادتر شود.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: چشمه کوهرنگ خشکسالی استان چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری کارشناس مسائل آب سطح ایستایی منابع آبی سانتی متر طی دو دهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۳۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی وقوع رعد برق در چهارمحال و بختیاری

براتی کارشناس هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: از فردا با گذر امواج متوالی از فراز استان افزایش ناپایداری به شکل رشد ابر، در پاره‌ای مناطق استان، رگبار و رعد و برق (به خصوص برای نواحی شمالی و شرقی استان) و وزش باد به نسبت شدید انتظار می‌رود.

بیشتر بخوانید

پیش بینی بارش باران و برف در برخی مناطق چهارمحال و بختیاری

وی افزود: برای دو روز آینده افزایش نسبی دما دور از انتظار نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • سورشجان سردترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • آسمان چهارمحال و بختیاری صاف تا کمی ابری
  • خبر‌های ورزشی ۹ فروردین چهارمحال و بختیاری
  • بلداجی سردترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • بارش‌های رگباری در استان چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی وقوع رعد برق در چهارمحال و بختیاری
  • آبشارهای آرامش بخش چهارمحال و بختیاری؛ گوشه‌هایی از بهشت
  • ترافیک سبک در محور‌های چهارمحال و بختیاری
  • جشن میلاد کریم اهل بیت امام حسن (ع) در چهارمحال و بختیاری
  • کوهرنگ سردترین نقطه چهارمحال و بختیاری