Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-25@13:37:26 GMT

ایرانی بودن

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۳۴۰۰


  دکتر مرتضی نظری
  نویسنده و تحلیل‌گر مسائل نظام آموزشی

  نمی‌‎توان ایرانی بود و از بالیدن به دیرینۀ درخشان فرهنگی خود صرف نظر کرد. اما با نسل بسیار متفاوت امروز چگونه می‌توان از هویت ایرانی سخن گفت؟

   این یادداشت کوتاه، پیشکش به خانواده‌هایی‌ است که می‌خواهند فرزندشان ریشه‌های عمیق ایرانی خود را از یاد نبرند:

   شناخت به جای نصیحت

   نسل امروز منتقد است، عمدتاً کم‌حوصله و از نصیحت، گریزان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یادمان باشد منتقد بودن هم نوعی تعلق خاطر است آنچه باید نگرانش بود، بی تفاوتی است.

   به فرزند خود شناخت بدهیم تا با هفت هزار سال فرهنگ ایران، واقع گرا و منطقی برخورد کنند. شیوه مطلوب برخورد ما با گذشته فرهنگی مان، نه تقلید است و نه تسلیم، نه پذیرش بی دلیل است و نه نفی و انکار. بلکه"برخورد نقادانه و پرسشگرانه".

   به آنها شناخت بدهیم تا رشد کنند.

   ️مدارا و ادب ایرانی

    به فرزندان‌مان از روحیه مدارا و تفاهم ایرانیان بگوییم. احترام به دیگران و ادب و نجابت ایرانی را به فرزندانمان در عمل بیاموزیم. بگوییم که منش نیاکان ما، صلح و رفق و مهربانی با انسان‌ها، جانداران و محیط زیست است. نمی‌توان ایرانی بود و با فردوسی، حافظ، سعدی، خیام، عطار و مولوی و ... بیگانه بود.

    شادمانی و خردورزی

    به آنها بگوییم در فرهنگ ایرانی در ایام سال بیش از سی جشن برگزار می شود که هر کدام از زیبایی و فلسفه خاصی برخوردارند. ستایش ایزد یکتا، پاسداشت خرد، احترام به زن، والا دانستن آب و خاک و پاکیزه نگه داشتن گوش و چشم و زبان از ویژگی‌های بارز آیین ها و جشن های ایرانی است. قرآن هم می گوید کسی که ایمان به خدا دارد نه محزون می‌شود و نه می‌ترسد. این "خاطرجمعی و شادمانی" سهم کسانی است که خدا را حاضر و ناظر بر خود می دانند.

   جامعه امروز ما بیش از هر چیز به شادی و عقلانیت نیازمند است. از باب یادآوری، واژه "پرستش" از ریشه پرستاری به معنای مراقبت و نگهبانی می آید و با پرستیدن فرق دارد. ما ایرانیان آتش پرست نبودیم.

نقشه ایران

   حتماً در خانه یک نقشه ایران داشته باشیم. نگاه کردن به وسعت این سرزمین، هم شگفت است و هم تأمل برانگیز.

   در جمع‌های خانوادگی گفت‌و‌گو کنیم که این کشور از رهگذر چه حوادث تلخ و سختی به اینجا رسیده است. آیا اگر حاکمان و نیاکان ما چگونه عمل می‌کردند امروز در نقطه بهتری بودیم و اکنون ما باید چگونه باشیم تا مورد مؤاخذه آیندگان قرار نگیریم. رفتار ایرانیان و حاکمان با این خاک و منابعش چگونه بوده.

     چگونه نیاکان ما در قرن‌ها و هزاره‌های گذشته، در زمینه‌هایی غیر از قدرت نظامی و کشورگشایی توانسته بودند جایگاه بلامنازع و اول دنیا را داشته باشند؟ چگونه ۴۵۰۰ سال پیش توانستیم چشم مصنوعی بسازیم؟ پدیده‌ای که تا سال ۲۰۰۸ نظیر نداشته است. چگونه نیروی دریایی ایران در عصر هخامنشیان مجهز به سیستم مکان یاب بوده؟ و چگونه بیشتر فرضیه های نیوتن و دکارت درباره فرضیه نور و انعکاس و انکسار، به ایرانیانی همچون ابن سینا، ابن هیثم و ابوالحسن فارسی تعلق دارد و چگونه "غیاث الدین جمشید کاشانی" ۱۶۰ سال زودتر از سیمون استون، ریاضیدان بلژیکی به تعریف کسور اعشاری و کاربرد آن ها پرداخت؟ ما چگونه از دل این فرهنگ، پیش از تمام تمدن ها به صدور منشور حقوق بشر می‌رسیم و چطور می شود که عقب می افتیم؟ اکنون مسؤولیت ما چیست؟ و چه باید کرد؟

    سفر به ایران!

   ما درست مسافرت نمی کنیم. سفرهای خوب، بهترین و لذت بخش ترین مدرسه برای هویت‌مندی فرزندان ماست! آنچه به سفر هویت و معنا می بخشد، کیفیت سفر است. نقشه خوانی، تاریخچه مختصری از مقصد سفر، آشنایی با جاذبه های فرهنگی و گردشگری و ترجیحاً استفاده از لیدرهای آموزش دیده گردشگری از جمله راههایی برای معنی دار شدن مسافرت‌های ماست. سفرهایی فراتر از جوج و منقل و نوشیدنی.

ایرانی بودن دقیقا یعنی چه؟

   ما ایرانی هستیم با تعلق خاطری عمیق به این خاک. اما عشق و علاقه به وطن اگر به اصلاح و تغییری در رفتار ما منجر نشود، صرفاً یک احساس زودگذر و دل‌دادگی بی ثمر است.

   به فرزندان خود در عمل یاد بدهیم کسی که وطنش ایران را دوست دارد در هر جایی و شغلی که هست کم فروشی نمی کند، به اطرافیانش اعتماد می کند، اگر چند روزی بر مسندی نشست خیانت نمی کند، آسیب به منابع ملی و سرمایه اجتماعی را به ضرر ایران و ایرانی می داند، هرگز غارتگران بیت المال را دوست ندارد، تحت هیچ شرایطی دروغ نمی گوید، در شرایط دشوار و نابسامانی اوضاع، به جای نق و نقد صرف، به توسعه فردی خود می پردازد، به هموطنانش کمک می کند، کمتر قضاوت می کند و بیشتر مطالعه می‌کند. به مفید بودن بیشتر اهمیت می‌دهد تا معروف بودن. رفتار اصیل را بر ریاکاری و نمایش دین‌داری ترجیح می‌دهد.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۳۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی از اصابت موشک های ایرانی به اسرائیل /نورنیوز به نقل از بی بی سی: به هر نقطه ای از اسرائیل دسترسی داریم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اکانت سایت نورنیوز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت؛

بی‌بی‌سی فارسی با راستی‌ آزمایی تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه هوایی نواتیم نوشت؛

موشک‌های ایران در عملیات وعده صادق از سیستم دفاعی چندلایه و یکپارچه اسرائیل عبور کرده و به پایگاه هدف، خسارت زده. تهران به هر نقطه‌ای از اسراییل که بخواهد، دسترسی دارد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898586

دیگر خبرها

  • نمایشگاه «در ستایش سعدی» به موزه خوشنویسی ایران می‌آید
  • سفر به قلب سریلانکا
  • حضور یک ایرانی در تیم ملی والیبال ژاپن!
  • ویدیو/ شاهکار پارسی در اومااویا؛ از بزرگترین پروژه خارجی ایران چه می‌دانیم؟
  • چگونه با وجود محدودیت ها در گوگل تبلیغ کنیم؟
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۲/ رئالیسم نوین ایرانی
  • احداث سد و نیروگاه اومااویا با توان مهندسی ایران
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • پوشاک، اشتغال زا‌ترین صنعت در کشور
  • عکسی از اصابت موشک های ایرانی به اسرائیل /نورنیوز به نقل از بی بی سی: به هر نقطه ای از اسرائیل دسترسی داریم