Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،دو سال پیش وقتی در روز‌های آخر اسفند ۹۸ کرونا مهمان ناخوانده همه ما شد خیلی از ما به هوای اینکه این مهمان ناخوانده به زودی رفع زحمت خواهد کرد، خانه نشین شدیم، اما بعد از مدتی دیدیم که باید زندگی هایمان با این مهمان ناخوانده سازگار کنیم به طبیعت گردی روی آوردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعی کردیم حالا که امکان سفر‌های طولانی برای ما فراهم نیست، جاذبه‌های گردشگری اطراف شهر محل زندگی و استانمان را کشف کنیم.

خود من نیز به عنوان نگارنده این گزارش تا قبل از بحران کرونا بیشتر سفر‌های طولانی و خارج از استان را به رسمیت می‌شناختم، اما  با شیوع کرونا به بومگردی و طبیعت گردی روی آوردم. امسال نیز بعد از فروکش کردن موج کرونای هندی، در جست و جوهایم برای بومگردی به روستای کوهستانی بقمج سفر کردم که مدت‌ها بود در لیست جاذبه‌های گردشگری مورد علاقه ام بود.

سفرم در آخرین روز‌های مهرماه امسال همزمان با روز‌های سردی هوا بود اگرچه که حتی این سردی هوا نیز به دلیل جاذبه روستای کوهستانی بقمچ مرا از تصمیمم باز نداشت. روستای بقمچ از آن روستا‌هایی بود که شما در رسیدن به آن از مسیر کوهستانی روستا نیز می‌توانید لذت ببرید. چشم انداز زیبا به سمت دره ها، کوه‌هایی که گویی در ابر‌ها فرو رفته اند و شما نیز در جاده به سمت این ابر‌ها روانه می‌شوید همه از زیبایی‌هایی مسیر این روستاست.


بقمچ، روستایی پلکانی

وارد روستای بقمچ که می‌شوید بر خلاف تصور که فکر می‌کنید با یه روستای کوچک رو به رو می‌شوید، روستایی بزرگ و پلکانی را خواهید دید. روستایی که با کال (مسیل) به دو قسمت تقسیم شده بود. برای رسیدن به بومگردی روستا باید از همین مسیل عبور کنم. مسیلی که چشم اندازی زیبا به سمت باغ‌ها دارد؛باغ‌هایی که رخت پاییزی با رنگ‌های زرد و قرمز  بر تن کرده اند. به بومگردی روستا که می رسید با  پله هایی جالب رو به رو می شوید. پله هایی که برایم تصویر پله های منتهی به معابد چین را تداعی می کرد. اگرچه وجود چنین پله هایی در روستایی پلکانی که به ماسوله خراسان معروف است ، طبیعی است.

چشیدن طعم زندگی روستایی

بر خلاف برخی دیگر از بومگردی ها که تصویری فانتزی و شیک از زندگی روستایی ارائه می دهد بومگردی بقمچ  فضایی شبیه به یک خانه واقعی روستایی دارد. قشنگ ترین قسمت خانه تراس خانه است که از آن می توانید تمام روستا را ببینید و اگر سحرخیز باشید طلوع زیبای آفتاب را به تماشا بنشینید. در شب های سرد سال نیز می توانید با روشن کردن بخاری زغالی بر روی بالکن خانه شب نشینی کنید به خصوص اگر دسته جمعی باشید این شب نشینی با خوردن چای آتشی حال و هوایی دیگری دارد. برای روشن کردن چای آتشی می توانید از اجاقی که در آشپزخانه رو به تراس قرار دارد استفاده کنید. این اجاق شبیه به اجاق های روستایی است و برای تهیه هیزم نیز نگران نباشید به اندازه کافی هیزم و چوب خشک در این روستا وجود دارد. 

تجربه گذشته در حال

وقتی برای گردش به دل این روستا می روید نماد ساختمان سازی  بومی رو می بینید . مشخصه خانه های روستا،استفاده از سنگ های کوهستان در ساخت و ساز است. دیدن این نوع ساختمان سازی برای شهرنشینان دلنشین  است در واقع خانه های روستایی بقمج تصویر زندگی  گذشتگان را برای ما تداعی می کند و همین تجربه گذشته در حال حسی از آرامش را به انسان می دهد. 

برخی از خانه های روستای بقمج متروکه شده اند. خانه هایی بزرگ و  اعیانی با سقف های شیروانی و معماری قدیمی را می بینید که ساکنان آن سال هاست که آن را ترک کرده اند و این خانه های زیبا رو به زوال هستند.  از اهالی روستا درباره خانه های متروکه می پرسم و این پاسخ را می شنوم که زندگی در این روستای کوهستانی به دلیل نبود گاز کشی و دشواری در تهیه سوخت بسیار دشوار است به همین دلیل عده ای از اهالی به طور کل به شهر مهاجرت کرده اند و عده ای دیگر از اهالی روستا نیز در نیمه اول سال ساکن روستا هستند و با رسیدن فصل سرما به خانه های خود در شهرها می روند.

یکی دیگر از اهالی روستا نیز می گوید: بقمچ با وجود زیبایی و قدمت چندان نام آن برای گردشگران شناخته شده نیست و می توان گفت در دو سه سال اخیر با راه اندازی بومگردی روستا بیشتر معرفی شده است.

معنای  نام بقمچ

این طور که در نت درباره معنای نام روستا جستجو می کنم. بفمچ به معنای باغ میش است که به حرفه دامپروری اهالی روستا اشاره دارد. در گشت و گذارم در روستا آغل های گوسفند و سگ های نگهبان پرسه زن در اطراف آن را می بینم که نشان می دهد حرفه مردمان این روستا دامپروری سنتی است.

کشت تنباکو برای مقابله با تریاک

در روزهای آخر مهر ماه که در بقمچ هستم ماشین های نیسانی را می بینم که چوب های تنباکو را حمل می کنند. روزهای آخر مهر فصل برداشت تنباکو است. محمد شریعت عضو شورای روستای بقمچ و صاحب کارگاه بسته بندی تنباکو می گوید: تنباکو محصول اصلی کشاورزی این روستاست. در گذشته، تریاک در مزارع این روستا کشت می شده است برای مقابله با کشت تریاک، بذر تنباکو را وارد این روستا می کنند و به تدریج کشت تنباکو جایگزین کشت تریاک می شود.

او می افزاید: کاشت تنباکو با اقلیم این روستا متناسب است و در ضمن مزارع کشاورزی این روستا در معرض خطر حمله خوک ها قرار دارد بنابراین گیاهان پیازدار مثل زعفران را نمی توان کشت کرد اما محصول تنباکو در برابر حمله این حیوانات آسیب پذیر نیست به همین دلیل مردم این منطقه به کاشت این محصول روی آورده اند.

قضیه قبرستان قدیمی بقمچ چیست؟

روستای بقمچ روستایی تاریخی است و طبق اطلاعاتی که از اینترنت به دست آورده ام چند اثر تاریخی شامل مسجد ، حمام قدیمی ،بافت تاریخی روستای بقمچ،قبرستان قدیمی در دهستان بقمچ شناسایی شده است. در بین آثار تاریخی از قبرستان قدیمی روستا و دزدی یکی از سنگ قبرهای تاریخی روستا زیاد شنیده ام.محمد شریعت عضو شورای روستای بقمچ می گوید: قبرهای قدیمی در این روستا وجود دارد که مربوط به ششصد سال پیش است. چند سال پیش نیز یک قبر قدیمی که مربوط به فرماندهان نطامی دوره نادرشاه بود به سرقت رفت. با توجه به قدمت قبرهای قبرستان حفاظت از آن ضروری است.

تقویت گردشگری در بقمچ ضروری است

همانطور که در گزارش عنوان شد، روستای بقمچ با وجود برخورداری از جاذبه های گردشگری هنوز به جایگاه خود در گردشگری روستایی دست نیافته است. با توجه به اینکه روستای بقمچ روستایی کوهستانی و با آب و هوای سرد است. اجرای طرح گازکشی به این روستا می تواند در سفر گردشگران در ایام سرد سال به این روستا و همچنین بازگشت بخشی از ساکنان روستا و رونق آن موثر باشد. همچنین تقویت گردشگری در کنار اجرای سایر طرح های خدماتی به روستا می تواند به ایجاد اشتغال در روستا و جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها کمک کند.

بقمچ در ۳۶ کیلومتری چناران و در دره‌های هزار مسجد قرار دارد.

انتهای پیام//م.م

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری زمستانی طبیعت گردی بومگردی اهالی روستا روستای بقمچ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۳۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه زیبای یورگن کلوپ به کودک طرفدار لیورپول: مضطرب نباش، روزهای خوب فرا می‌رسند

یورگن کلوپ طی نامه‌ای به کودک هوادار لیورپول به او توصیه کرده است اضطرابش را به احساسی مثبت تبدیل کند. 

طرفداری | طی دوران حضور در لیورپول، یورگن کلوپ رابطه ویژه‌ای با هواداران لیورپول، به خصوص افراد کم سن و سال داشته است. مرد آلمانی طی این مدت به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارتباطش را با هواداران حفظ کرده و بعضا در جایگاه مشاور با آن‌ها صحبت می‌کند. اخیرا کودک هوادار قرمزها که با بیماری «اضطراب» دست و پنجه نرم می‌کند، از کلوپ خواسته بود به او کمک کند. سرمربی لیورپول در پاسخ به نامه او نوشت:

سلام لوئیس.

اجازه بده با یک راز شروع کنم: من هم گاه دچار اضطراب می‌شوم. اگر بخواهم کاملا صادق باشم، اگر اضطراب را تجربه نمی‌کردم، نگران می‌شدم. زیرا این حس فرصتی به من می‌دهد تا آن انرژی را به چیزی مثبت تبدیل کنم. 

می‌دانم ممکن است برای پسری در سن و سال تو عجیب باشد که فکر کنی مربی لیورپول می‌تواند احساسی مشابه تو داشته باشد، اما اینطور است. 

از نامه‌ات مشخص است که تو بسیار متفکر و مهربان هستی و با چنین ویژگی‌هایی، اجتناب از اضطراب تقریبا غیرممکن است. تو پرسیدی که وقتی بازیکنانم این حس را دارند، من چه کار می‌کنم؟ پاسخ ساده است: به آن‌ها یادآوری می‌کنم که چقدر برای من مهم هستند و چقدر به آن‌ها ایمان دارم. شکی ندارم که خانواده‌ات نیز دقیقا همین حس را نسبت به تو دارند.

نیازی نیست نگران اتفاقات بد باشی. همانطور که می‌دانی، من چندین فینال را باخته‌ام و این حس خوشایندی نیست اما با کمک خانواده و دوستانم به مسیر خود ادامه دادم و در نهایت توانستیم روزهای بسیار خوبی را تجربه کنیم. اگر روی لحظات بد تمرکز می‌کردم، می‌دانم که این اتفاقات نمی‌افتاد. پس لطفا نسبت به خودت دید مثبتی داشته باش و منتظر روزهای فوق‌العاده‌ای باش که می‌دانم در بزرگسالی خواهی داشت. 

فراموش نکن که تو عضوی از خانواده لیورپول هستی و این یعنی میلیون‌ها نفر مثل خودت وجود دارند که می‌خواهند تا جایی که می‌توانی خوشحال باشی. حمایت تو برای من و همه اعضای لیورپول بسیار مهم است، پس امیدوارم این نامه نشان دهد که ما هم حامی تو هستیم. تو هرگز تنها قدم نخواهی زد. 

دیدار یورگن کلوپ با دایرا گورمن تحسین بسیاری را در پی داشت

 

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان (+عکس)
  • رفع کدری آب شرب بیش از ۹۵ درصد مناطق خرم آباد
  • معنای واقعی زندگی روستایی در روستای یاستی‌قلعه ماهنشان
  • نامه زیبای یورگن کلوپ به کودک طرفدار لیورپول: مضطرب نباش، روزهای خوب فرا می‌رسند
  • انتخاب روستای فهرج یزد به عنوان روستای هدف گردشگری
  • روستای صخره‌ای میمند، مکانی اسرارآمیز
  • روستای فهرج یزد به روستای هدف گردشگری تبدیل می‌شود
  • خسارت‌های سیل شب گذشته به روستایی بخش پادنا شهرستان سمیرم + فیلم
  • روستای اصفهک طبس روستایی با قدمت 400 سال در دل کویر
  • برخورداری ۳۲۹ روستای استان گلستان از نعمت آسفالت