Web Analytics Made Easy - Statcounter

«غلامرضا گودرزی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایجاد کلکسیون انار کشور در پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه با ۷۹۰ ژنوتیپ از انارهای بومی و تجاری و نگهداری ۹ هزار نمونه گیاهی در قالب یک‌هزار و ۳۵۸ گونه گیاهی از دیگر اقدامات امسال این مرکز تحقیقات برای مقابله با تهدیدها و کاهش آستانه آسیب پذیری بخش کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نگهداری ۴۷۲ جنس و ۸۱ تیره گیاهی شناسایی شده در استان مرکزی در هرباریوم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و ایجاد غنی‌ترین کلکسیون گیاهان داوریی غرب کشور در ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی علی‌آباد اراک از دیگر  اقدامات برای مقابله با آسیب خشکسالی است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ایجاد خزانه تولید قلمه‌های برتر صنوبر استان، اجرای طرح های تحقیقاتی غنی سازی ضایعات کشاورزی با گاز آمونیاک برای تعلیف دام در شرایط موجود علوفه کشور، طرح الگویی ساماندهی خشکرودها برای استحصال آب و ایجاد عرصه های تولید گیاهی از دیگر فعالیت‌های مهم این مرکز است.

گودرزی گفت: معرفی و تولید بیش از ۱۲ رقم لوبیا مقاوم به کم‌آبی، آفات و بیماری‌ها، همکاری در معرفی ارقام جدید گندم، جو آبی و دیم با عملکرد بالا و مقاوم به تنش های زیستی و غیرزیستی از جمله برنامه‌هایی است که این مرکز انجام داده است.

وی ضمن گرامیداشت هشتم آبان ماه، سالروز صدور فرمان مبارک مقام معظم رهبری، برای تشکیل سازمان پدافند غیرعامل که به‌عنوان «روز پدافند غیرعامل»، اظهار داشت: پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی، به مجموعه اقدامات پیشگیرانه در حوزه دام و گیاه است که با اجرای آن می‌توان قدرت اثر تهدیدات احتمالی را به حداقل رساند و آستانه آسی‌ پذیری بخش کشاورزی را افزایش و میزان خسارات و تلفات احتمالی ناشی از تهدیدات را به حداقل ممکن تقلیل داد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: منابع ژنتیکی از جمله منابع پایه بخش کشاورزی بوده و میزان و پایداری تولیدات کشاورزی در گرو حفاظت و بهره‌برداری پایدار از این منابع ارزشمند است.

گودرزی خاطرنشان کرد: در کشورهایی همانند ایران که با محدویت آب، خاک زراعی و تنش‌های شدید محیطی روبه‌رو است، این ذخایر ارزشمند علاوه بر ایفای نقش کلیدی در افزایش و پایداری تولید در حفاظت منابع آب، خاک و محیط زیست نیز نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: ایران اسلامی از جمله غنی‌ترین کشورهای دنیا از نظر منابع ژنتیکی گیاهی است که حفاظت و صیانت از این منابع پایه ای و ظرفیت سازی در بهره‌برداری بهینه از آن برای شکوفایی اقتصاد ملی، امنیت غذائی و افزایش سطح درآمد روستائیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره‌برداری رسید که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت می‌کند.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.
۲ ایستگاه از این ایستگاه‌ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی‌آباد، علوم دامی فدک، آبخوان داری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی (اراک) به‌صورت استانی فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی پدافند غیر عامل استان مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی پدافند غیر عامل استان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی پدافند غیر عامل استان مرکزی آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی تحقیقات و آموزش مرکز تحقیقات بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۰۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره سازی۱۴۰هزارمترمکعب اب طرح های ابخیزداری شهرستان قوچان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رییس اداره منابع طبیعی وابخیزداری شهرستان قوچان گفت: بارش ۴۰ میلی متری باران در ۲۴و ۲۵ فروردین ماه سالجاری سازه‌های آبخیزداری سطح شهرستان ضمن کنترل سیل ورسوب، آبگیری شد.

زمانی مقدم افزود: اجرای طرح های آبخیزداری باعث نفوذ آب وتغذیه سفره‌های زیر زمینی، کاهش بلایای طبیعی وکنترل سیل و رسوبات همچنین رونق اقتصادی وگردشگری درسطح روستا‌ها ونهایتامنجربه کاهش مهاجرت به شهر‌ها می‌شود.

وی گفت: امسال در بارندگی‌های اخیر بند‌های خاکی وسنگ وملاتی به حجم ۱۴۰ هزار مترمکعب آبگیری شد که این موضوع باعث خوشحالی آبخیزنشنیان برای پایداری وتغذیه سفره‌های آب زیر زمینی قنوات پایین دست طرح ها شد.

رییس اداره منابع طبیعی وابخیزداری شهرستان قوچان ابراز امیدواری کرد، با تخصیص اعتبارات ومشارکت مردم در سالجاری شاهد اجرای طرح های بیشترآبخیزداری درسطح شهرستان باشیم.

مساحت شهرستان قوچان  دارای ۳۸۴ هزار هکتاراست که ۲۵۰ هزار هکتار ان را اراضی ملی وحوزه‌های آبخیز تشکیل می‌دهند.

دیگر خبرها

  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • لایروبی بیش از نیمی از انهار کشاورزی شهرستان رشت
  • ارائه آخرین دستاورد‌های علمی در زمینه تولید گندم
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • شرکت حدود ۱۰ هزار نفر از روستاییان در کارگاه‌های آموزش اطفای حریق
  • تولید انواع بذر در مراکز تحقیقات کشاورزی فارس
  • ارائه تازه‌ترین دستاورد‌های پژوهشی در زمینه تولید گندم
  • ذخیره سازی۱۴۰هزارمترمکعب اب طرح های ابخیزداری شهرستان قوچان
  • افزایش تولید در واحد سطح با بذور اصلاح شده گندم